Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2014 10:25

hubert schreef:Bedoeld zal zijn het rooms katholieke geloof, want de meest kerken belijden een katholiek geloof.

In het dagelijks gebruik zijn katholiek en rooms-katholiek volstrekt synoniem.
Veruit de meeste kerken belijden overigens geen katholiek (zelfs niet in de interpretatie van algemeen) geloof.
Verder zal het niet snel tot een organisatorische eenheid komen en dat hoeft ook niet. Van instituten kun je geen heil verwachten. Christus ging het volgens mij om een ander één zijn.
Zelf was ik vorige week in de rk kathedraal van Leon (Nicaragua) en hoewel de preek van de bisschop niet over Christus maar over het wonder in Fatima ging, heb ik toch maar de ouwel op de tong genuttigd met gouden blaadje eronder. Een ex vrijgemaakte vriend vond het verfoeilijk om aan een zo vervloekte afgoderij deel te nemen, maar dat zie ik anders. Het viel mij overigens wel op dat 50% van de aanwezigen niet meedeed. Dat vond ik opvallend en begrijp ik ook niet. Hoe kun je nu de uitnodiging om het leven en sterven van Christus te gedenken (helaas zonder wijn), afwijzen?

Wees er maar trots op. Uiteindelijk zal je ervoor geoordeeld worden, ik mag hopen je dat dat positief uitpakt voor je. Dat je het niet begrijpt heb je in voorgaande reacties al duidelijk laten zien. Meerdere personen hebben je het vervolgens uitgelegd waardoor de indruk ontstaat dat je het eigenlijk gewoon niet wil begrijpen. Zinloos dus om verdere tijd en moeite in te steken.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mar 2014 12:26

hubert schreef:Zelf was ik vorige week in de rk kathedraal van Leon (Nicaragua) en hoewel de preek van de bisschop niet over Christus maar over het wonder in Fatima ging, heb ik toch maar de ouwel op de tong genuttigd met gouden blaadje eronder. Hoe kun je nu de uitnodiging om het leven en sterven van Christus te gedenken (helaas zonder wijn), afwijzen?

Daar heb je goed aan gedaan Hubert - de enige duidelijke manier die wij (eenvoudige christenen) hebben om te laten zien dat wij die afschuwelijke verdeeldheid verfoeien is de deelname aan elkanders maaltijd om te gedenken dat Christus niet gedeeld is.
Hoog boven onze hoofden spelen de theologische discussies over dogmatische waarheden.
Christus nodigt en wat moet een armzalig mens dan met kerkelijke waarheden?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2014 13:21

Lol, duidelijk maken dat je de verdeeldheid verafschuwt door het geloof van de ander dan maar gewoon keihard te schofferen. Dat is net zoiets als tegen zinloos geweld zijn en dat te demonstreren door een ander keihard tegen het hoofd te beuken.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mar 2014 13:36

Faramir schreef:Lol, duidelijk maken dat je de verdeeldheid verafschuwt door het geloof van de ander dan maar gewoon keihard te schofferen. Dat is net zoiets als tegen zinloos geweld zijn en dat te demonstreren door een ander keihard tegen het hoofd te beuken.

Dit heeft weinig met "lol" te maken.
Wel met een intens verlangen om Christus te volgens in Zijn wens tot eenheid.
Het heeft ook te maken, en ik hoop oprecht dat je hier geen parodie van gaat maken, dat het mijn oprechte geloof is, dat jij en ik genoeg samen hebben (overigens is dit vaak te zien op deze site) om deze Maaltijd (ondanks mogelijke theologische interpretatie verschillen) in liefde te delen.
Wat is belangrijker ? De wens van Christus of de dogma's van de kerken ?

Overigens weet ook jij, in dit verband, dat "schofferen" lang niet door alle Rooms Katholieken zo wordt ervaren.

Weet je Faramir, wij zijn broeders in Christus of we zijn het niet, er is geen tussenweg.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2014 13:49

rotterdam schreef:Dit heeft weinig met "lol" te maken.
Wel met een intens verlangen om Christus te volgens in Zijn wens tot eenheid.

Door Hem zwaar te schofferen? Want zo is deze praktijk vanuit katholiek oogpunt bezien, en ook vanuit reformatorisch oogpunt in vele gevallen.
Het heeft ook te maken, en ik hoop oprecht dat je hier geen parodie van gaat maken, dat het mijn oprechte geloof is, dat jij en ik genoeg samen hebben (overigens is dit vaak te zien op deze site) om deze Maaltijd (ondanks mogelijke theologische interpretatie verschillen) in liefde te delen.

Wij hebben de maaltijd van de Heer niet te delen aangezien wij niet een zijn. Indien wij een zijn, dan hebben we de maaltijd van de Heer te delen. Maar ga geen eenheid veinzen waar die er niet is. De eucharistie is het eindpunt van de oecumene, niet het opstappunt of een tussenstation.
Wat is belangrijker ? De wens van Christus of de dogma's van de kerken ?

Tussen de dogma's van de Kerk en de wens van Christus zit geen haarbreed.
Overigens weet ook jij, in dit verband, dat "schofferen" lang niet door alle Rooms Katholieken zo wordt ervaren.

Het is behoorlijk irrelevant dat er katholieken zijn die niet op de goed op de hoogte zijn, niet goed zijn onderwezen. Het veranderd de realiteit niet.
Weet je Faramir, wij zijn broeders in Christus of we zijn het niet, er is geen tussenweg.

Als jij het zo wil stellen dan is het heel simpel, dan zijn wij het niet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mar 2014 14:57

Faramir schreef:Door Hem zwaar te schofferen? Want zo is deze praktijk vanuit katholiek oogpunt bezien, en ook vanuit reformatorisch oogpunt in vele gevallen.

Hem te schofferen ? Hem met een hoofdletter ?

Als jij het zo wil stellen dan is het heel simpel, dan zijn wij het niet.

Jammer - ik prijs me gelukkig tientallen Rooms Katholieken te kennen die dat totaal anders zien.

ik juich van harte de stappen toe die al gezet zijn en nog steeds worden gezet in de oecumenische beweging. Als katholieken en protestanten komen we dichter bij elkaar en kunnen we leven met de verschillen. We zoeken verzoening in onze verscheidenheid. Dat houdt in dat we samen de weg gaan, bidden, werken en zoeken naar de ontmoeting in waarheid'
De Rooms-Katholieke Kerk is zich bewust van het belang van de bevordering van vriendschap en respect tussen mannen en vrouwen van verschillende religieuze tradities.

rara wie zou dit gezegd hebben ?

vriendschap en respect zonder broeder- en zusterschap ?

[/quote]

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mar 2014 12:21

Faramir zit m.i. nog steeds verstrikt in dogma's. De trein van eucumene van het hart gaat gewoon verder. Met de mensen in Leon heb ik meer dan met hem.
En aan Rotterdam heb ik niets toe te voegen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2014 12:41

hubert schreef:Faramir zit m.i. nog steeds verstrikt in dogma's. De trein van eucumene van het hart gaat gewoon verder. Met de mensen in Leon heb ik meer dan met hem.
En aan Rotterdam heb ik niets toe te voegen.

Er zijn mensen die denken dat als je het weerbericht niet veranderd dat het weer dan hetzelfde blijft :D

Bij elk vernieuwend idee, zie Faramir zijn dogma's oppakken en terugbrengen naar de ijskast.
Ik denk dan altijd "zouden ze dan toch beperkt houdbaar zijn"?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2014 13:18

hubert schreef:Faramir zit m.i. nog steeds verstrikt in dogma's.

Jij zit nog steeds verstikt in de jaren 80 met je achterhaalde ideeën over oecumene.
De trein van eucumene van het hart gaat gewoon verder.

Die trein is een jaartje of 10 geleden al ontspoord. Het zal er ongetwijfeld nog gezellig zijn, maar vooruit gaat het allerminst.
Met de mensen in Leon heb ik meer dan met hem.

Met de gemiddelde atheïst of moslim die wel respect voor mijn geloof kan opbrengen en zich dus geen sacramenten toe-eigent voor eigen bevrediging heb ik ook meer dat met mensen zoals jou.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2014 13:42

Faramir schreef:Met de gemiddelde atheïst of moslim die wel respect voor mijn geloof kan opbrengen en zich dus geen sacramenten toe-eigent voor eigen bevrediging heb ik ook meer dat met mensen zoals jou.

Een trieste reactie en heel erg beledigend "eigen bevrediging". Wie denk je wel dat je bent om andermans intentie te oordelen ?

Ik vind de grote baas in zijn kerk veel aardiger.

Paus Franciscus ; ik juich van harte de stappen toe die al gezet zijn en nog steeds worden gezet in de oecumenische beweging. Als katholieken en protestanten komen we dichter bij elkaar en kunnen we leven met de verschillen. We zoeken verzoening in onze verscheidenheid. Dat houdt in dat we samen de weg gaan, bidden, werken en zoeken naar de ontmoeting in waarheid'
De Rooms-Katholieke Kerk is zich bewust van het belang van de bevordering van vriendschap en respect tussen mannen en vrouwen van verschillende religieuze tradities.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2014 13:47

rotterdam schreef:Een trieste reactie en heel erg beledigend "eigen bevrediging". Wie denk je wel dat je bent om andermans intentie te oordelen ?

Jullie schrijven het zelf op. Samengevat zijn de redenen; Ik vind het fijn voelen en dus doe ik het, anderen doe het ook en ik heb er recht op. Pure zelfbevrediging. En over beledigend gesproken, de eucharistie toe-eigenen terwijl je er geen zak van geloofd, dat is pas beledigend voor de mensen die er wel in geloven.
Ik vind de grote baas in zijn kerk veel aardiger.

Zoek maar eens een citaat over intercommunie van deze paus en leg hem geen woorden in de mond die hij nooit gezegd heeft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2014 14:38

Faramir schreef:
Jullie schrijven het zelf op. Samengevat zijn de redenen; Ik vind het fijn voelen en dus doe ik het, anderen doe het ook en ik heb er recht op. Pure zelfbevrediging. En over beledigend gesproken, de eucharistie toe-eigenen terwijl je er geen zak van geloofd, dat is pas beledigend voor de mensen die er wel in geloven.

Zoek maar eens een citaat over intercommunie van deze paus en leg hem geen woorden in de mond die hij nooit gezegd heeft.

1) Nee hoor dat zijn de redenen niet, er zijn R.K.kerken en R.K. broeders en zusters die totaal anders denken als jij. Waar protestanten van harte genodigd worden om "samen te vieren".

2) leg hem geen woorden in de mond die hij nooit gezegd heeft

Lees het boek "Paus Franciscus. Leven en denken van Jorge Bergoglio', uitgegeven door Adveniat".
Je vind het citaat, uit een interview, op pagina 176.

Waarom denk je trouwens dat hij dat niet gezegd zou hebben? Voor jou is dit onvoorstelbaar ?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2014 14:46

rotterdam schreef:
1) Nee hoor dat zijn de redenen niet, er zijn R.K.kerken en R.K. broeders en zusters die totaal anders denken als jij. Waar protestanten van harte genodigd worden om "samen te vieren".

Dat is de reden? Wat grappig, er zullen ongetwijfeld ook een behoorlijk aantal katholieken geen probleem hebben met abortus. En toch is ook dat in het katholieke geloof iets wat men behoort te bestrijden.

2) leg hem geen woorden in de mond die hij nooit gezegd heeft

Lees het boek "Paus Franciscus. Leven en denken van Jorge Bergoglio', uitgegeven door Adveniat".
Je vind het citaat, uit een interview, op pagina 176.

Citeer maar.

Waarom denk je trouwens dat hij dat niet gezegd zou hebben? Voor jou is dit onvoorstelbaar ?

Citeer het eerst maar eens.

Maar ga vooral verder met je o zo foute praktijk waarmee je het katholieke geloof (tezamen met de katholieken die geen weet van hun geloof hebben en het wel gezellig vinden zo) verkracht.

Ik ben erover uitgepraat en maak me druk om een praktijk die ik toch niet bij jullie kan veranderen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2014 15:05

Faramir schreef:Dat is de reden? Wat grappig, er zullen ongetwijfeld ook een behoorlijk aantal katholieken geen probleem hebben met abortus. En toch is ook dat in het katholieke geloof iets wat men behoort te bestrijden.

Zo vind jij dat grappig - het "Gij zijt alle broeders" vind jij grappig?
Vind je de zonde van de verdeeldheid ook grappig ?

Citeer maar.

Paus Franciscus ; ik juich van harte de stappen toe die al gezet zijn en nog steeds worden gezet in de oecumenische beweging. Als katholieken en protestanten komen we dichter bij elkaar en kunnen we leven met de verschillen. We zoeken verzoening in onze verscheidenheid. Dat houdt in dat we samen de weg gaan, bidden, werken en zoeken naar de ontmoeting in waarheid'

Nee ga jij natuurlijk zeggen "maar dit gaat niet over de gezamelijke vieringen".
Dat weet ik ook wel maar je baas z'n woordkeus is in ieder veel prettiger en verzoenend dan dat ik bij jou ervaar.

Maar ga vooral verder met je o zo foute praktijk waarmee je het katholieke geloof (tezamen met de katholieken die geen weet van hun geloof hebben en het wel gezellig vinden zo) verkracht.

Ik ben erover uitgepraat en maak me druk om een praktijk die ik toch niet bij jullie kan veranderen.

Prettige zondag

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 mar 2014 15:27

Met een gezamenlijke viering/dienst heb ik geen probleem. Enkel met intercommunie en dat heeft deze paus net zoals alle katholieken die weten wat het inhoud ook.

Fijne zondag.

Terug naar “[Religie] - Open forum”