Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
schelpje3 schreef:Ik had in het andere topic al e.e.a. over gezegd.
Ik vind en vele anderen met mij, dat de minimumleeftijd 18 jaar moet zijn en blijven.
Dat is voor vele zaken ook zo geregeld in de wet.
Nu kunnen er bijzondere omstandigheden zijn waarin hiervan afgeweken kan worden, een ernstige ziekte, emigratie, ik noem maar iets.
En je moet toch weten wat het inhoudt? Ook krijg je les in de geschiedenis van jouw kerk, in dit geval de CGK. Want je belijdt tevens wat er in jouw kerk geleerd wordt.
Weet je dat niet dan, zijn er geen gesprekken geweest, thuis, bij de k.r.?
Yvonne Christina schreef:
Natuurlijk weet ik wat belijdenis inhoudt, er staat nergens dat ik dat niet weet? Ik vraag alleen wat anderen vinden wanneer je belijdenis mag doen, buiten het feit dat je natuurlijk voor God moet kiezen en met je hele hart ja moet kunnen zeggen op de belijdenisvragen.
schelpje3 schreef:Ik lees niets over het volgen van een catechisatie?
Ten eerste: gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament ge
openbaard en in de artikelen van het christelijk geloof beleden is en in de christelijke
kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is, en is het uw
voornemen in de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven in leven en
sterven?
Ten tweede: betuigt gij dat ge u vanwege uw zonden mishaagt, u voor God verootmoedigt,
uw leven buiten u zelf in Jezus Christus zoekt, en begeert ge 's Heeren dood te verkondigen tot
versterking van uw geloof?
Ten derde: belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte Is, door de kracht van de Heilige
Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen naar Zijn Woord, u als getrouw lid van
de gemeente van Christus te openbaren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente,
Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en
de tucht van de kerk?
Begrijp je volkomen het roodgemaakte en kun je hier dus met een oprecht hart JA op zeggen?
Ik denk niet dat het nodig is om een harde grens te trekken. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen 16, of 18, maar dat lijkt mij niet ideaal. De ene zestienjarige is de andere niet, en met achttien jaar is dat net zo. Ik denk dat als de Heere met kracht in je hart gekomen is, dat er dan geen reden is om nog -veel- langer te wachten met belijdenis te doen. Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.Yvonne Christina schreef:Hoe oud moet iemand volgens jou minimaal zijn?
Dat vind ik wel belangrijk ja. Je doet niet alleen belijdenis van ene waar geloof in Jezus Christus, maar ook in de leer van de Schrift zoals in de christelijke gereformeerde kerken geleerd wordt. Het zou een slechte zaak zijn als je nu ergens ´ja´ op zegt, en over een paar jaar er achter komt dat je er toch niet zo achter staat. Bovendien heb ik zelf gemerkt dat juist de belijdeniscatechisatie mij -menselijkerwijs gesproken- een stuk dichter bij God heeft gebracht.Yvonne Christina schreef:Moet je perse belijdeniscatechisatie hebben gevolgd of hoeft dat niet?
Jvslooten schreef: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.
Openbaar belijdenis af te leggen van het geloof. Voor heidenen die pas op latere leeftijd toetreden tot het verbond -doordat ze tot geloof in Jezus Christus geroepen zijn- valt dit meestal samen met de doop.mealybug schreef:Klopt.
En wat was geoorloofd?
Rom. 10:9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.Yvonne Christina schreef:Ik vraag me af hoe andere mensen denken over wanneer je belijdenis mag/kan doen.
Hoe oud moet iemand volgens jou minimaal zijn? Moet je perse belijdeniscatechisatie hebben gevolgd of hoeft dat niet?
schelpje3 schreef:Als je een aantal vragen al veroordelen noemt.![]()
Ik vroeg of je op belijdeniscatechisatie of "gewone" cath hebt gezeten, dat is nl. nogal een significant verschil!
Voor belijdenis hanteert de CGK een geheel apart boekje.
Voorbeeld: De vaste grond, ds. H. Korving
Zelfs mijn studerende zoon vindt het behoorlijk pittig!
StillAwake schreef:Je kunt wel een heel ingewikkeld boekje gebruiken, maar de essentie van het geloof wordt vaak door kinderen beter begrepen dan door volwassenen.
Bovendien, is het risico met een ingewikkeld boek niet dat de minder begaafde medemens géén belijdenis zou kunnen afleggen?
Ik ken een jongen met het syndroom van Down. Ik ken weinig mensen die zo diepgelovig zijn als hij. Zo'n ingewikkeld boek zou hem van de belijdenis afhouden.
Ik denk dat er in alle gevallen maatwerk meot worden geleverd.
Ikzelf heb bijvoorbeeld alleen maar belijdeniscatechisatie gevolgd, maar dan wel 3 jaar lang...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 356 gasten