Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 10:45

Dat is de vrijzinnige zuil net zo goed!
Als ik zie hoe er her en der mensen bedrogen worden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 10:57

schelpje3 schreef:Dat is de vrijzinnige zuil net zo goed!
Als ik zie hoe er her en der mensen bedrogen worden.

Nee, de vrijzinnige is absoluut niet schatplichtig aan de wettische denk- en levenswijze van de farizeeër.
De farizeeër bouwde extra wetten en regels in om maar ver bij de grens vandaan te blijven.
Precies wat in de reformatorische zuil ook gebeurd.
De vrijzinnige heeft eerder een sadducese kijk op het leven dan een farizese.
Farizeeërs waren oprechte en strenge gelovigen, ware het niet dat ze de Heer niet erkenden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 11:03

Als er zo even met gemak wordt gezegd dat iemand die in het zwart loopt of voor zichzelf een nauw leven leidt, een Farizeër is, ben ik diep geraakt ja.
Als je met jaloersheid bij die mensen mag zitten en hen heb horen vertellen hoe de Heere in hun hart werkzaam is geweest, en nog, hoe ze alles van Hem verwachten en je komt daarna op dit forum en de haat spat er soms van af, kan ik niet zwijgen.
Want dat is echt!
Want er is wel veel godsDIENST, maar weinig GodVREZE. En met vrees bedoel ik niet bang.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 11:20

schelpje3 schreef:Als er zo even met gemak wordt gezegd dat iemand die in het zwart loopt of voor zichzelf een nauw leven leidt, een Farizeër is, ben ik diep geraakt ja.
Als je met jaloersheid bij die mensen mag zitten en hen heb horen vertellen hoe de Heere in hun hart werkzaam is geweest, en nog, hoe ze alles van Hem verwachten en je komt daarna op dit forum en de haat spat er soms van af, kan ik niet zwijgen.
Want dat is echt!
Want er is wel veel godsDIENST, maar weinig GodVREZE. En met vrees bedoel ik niet bang.

Waarom kijk je zo negatief tegen farizeeërs aan?
Het waren oprechte en diepgelovige mensen, die zichzelf erg veel regels oplegden.
Natuurlijk zullen er verschillen zijn, maar de overeenkomsten met de reformatorische tak zijn toch duidelijk aanwezig!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 mar 2014 11:38

StillAwake schreef:Farizeeërs waren oprechte en strenge gelovigen, ware het niet dat ze de Heer niet erkenden

Volgens mij is dit een paradox. Je kan niet oprecht of diepgelovig zijn, en de Heere niet kennen lijkt me. Streng waren ze wel, onlangs hoorde ik nog dat ze 615 (of daaromtrent) geboden/regeltjes hadden om na te leven.

StillAwake schreef:Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?
Ik vind er wel een kern van waarheid in zitten. Ik denk zeker dat er regels zijn die te beperkend zijn, en niet direct bijbels. Denk bijvoorbeeld aan het ritmisch of niet ritmisch zingen. Ik vind beide mooi, en zing beide graag. Maar een oordeel hoeft er niet aan gehangen te worden. Dat geldt voor beide kanten: de ritmische zanger hoeft de niet-ritmische niet te veroordelen, maar ik ben bang dat dat nog wel vaak gebeurd. En dat vind ik wel lastig soms.

Maar niet-ritmisch zingen is volgens mijn geen onderdeel van bevinding, of hoort dat er ook bij?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2014 11:43

schelpje3 schreef: Ik hoor niemand met zogenaamde verkleinwoordjes spreken.
Het gaat over de Hoop die in hen is, geen hoopje dus!
En: Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht!

Ik heb zondag in het verpleeghuis nog met een lief kind des Heeren, gekleed in het zwart!, zitten praten. Hij had een helder moment en mocht zo getuigen van die Hoop die in hem leefde.
Hoe hij het ermee eens dat hij daar in het verpleeghuis moest verblijven. Want de Heere weet immers wat goed voor hem is?
ALs je met Gods volk wil praten, van hart tot hart, moet je je wel openstellen voor hen, i.p.v. met zo'n enorme dosis achterdocht en scepsis bij hen te komen. Want dat voelen ze en dan zal er niet veel uit komen.
Volstrekt begrijpelijk, gezien bepaalde reacties hier op het forum al.
En dan deze mensen te beschuldigen van Farizeïsme. :?
Je moet maar durven. Wie Gods Volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan, vergeet dat nooit!

Ik begrijp uit jou wat achterdochtige reactie met een bevindelijk iemand gesproken te hebben. Ik weet niet of dat zo is. De zwarte kleding kan in de richting gaan maar is nog lang geen type van een ultra bevindelijk iemand. Het ‘bukken en buigende’ is wel bekend van een ultra bevindelijke zoals hij/zij het er mee eens was in een verpleeghuis te moeten verblijven. Als hij/zij getuigde in Christus te zijn behoort deze persoon niet tot de ultra bevindelijke want dat is toch echt een stapje te ver voor deze groepering. De bevindelijke moeten niets hebben van een evangelisch getuigen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 mar 2014 11:50

StillAwake schreef:En waarom wordt je zo geprikkeld door een vergelijking met Farizeeën? Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?

Er zit wel een subtiel verschilletje. De Farizeeën leerden geboden van mensen en ze haatten God en waren huichelaars. Reformatorischen lijken meer op evangelischen en Messiaanse Joden vind ik. Het houden van de wet, al houdt de een dan wel de zondag of zaterdag of niet, subtiele verschillen, wordt wel uit liefde voor de Heer gedaan, dat is het verschil met de Farizeeën die adderengebroed genoemd werden.
Ik ken er niet veel uit die echte zware hoek, maar de paar die ik vroeger kende waren heel aardig en hadden de Heer lief.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 11:54

StillAwake schreef:Farizeeërs waren oprechte en strenge gelovigen, ware het niet dat ze de Heer niet erkenden

mona schreef:Volgens mij is dit een paradox. Je kan niet oprecht of diepgelovig zijn, en de Heere niet kennen lijkt me. Streng waren ze wel, onlangs hoorde ik nog dat ze 615 (of daaromtrent) geboden/regeltjes hadden om na te leven.

Het waren streng gelovige Joden.
Ze hingen het Joodse geloof aan.
Ze waren oprecht, diepgelovig en zetten er veel voor aan de kant.
Het waren alleen geen christenen.
Er zijn ook diepgelovige en oprecht moslims...

StillAwake schreef:Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?

mona schreef:Ik vind er wel een kern van waarheid in zitten. Ik denk zeker dat er regels zijn die te beperkend zijn, en niet direct bijbels. Denk bijvoorbeeld aan het ritmisch of niet ritmisch zingen. Ik vind beide mooi, en zing beide graag. Maar een oordeel hoeft er niet aan gehangen te worden. Dat geldt voor beide kanten: de ritmische zanger hoeft de niet-ritmische niet te veroordelen, maar ik ben bang dat dat nog wel vaak gebeurd. En dat vind ik wel lastig soms.

Maar niet-ritmisch zingen is volgens mijn geen onderdeel van bevinding, of hoort dat er ook bij?

Ik blijf niet-ritmisch zingen erg moeilijk vinden, en vind het niet mooi.
Kritiek zal ik er echter nooit op leveren, omdat ik aan mijn vrouw merk dat het voor haar wél van waarde geweest is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 11:58

StillAwake schreef:En waarom wordt je zo geprikkeld door een vergelijking met Farizeeën? Is de reformatorische zuil, in al haar extra opgelegde regeltjes, niet schatplichtig aan de farizese levenswijze?

Boerin schreef:Er zit wel een subtiel verschilletje. De Farizeeën leerden geboden van mensen en ze haatten God en waren huichelaars. Reformatorischen lijken meer op evangelischen en Messiaanse Joden vind ik. Het houden van de wet, al houdt de een dan wel de zondag of zaterdag of niet, subtiele verschillen, wordt wel uit liefde voor de Heer gedaan, dat is het verschil met de Farizeeën die adderengebroed genoemd werden.
Ik ken er niet veel uit die echte zware hoek, maar de paar die ik vroeger kende waren heel aardig en hadden de Heer lief.

Dat verschil is kleiner dan jij denkt.
De farizeeën dienden God met zeer veel ijver.
Jezus haatten ze (overigens ook niet allemaal, denk aan Nicodemus), en daarin haatten ze God.
Ze verfoeiden echter vooral iets wat in hun ogen van de rechte weg afweek.
Dat de farizeeën menselijke regels volgden klopt, maar die regels waren gebaseerd op de Thora.
Hetzelfde geldt voor veel van de extra regels in reformatorische kringen.
Ze zijn niet fout, ze zijn vaak Bijbels gebaseerd, maar ze slaan door.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 12:01

benefietdiner schreef:Ik begrijp uit jou wat achterdochtige reactie met een bevindelijk iemand gesproken te hebben. Ik weet niet of dat zo is. De zwarte kleding kan in de richting gaan maar is nog lang geen type van een ultra bevindelijk iemand. Het ‘bukken en buigende’ is wel bekend van een ultra bevindelijke zoals hij/zij het er mee eens was in een verpleeghuis te moeten verblijven. Als hij/zij getuigde in Christus te zijn behoort deze persoon niet tot de ultra bevindelijke want dat is toch echt een stapje te ver voor deze groepering. De bevindelijke moeten niets hebben van een evangelisch getuigen.

Het is geen achterdocht, je posting was duidelijk. En ik spreek niet sporadisch maar vaker wel iemand. Goddank ontmoet ik geregeld die mensen.
Wat is nu weer ultrabevindelijk? :roll:
Er komen oordelen over mensen waar een karikatuur voor bedacht is.
En waarom moet een bevindelijke niets hebben van een evangelische getuigenis, omdat die uit de mens zijn! Alles ik-gericht. IK kom tot U, daar moeten ze niets van hebben omdat ze zichzelf hebben leren kennen als zondaar die helemaal niet tot Hem gaat.
Dan weet je meteen een kenmerkend verschil!
Bij de ultrabevindelijke hoor je alleen dat God alle eer krijgt, niets van de mens uit.
En hoe groter God wordt, hoe kleiner zij worden.
DAAR moet je eens opletten in het vervolg.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 mar 2014 12:06

StillAwake schreef:Dat verschil is kleiner dan jij denkt.
De farizeeën dienden God met zeer veel ijver.
Jezus haatten ze (overigens ook niet allemaal, denk aan Nicodemus), en daarin haatten ze God.
Ze verfoeiden echter vooral iets wat in hun ogen van de rechte weg afweek.
Dat de farizeeën menselijke regels volgden klopt, maar die regels waren gebaseerd op de Thora.
Hetzelfde geldt voor veel van de extra regels in reformatorische kringen.
Ze zijn niet fout, ze zijn vaak Bijbels gebaseerd, maar ze slaan door.

Er zijn er vast wel die totaal doorslaan, je moet naar de vrucht kijken. Houden ze van God en hun naaste of niet? God ziet het hart aan. Die familie van Corrie ten Boom liep in het zwart, op zondag mocht haar broer niet even gezellig naar een sociëteit, ziekte en armoe was een zegen van de Heer, tsja, maar ze waren toch erg blijmoedige liefdevolle christenen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:07

Wat was precies het probleem van de farizeeërs waar Jezus tegen ageerde StillAwake?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 12:07

Jvslooten schreef:Wat was precies het probleem van de farizeeërs waar Jezus tegen ageerde StillAwake?

Dat ze de wet van God zwaarder maakte dan hij is.
(En daarnaast dat ze niet voor Hem openstonden, maar op dat deel doelde ik natuurlijk niet in mijn vergelijking)
Laatst gewijzigd door StillAwake op 11 mar 2014 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2014 12:08

mona schreef:Maar niet-ritmisch zingen is volgens mijn geen onderdeel van bevinding, of hoort dat er ook bij?
Ja dat hoort zeker bij de ultra bevindelijk. Het boek van Jan Siebelink ‘Knielen op een bed violen’ wordt deze denominatie in roman duidelijk. http://books.google.nl/books?id=kRFyAAA ... en&f=false

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 12:10

mona schreef:Maar niet-ritmisch zingen is volgens mijn geen onderdeel van bevinding, of hoort dat er ook bij?
benefietdiner schreef:Ja dat hoort zeker bij de ultra bevindelijk. Het boek van Jan Siebelink ‘Knielen op een bed violen’ wordt deze denominatie in roman duidelijk. http://books.google.nl/books?id=kRFyAAA ... en&f=false
Misschien dat niet-ritmisch zingen kenmerkend is voor bevindelijk-gereformeerde kerken, maar het heeft dus absoluut niks met bevinding te maken. Geweldig trouwens, dat niet-ritmisch zingen :mrgreen:

Terug naar “Archief”