Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 17:38

learsi schreef:Ben benieuwd of ze dat bedoelde :D .
Als ik de uitleg van "mona" lees schijnen er meerdere talen Kanaan's te zijn? :D
Het is wel ingewikkeld geworden op deze manier. :mrgreen:
h.g
Learsi

Mona en ik zijn het eens ja. :D
Maar er is maar één tale Kanaäns, al zal het per regio wellicht wat verschillen.
Het is niet zo ingewikkeld, als je het weet. (het lijkt wel Cruyffiaans :lol: )

En ook wat JvSl hier zegt, klopt wel.
Eigenlijk net als in een relatie, je kunt met elkaar babbelen, en met elkaar spreken.
Dan lees je aan de reactie van de ander wel af, of het van hart tot hart ging en ingang vond.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 13 mar 2014 18:26

Plechtig of vroom bijbels taalgebruik met archaïsche wendingen en woorden geven vaak een mate aan van (schijn) vroomheid.

Sommigen gaan het gebruik van de tale kanaans zien als voorwaarde voor een levend geloof.

Citaat: "Wanneer wij als gelovigen relevant willen zijn in de wereld en anderen willen bereiken met de geweldige boodschap van het evangelie zullen we ons taalgebruik aan moeten passen.”

Hier ben ik het wel mee eens.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 mar 2014 18:40

Een boeiende gedachte, die ik niet helemaal deel. Spreek je met iemand die totaal onbekend is met d Bijbel, dan kun je niet aankomen met insidertaal, dat is waar. Evenmin kun je vermijden dat je woorden gebruikt die d ander niet zal begrijpen. Zonde, genade, vergeving (Gods manier van vergeven is iets anders dan menselijk vergeven) enz.
Binnen de setting van een gemeente is het al helemaal onvermijdelijk. En logisch, iedere groep, in wat voor verband dan ook heeft een eigen taal. Is er een buitenstaander bij, dan moet je het wel uitleggen maar niet vermijden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 20:08

Rozijn schreef:Een boeiende gedachte, die ik niet helemaal deel. Spreek je met iemand die totaal onbekend is met d Bijbel, dan kun je niet aankomen met insidertaal, dat is waar. Evenmin kun je vermijden dat je woorden gebruikt die d ander niet zal begrijpen. Zonde, genade, vergeving (Gods manier van vergeven is iets anders dan menselijk vergeven) enz.
Binnen de setting van een gemeente is het al helemaal onvermijdelijk. En logisch, iedere groep, in wat voor verband dan ook heeft een eigen taal. Is er een buitenstaander bij, dan moet je het wel uitleggen maar niet vermijden.

Op zich klopt dat.
Als ik echter met mijn vrouw en kinderen over schepen spreek (vooral mijn zoontjes zijn daarin erg geïnterresseerd :D :D ) gebruik ik toch echt andere termen als wanneer ik op mijn werk de naval architect spreek.
Ik ben bang dat als ik thuis ga vertellen over bijlstevens, rompsnelheden, bolwerken en significante golfhoogtes dat ze me toch even kwijt zijn.
Collega's kunnen dat wél volgen.

Als bevindelijk gereformeerden onderling dergelijk taalgebruik hanteren is dat prima, maar als er een ander, oprecht geïnteresseerd persoon bij zit is het niet juist om deze teminologie te gebruiken.

En net als iedere Nederlander weet wat bakboord en stuurboord is (en zoals je wellicht weet is er niet echt een bevredigende vertaling van deze termen), en het anders kan leren geldt dat voor bepaalde basisbegrippen in de kerk ook. Maar dat neemt niet weg dat het gebruik van de tale Kanaäns (ik heb deze uitdrukking overigens nooit zo begrepen, want Kanaän was vervloekt toch?) in gesprek met anderen vermeden dient te worden.

n.b. Tijdens het typen van dit verhaal dacht ik aan het volgende: In de NBV is "rechterzijde van het schip" vertaald met stuurboord. Vervolgens hoor ik vanuit de behoudende hoek dat dat een moeilijke vertaling is omdat dat teveel scheepsjargon zou zijn.
Kun je je voorstellen dat dat bij mij een klein glimlachje opleverde?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 mar 2014 20:26

Zeker, ik zit nu ook te grijzen...

Overigens is dat wel een aardig punt om eens over na te denken: wat vind je er van dat een vertaler dat doet? Maar dat gaat ver offtopic.

Ik zou niet weten waar de term "tale Kanaäns vandaan komt", weet jij wel waar de termen "bak- en stuurboord" vandaan komen?
Maar stel, er komt een snuffelstagiair op het werk bij jullie, kijken of hij het wat vindt. Ga je die dag dan je taalgebruik aanpassen of wacht je op vragen en leg je het dan uit?

Ik ben het wel met je eens dat je niet van een buitenstaander moet verwachten dat hij het vanzelf wel gaat snappen. Soms hoor ik ook wel eens uitdrukkingen gebruiken waarbij ik denk: als je niet weet wat iets betekent, moet je het ook niet gebruiken...
Zoals een predikant die het er telkens over had dat er in de kerk iets "opgeluisterd" mocht worden. Hij bedoelde dat er iets moois gehoord mocht worden.
Maar opluisteren betekent iets als "versieren", "mooi maken", de luister (=pracht) van iets vergroten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 20:29

Rozijn schreef:Zeker, ik zit nu ook te grijzen...

Overigens is dat wel een aardig punt om eens over na te denken: wat vind je er van dat een vertaler dat doet? Maar dat gaat ver offtopic.

Ik zou niet weten waar de term "tale Kanaäns vandaan komt", weet jij wel waar de termen "bak- en stuurboord" vandaan komen?
Maar stel, er komt een snuffelstagiair op het werk bij jullie, kijken of hij het wat vindt. Ga je die dag dan je taalgebruik aanpassen of wacht je op vragen en leg je het dan uit?

Ik ben het wel met je eens dat je niet van een buitenstaander moet verwachten dat hij het vanzelf wel gaat snappen. Soms hoor ik ook wel eens uitdrukkingen gebruiken waarbij ik denk: als je niet weet wat iets betekent, moet je het ook niet gebruiken...
Zoals een predikant die het er telkens over had dat er in de kerk iets "opgeluisterd" mocht worden. Hij bedoelde dat er iets moois gehoord mocht worden.
Maar opluisteren betekent iets als "versieren", "mooi maken", de luister (=pracht) van iets vergroten.

Ja, ik weet waar de termen bak- en stuurboord vandaankomen ;-).
De Snuffelstagair (of kwispelstagair, zoals ze bij ons genoemd worden) zal echt niet bij de vergadering van Naval Architects zitten.
Wel zal het taalgebruik die dag (indien mogelijk) worden aangepast.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 mar 2014 20:34

Dan weet de stagiair alleen niet hoe het echt is...

Dat is een beetje mijn punt: binnen evangelisatie snap ik dat je "geestelijk Jip- en Janneketaal" moet gebruiken. Maar binnen een kerkelijke gemeente mag het wel ietsje diepgaander, ik moet er niet aan denken dat iedere dienst klinkt als een evangelisatieactiviteit.
Maar ja, dan komt iemand via evangelisatie de kerk binnen en dan? Dan snapt hij het in de kerk weer niet.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 mar 2014 20:59

De echte taal Kanaans werd natuurlijk pas gesproken toen het land bewoond werd door de Israelieten.
Toch?

h.g.
Learsi

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 mar 2014 21:39

schelpje3 schreef:Ook dat gewaad heeft dus een betekenis.

Daar herken je ze aan hè, daad, gepraat en gewaad.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 21:47

Teus schreef:Daar herken je ze aan hè, daad, gepraat en gewaad.

Dit gaat over de paus! Lees eens een keer in de context voordat je gaat blaten.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 21:48

learsi schreef:De echte taal Kanaans werd natuurlijk pas gesproken toen het land bewoond werd door de Israelieten.
Toch?

h.g.
Learsi
De uitdrukking 'tale Kanaäns' komt uit Jesaja 19 v. 18.

"Te dien dage sullender vijf steden in Egypten-lant zijn, sprekende de sprake Canaans, ende sweerende den HEERE der heyrscharen, eene sal genoemt zijn, Een stadt der verstooringe."

(Versie 1637)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 mar 2014 21:52

Teus schreef:Daar herken je ze aan hè, daad, gepraat en gewaad.

schelpje3 schreef:Dit gaat over de paus! Lees eens een keer in de context voordat je gaat blaten.

Nou nou, je voelt je knap aangevallen.
Ik zeg het zomaar hoor, heb het in het verleden vaak zat in de zware gereformeerde kerk gehoord.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 mar 2014 21:55

Teus schreef:Nou nou, je voelt je knap aangevallen.
Vind je het gek als je standaard alles wat niet in je straatje past 'van de satan/duivel noemt.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 mar 2014 22:29

Teus schreef:Nou nou, je voelt je knap aangevallen.
Jvslooten schreef:Vind je het gek als je standaard alles wat niet in je straatje past 'van de satan/duivel noemt.

Had ik het tegen jou?
Had ik het over satan?
Jou gebrek, dat je niet weet dat alles wat niet van God is, van satan is.

Je hebt er een handje van om met commentaar tussen 2 mensen te komen die gericht schrijven, beetje irritant.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 mar 2014 22:57

Jvslooten schreef:Vind je het gek als je standaard alles wat niet in je straatje past 'van de satan/duivel noemt.

Teus schreef:Had ik het tegen jou?
Had ik het over satan?
Jou gebrek, dat je niet weet dat alles wat niet van God is, van satan is.

Je hebt er een handje van om met commentaar tussen 2 mensen te komen die gericht schrijven, beetje irritant.

Hier kom ik er ook nog even tussendoor. :mrgreen:
De duvel kan geen moer bereiken bij de mens, als de mens God dient.
Dus de meeste macht van satan, komt door de zondige mens.
Jammer dat je dat belangrijke punt over het hoofd ziet.

Terug naar “Archief”