Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yvonne Christina

Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 12:39

Ik vraag me af hoe andere mensen denken over wanneer je belijdenis mag/kan doen.

Hoe oud moet iemand volgens jou minimaal zijn? Moet je perse belijdeniscatechisatie hebben gevolgd of hoeft dat niet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 12:45

Ik had in het andere topic al e.e.a. over gezegd.
Ik vind en vele anderen met mij, dat de minimumleeftijd 18 jaar moet zijn en blijven.
Dat is voor vele zaken ook zo geregeld in de wet.
Nu kunnen er bijzondere omstandigheden zijn waarin hiervan afgeweken kan worden, een ernstige ziekte, emigratie, ik noem maar iets.
En je moet toch weten wat het inhoudt? Ook krijg je les in de geschiedenis van jouw kerk, in dit geval de CGK. Want je belijdt tevens wat er in jouw kerk geleerd wordt.
Weet je dat niet dan, zijn er geen gesprekken geweest, thuis, bij de k.r.?

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 12:50

schelpje3 schreef:Ik had in het andere topic al e.e.a. over gezegd.
Ik vind en vele anderen met mij, dat de minimumleeftijd 18 jaar moet zijn en blijven.
Dat is voor vele zaken ook zo geregeld in de wet.
Nu kunnen er bijzondere omstandigheden zijn waarin hiervan afgeweken kan worden, een ernstige ziekte, emigratie, ik noem maar iets.
En je moet toch weten wat het inhoudt? Ook krijg je les in de geschiedenis van jouw kerk, in dit geval de CGK. Want je belijdt tevens wat er in jouw kerk geleerd wordt.
Weet je dat niet dan, zijn er geen gesprekken geweest, thuis, bij de k.r.?

Natuurlijk weet ik wat belijdenis inhoudt, er staat nergens dat ik dat niet weet? Ik vraag alleen wat anderen vinden wanneer je belijdenis mag doen, buiten het feit dat je natuurlijk voor God moet kiezen en met je hele hart ja moet kunnen zeggen op de belijdenisvragen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 12:54

Yvonne Christina schreef:
Natuurlijk weet ik wat belijdenis inhoudt, er staat nergens dat ik dat niet weet? Ik vraag alleen wat anderen vinden wanneer je belijdenis mag doen, buiten het feit dat je natuurlijk voor God moet kiezen en met je hele hart ja moet kunnen zeggen op de belijdenisvragen.

Ik lees niets over het volgen van een catechisatie?
Ten eerste: gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament ge­
openbaard en in de artikelen van het chris­telijk geloof beleden is en in de christelijke
kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is
, en is het uw
voornemen in de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven in leven en
sterven?

Ten tweede: betuigt gij dat ge u vanwege uw zonden mishaagt, u voor God verootmoedigt,
uw leven buiten u zelf in Jezus Christus zoekt, en begeert ge 's Heeren dood te ver­kondigen tot
versterking van uw geloof?

Ten derde: belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte Is, door de kracht van de Heilige
Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen naar Zijn Woord, u als getrouw lid van
de gemeente van Christus te openba­ren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente,
Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en
de tucht
van de kerk?

Begrijp je volkomen het roodgemaakte en kun je hier dus met een oprecht hart JA op zeggen?

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 12:58

schelpje3 schreef:Ik lees niets over het volgen van een catechisatie?
Ten eerste: gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament ge­
openbaard en in de artikelen van het chris­telijk geloof beleden is en in de christelijke
kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is
, en is het uw
voornemen in de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven in leven en
sterven?

Ten tweede: betuigt gij dat ge u vanwege uw zonden mishaagt, u voor God verootmoedigt,
uw leven buiten u zelf in Jezus Christus zoekt, en begeert ge 's Heeren dood te ver­kondigen tot
versterking van uw geloof?

Ten derde: belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte Is, door de kracht van de Heilige
Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen naar Zijn Woord, u als getrouw lid van
de gemeente van Christus te openba­ren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente,
Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en
de tucht
van de kerk?

Begrijp je volkomen het roodgemaakte en kun je hier dus met een oprecht hart JA op zeggen?

Ja, dat kan ik. En zoals eerder gezegd: ik heb catechisatie gevolgd. Dit topic wilde ik eigenlijk niet volkomen op mij betrekken, maar blijkbaar word ik hier meteen veroordeeld door sommige mensen vanwege mijn leeftijd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:00

Als je een aantal vragen al veroordelen noemt. :?
Ik vroeg of je op belijdeniscatechisatie of "gewone" cath hebt gezeten, dat is nl. nogal een significant verschil!
Voor belijdenis hanteert de CGK een geheel apart boekje.
Voorbeeld: De vaste grond, ds. H. Korving

Zelfs mijn studerende zoon vindt het behoorlijk pittig!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 13:01

Yvonne Christina schreef:Hoe oud moet iemand volgens jou minimaal zijn?
Ik denk niet dat het nodig is om een harde grens te trekken. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen 16, of 18, maar dat lijkt mij niet ideaal. De ene zestienjarige is de andere niet, en met achttien jaar is dat net zo. Ik denk dat als de Heere met kracht in je hart gekomen is, dat er dan geen reden is om nog -veel- langer te wachten met belijdenis te doen. Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.

Yvonne Christina schreef:Moet je perse belijdeniscatechisatie hebben gevolgd of hoeft dat niet?
Dat vind ik wel belangrijk ja. Je doet niet alleen belijdenis van ene waar geloof in Jezus Christus, maar ook in de leer van de Schrift zoals in de christelijke gereformeerde kerken geleerd wordt. Het zou een slechte zaak zijn als je nu ergens ´ja´ op zegt, en over een paar jaar er achter komt dat je er toch niet zo achter staat. Bovendien heb ik zelf gemerkt dat juist de belijdeniscatechisatie mij -menselijkerwijs gesproken- een stuk dichter bij God heeft gebracht.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 13:08

Jvslooten schreef: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd.

Klopt.
En wat was geoorloofd?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 mar 2014 13:11

help... ik heb nooit belijdenis gedaan en ben ook niet volwassen gedoopt.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 26 mar 2014 13:14

Yvonne Christina schreef:
[quoteJa, dat kan ik. En zoals eerder gezegd: ik heb catechisatie gevolgd. Dit topic wilde ik eigenlijk niet volkomen op mij betrekken, maar blijkbaar word ik hier meteen veroordeeld door sommige mensen vanwege mijn leeftijd.[/quote]

Laat je niet ontmoedigen, Yvonne Christina.
De ene 14 jarige is de andere niet. Volgens mij valt er geen algemeen geldende regel van te maken.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 13:16

mealybug schreef:Klopt.
En wat was geoorloofd?
Openbaar belijdenis af te leggen van het geloof. Voor heidenen die pas op latere leeftijd toetreden tot het verbond -doordat ze tot geloof in Jezus Christus geroepen zijn- valt dit meestal samen met de doop.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:19

Ik heb het van mezelf eens nagezocht,
Dit werd ons ingescherpt:

Maar omdat je Christelijk Gereformeerd bent, ligt in die naam temeer een appèl om in de vreze des Heeren in godvruchtigheidd te wandelen de dagen van je leven. De adeldom, in onze naam uitgedrukt, legt ons verplichtingen op. Dat betekent niet dat wij beter, heiliger, vromer zouden zijn dan leden van andere kerken. Ik hoop dat we voor dat Farizeïsme bewaard worden. Wie van die gedachte zou uitgaan, komt juist in strijd met de naam Christelijk Gereformeerd, die ons immers, als we haar tenminste goed verstaan, klein houdt en in ootmoed doet wandelen.
Dit ootmoedige, tere, eenvoudige moet ons blijven typeren.
Christelijk Gereformeerd leven is leven van de binnenkamer uit, van de persoonlijke verhouding met de Heere uit. Dat was de kracht der Reformatie en het geheim der Afscheiding. Het moet in onze fel bewogen dagen nog èn weer onze kracht èn ons geheim zijn.
Doen we dat niet, gaan we dat, misschien ongemerkt, vergeten en gaan we het accent verleggen op onze strijd en ons leven naar buiten, terwijl we de binnenkamer en het gebedsfront als vanzelfsprekend veronderstellen, dan plegen we verraad aan onze naam.
Het geestelijke element moet de achtergrond van ons leven en ons werk zijn en blijven.
Dat wil niet zeggen dat we in de binnenkamer blijven, en voor niets anders oog zouden hebben dan voor de binnenkamer. Met nadruk schreven we: leven van de binnenkamer uit. Dat sluit dus uit, dat we niet buiten de binnenkamer zouden treden. Maar dat sluit wel in dat ons leven naar buiten gedragen wordt niet door een idee, een leus, een systeem, maar door het leven in de binnenkamer; dat is de vreze des Heeren, dat is de levensrelatie met de God des Verbonds. Onverminderd blijven we op dit element volle nadruk leggen. Het bepaalt onze geheel eigen positie; maar: het is eis der Schrift, het is het leidend beginsel van onze Belijdenis.
Vader de Cock schreef in zijn voorrede op de uitgave van de Dordtse Leerregels deze profetische woorden, die kenmerkend zijn voor de geest der Afscheiding:
"Tenslotte laat een ieder in het bijzonder, ja laat ons alle te zamen, onze wegen onderzoeken en doorzoeken en wederkeeren tot den Heere, ons toeleggen om zoo te wandelen in Christus, gelijk wij den Heere Jezus Christus hebben aangenomen; wij moeten wandelen in alle des Heeren wegen, en zijn geboden bewaren als den appel onzer oogen, God aankleven met ons geheele hart. De regte sterkte des Hemels is, in alles eerlijk te wandelen, en zijn gangen te houden in des Heeren sporen, zonder daar van af te wijken ter regter of ter linkerhand. Een Christen moet toonen te hebben een geheiligd geweten, hetwelk gevoelig is over de minste zonden, ook over een ijdel en onnut woord, ja tot de gedachten toe.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2014 13:20

Yvonne Christina schreef:Ik vraag me af hoe andere mensen denken over wanneer je belijdenis mag/kan doen.

Hoe oud moet iemand volgens jou minimaal zijn? Moet je perse belijdeniscatechisatie hebben gevolgd of hoeft dat niet?
Rom. 10:9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.
Ik zie er geen leeftijd bij staan. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:25

schelpje3 schreef:Als je een aantal vragen al veroordelen noemt. :?
Ik vroeg of je op belijdeniscatechisatie of "gewone" cath hebt gezeten, dat is nl. nogal een significant verschil!
Voor belijdenis hanteert de CGK een geheel apart boekje.
Voorbeeld: De vaste grond, ds. H. Korving

Zelfs mijn studerende zoon vindt het behoorlijk pittig!

Je kunt wel een heel ingewikkeld boekje gebruiken, maar de essentie van het geloof wordt vaak door kinderen beter begrepen dan door volwassenen.
Bovendien, is het risico met een ingewikkeld boek niet dat de minder begaafde medemens géén belijdenis zou kunnen afleggen?
Ik ken een jongen met het syndroom van Down. Ik ken weinig mensen die zo diepgelovig zijn als hij. Zo'n ingewikkeld boek zou hem van de belijdenis afhouden.
Ik denk dat er in alle gevallen maatwerk meot worden geleverd.
Ikzelf heb bijvoorbeeld alleen maar belijdeniscatechisatie gevolgd, maar dan wel 3 jaar lang...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:30

StillAwake schreef:Je kunt wel een heel ingewikkeld boekje gebruiken, maar de essentie van het geloof wordt vaak door kinderen beter begrepen dan door volwassenen.
Bovendien, is het risico met een ingewikkeld boek niet dat de minder begaafde medemens géén belijdenis zou kunnen afleggen?
Ik ken een jongen met het syndroom van Down. Ik ken weinig mensen die zo diepgelovig zijn als hij. Zo'n ingewikkeld boek zou hem van de belijdenis afhouden.
Ik denk dat er in alle gevallen maatwerk meot worden geleverd.
Ikzelf heb bijvoorbeeld alleen maar belijdeniscatechisatie gevolgd, maar dan wel 3 jaar lang...

Zo zijn de regels in de CGK! En t.s. zit in 3e klas gymn, dus lijkt mij zo'n boek geen onoverkomelijk gebeuren. Wij hebben dit allemaal moeten doen, ooit, van huishoudschool, mavo tot vwo!

Terug naar “[Religie] - Open forum”