hubert schreef:Bedoeld zal zijn het rooms katholieke geloof, want de meest kerken belijden een katholiek geloof.
In het dagelijks gebruik zijn katholiek en rooms-katholiek volstrekt synoniem.
Veruit de meeste kerken belijden overigens geen katholiek (zelfs niet in de interpretatie van algemeen) geloof.
Verder zal het niet snel tot een organisatorische eenheid komen en dat hoeft ook niet. Van instituten kun je geen heil verwachten. Christus ging het volgens mij om een ander één zijn.
Zelf was ik vorige week in de rk kathedraal van Leon (Nicaragua) en hoewel de preek van de bisschop niet over Christus maar over het wonder in Fatima ging, heb ik toch maar de ouwel op de tong genuttigd met gouden blaadje eronder. Een ex vrijgemaakte vriend vond het verfoeilijk om aan een zo vervloekte afgoderij deel te nemen, maar dat zie ik anders. Het viel mij overigens wel op dat 50% van de aanwezigen niet meedeed. Dat vond ik opvallend en begrijp ik ook niet. Hoe kun je nu de uitnodiging om het leven en sterven van Christus te gedenken (helaas zonder wijn), afwijzen?
Wees er maar trots op. Uiteindelijk zal je ervoor geoordeeld worden, ik mag hopen je dat dat positief uitpakt voor je. Dat je het niet begrijpt heb je in voorgaande reacties al duidelijk laten zien. Meerdere personen hebben je het vervolgens uitgelegd waardoor de indruk ontstaat dat je het eigenlijk gewoon niet wil begrijpen. Zinloos dus om verdere tijd en moeite in te steken.