Weet je zeker dat je gered bent?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Weet je zeker dat je gered bent?

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 17:34

Dus God kan niet liegen en is niet almachtig.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 17:36

Jvslooten schreef:Denk je dat je gered wordt door het zondaarsgebed te bidden?
rotterdam schreef:Ja dat denk ik wel.

Bedankt voor het mooie voorbeeld van de tollenaar. Maar betekend dat iedereen die het zondaarsgebed maar bid gered is? Zo word het soms wel gebracht.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 17:37

Faramir schreef:Dus God kan niet liegen en is niet almachtig.
God kan niet liegen. Paulus zegt het, en het is ook logisch. In Hem is geen onrecht.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 mar 2014 17:37

naamloos schreef:Maar God heeft zich vrijwillig gebonden aan zn eigen regel, daar kunnen we van opaan hoor
Faramir schreef:Het oordeel is aan God en God alleen, ik kan en wil niet op Zijn troon gaan zitten en oordeel over mijzelf geven.
Ja het oordeel is aan God alleen, maar Hij zegt dat wie in Christus is, niet veroordeeld wordt, eeuwig leven heeft, behouden is.
Geloven wat Hij zelf zegt is niet op zijn troon gaan zitten, en is ook niet over jezelf oordelen. :D
naamloos schreef:Als je niet weet of je gered bent, leef je niet voortdurend in angst dan
Faramir schreef:Nee. Ik zou niet weten waar ik angstig voor zou moeten zijn. Niet voor de dood en niet voor de hel. Indien God dat zou beslissen zou ik me daarbij neerleggen.
Daar kan ik met mn verstand niet bij, ik zou geen oog meer dicht doen.
Ik kan me best voorstellen dat mensen die niet in de hel geloven niet bang zijn voor de dood.
Maar geloof je dat wel, zou je dan niet weten waarom je daar bang voor zou moeten zijn?
Dan begin ik me af te vragen wat voor voorstelling je bij de hel hebt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 mar 2014 17:54

Wim2600 schreef:
Oh, maar daar geef ik je gelijk in hoor... ik ben niet bang voor de dood op zich, maar ik zou ook niet graag door een stom ongeluk "te vroeg" doodgaan... daarvoor vind ik het leven veel te leuk: in goede gezondheid wil ik hier best nog wel een jaar of vijftig of zelfs langer blijven rondlopen, dus ik wacht wel netjes tot het licht op groen springt, en ga heus niet proberen nog gauw vóór de aankomende tram over te steken :wink:

Dat herken ik wel.
Ik denk ook dat het dood zijn niet zo lastig is. Want toen ik nog niet geboren was, had ik er ook nooit last van dat ik niet bestond. Het dood gaan zien we als iets heel engs.

Het helpt ook om jezelf niet zo heel belangrijk te vinden maar als horend bij een groter geheel: De mensheid. Het grotere geheel geeft rust. Je bent niet alleen die man, of die vrouw, maar deel van een generatie, Die weer deel is van een gemeenschap, een volk of wat dan ook. En we moeten wel doodgaan om plaats te maken voor een nieuwe generatie, waar we ook weer zo van kunnen genieten.
Het is het eindeloze ritme van de natuur, wat zo mooi is.

Trouwens. who wants to live forever??

Ik moet er niet aan denken. Ik hoop inderdaad dat ik mijn dagen uit mag zitten en er dan klaar mee ben, zoals mijn schoonouders een paar jaar geleden. Gewoon het stokje doorgeven.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 mar 2014 18:31

Faramir schreef:Indien Hij dat wenst te zijn kan Hij dat zijn.

Nee dat kan Hij niet, want Hij is ook rechtvaardig en genadig en liefde, niet alleen maar almachtig. Wetteloosheid ligt niet in Zijn aard.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 25 mar 2014 18:31

Faramir schreef:Dus God kan niet liegen en is niet almachtig.

Ik denk dat we hier toch een onderscheid moeten maken tussen kunnen en kunnen.

Je kunt iets niet kunnen, omdat er een bepaalde macht of wet o.i.d. boven je staat, die het onmogelijk maakt. Bijvoorbeeld, ik kan niet door een muur heen lopen, omdat ik gebonden ben aan de natuurwetten. Wat betreft dit soort van niet-kunnen, kan God alles; ook liegen en toch ineens wel iemand naar de hel sturen.

Maar je kunt ook iets niet kunnen, omdat het in strijd is met je wil of omdat het in strijd is met je natuur. Bijvoorbeeld, Kees van der Staaij kan niet ineens zeggen dat hij abortus prima vindt, omdat dat in strijd is met wie Kees van der Staaij is, waar hij voor staat, wat hij wil etc. Er zou echt iets fundamenteels in het leven van Kees van der Staaij moeten veranderen, voor hij dit zou kunnen vinden. Toch is het fysiek mogelijk voor hem om die woorden te zeggen. Er is niemand die hem dwingt om te vinden wat hij vindt, maar toch kan hij niets anders vinden. Nou bij mensen is het wel denkbaar dat er iets wezenlijks verandert in wie ze zijn, wat ze willen, etc. en dat ze dus toch iets anders gaan willen. Van God daarentegen geloven we dat Hij onveranderlijk is. Dus als iets bij Hem in strijd is met Zijn natuur, dan zal Hij dat ook nooit doen. Niet, omdat er een of ander iets boven hem staat wat dat verhindert, maar Hij kan het in zekere zin simpelweg niet, omdat Hij Zelf het niet wil.

Er is dus niks wat Gods almacht inperkt om niet te kunnen liegen o.i,d. Hij wil het gewoon niet en dus doet Hij het niet en dus kunnen wij er zeker van zijn dat we gered worden, als wij geloven, omdat Hij dat gezegd heeft.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 18:59

naamloos schreef:Ja het oordeel is aan God alleen, maar Hij zegt dat wie in Christus is, niet veroordeeld wordt, eeuwig leven heeft, behouden is.

Maar je kan nooit zeker weten of je volledig in Christus bent.
Daar kan ik met mn verstand niet bij, ik zou geen oog meer dicht doen.

Het werkt juist heel verlossend en dan sta je vrij in je geloof in Christus ontdaan van alle angsten.
Ik kan me best voorstellen dat mensen die niet in de hel geloven niet bang zijn voor de dood.
Maar geloof je dat wel, zou je dan niet weten waarom je daar bang voor zou moeten zijn?
Dan begin ik me af te vragen wat voor voorstelling je bij de hel hebt.

Ik geloof wel degelijk in de hel en dat die behoorlijk bevolkt is. Een onaangename plaats waar God niet is. Maar bang of angst? Nee, ik geloof in een rechtvaardige en barmhartige God en als Hij in al zijn barmhartigheid en gerechtigheid besluit mij naar de hel te zenden dan zij het zo. Ik verwacht overigens goede kans te maken op het vagevuur.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 mar 2014 19:04

Faramir schreef: Ik verwacht overigens goede kans te maken op het vagevuur.

Zelfs de paus heeft dit onbijbelse begrip afgeschaft dacht ik.
maar zeg eens , waar in de Bijbel kunnen we dit vinden.
Ik sta open voor een vagevuur hoor, maar wil wel onderbouwing vanuit de Schrift ;-)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 25 mar 2014 19:10

Faramir schreef:Maar je kan nooit zeker weten of je volledig in Christus bent.
Jawel hoor, als je in Hem gelooft, en je hoeft niet in je eigen geloof te geloven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

moedertje31
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor moedertje31 » 25 mar 2014 19:16

Niet bang voor de hel is iets wat ik niet begrijp. God is barmhartig en genadig maar wie in het leven niet Hem eert en wie geen kind van Hem wordt, gaat naar de hel. Dit is kort door de bocht gezegd. En daar zal zijn geween en knersing der tanden. Jezus is gestorven aan het kruis en is afgedaald tot het diepste van de hel. En dan moeten we kijken hoe Hij dit ervaren heeft. Ik zal eerlijk zijn: ik ben echt wel bang voor de hel. Wat te denken van de rijke man? Die smeekte aan Jezus of hij aan zijn broeders mocht vertellen hoe erg het was in de hel.
Maar dit topic doorgelezen te hebben, heb ik al in de gaten dat er heel verschillend wordt gedacht.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 19:21

mealybug schreef:Zelfs de paus heeft dit onbijbelse begrip afgeschaft dacht ik.

Het is een bijbels begrip, lees Makkabeeën 2 er maar op na. En nee de paus heeft het niet afgeschaft, je doelt op de vorige paus en het voorgeborchte en nee ook dat is niet afgeschaft. Lees je even beter in de volgende keer, hartelijk dank.
maar zeg eens , waar in de Bijbel kunnen we dit vinden.

In jouw bijbel wellicht niet, in die van mij staat het wel degelijk.

Kijk anders ook maar even op: http://scripturecatholic.com/purgatory.html Succes!
Ik sta open voor een vagevuur hoor, maar wil wel onderbouwing vanuit de Schrift ;-)

Bij deze.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mar 2014 19:22

naamloos schreef:Jawel hoor, als je in Hem gelooft, en je hoeft niet in je eigen geloof te geloven.

Was het maar zo simpel, maar ik zie dat als puur wensdenken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 mar 2014 19:41

Faramir schreef:Indien Hij dat wenst te zijn kan Hij dat zijn.

Boerin schreef:Nee dat kan Hij niet, want Hij is ook rechtvaardig en genadig en liefde, niet alleen maar almachtig. Wetteloosheid ligt niet in Zijn aard.

Inderdaad, zo denk ik er ook over.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 mar 2014 19:45

Jvslooten schreef:God is een God van getrouwe beloften, en wat Hij spreekt zal niet verbroken worden.

Juist. Ga op deze voet verder mijn jonge vriend. :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”