Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Harde uitspraak (?) dominee van Andel over Els Borst

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 14:44

mohamed schreef:'Let dan op: als de ark de weg naar het gebied van Beth-Semes inslaat, heeft Híj ons dit grote kwaad aangedaan. Maar zo niet, dan weten wij dat niet Zijn hand ons getroffen heeft; dan is het ons toevallig overkomen.' (1 Sam 6,9)

Hier wordt onderscheid gemaakt tussen de hand van God en een samenloop van omstandigheden die toeval wordt genoemd. Nu mag jij jou licht voor ons laten schijnen en het verschil tussen bijbel toeval en niet bijbels toeval aantonen. Ik denk zelf dat je onzin zit te verkopen om het maar even botweg te stellen. Succes! ;)
Ik vind het een erg zwak voorbeeld, wat eerder voor mijn visie pleit dan de jou. Allereerst wordt desbetreffende uitspraak gedaan door Filistijnse afgodenpriesters, en ten tweede maakt God door deze tekst juist duidelijk door deze tekst dat het geen toeval is, kijk maar:

Let dan op: als de ark de weg naar het gebied van Beth-Semes inslaat, heeft Híj ons dit grote kwaad aangedaan. Maar zo niet, (...) dan is het ons toevallig overkomen. (...) De koeien dan liepen regelrecht, in één spoor, de weg langs, op weg naar Beth-Semes; zij liepen al loeiend steeds maar door en weken niet af naar rechts of naar links.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 14:55

mohamed schreef:'Let dan op: als de ark de weg naar het gebied van Beth-Semes inslaat, heeft Híj ons dit grote kwaad aangedaan. Maar zo niet, dan weten wij dat niet Zijn hand ons getroffen heeft; dan is het ons toevallig overkomen.' (1 Sam 6,9)

Hier wordt onderscheid gemaakt tussen de hand van God en een samenloop van omstandigheden die toeval wordt genoemd. Nu mag jij jou licht voor ons laten schijnen en het verschil tussen bijbel toeval en niet bijbels toeval aantonen. Ik denk zelf dat je onzin zit te verkopen om het maar even botweg te stellen. Succes! ;)
Jvslooten schreef:Ik vind het een erg zwak voorbeeld, wat eerder voor mijn visie pleit dan de jou. Allereerst wordt desbetreffende uitspraak gedaan door Filistijnse afgodenpriesters, en ten tweede maakt God door deze tekst juist duidelijk door deze tekst dat het geen toeval is, kijk maar:

Let dan op: als de ark de weg naar het gebied van Beth-Semes inslaat, heeft Híj ons dit grote kwaad aangedaan. Maar zo niet, (...) dan is het ons toevallig overkomen. (...) De koeien dan liepen regelrecht, in één spoor, de weg langs, op weg naar Beth-Semes; zij liepen al loeiend steeds maar door en weken niet af naar rechts of naar links.

Ik had gelezen dat dit specifieke geval geen toeval was, maar daarvan waren zij pas verzekerd nadat de twee zogende koeien die voor de wagen gespannen waren rechtstreeks en al loeiend naar Bet-Semes gingen. Dat laat heel wat ruimte voor toeval, maar misschien is het jou gewoon niet gegeven om dergelijke zaken te snappen. :-oo

'...tijd en toeval treffen hen allen.' (Pred 9,11)

Dit citaat wilde je afdoen als een 'Bijbels' toeval, maar dat is geen geldig argument aangezien de Bijbel niet is samengesteld door de schrijvers van de boeken en brieven die er in zijn gekomen.
Laatst gewijzigd door mohamed op 17 mar 2014 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 14:56

Teus schreef:Dit is zwakte, als je voor het blok gezet wordt met kinderachtige ontwijkende antwoorden komen.
Sorry hoor, ik was vergeten dat de anti-humorpolitie ook meelas. :roll:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2014 14:57

mohamed schreef:'...tijd en toeval treffen hen allen.' (Pred 9,11)

Dat vind ik een goeie tekst en die van die toren van Siloam.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 14:58

Teus schreef:Dit is zwakte, als je voor het blok gezet wordt met kinderachtige ontwijkende antwoorden komen.

Jvslooten schreef:Sorry hoor, ik was vergeten dat de anti-humorpolitie ook meelas. :roll:

Wie zegt dat ze grappen maakt? ;)

Vooralsnog ben je niet over de brug gekomen, je claim is gewoon onwaar: toeval bestaat wél volgens de Bijbel. Wat is je probleem daar mee? Het staat nota bene in dat boek waar het in je dorp allemaal om draait. Wees blij daar blij mee!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 mar 2014 15:01

Jvslooten schreef:Als er iets is wat de gemeente schade toebrengt dan is het wel de reactie van ds. Mulder. Ds. Mulder had naar ds. van Andel toe moeten gaan en moeten zeggen: Hé, wat je nu gezegd hebt, was dat wel verstandig? En dan had ds. van Andel gezegd: ´nee, inderdaad´, of: ´ja, want... (vul maar in)´. Dan hadden vervolgens ds. van Andel en ds. Mulder SAMEN, één gezamenlijke verklaring naar buiten gebracht, waarin het eerder standpunt oftewel werdt herroepen, oftewel werdt verduidelijkt. Dát is de wil van God in Christus. Ik roep u ertoe op, broeders, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u allen eensgezind bent in uw spreken, en dat er onder u geen scheuringen zijn, maar dat u hecht aaneengesmeed bent, één van denken en één van gevoelen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2238 ... ds___.html
Nou ik vind niet dat je die man iets kunt verwijten. Als het nou een domme uitspraak was en hij bedoelde het niet zo, maar het staat gewoon in het kerkblaadje.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 15:02

mohamed schreef:'...tijd en toeval treffen hen allen.' (Pred 9,11)

Boerin schreef:Dat vind ik een goeie tekst en die van die toren van Siloam.

We zitten op een lijn, want dat vind ik ook, eigenlijk bevreemdt het me dat er nog discussie is na overleg van zulk bewijs, maar goed, het zij zo.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 15:05

mohamed schreef:Vooralsnog ben je niet over de brug gekomen, je claim is gewoon onwaar: toeval bestaat wél volgens de Bijbel. Wat is je probleem daar mee? Het staat nota bene in dat boek waar het in je dorp allemaal om draait. Wees blij daar blij mee!
Je weet best dat het feit dat een woord in de bijbel staat, nog niet perse betekend dat de invulling die door mensen daaraan wordt gegeven ook bijbels is. Ik zou tientallen begrippen op kunnen noemen die arstikke bijbels zijn, maar die door veel mensen op zeer onbijbelse wijze worden ingekleurd. Ongetwijfeld dat jij er ook nog wel een paar weet. :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 15:07

mohamed schreef:Eigenlijk bevreemdt het me dat er nog discussie is na overleg van zulk bewijs, maar goed, het zij zo.
Dat is dan wederzijds.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 mar 2014 15:07

Mohamed schreef:'...tijd en toeval treffen hen allen.' (Pred 9,11)

Voor de mens komt het als toeval, maar het is wel in Gods Hand, want zo staat er vers 12:
12 Dat ook de mens zijn tijd niet weet, gelijk de vissen, die gevangen worden met het boze net; en gelijk de vogelen, die gevangen worden met den strik; gelijk die, alzo worden de kinderen der mensen verstrikt, ter bozer tijd, wanneer derzelve haastelijk over hen valt.

Prediker 3:
1 Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd.

14 Ik weet, dat al wat God doet, dat zal in der eeuwigheid zijn, en er is niet toe te doen, noch is er af te doen; en God doet dat, opdat men vreze voor Zijn aangezicht.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 mar 2014 15:09

Boerin schreef: ..en die van die toren van Siloam.
Stel even, dat er niemand gezondigd had; Adam niet, Eva niet, die mensen in Siloam niet, ik niet, jij niet. Gewoon, helemaal niemand op de hele wereld. Op hoeveel mensen was die toren dan gevallen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 15:17

mohamed schreef:Vooralsnog ben je niet over de brug gekomen, je claim is gewoon onwaar: toeval bestaat wél volgens de Bijbel. Wat is je probleem daar mee? Het staat nota bene in dat boek waar het in je dorp allemaal om draait. Wees blij daar blij mee!

Jvslooten schreef:Je weet best dat het feit dat een woord in de bijbel staat, nog niet perse betekend dat de invulling die door mensen daaraan wordt gegeven ook bijbels is. Ik zou tientallen begrippen op kunnen noemen die arstikke bijbels zijn, maar die door veel mensen op zeer onbijbelse wijze worden ingekleurd. Ongetwijfeld dat jij er ook nog wel een paar weet. :wink:

Ik heb er maar een woord voor: draaikonterij.

Dat woorden in het verleden een andere betekenis hadden hebben de vertalers rekening mee gehouden bij het overzetten. Toeval bestaat in de Bijbel naar de hedendaagse definitie zoals ik heb aangetoond. Ik vind het heerlijk om gelijk te hebben, ken je dat gevoel? :mrgreen:

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 mar 2014 15:19

mohamed schreef:Ik heb er maar een woord voor: draaikonterij.

Dat woorden in het verleden een andere betekenis hadden hebben de vertalers rekening mee gehouden bij het overzetten. Toeval bestaat in de Bijbel naar de hedendaagse betekenis zoals ik heb aangetoond. Ik vind het heerlijk om gelijk te hebben, ken je dat gevoel? :mrgreen:

Komt ietsie pietsie dom over na mijn bijdrage. :mrgreen:
Bambi schreef:Voor de mens komt het als toeval, maar het is wel in Gods Hand, want zo staat er vers 12:
12 Dat ook de mens zijn tijd niet weet, gelijk de vissen, die gevangen worden met het boze net; en gelijk de vogelen, die gevangen worden met den strik; gelijk die, alzo worden de kinderen der mensen verstrikt, ter bozer tijd, wanneer derzelve haastelijk over hen valt.

Prediker 3:
1 Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd.

14 Ik weet, dat al wat God doet, dat zal in der eeuwigheid zijn, en er is niet toe te doen, noch is er af te doen; en God doet dat, opdat men vreze voor Zijn aangezicht.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 mar 2014 15:23

Dat jij gelooft in voorbestemde onwetendheid is een van de nadelen van wonen in een vrij land met vrijheid van meningsuiting. Ik koester de hoop dat gedegen scholing soelaas zal bieden.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 mar 2014 15:27

Ik denk dat v. Slooten had moeten zeggen: bij God is geen toeval i.p.v. dat in de bijbel geen toeval is.
In de bijbel gaat het over mensen (o.a.), en bij mensen is wel toeval, dus in de bijbel is ook toeval.
Storm in een glas water, en het sop is de kool niet waard. Ga maar lekker brownies bakken allemaal :shock:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Algemeen”