Orgaandonatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 10:37

Teus schreef:Sorry, ik was niet duidelijk. ik bedoelde niet dat hij uit principe niet verzekerd zou zijn maar dat hij de premie niet kan betalen.

Dan ligt het inderdaad anders.
Ik weet dat het in reformatorische kringen voorkomt dat er een principiële grond achter het onverzekerd zijn is, en daarom ging ik daar vanuit.
Als mensen de middelen niet hebben om zich te verzekeren zou ik wel inspringen (als ik dat zou kunnen).

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mar 2014 10:41

Mensen die zich werkelijk om principiële redenen niet verzekeren, zullen echt niet redeneren vanuit het idee: als ik niet kan betalen doen mijn broeders en zusters het wel. Dan is het namelijk gewoon een niet-formele verzekering binnen de geloofsgemeenschap.
Nee, als het werkelijk principieel is, belijdt men: mijn leven ligt in Gods hand, Hij zal voorzien.

Als dat laatste praktijk is, heb ik er respect voor. Als het meer is vanwege de gewoonte binnen de (geloofs)gemeenschap, of zoals ik boven beschreef, geef ik er geen cent voor.

Echter, we dwalen wat af.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2014 10:42

Rozijn schreef:Mensen die zich werkelijk om principiële redenen niet verzekeren, zullen echt niet redeneren vanuit het idee: als ik niet kan betalen doen mijn broeders en zusters het wel. Dan is het namelijk gewoon een niet-formele verzekering binnen de geloofsgemeenschap.
Nee, als het werkelijk principieel is, belijdt men: mijn leven ligt in Gods hand, Hij zal voorzien.

Als dat laatste praktijk is, heb ik er respect voor. Als het meer is vanwege de gewoonte binnen de (geloofs)gemeenschap, of zoals ik boven beschreef, geef ik er geen cent voor.

Echter, we dwalen wat af.

Dat klopt. En dan komt het geld er, vaak van anonieme gevers!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 10:43

schelpje3 schreef:Dat klopt. En dan komt het geld er, vaak van anonieme gevers!

Principieel zijn op andermans kosten dus.
Sorry, ik kan daar géén respect voor opbrengen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 mar 2014 10:43

schelpje3 schreef:Patiënt nummer 1 begint met sterven op 10 april 1901, om half zes ’s ochtends. MacDougall haalt zijn collega-artsen erbij en samen kijken ze bijna vier uur lang hoe de man langzaam stikt. En dan is het zover. “Plotseling, op het moment dat de dood intrad, zakte de wijzer van de weegschaal terug met een hoorbare tik.” De heren stellen het gewichtsverlies vast op 21 gram.

Ik ben geen Jehovagetuigen maar ik ga wel van hun standpunt uit dat de ziel van een mens in het bloed aanwezig is. Ik schreef dit al aan Jvslooten.
Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament staat het gebod dat we ons moeten onthouden van bloed (Genesis 9:4; Leviticus 17:10; Deuteronomium 12:23; Handelingen 15:28, 29). Daarbij komt dat bloed in Gods ogen leven vertegenwoordigt (Leviticus 17:14). Uit gehoorzaamheid aan God en uit respect voor Hem als de Levengever zou je dus ook geen bloeddoner mogen zijn.
Jvslooten las de teksten niet in context en dan kom je altijd tot een vreemde conclusie.
Daarom ga ik van het standpunt uit dat een mens nooit hersendood kan zijn zolang zijn bloed stroomt. (natuurlijk wil ik van standpunt wijzigen als iemand mij het tegendeel kan overtuigen).

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mar 2014 10:44

Je draait het om StillAwake. Deze mensen vertrouwen erop dat de Heere helpt. Hoe? Dat laten ze aan hem over.
De Heere gebruikte kraaien bij Elia, nu gebruikt hij soms mensen die hij in hun hart geeft iets te geven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2014 10:45

@StillAwake: Nee zo gaat dat niet. Ik ken iemand die geopereerd was en toen een rekening van het ziekenhuis kreeg. Het werd een gebedszaak.
Op een bepaald moment lag er een enveloppe op de deurmat, met precies het bedrag dat op de rekening stond!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 10:46

Rozijn schreef:Je draait het om StillAwake. Deze mensen vertrouwen erop dat de Heere helpt. Hoe? Dat laten ze aan hem over.
De Heere gebruikte kraaien bij Elia, nu gebruikt hij soms mensen die hij in hun hart geeft iets te geven.

Ik draai het niet om, ik vertel hoe ik het zie.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 mar 2014 10:48

schelpje3 schreef:@StillAwake: Nee zo gaat dat niet. Ik ken iemand die geopereerd was en toen een rekening van het ziekenhuis kreeg. Het werd een gebedszaak.
Op een bepaald moment lag er een enveloppe op de deurmat, met precies het bedrag dat op de rekening stond!

Dat God soms onze sores inderdaad opruimt houdt niet in dat het daarmee goed is dat wij Hem uitdagen actie te ondernemen!
Gij zult de Here, uw God niet verzoeken sprak Jezus eens!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 mar 2014 10:49

meribel schreef:Wat bedoel je met graankorrel tevergeefs gezaaid?
In 1 Korinthe 15 vergelijkt Paulus het lichaam met een graankorrel. Een graankorrel moet eerst sterven en begraven worden, voordat er nieuw leven kan ontstaan. De graankorrel is niet nutteloos, maar zal uitspruiten in een nieuw leven. Ook schrijft de Apostel dat het lichaam Gods tempel is (1 Kor. 3:16), een Tabernakel (2 Kor. 5:1). Ik las gisteren toevallig 2 Kronieken 5, en dan wordt beschreven wat er gebeurd met de tabernakel, nadat de tempel is gebouwd en de tabernakel dus nutteloos wordt geworden. Ondanks dat de tent niet meer nodig was werd deze zorgvuldig opgeborgen in de tempel. De tabernakel is namelijk heilig, en het lichaam is ook heilig; de tempel van God is heilig, en deze tempel bent u. (1 Kor. 3:17).

Waarom spreekt de bijbel schande van crematie? Waarom gingen de vrouwen drie dagen na Jezus dood nog naar het graf om Hem te zalven? Waarom nemen de Israëlieten 329 jaar na overlijden het stoffelijk overschot van Jozef mee naar om hem in Kanaän te begraven? Omdat ook een dood lichaam waarde heeft! Ons lichaam is geen knipvelletje!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mar 2014 10:50

@StillAwake: Maar dat is niet de gedachtegang van deze mensen. Zij hebben niet in hun achterhoofd: God zal wel mensen sturen die mij wat geven, ik houd de premie lekker in mijn eigen zak.
Zij weten ook dat het gevolg kan zijn dat huis en bezittingen hun ontnomen worden. Maar daarin volgen ze Gods weg.

Maar, de Heere zal mensen die op Hem vertrouwen nooit beschamen in hun vertrouwen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 mar 2014 10:50

benefietdiner schreef:Jvslooten las de teksten niet in context en dan kom je altijd tot een vreemde conclusie.
Non-argument. Geef liever een inhoudelijk tegenargument i.p.v. ongegrond mijn lezing verdacht te maken.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 07 mar 2014 10:53

Teus schreef:@vslooten
Nog een keer, je hebt een eigen interpretatie maar antwoordt mijn vragen nu eens als je wil.
Jvslooten schreef:Jij en Meribel zeiden min of meer hetzelfde, vandaar dat ik alleen op Meribel heb gereageerd. Excuses als je dat als storend hebt ervaren.

Geen probleem

Teus schreef:Stel, je zit in de slappe was, je kent iemand die ernstig ziek is, niet verzekerd en veel naar het ziekenhuis moet reizen. Hij kan het financieel niet aan, wat ga je doen?
Jvslooten schreef:Even heel zwart-wit gesteld: Ik vind dat als je principieel niet verzekerd bent je ook principieel zelf moet instaan voor de gevolgen. Natuurlijk zijn er wel nuances mogelijk en is het lang niet altijd zo zwart-wit, maar ik hoef niet als alternatie verzekeringsbank te fungeren natuurlijk
.
Ik bedoelde niet bij machte de premie te betalen.
Maar als je dan zou helpen geef je toch ook weg wat niet van je is.

Teus schreef:Stel je hebt een paar centen over als je komt te sterven, een gezin heeft het al jaren moeilijk en wil dat geld aan hen geven. Wat ga je doen?
Jvslooten schreef:Ik heb voor die ´paar centen´ een duurzame bestemming, als je dat bedoeld.

Hier heb je toch ook al een bestemming voor hetgeen wat niet van je is?
Weet je, het is een heel moeilijk onderwerp en ik weet niet hoe het moet op Bijbelse gronden en heb er nog nooit een zaak van gemaakt tegenover God.
Ze hebben mij wel eens gevraagd hoe ik erover denk en nu zeg ik, ze mogen me helemaal hebben voor mij maakt het helemaal niets uit maar laat het aan de nabestaanden over. die hebben er het meest intensief mee te maken. Als het verplicht zou worden is het voor mij een ultieme zaak van gebed. Ik hoop dat ik er niets mee te maken heb, dat Hij me komt halen bij horen van de Bazuin.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 mar 2014 10:55

Teus schreef:Sorry, ik was niet duidelijk. ik bedoelde niet dat hij uit principe niet verzekerd zou zijn maar dat hij de premie niet kan betalen.
Oh, bedoelde je dat. Daarvoor hebben wij een diaconaal fonds, naar het voorbeeld van Handelingen 6:1-7. Overigens is het zo dat je in Nederland zorgtoeslag krijgt -mist je daarvoor in aanmerking komt- waarmee je een basisverzekering gewoon kan betalen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 mar 2014 11:02

Teus schreef:Hier heb je toch ook al een bestemming voor hetgeen wat niet van je is?
Ja, dat klopt, maar je geld kun je niet meenemen in het graf. Je lichaam daarentegen.. daar is het graf speciaal voor toebereid. Bovendien is in de hemel alles gratis, dus je hebt het ook niet nodig. Over geld en financiële rijkdom zegt Psalm 49: bij je sterven kun je niets van dat alles meenemen, je eer zal je in het graf niet nadalen. (vrij naar ps. 49:18)

Teus schreef:Ik hoop dat ik er niets mee te maken heb, dat Hij me komt halen bij horen van de Bazuin.
Dat snap ik, dat denk ik ook wel eens.

Terug naar “Archief”