Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Lock&Stock schreef:Even tussendoor;
http://www.nu.nl/algemeen/3728469/nieuw ... eorie.html
"Wetenschappers hebben 'buitengewoon nieuw bewijs' gevonden die de oerknal-theorie ondersteunt als verklaring voor het ontstaan van het universum
Volgens onderzoekers is er een signaal gevonden dat het gevolg is van de ultra snelle uitbreiding van het heelal, fracties van seconden na het ontstaan."
En voor de diepgang; http://www.space.com/25078-universe-inf ... overy.html
StillAwake schreef:Hoewel ik redelijk goed onderlegd ben in de natuurkunde gaat dit ergens boven mijn voorstellingsvermogen.
Sowieso heb ik nooit zo kunnen begrijpen waarom men verwacht dermate oude sporen van de oerknal te vinden.
Mocht deze er geweest zijn en wij met een snelheid lager dan die van het licht weggeslingerd zijn (hoger kan niet, omdat energie dan in massa zou worden omgezet) dan is dat "oude licht" ons toch al lang en breed voorbij?
StillAwake schreef:Hoewel ik redelijk goed onderlegd ben in de natuurkunde gaat dit ergens boven mijn voorstellingsvermogen.
Sowieso heb ik nooit zo kunnen begrijpen waarom men verwacht dermate oude sporen van de oerknal te vinden.
Mocht deze er geweest zijn en wij met een snelheid lager dan die van het licht weggeslingerd zijn (hoger kan niet, omdat energie dan in massa zou worden omgezet) dan is dat "oude licht" ons toch al lang en breed voorbij?
Mortlach schreef:ALLE punten in het universum zijn het middelpunt. (ja, dat wordt ingewikkeld). De straling gaat dus alle kanten op en niet uit 1 centraal punt en het maakt dus niet uit waar we kijken, we zien overal die straling.
Bartje schreef:nou kijk er word continu maar gezocht naar een begin van de oerknal en allerlei ''bewijzen'' om die theorie bewezen te krijgen.
maar hoe heeft,of wat heeft de oerknal nou veroorzaakt als daarvoor niks maar dan ook echt niks voor was.
ik blijf dat maar niet begrijpen.
Bartje schreef:nou kijk er word continu maar gezocht naar een begin van de oerknal en allerlei ''bewijzen'' om die theorie bewezen te krijgen.
maar hoe heeft,of wat heeft de oerknal nou veroorzaakt als daarvoor niks maar dan ook echt niks voor was.
ik blijf dat maar niet begrijpen.
Byte schreef:Wat is eigenlijk het "bewijs" dat er 75000 jaar na de bang een particle soup kwam?
Mortlach schreef:Diezelfde achtergrondstraling. Die heeft namelijk een bepaalde golflengte die alleen voorkomt bij dat specifieke scenario.
Daarbij ondersteunen de modellen het ook: daarvoor was het simpelweg te heet voor deeltjesvorming. Je kunt de temperatuur van het universum uitrekenen omdat je de totale energie (grofweg) weet. Voor elk volume is daarmee de temperatuur uit te rekenen. Toen het universum nog zeer klein was, bestond er alleen een troebel plasma. Toen het universum verder was uitgedijt (en dus was afgekoeld) ontstonden er waterstofatomen en helium, en konden de fotonen die al die tijd rondstuiterden eindelijk vrijkomen.
Dat licht is met het universum mee 'opgerekt' en heeft daarom dus een langere golflengte. Dat licht IS de achtergrondstraling die we overal meten en aan de hand van de golflengte kun je dus uitrekenen hoe oud het universum was toen het oorspronkelijke licht werd uitgezonden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten