Weet je zeker dat je gered bent?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Weet je zeker dat je gered bent?

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2014 15:11

Boerin schreef:Toen ik nog niet geloofde was ik wel altijd bang voor de dood, ondanks dat ik dacht dat er daarna niks was. Als christen alleen toen ik bij een sektarische kerk zat waar niet over wedergeboorte werd gesproken, maar als je maar iets verkeerd deed moest je opnieuw tot bekering komen. Toen werd ik continu aangeklaagd en bad elke week het zondaarsgebed opnieuw, terwijl ik al gered was eigenlijk. Wist het alleen niet.

Rom. 8:14-16
Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

De Psalmist kent ook de angst voor de dood, en zweette de Heere Jezus geen droppels bloed?
Hij heeft ook de angsten moeten doorstaan.
Ik lag gekneld in banden van den dood,
Daar d' angst der hel mij allen troost deed missen;
Ik was benauwd, omringd door droefenissen;
Maar riep den HEER dus aan in al mijn nood:

Dus ook degenen die geloven, kunnen bij tijden zo tegen het sterven opzien.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 15:14

schelpje3 schreef:Dus ook degenen die geloven, kunnen bij tijden zo tegen het sterven opzien.
Natuurlijk. Maar allemaal zullen ze (stervens-)genade vinden, op het juiste tijdstip (Heb. 4:16).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 mar 2014 15:14

Tante Pollewop schreef:Waarom zijn er dan zoveel mensen die angstig leven?

Dat is religie.
Als religie zo geweldig is, waarom zijn er dan zovelen mensen door gesneuveld in oorlogen en vervolgingen?
Enorme kathedralen en kerken, maar de armen sterven van de honger.
Religie gaat nooit tot op het hart van het probleem, maar is slechts een gedragsverandering een lange lijst met taken.
Laten we de buitenkant, het omhulsel mooi en netjes maken.
Grappig genoeg deden ze dat vroeger bij mummies, terwijl de binnenkant verder rot.
Het is als parfum op een lijkkist.
Op zondag naar de kerk, maar de volgende dag wordt de balsting weer getild.
De kerk is meer een museum for goede mensen geworden in plaats van een ziekenhuis voor de ''gewonden''.
Religie zegt DOE, maar Jezus zegt GEDAAN.
Religie zegt slaaf, Jezus zegt zoon.
Religie is ''mensen zoeken God'', maar Christendom is ''God zoekt mensen''.Toen jezus zei:''het is volbracht, beeindigd, was dat ook zo, geloof ik.
Daar hoeft en kan van ons niets meer bij.

Even gauw vertaald vanuit de link naar de meditatie die ik eerder linkte.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2014 15:21

Jvslooten schreef:Dat ben ik niet met je eens. Geloof neemt juist angst weg.

2 Tim. 1 v.7: ''Want God heeft ons niet gegeven een geest van angst, maar van kracht en liefde en bezonnenheid.''

Door de werkelijkheid van de dood te ontkennen. Ja, het is misschien eventjes een vervelende overgang, maar daarna leven we gewoon eeuwig verder hoor, business as usual.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 15:22

mealybug schreef:Dat is religie.
Als religie zo geweldig is, waarom zijn er dan zovelen mensen door gesneuveld in oorlogen en vervolgingen?
Enorme kathedralen en kerken, maar de armen sterven van de honger.
Religie gaat nooit tot op het hart van het probleem, maar is slechts een gedragsverandering een lange lijst met taken.
Laten we de buitenkant, het omhulsel mooi en netjes maken.
Grappig genoeg deden ze dat vroeger bij mummies, terwijl de binnenkant verder rot.
Het is als parfum op een lijkkist.
Op zondag naar de kerk, maar de volgende dag wordt de balsting weer getild.
De kerk is meer een museum for goede mensen geworden in plaats van een ziekenhuis voor de ''gewonden''.
Religie zegt DOE, maar Jezus zegt GEDAAN.
Religie zegt slaaf, Jezus zegt zoon.
Religie is ''mensen zoeken God'', maar Christendom is ''God zoekt mensen''.Toen jezus zei:''het is volbracht, beeindigd, was dat ook zo, geloof ik.
Daar hoeft en kan van ons niets meer bij.

Even gauw vertaald vanuit de link naar de meditatie die ik eerder linkte.

Nouja, meditatie.. het was meer een gedicht, maar goed. Je snapt zelf ook wel hoop ik dat Christus en het christendom niet los verkrijgbaar zijn.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 15:24

Mortlach schreef:Door de werkelijkheid van de dood te ontkennen. Ja, het is misschien eventjes een vervelende overgang, maar daarna leven we gewoon eeuwig verder hoor, business as usual.
Nee hoor, dat ís de werkelijkheid. Maar gewoontjes is het natuurlijk nooit.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 25 mar 2014 15:25

Jvslooten schreef:Nee hoor, dat ís de werkelijkheid. Maar gewoontjes is het natuurlijk nooit.

Jouw werkelijkheid. Niet de mijne :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 mar 2014 15:27

Wim2600 schreef:Jouw werkelijkheid. Niet de mijne :wink:
Dat moet nog blijken..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2014 15:27

Wim2600 schreef:
Jouw werkelijkheid. Niet de mijne :wink:

Kun je geen verklaring vinden of bevredigend antwoord krijgen Wim?
Want er is geen weg terug!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 mar 2014 15:31

schelpje3 schreef:De Psalmist kent ook de angst voor de dood, en zweette de Heere Jezus geen droppels bloed?
Hij heeft ook de angsten moeten doorstaan.
Ik lag gekneld in banden van den dood,
Daar d' angst der hel mij allen troost deed missen;
Ik was benauwd, omringd door droefenissen;
Maar riep den HEER dus aan in al mijn nood:

Dus ook degenen die geloven, kunnen bij tijden zo tegen het sterven opzien.

Lees je de rest van de psalm ook even?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 25 mar 2014 15:38

schelpje3 schreef:Kun je geen verklaring vinden of bevredigend antwoord krijgen Wim?
Want er is geen weg terug!

Het klinkt je misschien vreemd in de oren, maar de gedachte dat er na de dood geen weg terug is vind ik meer dan bevredigend genoeg.

Een mens leeft tegenwoordig gemiddeld een jaar of zeventig (in België en Nederland zelfs nog tien jaar langer), en da's voor mijn part genoeg. Als ik gezond blijf mogen daar nog wel wat jaartjes bij, maar als m'n tijd gekomen is, tja, dan is dat maar zo...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 mar 2014 15:39

Wim2600 schreef:
Het klinkt je misschien vreemd in de oren, maar de gedachte dat er na de dood geen weg terug is vind ik meer dan bevredigend genoeg.

Een mens leeft tegenwoordig gemiddeld een jaar of zeventig (in België en Nederland zelfs nog tien jaar langer), en da's voor mijn part genoeg. Als ik gezond blijf mogen daar nog wel wat jaartjes bij, maar als m'n tijd gekomen is, tja, dan is dat maar zo...

Maar begrijp ik dan dat jij ervan overtuigd bent, dat je in een soort droomloze slaap valt, voor eeuwig?
Geloof jij in een ziel?
En waartoe ben je dan geboren?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2014 15:54

Mortlach schreef:
Niet als je niet bang bent voor de dood. Maar goed, het christendom is een geïnstitutionaliseerde angst voor de dood.

Tja, dat is net zo grote onzin als wanneer we als christenen terug zouden zeggen dat het atheïsme vooral ontstaan is uit angst voor het leven, omdat men stelt dat het bij de dood allemaal ophoudt :)

Maar goed, als het christendom een verzinsel is heb je gelijk. De vraag is alleen natuurlijk of dat ook zo is of niet. Mocht het waar zijn, dan sla je hier de plank natuurlijk is ;)

Ik blijf het leuk vinden dat je hier zo actief bent.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 25 mar 2014 16:02

schelpje3 schreef:1. Maar begrijp ik dan dat jij ervan overtuigd bent, dat je in een soort droomloze slaap valt, voor eeuwig?
2. Geloof jij in een ziel?
3. En waartoe ben je dan geboren?

1. Nee, geen droomloze slaap. Ik geloof dat ik er na mijn dood niet meer ben, op dezelfde manier als ik er in de talloze jaren vóór mijn geboorte ook niet was. Met dat subtiele verschil dat ik er intussen wel gewéést ben, en dat de mensen die ik heb gekend zich mij nog zullen kunnen herinneren (of ook niet, hangt ervan af wat voor indruk ik op ze gemaakt heb).
2. Niet in de zin van een soort 'bewustzijn' of 'identiteit' die na mijn dood nog op de één of ander manier blijft bestaan.
3. De reden van mijn geboorte is dat mijn ouders een kinderwens hadden. Het doel was dus vanuit hun standpunt de vervulling van die kinderwens. Mijn doel op zich in het leven zie ik als volgt: er voor de tijd dat het duurt iets moois en fijns van proberen te maken, voor zover het van mij afhangt zoveel mogelijk in harmonie met de mensen om mij heen. En wie weet de generaties die na mij komen (de nichtjes en de neefjes, want zelf hebben we geen kinderen) iets moois meegeven aan herinneringen, zoals ik zelf ook veel mooie herinneringen heb meegekregen van mijn grootmoeders, mijn tantes, en verschillende anderen die ik heb gekend maar die er intussen niet meer zijn. En daarom probeer ik te genieten, ook van kleine en eenvoudige dingen, en ook van het helpen en laten genieten van anderen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2014 16:05

Jvslooten schreef:Nee hoor, dat ís de werkelijkheid. Maar gewoontjes is het natuurlijk nooit.

Laten we eerlijk zijn, zeker weten doet niemand het. Mensen kunnen op basis van hun geloof zo hun ideeën hebben waarvan ze ook geloven dat ze erop mogen vertrouwen, maar zeker weten doet niemand het. Dus met de opmerking dat jij dé werkelijkheid weet, kom je bij mij echt niet zomaar weg.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”