In Trouw staat een uitgebreid opiniestuk over het 'sekse-neutraal' opvoeden van kinderen. Je leest steeds meer over nieuwe experimenten om kinderen op te voeden zonder rolpatronen.
Als voorbeeld volgen de Britse ouders van de 5-jarige Sacha, confronteerden hun kind tijdens zijn eerste levensjaren op geen enkele manier met het feit dat hij een jongetje was. Zijn naam is 'genderneutraal', hij mocht spelen met wat hij wilde, en aantrekken wat hij wilde, alleen legerkleding en Barbies werden weggecensureerd. Op deze manier wilden zijn ouders hem vrijwaren van stereotypen.
Bij ons spelen jongens met auto's en meisjes met poppen. Jongens zijn stoer, meisjes zijn poppetjes. Jongens klussen, meisjes zijn crea. Het is een feit dat er verschillen zijn tussen mensen, in hormoonhuishouding, genitale uitrusting, hersenstructuur en andere fysieke eigenschappen. Maar wat zegt dat? Het gaat om de betekenis die er aan deze verschillen wordt toegekend. Genderneutrale opvoeding gaat niet over de ontkenning van verschillen, maar over de erkenning ervan.
Hoe gaat dat bij jullie? Moet een jongen stoer zijn, jongensdingen doen? Of mogen meisjes dat ook en mogen jongens met poppen spelen? Hoe beïnvloeden wij onze kinderen?
Bij ons thuis maaiden wij het gras en mijn zussen deden de vaat.
Hebben wij nog een roze/blauw indeling?