mohamed schreef:1 Samuel 6
7 Nu dan, neem een nieuwe wagen, maak die gereed, en neem twee zogende koeien, waarop nog geen juk gekomen is; span de koeien voor de wagen en breng hun kalveren achter hen vandaan terug naar huis.
8 Neem dan de ark van de HEERE, zet hem op de wagen, en leg de gouden voorwerpen die u Hem als schuldoffer doet toekomen, in een kistje ernaast. Stuur hem vervolgens terug en laat hem gaan.
9 Let dan op: als de ark de weg naar het gebied van Beth-Semes inslaat, heeft Híj ons dit grote kwaad aangedaan. Maar zo niet, dan weten wij dat niet Zijn hand ons getroffen heeft; dan is het ons toevallig overkomen.
mohamed schreef:'Opnieuw zag ik onder de zon dat niet de snellen de wedloop winnen, en ook niet de helden de strijd, ook dat niet de wijzen brood hebben, en ook niet de verstandigen rijkdom, en evenmin de kenners gunst. Tijd en toeval overkomen hun immers allen.' (Pred 9,11)
mohamed schreef:'Toevallig kwam er een priester langs diezelfde weg, en toen hij hem zag, ging hij aan de overkant voorbij.' (Luk 10,31)
Jvslooten schreef:Ik vraag me af of je de bijbelse definitie van ´toeval´ wel kent. Het woord zegt het eigenlijk al: toe-val. ´Toeval´ is alles wat ons wordt toebedeeld vanuit Zijn Vaderlijke hand (vergelijk Pred. 9:11 met Ps. 31:16), naar Zijn eeuwig raadsbesluit (Ps. 33:10-11, Jes. 46:10).
Ik vraag me af hoe het met je geheugen gesteld is, want jij was het die schreef dat toeval niet bestaat zonder daarbij je definitie te vermelden! Nu zal je mij die claim zeker even in de schoenen schuiven, een mooie koekjesbakker ben je!