Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 12:38

StillAwake schreef:Maar zou jij een trouwdienst bezoeken waarbij het bruidspaar de vrouwen expliciet vraagt géén hoed te dragen?
Of is het aanpassen vooral bedoeld als éénrichtingsverkeer?

Dat betekent dan automatisch dat het een kerkdienst in links-midden betreft en daar is het dragen van een hoed allang een hamerstuk. In onze eigen kerk draagt ongeveer de helft van de vrouwen nog een hoed.
Ik ging eens naar een "rechtse" rouwdienst, die werd gehouden in de aula van de begraafplaats. Tot mijn verbazing was ik vrijwel de enige met een hoed op.
Toen ik later aan die familie vroeg hoe dat nu zat, kreeg ik als antwoord dat het geen eredienst in een kerk betrof.
Ow nou, dat had ik dus nog niet eerder gehoord als argument, dus een volgende keer liet ik mijn hoed thuis en toen was ik vrijwel de enige met een hoed op.
Soms is het dus voor insiders zelfs niet te volgen.
Maar ik lig er verder niet wakker van. :D

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:41

schelpje3 schreef:[
Dat betekent dan automatisch dat het een kerkdienst in links-midden betreft en daar is het dragen van een hoed allang een hamerstuk. In onze eigen kerk draagt ongeveer de helft van de vrouwen nog een hoed.
Ik ging eens naar een "rechtse" rouwdienst, die werd gehouden in de aula van de begraafplaats. Tot mijn verbazing was ik vrijwel de enige met een hoed op.
Toen ik later aan die familie vroeg hoe dat nu zat, kreeg ik als antwoord dat het geen eredienst in een kerk betrof.
Ow nou, dat had ik dus nog niet eerder gehoord als argument, dus een volgende keer liet ik mijn hoed thuis en toen was ik vrijwel de enige met een hoed op.
Soms is het dus voor insiders zelfs niet te volgen.
Maar ik lig er verder niet wakker van. :D

Dat jij er niet wakker van ligt snap ik, maar het feit dat ik afgewezen blijf worden, door mensen in mijn schoonfamilie, maar ook door sommigen hier op het forum kan ik niet zo makkelijk naast me neerleggen...

emeth

Berichtdoor emeth » 11 mar 2014 12:44

schelpje3 schreef:Ik woon ook vlakbij een zaal waar men samenkomt. Maar veel van die mensen zie ik verder nooit. Die aktentassen hebben ze dan ook niet bij zich. Daar moeten immers de foldertjes in!

Als ik in real life hoor hoe er over deze mensen wordt gesproken, hoe deuren stelselmatig dicht worden gehouden, vandaar het woord sneu. Want je zult maar langs deuren moeten en niemand die naar je luistert, of zelfs de moeite doet om open te doen.
Is dat sneu of niet?
Overigens woon ik vlak bij een moskee en daar is over de kleding ook genoeg te zeggen.
Sterker nog, de ene moskee scheelt enorm met de andere, het lijkt refoland wel. :D

Die bewuste tassen hebben ze als ze naar de koninkrijkszaal gaan ook gewoon bij zich want aldaar bestuderen ze een hoop boekjes en tijdschriften. Daarnaast nemen ze elke week nieuwe lektuur mee om weer te verspreiden.

De deur niet opendoen is niet verstandig want dan noteren ze voor dat huisnr een A'tje .. de A van afwezig. En het zorgt er alleen maar voor dat ze niet lang daarna weer eens in die straat staan. Heel Nederland (en 200+ andere landen) is door hun opgedeeld in minikaartjes (ze noemen die 'gebiedjes') en die worden bewerkt door de desbetreffende gemeente aan wie ze zijn toebedeeld.

De respons die ze krijgen aan de deur is wisselend. De meeste mensen doen gewoon open hoor en zeggen vriendelijk dat ze geen interesse hebben. Dan gaan ze gewoon weer een deur verder. Ze moeten ook niet langs de deur, dat doen ze vrijwillig en met de overtuiging dat het Gods wil is.

En op de tientallen deuren die opengaan tijdens een paar uurtjes van die predikingstocht zijn er altijd wel een paar die wel een luisterend oor hebben, de gratis tijdschriften aannemen of zelfs een gratis bijbelstudie nemen.

Op dit moment bv hebben duizenden Nederlanders wekelijks een gratis huisbijbelstudie met Jehovah's Getuigen. Het is zelfs een van de snelstgroeiende religies ter wereld. In 1922 waren er zo'n 17.000 Koninkrijksverkondigers (mensen die geregeld langs de deuren gaan) actief in 58 landen. In september 2013 stond de teller op 8 miljoen in meer dan 230 landen en op hun bijeenkomsten komen gemiddeld ruim 19 miljoen mensen. Per dag komen er wereld zo'n 800 getuigen bij en stichten ze jaarlijks duizenden nieuwe gemeenten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 12:44

Dat kan zijn en is heel vervelend, maar zou het ook niet een ietsjepietsje aan jezelf kunnen liggen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 12:47

emeth schreef:
Die bewuste tassen hebben ze als ze naar de koninkrijkszaal gaan ook gewoon bij zich want aldaar bestuderen ze een hoop boekjes en tijdschriften. Daarnaast nemen ze elke week nieuwe lektuur mee om weer te verspreiden.

De deur niet opendoen is niet verstandig want dan noteren ze voor dat huisnr een A'tje .. de A van afwezig. En het zorgt er alleen maar voor dat ze niet lang daarna weer eens in die straat staan. Heel Nederland (en 200+ andere landen) is door hun opgedeeld in minikaartjes (ze noemen die 'gebiedjes') en die worden bewerkt door de desbetreffende gemeente aan wie ze zijn toebedeeld.

De respons die ze krijgen aan de deur is wisselend. De meeste mensen doen gewoon open hoor en zeggen vriendelijk dat ze geen interesse hebben. Dan gaan ze gewoon weer een deur verder. Ze moeten ook niet langs de deur, dat doen ze vrijwillig en met de overtuiging dat het Gods wil is.

En op de tientallen deuren die opengaan tijdens een paar uurtjes van die predikingstocht zijn er altijd wel een paar die wel een luisterend oor hebben, de gratis tijdschriften aannemen of zelfs een gratis bijbelstudie nemen.

Op dit moment bv hebben duizenden Nederlanders wekelijks een gratis huisbijbelstudie met Jehovah's Getuigen. Het is zelfs een van de snelstgroeiende religies ter wereld. In 1922 waren er zo'n 17.000 Koninkrijksverkondigers (mensen die geregeld langs de deuren gaan) actief in 58 landen. In september 2013 stond de teller op 8 miljoen in meer dan 230 landen en op hun bijeenkomsten komen gemiddeld ruim 19 miljoen mensen. Per dag komen er wereld zo'n 800 getuigen bij en stichten ze jaarlijks duizenden nieuwe gemeenten.

De voet tussen de deur is gelukkig voorgoed verdwenen, daar hebben ze niet bepaald goodwill mee gekweekt. Toen ik nog in mijn jonge (uitgaans)jaren was en op zaterdagavond kwam de heilsoldate binnen met haar collectebus en magazine, werd ze ruimhartig en blij ontvangen, er werd royaal gegeven en van de barman kreeg ze nog iets lekkers te drinken.

Dus hoe komt het dat deuren dan voor J.G.'s gesloten blijven?
In het begin ging ik met die mensen in discussie, maar zij blijven bij hun standpunt, maar ik ook. Er blijft een kloof tussen. Dan laat je dat op een gegeven moment wel achterwege.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:48

schelpje3 schreef:Dat kan zijn en is heel vervelend, maar zou het ook niet een ietsjepietsje aan jezelf kunnen liggen?

Natuurlijk ligt alles aan mij met mijn duivelse levensstijl toch?
Maar zelf kan ik niet vinden waarin ik dingen fout doe naar hen toe.
En het laat me absoluut niet koud, terwijl het dat bij hen wel doet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 12:49

StillAwake schreef:Natuurlijk ligt alles aan mij met mijn duivelse levensstijl toch?
Maar zelf kan ik niet vinden waarin ik dingen fout doe naar hen toe.
En het laat me absoluut niet koud, terwijl het dat bij hen wel doet.

Je zou het hen ook kunnen vragen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:57

Jvslooten schreef:Het zou al een stuk schelen als ze hun verzoek kunnen motiveren.
StillAwake schreef:De motivatie was (in het geval waar ik op doel) dat de bruid geen hoed droeg, omdat haar man haar dan niet aan kon kijken. Hij was nogal een eind langer dan zij (en dat is hij nog :) ).
Of dat een plausibele reden is valt te betwijfelen, maar datzelfde geldt voor kerken waar het juist wél gevraagd wordt.
Ik vind dat niet echt een plausibele reden eerlijk gezegd, ik twijfel of ik wel heen zou gaan. Ik zit zelf in een gemeente waar ongeveer twee derde ´hoeddragend´ is, maar juist in een trouwdienst vind ik het belangrijk. De hoed zegt heel veel over de relatie tussen m/v en tussen Christus en Zijn gemeente. Als mensen zelf besloten hebben dat ze geen hoed opdoen moeten ze zelf weten, maar ga het alsjeblieft niet aan anderen opleggen omdat je het zelf niet leuk vind. Een hoed draag je namelijk niet voor jezelf!

emeth

Berichtdoor emeth » 11 mar 2014 12:59

schelpje3 schreef:De voet tussen de deur is gelukkig voorgoed verdwenen, daar hebben ze niet bepaald goodwill mee gekweekt.

De bekende voet tussen de deur is een urban myth net als dat sommigen zeggen dat ze aan de deur zeggen dat ze 'jezus komen brengen'. Het zetten van de voet tussen de deur is spreekwoordelijk. Zie wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Jehova's_getuigen onderkopje 'nadruk op prediking'

De meeste deuren gaan gewoon open en vervolgens na een beleefd 'dank u , geen interesse' weer dicht. Waarom gaan deuren dicht of blijven ze dicht? Heel eenvoudig mensen zitten er niet op te wachten. Velen zijn helemaal niet gelovig of hebben een eigen geloof. Daarnaast hebben Jehovah's getuigen een bepaald stigma van 'vreemde sekte' , hersenspoelen etc etc.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 13:00

schelpje3 schreef:Je zou het hen ook kunnen vragen.

Dat heb ik gedaan. Dan krijg ik alleen geen antwoord.
Ik heb gevraagd wat ze tegen me hebben. Ook mijn schoonouders hebben het gevraagd.
Géén antwoord.
Zelf denk ik dat het ligt aan het feit dat ik een oom van mijn vrouw, die een buitenechtelijke relatie heeft waar iedereen vanaf weet, maar waar niemand hem vanwege zijn positie op durft aan te spreken, gewoon recht in zijn gezicht gezegd heb hoe ik daarover denk.
Dat is ook wat mijn schoonvader denkt (die zijn broer dus niet op dit gedrag durft aan te spreken).
Blijkbaar durft niemand hem voor het hoofd te stoten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 13:02

Jvslooten schreef:Ik vind dat niet echt een plausibele reden eerlijk gezegd, ik twijfel of ik wel heen zou gaan. Ik zit zelf in een gemeente waar ongeveer twee derde ´hoeddragend´ is, maar juist in een trouwdienst vind ik het belangrijk. De hoed zegt heel veel over de relatie tussen m/v en tussen Christus en Zijn gemeente. Als mensen zelf besloten hebben dat ze geen hoed opdoen moeten ze zelf weten, maar ga het alsjeblieft niet aan anderen opleggen omdat je het zelf niet leuk vind. Een hoed draag je namelijk niet voor jezelf!

Ikzelf vind dat ook geen plausibele reden, zoals ik al zei, maar vroeg me af hoe men daarin zou staan.
Dat je een hoed niet voor jezelf draagt waag ik te betwijfelen als ik zie wat voor slagschepen sommige vrouwen op hun hoofd zetten.
Het is meer een modeartikel geworden dan dat mensen het waarom nog kunnen uitleggen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 13:13

StillAwake schreef:Het is meer een modeartikel geworden dan dat mensen het waarom nog kunnen uitleggen.
Dat zijn excessen, geen redenen om het kind met het badwater weg te gooien. Alhoewel, ik denk dat bezinning op dit punt wel op z´n plaats is, zowel voor de ´hoeddragers´ en de ´niet-hoeddragers´.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 13:19

Jvslooten schreef:Dat zijn excessen, geen redenen om het kind met het badwater weg te gooien. Alhoewel, ik denk dat bezinning op dit punt wel op z´n plaats is, zowel voor de ´hoeddragers´ en de ´niet-hoeddragers´.

Bezinning is nooit verkeerd.
Mijn broer vroeg een keer aan mij toen hij een vrouw met een hoed zag lopen op zondag: "Durf jij te vragen wanneer ze hem te water laat?" De vrouw hoorde hem, en zag er de humor niet van in.
Op de één of andere manier moet ik bij grote hoeden altijd aan die vrouw denken. ](*,)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 13:28

Een ervaringsverhaal: Mijn moeder, die toen nog 'Getuige' was, bleef echter steeds bij ons komen (mijn vader was al overleden voordat wij stopten met de 'Getuigen'). Daarop werd door de ouderlingen van haar gemeente gezegd dat wij slecht gezelschap ware, en dat het niet goed was om bij ons te zijn. Zij ging daar tegen in met het gevolg dat ook zij, na 39 jaar trouwe dienst, werd uitgesloten.

Onze verdere familie, die 'Getuigen' zijn, mijden ons als de pest. Wij zijn 'dood' voor hen, daar wij de organisatie niet meer erkennen als Gods enige ware organisatie die door de Heilige Geest wordt geleid. Aan de andere kant hebben wij toch ook nog contacten met inaktieve 'Getuigen', die nog niet uitgesloten zijn. Als die contacten ontdekt worden, worden ook deze mensen uitgesloten. Wat betreft de sfeer in de gemeenten: iedere gemeente is weer anders, alleen de leer is dezelfde.

Wat bracht u er toe te gaan twijfelen aan de juistheid van de weg die u was gegaan?

Dat was de uitleg van bepaalde bijbelgedeelten. Een daarvan is 1 Thess.4:13-18 waarvan vooral vers 16-17: 'en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, SAMEN MET HEN op de wolken weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht'. Het gaat hier over de KOMST van de Heer (vers 15). Bij de getuigen-bijbel, de Nieuwe Wereld Vertaling, wordt hier het woord PAROUSIA hier vertaald met 'tegenwoordigheid'. Deze 'tegenwoordigheid' begon volgens de 'Getuigen' omstreeks 1 oktober 1914. Bij deze tegenwoordigheid zouden volgens Paulus de gestorvenen in Christus eerst opstaan. Dan zou dat volgens de conclusie op 1 oktober 1914 moeten zijn. Maar de 'Getuigen' zeggen dat de eerste opstanding in de lente van 1918 heeft plaatsgevonden. (de eerste opstanding is volgens de 'Getuigen' slechts van toepassing op de gezalfde 144.00). Het grootste deel van de gezalfden, dus de uitverkorenen vanaf 33 na Christus tot en met 1918 die dus gestorven waren, stond pas op in 1918. En de levenden, het overblijfsel van de 144.000, bleven gewoon op de aarde en werden niet veranderd. Dat gebeurt pas bij hun sterven. Zij gaan dus 'druppels-gewijs' naar de hemel. Dit alles klopt niet met de woorden van Paulus. Hij zei dat de levenden en de doden tegelijk zouden gaan. Dus hun hele theologie over dit punt klopt niet.

Ook de chronologie wat betreft de tijden der heidenen (Lukas 21:24) is onjuist, waarbij het principe 'een dag voor een jaar of een jaar voor een dag' (Num. 14:34, Ezech. 4:6) wordt genomen. Als men dat slechts voor één bijbelse periode doet, is men niet consequent. De 'twee-klassenleer' zette mij eveneens aan het denken en ik kwam tot de overtuiging dat er in deze tijd (de tijd van 33 na Christus tot heden) niet een hemelse EN een aardse hopp of verwachting is, of roeping, maar dat er voor alle christenen maar één roeping van God uitgaat tot de mensen om zich tot Hem te bekeren.

Het hele verhaal staat hier

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2014 15:04

Jvslooten schreef:De hoed zegt heel veel over de relatie tussen m/v en tussen Christus en Zijn gemeente. Als mensen zelf besloten hebben dat ze geen hoed opdoen moeten ze zelf weten, maar ga het alsjeblieft niet aan anderen opleggen omdat je het zelf niet leuk vind. Een hoed draag je namelijk niet voor jezelf!

Ik weet niet welke culltuur jij aanhangt maar een hoed is absoluut geen teken van onderdanigheid, dan zou je griekse teks wat beter moeten bestuderen en kom je erachter dat Paulus het over een bedekking heeft , in de zin van een sluier.
Een hoed is letterlijk ter verhoging van je zelf .

Terug naar “Archief”