Dat is de vrijzinnige zuil net zo goed!
Als ik zie hoe er her en der mensen bedrogen worden.
Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Dat is de vrijzinnige zuil net zo goed!
Als ik zie hoe er her en der mensen bedrogen worden.
schelpje3 schreef:Als er zo even met gemak wordt gezegd dat iemand die in het zwart loopt of voor zichzelf een nauw leven leidt, een Farizeër is, ben ik diep geraakt ja.
Als je met jaloersheid bij die mensen mag zitten en hen heb horen vertellen hoe de Heere in hun hart werkzaam is geweest, en nog, hoe ze alles van Hem verwachten en je komt daarna op dit forum en de haat spat er soms van af, kan ik niet zwijgen.
Want dat is echt!
Want er is wel veel godsDIENST, maar weinig GodVREZE. En met vrees bedoel ik niet bang.
StillAwake schreef:Farizeeërs waren oprechte en strenge gelovigen, ware het niet dat ze de Heer niet erkenden
Ik vind er wel een kern van waarheid in zitten. Ik denk zeker dat er regels zijn die te beperkend zijn, en niet direct bijbels. Denk bijvoorbeeld aan het ritmisch of niet ritmisch zingen. Ik vind beide mooi, en zing beide graag. Maar een oordeel hoeft er niet aan gehangen te worden. Dat geldt voor beide kanten: de ritmische zanger hoeft de niet-ritmische niet te veroordelen, maar ik ben bang dat dat nog wel vaak gebeurd. En dat vind ik wel lastig soms.StillAwake schreef:Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?
schelpje3 schreef: Ik hoor niemand met zogenaamde verkleinwoordjes spreken.
Het gaat over de Hoop die in hen is, geen hoopje dus!
En: Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht!
Ik heb zondag in het verpleeghuis nog met een lief kind des Heeren, gekleed in het zwart!, zitten praten. Hij had een helder moment en mocht zo getuigen van die Hoop die in hem leefde.
Hoe hij het ermee eens dat hij daar in het verpleeghuis moest verblijven. Want de Heere weet immers wat goed voor hem is?
ALs je met Gods volk wil praten, van hart tot hart, moet je je wel openstellen voor hen, i.p.v. met zo'n enorme dosis achterdocht en scepsis bij hen te komen. Want dat voelen ze en dan zal er niet veel uit komen.
Volstrekt begrijpelijk, gezien bepaalde reacties hier op het forum al.
En dan deze mensen te beschuldigen van Farizeïsme.![]()
Je moet maar durven. Wie Gods Volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan, vergeet dat nooit!
StillAwake schreef:En waarom wordt je zo geprikkeld door een vergelijking met Farizeeën? Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?
StillAwake schreef:Farizeeërs waren oprechte en strenge gelovigen, ware het niet dat ze de Heer niet erkenden
mona schreef:Volgens mij is dit een paradox. Je kan niet oprecht of diepgelovig zijn, en de Heere niet kennen lijkt me. Streng waren ze wel, onlangs hoorde ik nog dat ze 615 (of daaromtrent) geboden/regeltjes hadden om na te leven.
StillAwake schreef:Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?
mona schreef:Ik vind er wel een kern van waarheid in zitten. Ik denk zeker dat er regels zijn die te beperkend zijn, en niet direct bijbels. Denk bijvoorbeeld aan het ritmisch of niet ritmisch zingen. Ik vind beide mooi, en zing beide graag. Maar een oordeel hoeft er niet aan gehangen te worden. Dat geldt voor beide kanten: de ritmische zanger hoeft de niet-ritmische niet te veroordelen, maar ik ben bang dat dat nog wel vaak gebeurd. En dat vind ik wel lastig soms.
Maar niet-ritmisch zingen is volgens mijn geen onderdeel van bevinding, of hoort dat er ook bij?
StillAwake schreef:En waarom wordt je zo geprikkeld door een vergelijking met Farizeeën? Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?
Boerin schreef:Er zit wel een subtiel verschilletje. De Farizeeën leerden geboden van mensen en ze haatten God en waren huichelaars. Reformatorischen lijken meer op evangelischen en Messiaanse Joden vind ik. Het houden van de wet, al houdt de een dan wel de zondag of zaterdag of niet, subtiele verschillen, wordt wel uit liefde voor de Heer gedaan, dat is het verschil met de Farizeeën die adderengebroed genoemd werden.
Ik ken er niet veel uit die echte zware hoek, maar de paar die ik vroeger kende waren heel aardig en hadden de Heer lief.
benefietdiner schreef:Ik begrijp uit jou wat achterdochtige reactie met een bevindelijk iemand gesproken te hebben. Ik weet niet of dat zo is. De zwarte kleding kan in de richting gaan maar is nog lang geen type van een ultra bevindelijk iemand. Het ‘bukken en buigende’ is wel bekend van een ultra bevindelijke zoals hij/zij het er mee eens was in een verpleeghuis te moeten verblijven. Als hij/zij getuigde in Christus te zijn behoort deze persoon niet tot de ultra bevindelijke want dat is toch echt een stapje te ver voor deze groepering. De bevindelijke moeten niets hebben van een evangelisch getuigen.
StillAwake schreef:Dat verschil is kleiner dan jij denkt.
De farizeeën dienden God met zeer veel ijver.
Jezus haatten ze (overigens ook niet allemaal, denk aan Nicodemus), en daarin haatten ze God.
Ze verfoeiden echter vooral iets wat in hun ogen van de rechte weg afweek.
Dat de farizeeën menselijke regels volgden klopt, maar die regels waren gebaseerd op de Thora.
Hetzelfde geldt voor veel van de extra regels in reformatorische kringen.
Ze zijn niet fout, ze zijn vaak Bijbels gebaseerd, maar ze slaan door.
Wat was precies het probleem van de farizeeërs waar Jezus tegen ageerde StillAwake?StillAwake schreef:En waarom wordt je zo geprikkeld door een vergelijking met Farizeeën? Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?
Jvslooten schreef:Wat was precies het probleem van de farizeeërs waar Jezus tegen ageerde StillAwake?
Ja dat hoort zeker bij de ultra bevindelijk. Het boek van Jan Siebelink ‘Knielen op een bed violen’ wordt deze denominatie in roman duidelijk. http://books.google.nl/books?id=kRFyAAA ... en&f=falsemona schreef:Maar niet-ritmisch zingen is volgens mijn geen onderdeel van bevinding, of hoort dat er ook bij?
mona schreef:Maar niet-ritmisch zingen is volgens mijn geen onderdeel van bevinding, of hoort dat er ook bij?
Misschien dat niet-ritmisch zingen kenmerkend is voor bevindelijk-gereformeerde kerken, maar het heeft dus absoluut niks met bevinding te maken. Geweldig trouwens, dat niet-ritmisch zingenbenefietdiner schreef:Ja dat hoort zeker bij de ultra bevindelijk. Het boek van Jan Siebelink ‘Knielen op een bed violen’ wordt deze denominatie in roman duidelijk. http://books.google.nl/books?id=kRFyAAA ... en&f=false
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten