Biddag voor gewas en arbeid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Biddag voor gewas en arbeid

Berichtdoor mona » 13 mar 2014 09:59

StillAwake schreef:Als ik echter zie hoe gemakkelijk sommige mensen bijbelteksten bij hun antwoorden kunnen zetten heb ik het idee dat ik dat nooit zal bereiken.
Dat hoeft toch ook niet SA! Je hoeft niets te bereiken. Geen 1e graads of zo, of je propedeuse. En alles wat je nodig hebt, is bij de Heere te krijgen. Het is echt zo, dat naar mate je ouder wordt, het opnemen van informatie lastiger gaat worden. Daar hoef je je echt niet minder om te voelen. Ik vind het fijn om te lezen dat je hongerig bent, je kunt ook niet alles op 1 dag leren.
StillAwake schreef:Overigens hebben ze mij nu ook op tweetal gezet (hoewel ik voor mijzelf het idee heb dat deze roeping erg vroeg komt), het zou dus zomaar kunnen dat ik over een aantal weken ook ouderling ben.
Sterkte en Gods zegen hierbij.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 10:13

StillAwake schreef:Ik zou van mijzelf niet durven zeggen dat ik veel Bijbelkennis heb (ik lees wel veel in en (iets minder) over de Bijbel, en leer nog dagelijks dingen bij.
Wel merk ik dat het gemak waarmee ik vroeger dingen onthield en tot me nam met de jaren enorm is afgenomen.
Nogmaals, ik doe mijn uiterste best om te leren, en zou mijzelf als hongerig willen bestempelen.
Als ik echter zie hoe gemakkelijk sommige mensen bijbelteksten bij hun antwoorden kunnen zetten heb ik het idee dat ik dat nooit zal bereiken.

Overigens hebben ze mij nu ook op tweetal gezet (hoewel ik voor mijzelf het idee heb dat deze roeping erg vroeg komt), het zou dus zomaar kunnen dat ik over een aantal weken ook ouderling ben.
Hoewel ik (ik ben er nog over aan het nadenken) vermoed dat ik deze roeping nog niet kan aanvaarden.
Stiekem hoop ik dat mijn opponent gekozen mag worden, zodat deze roeping nog even uit mag worden gesteld...

Je kunt ook nee zeggen hoor.
Ik zou er een biddende zaak van maken.
En dit: wie ouderling wil worden, moet eerst jongeling zijn geweest.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 10:25

schelpje3 schreef:Je kunt ook nee zeggen hoor.
Ik zou er een biddende zaak van maken.
En dit: wie ouderling wil worden, moet eerst jongeling zijn geweest.

Nee, als God mij roept mag ik geen nee zeggen.
Waarom zou ik dat wel mogen, en Jona niet?
Probleem is dat ik de roeping niet voel, en dat zal ik inderdaad met mijn Schepper in het reine moeten brengen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:25

StillAwake schreef:Nee, als God mij roept mag ik geen nee zeggen.
Waarom zou ik dat wel mogen, en Jona niet?
Probleem is dat ik de roeping niet voel, en dat zal ik inderdaad met mijn Schepper in het reine moeten brengen...

Ik weet dat niet zo zeker of het altijd God is die je roept.
Dan zal Hij het bestendigen nl.
Er zijn mannen die direct ja zeggen na de stemming, maar er zijn er ook die het in beraad hebben en dat recht heb je.
En dan kunnen er legitieme redenen zijn waarom je weigert, als je er een gebedszaak van maakt tenminste.
Want het is vaak een technische kwestie, wie is er eens aan de beurt en wie achten wij wel geschikt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:28

StillAwake schreef:Waarom zou ik dat wel mogen, en Jona niet?

Grappig dat je jezelf vergelijkt met Jona. 8)
Stel dat jij opgeslokt wordt voor 3 dagen, omdat je ervan wegloopt?
En als jij inderdaad niet die roeping voelt en je blijft hem niet voelen, ook niet nadat je met meerderheid gestemd bent, zou ik me inderdaad nog maar eens achter de oren krabben.
Je hoeft niet in het reine te komen, maar Heere, wat wilt U nu dat ik doen zal? Ik kan het niet, ik wil het niet, maar wilt U dan het pad voor mij effenen?
En dan eens kijken wat er gebeurt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 11:39

schelpje3 schreef:[
Grappig dat je jezelf vergelijkt met Jona. 8)
Stel dat jij opgeslokt wordt voor 3 dagen, omdat je ervan wegloopt?
En als jij inderdaad niet die roeping voelt en je blijft hem niet voelen, ook niet nadat je met meerderheid gestemd bent, zou ik me inderdaad nog maar eens achter de oren krabben.
Je hoeft niet in het reine te komen, maar Heere, wat wilt U nu dat ik doen zal? Ik kan het niet, ik wil het niet, maar wilt U dan het pad voor mij effenen?
En dan eens kijken wat er gebeurt.

Ik wil mijzelf niet vergelijken met Jona in die zin dat ik de roepingen niet op één lijn vind staan.
Wel word mij in dat bijbelboek heel duidelijk gemaakt (en misschien is dat wel die beroemde maar voor mij nog steeds onduidelijke "bevinding") dat weglopen voor roeping geen optie kan en mag zijn.
Ook Mozes wordt dat duidelijk gemaakt (en in iets mindere mate Paulus).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:41

Zeker.
Mozes achtte zichzelf ook onbekwaam en onder zijn leiding ging het niet altijd vlekkeloos en op rolletjes! Aan het einde van de reis kreeg hij zelfs een straf, hij mocht het Beloofde Land niet in!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 11:45

schelpje3 schreef:Zeker.
Mozes achtte zichzelf ook onbekwaam en onder zijn leiding ging het niet altijd vlekkeloos en op rolletjes! Aan het einde van de reis kreeg hij zelfs een straf, hij mocht het Beloofde Land niet in!

Hij achtte zichzelf onbekwaam, maar God deed dat niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 11:57

De geschiedenis van Mozes is heel bijzonder. Goed te lezen is hoe de Heere met Hem een bijzondere weg is gegaan, hem heeft uitverkoren, terwijl Mozes zichzelf helemaal niet bekwaam achtte.

Maar we raken offtopic :wink:
Hoe hebben jullie biddag mogen beleven?
Naast de ernst van de Boodschap ook bemoedigd mochten worden?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 mar 2014 12:03

Een dominee neemt ook niet elk beroep aan. Dat is wel iets anders, dat weet ik wel, maar enig vergelijk gaat hier wel op denk ik. Leuk is wel weer dat ik een reclame banner zag van De Heer hang- en sluitwerk... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 12:06

Race406 schreef:Een dominee neemt ook niet elk beroep aan. Dat is wel iets anders, dat weet ik wel, maar enig vergelijk gaat hier wel op denk ik. Leuk is wel weer dat ik een reclame banner zag van De Heer hang- en sluitwerk... :mrgreen:

Het feit dat er predikanten zijn die beroepen niet aannemen is voor mijn geweten geen argument.
Het gedrag van een predikant is niet per definitie bijbels...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 12:11

schelpje3 schreef:De geschiedenis van Mozes is heel bijzonder. Goed te lezen is hoe de Heere met Hem een bijzondere weg is gegaan, hem heeft uitverkoren, terwijl Mozes zichzelf helemaal niet bekwaam achtte.

Maar we raken offtopic :wink:
Hoe hebben jullie biddag mogen beleven?
Naast de ernst van de Boodschap ook bemoedigd mochten worden?

Ik vind het vaak één van de mooiste diensten van het jaar, maar gisteren had ik er helemaal niets mee.
Jammer!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 13 mar 2014 12:16

Gisteravond werd bij ons artikel 13 van de Nederlandsche Geloofsbelijdenis gelezen. Het trof mij.

Ik wil het hier citeren:

Artikel 13. Van de voorzienigheid Gods en regering aller dingen.
Wij geloven dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde die er geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardiglijk handelen. En aangaande hetgeen Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuselijk* onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden.

Deze lering geeft ons een onuitsprekelijken troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onzen goedertieren hemelsen Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, alzo dat niet één haar van ons hoofd ( want die zijn alle geteld ) , ook niet één musje op de aarde vallen kan zonder den wil onzes Vaders. Waarop wij ons verlaten, wetende dat Hij de duivelen in den toom houdt en al onze vijanden, die ons zonder Zijn toelating en wil niet schaden kunnen.

En hierin verwerpen wij de verdoemelijke dwaling der epicureeën, dewelke zeggen dat Zich God nergens mede bemoeit en alle dingen bij geval laat geschieden.
*curieuselijk betekent te nieuwsgierig

De taal is oud en misschien niet zo toegankelijk. Ik vond een hertaling, waarbij ik denk dat hij aardig klopt:

ARTIKEL 13
Gods voorzienigheid
Wij geloven dat deze goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, ze niet aan zichzelf heeft overgelaten, of aan het toeval of het lot heeft prijsgegeven, maar ze overeenkomstig zijn heilige wil zo leidt en regeert, dat in deze wereld niets gebeurt zonder zijn beschikking. Toch is God niet de bewerker van de zonde die gedaan wordt, en evenmin draagt Hij er de schuld van. Want zijn macht en goedheid zijn zó groot en gaan ons begrip zo te boven, dat Hij zijn werk zeer goed en rechtvaardig beschikt en doet, ook al handelen de duivelen en goddelozen onrechtvaardig. En al wat in zijn doen het menselijk verstand te boven gaat, willen wij niet nieuwsgierig onderzoeken, verder dan ons begrip reikt. Maar in alle ootmoed en eerbied aanbidden wij de rechtvaardige beslissingen van God, die voor ons verborgen zijn. Wij stellen ons ermee tevreden, dat wij leerlingen van Christus zijn, om slechts te leren wat Hij ons onderwijst door zijn Woord, zonder deze grenzen te overschrijden.

Deze leer schenkt ons een onuitsprekelijke troost, als wij erdoor leren verstaan dat ons niets bij toeval kan gebeuren, maar dat alles ons alleen overkomt door de beschikking van onze goedertieren hemelse Vader. Hij waakt over ons met een vaderlijke zorg, terwijl Hij zó over alle schepselen heerst, dat niet één haar van ons hoofd - want die zijn alle geteld - en niet één musje ter aarde zal vallen zonder de wil van onze Vader (Matt.10 : 29-30). Hierop stellen wij ons vertrouwen, omdat wij weten dat Hij de duivelen en al onze vijanden in toom houdt en zij ons zonder zijn toelating en wil niet kunnen schaden.

Daarom verwerpen wij de verfoeilijke dwaling van de epicureeërs, die zeggen, dat God Zich nergens mee bemoeit en alles aan het toeval overlaat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mar 2014 12:21

StillAwake schreef:Ik vind het vaak één van de mooiste diensten van het jaar, maar gisteren had ik er helemaal niets mee.
Jammer!

Je bedoelt dat het vlak en koud bleef van binnen?
Dat herken ik wel hoor.
Dan ga je de kerk uit, zoals je er in gekomen bent.
Maar dat vind ik "natuurlijker" en echter klinken, dan al dat zogenaamde enthousiasme altijd, aangezien die mensen ook gemakkelijk een dienst verzuimen om iets anders leuks te doen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 mar 2014 12:25

schelpje3 schreef:Je bedoelt dat het vlak en koud bleef van binnen?
Dat herken ik wel hoor.
Dan ga je de kerk uit, zoals je er in gekomen bent.
Maar dat vind ik "natuurlijker" en echter klinken, dan al dat zogenaamde enthousiasme altijd, aangezien die mensen ook gemakkelijk een dienst verzuimen om iets anders leuks te doen.

Eigenlijk zelfs eerder dat ik tijdens de dienst een vorm van hoofdpijn ontwikkelde (met dank aan de organist ;-) ) die ik nog voel.
Dus niet helemaal hetzelfde naar buiten gelopen... :(

Terug naar “Archief”