Bambi schreef:Ik vraag me af hoe gemeenteleden daar de volgende keer luisteren naar de preek van ds van Andel.
Zullen ze dan denken: "Dominee, u zat zelf fout, dus u hoeft ons niet meer te vertellen wat fout is"
"Bekeer u eerst zelf maar, want u moest van uw collega's uw excuses aanbieden, maar dat heeft u nog niet gedaan."?
Als het goed is niet. Want hoe zullen ze dan luisteren naar Bijbelteksten over Richters, profeten en apostelen die ook vergissingen maakten? Vergissen is menselijk en als het goed is geen reden om niet meer naar predikers te luisteren, anders zou men naar niemand kunnen luisteren.
Jvslooten schreef:Volgens mij had ik daar al op gereageerd. Het huis wat tegen zichzelf verdeeld is zal geen stand houden.
Daarom is het goed om het gesprek met Ds. van Andel aan te gaan hoe iedereen weer op 1 lijn kan komen.
Ik vind dat de HHK in dezen onprofessioneel en onchristelijk op desbetreffende kwestie heeft gereageerd, nog even los van wat je inhoudelijk van de kwestie vind of niet vind. Een feit wat ik ontzettend betreur, want de HHK ligt mij zeer nauw aan het hart.
Ik denk dat in de eerste plaats ds. van Andel onprofessioneel heeft gehandeld en een niet-bijbelse uitspraak heeft gedaan.
Op de laatste zin na, kan ik mij redelijk vinden in de reactie van Elbert, ware het niet dat hij mijns inziens op een cruciaal punt té kort door de bocht gaat. Ds. van Andel schreef namelijk helemaal niet aan de ´seculiere meerderheid in dit land´, maar aan de Hersteld Hervormde gemeente te Montfoort. Dát is het verschil. In mijn kerk worden ook iedere zondag dingen verteld die de wereld een dwaasheid zijn. Als dat in jou kerk anders is, verkeer je dus niet onder het Evangelie.
Dat maakt niet zoveel uit. Als wat hij schrijft in strijd is met het kerkverband waar hij zich aan heeft geconfirmeerd moet het per definitie niet geschreven worden. Helemaal niet als seculiere mensen het ook lezen, citeren en zo de kerk schade wordt berokkend. Je communicatie moet intern net zo goed conform het geloof zijn als extern.
Een dominee hoeft niet voorzichtig als een slang te zijn maar moet zich wel laten bij wat de Bijbel leert en niet zelf dingen als Gods wil gaan bestempelen die niet Gods wil zijn. "God wil het" is een van de meest misbruikte uitspraken waarmee vreselijke dingen zijn gezegd, goedgepraat enz.