Jvslooten schreef:Onze jaren en maanden zijn bij God bekend; Hij heeft ze geteld, en niet één dag kan de mens daar van afwijken (Job. 14:5). Er sterft dus NIEMAND buiten de wil van de Vader (Mat. 10:29). De gang van de mens wordt door de HEERE bestiert (Spr. 16:9). De weg van een mens is van de HEERE (spr. 20:24), zijn lot wordt vóór dat hij geboren wordt geworpen (Spr. 16:33). Ja, zelfs voordat de ongevormde klomp zich in de baarmoeder vormt, is alles in Zijn boek geschreven (Ps. 139:16). En God is het ook, Die mensen laat opstaan of bijeen verzameld, om te doen naar wat de raad des HEEREN van te voren bepaald heeft, wat geschieden moest (Hand. 4:26-28). Hij bepaald de tijdstippen; Hij stelt koningen af en stelt koningen aan (Dan. 2:21).
Als ds. van Andel zegt dat haar dood geen toeval was, dan heeft hij gelijk. Toeval bestaat niet.
Nee hoor, zo schematisch en fatalistisch zit het niet in elkaar. Ons gedrag en onze verantwoordelijkheden hebben invloed op de duur van ons leven.
Hizkia zou sterven, maar uiteindelijk kreeg hij er toch 15 jaar bij.
Pr. 7: 17 Waarom zou je sterven voor je tijd? Ps. 55:24 zij zullen hun leven niet half voltooien, Job 22: 16 Zij zijn uitgeroeid, terwijl het de tijd nog niet was;
Deze teksten schrijf ik niet met E.B. in mn gedachten, maar jij doet net alsof de mens een slachtoffer is van Gods draaiboek.
Jvslooten schreef:Dat kan, maar dan is ze nog steeds een ´engel des doods´ geweest. Toen de moordenaar aan het kruis minuten voor zijn dood tot bekering kwam was hij nog steeds een moordenaar. Alhoewel, ik begrijp best dat mensen de uitdrukking ´engel des doods´ bezwaarlijk vinden hoor. Het is namelijk ene nogal subjectief begrip.
Toen de misdadiger tot bekering kwam was hij niet langer een misdadiger, maar een koningskind. Rein, heilig en helemaal schoon.
Wie in Christus is, die is een nieuwe schepping. Het oude is voorbij gegaan. En wie zal beschuldiging inbrengen tegen de Zijne?
Ik bedoel maar, laat het oordeel aan God over. Alleen Hij weet wat er in onze harten is. V. Andel hoeft niet op de stoel van God te gaan zitten.
Misschien heeft ze zich uiteindelijk wel tot God bekeerd, dat weten wij niet.
Ben benieuwd wat voor naam v. Andel bedacht heeft voor mensen met andere zonden op hun kerfstok.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)