Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerlingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Refoscholen: oproep aan ouders om op kledingstijl leerli

Berichtdoor learsi » 19 mar 2014 10:15

Uit de teksten wordt duidelijk, dat deze onderbroek lange pijpen had. Dus broek en onderbroek hebben dezelfde vorm.
En het wordt enkel genoemd als priester-kleding.
h.g.
Learsi

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 10:18

fri schreef:Je bent duidelijk aan het stereotyperen. Ik zie meer mensen in mijn kringen zonder merken, of waar merken niet zichtbaar zijn, dan mensen waarbij de kleding het merk verkondigt. Ikzelf draag (meestal) merkkleding, net als vele anderen binnen de refo-wereld, vanwege de kwaliteit. Ik koop niet veel kleding, ik draag het iets langer, dan dan ik vaker iets koop.
StillAwake schreef:Toch valt mij wel vaak op dat juist refo's erg dure kleding dragen (merkkleding) en ik begrijp van mijn nichtje dat zelfs het onderwijzend personeel op haar school zich laatdunkend uitlaat over mensen die niet dergelijke dure kleding kunnen kopen.
Nu snap ik wel dat een puber zich ook tegen datzelfde onderwijzend personeel wents af te zetten, maar een teken aan de wand is het wel.
Bij ons op school (vroeger) werd er ook negatief gedaan over jongeren die de verkeerde kleding droegen, maar juist op een christelijke school (de mijne was dat dus niet) zou je dat niet verwachten.
alexander91 schreef:Ik zou zeggen, gewoon geen aandacht aan besteden. Als jij ze op eenzelfde manier minachtend gaat aankijken op hun dure kleding, verschil je eigenlijk helemaal niets van ze.
Uitsluiting op basis van iemands uiterlijk of kleding is geen mens vreemd, dus laten we niet heiliger voordoen dan we in werkelijkheid zijn...

Ik kijk niemand minachtend aan om dure spullen, omdat ik van mijzelf weet dat ik ook niet helemaal de doorsnee spullen draag en heb.
Bovendien ben ik een man, en zie ik aan kleding echt niet wat het gekost heeft.
En wat betreft die dikke auto's, om je maar voor te zijn, ik ben bang dat ik daar inderdaad ook een heel dure smaak in heb, en mijzelf die smaak ook veroorloof.
En ik merk dat mijn kinderen zich ook wel eens laatdunkend uitlaten over autootjes die minder gekost hebben dan de mijne. Het komt dus best dichtbij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 10:19

learsi schreef:Het woord "onderbroek" komt voor in de bijbel. Uit de teksten blijkt dat er ook echt een onderbroek bedoeld wordt.

In het hedendaagse hebreeuws(Ivriet), wordt hetzelfde woord dat de Tenach gebruikt, dan ook nog steeds voor onderbroek gebruikt.
:!:

Ik ben wel benieuwd waar dat dan staat aangezien ik dat woord niet terug kan vinden. Ik kende wel "onderkleed" maar dat is volgens mij iets anders.

Niet dat het verder zoveel uitmaakt, een onderbroek is natuurlijk heel wat anders dan een broek. Onderbroeken zijn bij mijn weten ook in reformatorisch Nederland bij vrouwen wel geaccepteerd, zelfs gewenst.... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2014 10:24

learsi schreef:Het woord "onderbroek" komt voor in de bijbel. Uit de teksten blijkt dat er ook echt een onderbroek bedoeld wordt.

In het hedendaagse hebreeuws(Ivriet), wordt hetzelfde woord dat de Tenach gebruikt, dan ook nog steeds voor onderbroek gebruikt.
:!:

Marnix schreef:Ik ben wel benieuwd waar dat dan staat aangezien ik dat woord niet terug kan vinden. Ik kende wel "onderkleed" maar dat is volgens mij iets anders.

Niet dat het verder zoveel uitmaakt, een onderbroek is natuurlijk heel wat anders dan een broek. Onderbroeken zijn bij mijn weten ook in reformatorisch Nederland bij vrouwen wel geaccepteerd, zelfs gewenst.... :)

Leviticus 6:10
En de priester zal zijn linnen kleed aantrekken, en de linnen onderbroek over zijn vlees aantrekken, en zal de as opnemen, als het vuur het brandoffer op het altaar zal verteerd hebben, en zal die bij het altaar leggen.

Leviticus 16:4
Hij zal den heiligen linnen rok aandoen, en een linnen onderbroek zal aan zijn vlees zijn, en met een linnen gordel zal hij zich gorden, en met een linnen hoed bedekken; dit zijn heilige klederen; daarom zal hij zijn vlees met water baden, als hij ze zal aandoen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 mar 2014 10:31

Ai, blijkt nu uit de teksten dat je enkel nog als priester een onderbroek aan mag? :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 mar 2014 10:48

hij heeft er nog een kleed over hoor!

maar bijzonder dat de hsv en de vertaling van 1951 het woord onderbroek niet gebruiken

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 mar 2014 11:01

meribel schreef:Ai, blijkt nu uit de teksten dat je enkel nog als priester een onderbroek aan mag? :wink:

Alleen de priester mag een linnen onderbroek aan.
Hij liever dan ik, lijkt me niet lekker zitten. :mrgreen:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 mar 2014 11:25

meribel schreef:Ai, blijkt nu uit de teksten dat je enkel nog als priester een onderbroek aan mag? :wink:
Nee hoor. Daniël en zijn vrienden ook. (Dan. 3:21)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2014 11:33

Prima, de broek, of in ieder geval de onderbroek bestaat dus in de Bijbel. Maar dat is verder niet zo relevant voor de broeken-voor-vrouwen-discussie toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 19 mar 2014 11:42

Ha ha, vroeger op de Driestar kreeg je een 'Driestar-rok' als je je rok vergeten was of als ie veel te kort was.

Daar had je ook kleedhokjes ( in school, en niet in het fietsen hok) om je broek in te wisselen voor een rok.

Wat dat betreft: Blij dat ik een noorderling ben en de kinderen op een vrijgemaakte school zitten.
Dat gezeur over de broeken, rokken, leggings enz enz.

Ben het uiteraard wel mee eens dat de rok een normale lengte moet hebben, en de shirtjes geen enorme wijde halzen. Soms weet je niet waar je moet kijken.... :shock:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 11:44

Dat laatste is dus wat de brief bedoeld.
Van "ingewijden" weet ik dat de inhoud van de brief dusdanig is dat een legging niet (langer) verboden is. Dus op sommige scholen zal het beleid met deze brief ruimer worden. (En terecht!)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2014 12:14

Rozijn schreef:Dat laatste is dus wat de brief bedoeld.
Van "ingewijden" weet ik dat de inhoud van de brief dusdanig is dat een legging niet (langer) verboden is. Dus op sommige scholen zal het beleid met deze brief ruimer worden. (En terecht!)

Is het misschien zo dat, naarmate de regels strenger worden, jongeren meer moeite gaan doen om op het randje te lopen en de mazen in de regelgeving te vinden?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 19 mar 2014 12:16

Soms wel, soms niet. Sommige jongeren worden blij van heldere regels, dat geeft zekerheid. Anderen zullen, wat de regel ook is, het randje zoeken.

Daarom is het ideaal: een heldere regel, met een goede uitleg erbij. Lost dat alles op? Nee, maar het werkt het beste.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 19 mar 2014 13:27

Rozijn schreef:Soms wel, soms niet. Sommige jongeren worden blij van heldere regels, dat geeft zekerheid. Anderen zullen, wat de regel ook is, het randje zoeken.

Daarom is het ideaal: een heldere regel, met een goede uitleg erbij. Lost dat alles op? Nee, maar het werkt het beste.

Wat is een heldere regel? Ik heb op een Reformatorische middelbare school gezeten, daar ging de discussie vooral over de roklengte. Is een heldere regel bijvoorbeeld dat de roklengte in cm is bepaald?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mar 2014 13:45

Zelf heb ik op 3 middelbare scholen gezeten. De eerste 2 waren reformatorisch, de laatste protestants christelijk.
Maar wát een verschil in het omgaan met kleding. Op de refoscholen werden de grenzen opgezocht, ook door mij. Rokjes waren al snel te kort, shirtjes zonder mouwen mocht niet. Leggings had je toen nog niet, maar het zal me niks verbazen als dat nu ook niet mag.
Op de protestantse school was er nooit discussie over kleding. De meerderheid droeg een broek, de rokjes waren in mijn idee langer dan die op de refoscholen. Er was geen enkele reden om te provoceren, dus deed je het ook niet. Dan in tegenstelling tot op de refoscholen.

Ik begrijp wel heel goed dat de refoscholen dit signaal afgeven. Voor mijn huis fietsen hordes tieners, de ene kant op naar de protestantse school en de openbare scholen, de andere kant op naar de refoschool. Ik zie liever die van de openbare scholen fietsen (al moet ik eerlijk zeggen dat ik bepaalde veel te strakke broeken ook echt niks vind) dan die van de refoschool. Ik kan me goed voorstellen dat vooral mannen niet weten waar ze moeten kijken, bizar korte rokjes zonder legging eronder in de zomer, voor mij hoeft dat niet. Fiets dan alsjeblieft lekker in een lange broek. Ben elke keer weer blij dat mijn ouders me altijd gestimuleerd hebben om in een broek te fietsen naar school.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”