De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor rotterdam » 27 mar 2014 19:05

mealybug schreef:
Dat soort menselijke beperkingen en regels hadden ze toen vast nog niet

bron ?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 mar 2014 19:12

Boaz schreef:Bethesda was een van de watervoorraden van de Tempel.

No way, als er zieken in baden werd het water onrein voor de tempeldienst.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mar 2014 19:15

Speedy schreef:No way, als er zieken in baden werd het water onrein voor de tempeldienst.

De doop is niets nieuws en is zo joods als het maar zijn kan, de mikva bestond ook voor de proselieten, dus ergens zal dat grote bad wel hebben gestaan voor die functie.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 27 mar 2014 20:08

In Bethesda in eerdere tijden de schapen gewassen voordat ze werden geofferd. Dat was, om wat voor reden dan ook, ten tijde van Jezus niet meer de toepassing.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 27 mar 2014 20:08

Speedy schreef: No way, als er zieken in baden werd het water onrein voor de tempeldienst.

Dat zal niet altijd zo geweest zijn, het werd oorspronkelijk gebouwd als watervoorraad voor de Tempel.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 mar 2014 20:29

Boaz schreef:
Dat zal niet altijd zo geweest zijn, het werd oorspronkelijk gebouwd als watervoorraad voor de Tempel.

De Tempelberg had zijn eigen watervoorraden en daar stonden de priesters bij om het water te laten bewegen, immers het moest 'levend' water zijn. Het water wat gebruikt werd, werd verdeeld over diverse 'leidingen' en zo werden de diverse watervoorzieningen gevuld. Als laatste kwam het bij de looiers en dan was het niet meer te gebruiken.

De watervoorziening was uniek in Jeruzalem. Zelfs in de tijd van de Heere Jezus is er bijna een opstand gekomen. Pilatus heeft het aquaduct hersteld en gebruikte voor de financiering het tempelgeld. Het sanhedrin kon dat niet verhinderen en dat was 1 van de overwinningen die Pilatus had op het sanhedrin.

Maar een hele interessante vraag is: hoe werden de 3000 mensen gedoopt. En wat ik recent heb begrepen is dat het niet door onderdompeling gebeurde:
1. aantal basins waren te beperkt
2. water moest elke keer ververst/verschoond worden, vanwege de onreinheid
3. vraag of er zoveel water wel gebruikt zou mogen worden, dat zouden de priesters nooit hebben toegelaten. (Regels die in de talmoed schijnen terug te vinden te zijn)
4. om 3000 mensen te dopen werd daarom het overgieten gebruikt

Ik ben nog bezig om de bronnen te achterhalen wie/wat/wanneer dit allemaal is gezegd.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mar 2014 20:40

Speedy schreef:
De Tempelberg had zijn eigen watervoorraden en daar stonden de priesters bij om het water te laten bewegen, immers het moest 'levend' water zijn. Het water wat gebruikt werd, werd verdeeld over diverse 'leidingen' en zo werden de diverse watervoorzieningen gevuld. Als laatste kwam het bij de looiers en dan was het niet meer te gebruiken.

De watervoorziening was uniek in Jeruzalem. Zelfs in de tijd van de Heere Jezus is er bijna een opstand gekomen. Pilatus heeft het aquaduct hersteld en gebruikte voor de financiering het tempelgeld. Het sanhedrin kon dat niet verhinderen en dat was 1 van de overwinningen die Pilatus had op het sanhedrin.

Maar een hele interessante vraag is: hoe werden de 3000 mensen gedoopt. En wat ik recent heb begrepen is dat het niet door onderdompeling gebeurde:
1. aantal basins waren te beperkt
2. water moest elke keer ververst/verschoond worden, vanwege de onreinheid
3. vraag of er zoveel water wel gebruikt zou mogen worden, dat zouden de priesters nooit hebben toegelaten. (Regels die in de talmoed schijnen terug te vinden te zijn)
4. om 3000 mensen te dopen werd daarom het overgieten gebruikt

Ik ben nog bezig om de bronnen te achterhalen wie/wat/wanneer dit allemaal is gezegd.

Misschien hoef je niet verder te zoeken naar water want;

''Die na mij komt zal niet dopen met water maar met geest en vuur'', zou het een geestelijke doop kunnen zijn geweest, die een onomkeerbare verandering van geestesgesteldheid bewerkstelligde?
Tenslotte werd het bewegende, ''levende'' water, ook levend water, Jezus Zelf, waardoor wij nooit meer dorst zullen hebben.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 mar 2014 20:44

mealybug schreef:Misschien hoef je niet verder te zoeken naar water want;

''Die na mij komt zal niet dopen met water maar met geest en vuur'', zou het een geestelijke doop kunnen zijn geweest, die een onomkeerbare verandering van geestesgesteldheid bewerkstelligde?
Tenslotte werd het bewegende, ''levende'' water, ook levend water, Jezus Zelf, waardoor wij nooit meer dorst zullen hebben.

Dat vroeg ik me ook af, alleen dan zou het voor de joden niet opzienbarend zijn. De eerste christenen wilden de joodse wet volgen, dus mijn insziens moet er wel water gevloeid hebben. Daarom ben ik ook benieuwd naar die bronnen. Ik hoop dat het me lukt om die persoon te spreken te krijgen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 27 mar 2014 21:04

Mooie bijkomstigheid (!) is dan weer dat "mikweeh" zo ongeveer hetzelfde is als ons woord "hoop".
Die zich laat dopen, laat zich in het bad/de wateren der "HOOP" dopen.
Het laat ons zien, dat de doop een belofte in zich bergt.
Het geloof toch richt zich op de beloften van de Heere. En wat de Heere belooft, tekent Hij uit in de doop!

In de SV ook vertaald met "verwachting"...
Mijn/onze "verwachting" is van de Heere............

Die gelooft, "verwacht" het van de Heere........

hg
Learsi

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 28 mar 2014 08:19

mealybug schreef:Dat soort menselijke beperkingen en regels hadden ze toen vast nog niet

rotterdam schreef:bron ?

Ze zullen vast geen doopformulier gehad hebben.
De enige "beperking" die de bijbel ons voorschrijft is dat er geloof moest zijn.

Er werden er 3000 gedoopt, de apostelen zullen vast hulp gehad hebben van anderen, misschien ook wel van niet-apostelen, oei, niet-ambtsdragers die misschien wel gedoopt hebben...

Wij weten het niet, het enige wat we wel weten is dat de 3000 geloofden, en als ze geloofden was het geoorloofd gedoopt te worden, dat is de enige voorwaarde.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 28 mar 2014 08:52

janneke7337 schreef:Wij weten het niet, het enige wat we wel weten is dat de 3000 geloofden, en als ze geloofden was het geoorloofd gedoopt te worden, dat is de enige voorwaarde.

Precies, geloof, daar gaat het om, kinderlijk geloof. En de vraag is nu, als de Here Jezus zegt dat je moet geloven als een kind, waarom kinderen dan niet gedoopt mogen worden? Dat zou ik wel eens willen weten.
Vooruit met de geit!

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 28 mar 2014 08:54

Speedy schreef:Daarom ben ik ook benieuwd naar die bronnen.

Mag humor ook buiten de eigen topic hiervoor op refoweb ook?
Naar welke bronnen ben je benieuwd ... ? :lol: :-k

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 08:55

GDK schreef:
Precies, geloof, daar gaat het om, kinderlijk geloof. En de vraag is nu, als de Here Jezus zegt dat je moet geloven als een kind, waarom kinderen dan niet gedoopt mogen worden? Dat zou ik wel eens willen weten.

Omdat een kind wat normaal functioneert, iets aanneemt zonder eerst te vragen waarom, en waarvoor!
Het heeft een nog onbedorven bewustzijn, wat respect heeft voor ouderen en er gehoorzaam aan is.
Nu hebben we het over kinderen he, niet zuigelingen.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 28 mar 2014 09:05

janneke7337 schreef:Ze zullen vast geen doopformulier gehad hebben.

Mt 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
Géén doopformulier, wèl een doopformule.
Het doopritueel (onderdompelen in levend water) was bij de Joden de handeling om iets of iemand tot een bepaald doel te bestemmen of bij een groep in te lijven.
Vaatwerk werd ondergedompeld om het ritueel rein te maken om in het huishouden van een Jood gebruikt te kunnen worden.
Een slaaf werd gedoopt om hem bij zijn meester in te lijven.
Als een bekeerde werd gedoopt dan werd hij door het gebruik van de woorden "in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes" dus ingelijfd bij de gemeenschap van God, het Verbond.
En kinderen die uit Verbondsouders worden geboren? Horen die bij het Verbond? Dan mogen ze toch ook het teken daarvan ontvangen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 09:14

André-J30 schreef:En kinderen die uit Verbondsouders worden geboren? Horen die bij het Verbond? Dan mogen ze toch ook het teken daarvan ontvangen.

De enige toegang tot een geestelijk verbond, is een geestelijke.
Geen lichamelijke, waarvan de persoon ook nog eens niets afweet.
Wij zijn geestelijk zaad van Abraham, geen lichamelijk zaad.
Niet Abrahams bloedlijn (daar beriepen de joden zich ook op), maar zijn geloof en vertrouwen op God zijn de toelatinseisen.

''Alleen als gij van harte GELOOFT, IS HET TOEGESTAAN.'' zei Philippus toch?

Terug naar “Archief”