Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van Down

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Mag je -bijbels gezien- trouwen als je het syndroom van

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2014 10:13

Kinderen krijgen lijkt me niet zo handig. Het vraagt om een verantwoordelijkheid die ze niet kunnen nemen en ze kunnen ook niet de verantwoordelijkheid krijgen om het krijgen van kinderen te voorkomen of in te zien dat ze de verantwoordelijkheid voor kinderen niet kunnen dragen.

Wat de zorg betreft zie ik niet zoveel problemen, geef ze een tweepersoonskamer in een zorginstelling. Dat je getrouwd bent wil niet zeggen dat je alleen maar samen op de bank moet gaan zitten :)

Ik moest gelijk hier aan denken, The Undateables en dan specifiek de stukken met Nando... Schattig toch :)

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1378876
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 mar 2014 10:27

iedereen kan, zeker in NL, gewoon toeslagen krijgen ook nog eens.

Als het financiel op te brengen is dat alle migranten na vertrek uit NL bakken met geld krijgen nagestuurd tot hun dood, moet dat eventuele eigen woninkje voor die mensen ook kunnen lijkt me.

Je bent vrij slecht op de hoogte van de huidige situatie in NL omtrent het financieren van zorg voor gehandicapten.
Het is een feit dat:
- niemand meer recht heeft op PGB, Zorg in Natura, enz enz. Wie het nodig heeft moet zich eerst 3x binnenste buiten keren, verantwoorden en vervolgens nog maandenlang wachten (lees: maandenlang zelf de zorg geven, totdat iemand eindelijk toestemming heeft gegeven.
- Toeslagen zoals huurtoeslag, zorgtoeslag worden steeds minder.
- net als bij de ouderen, moet ook gehandicapten eerst hun eigen vermogen opeten.
- ook de uitkeringen worden eerder minder dan meer....

Nu ben ik zelf zus/mantelzorger/bewindvoerder van mijn 4 gehandicapte broer/zussen. Heb jarenlang, met een andere zus, de belangen behartigt van/gezorgd voor 2 van hen (de andere 2 woonden toen nog bij mijn ouders) die zelfstandig woonden. Sinds kort wonen ze alle 4 in een instelling. Zij blij, want zij krijgen nu de juiste begeleiding wat resulteert in minder gedragsproblemen, minder lichamelijke klachten (dus besparing op doktersbezoek en medicijnen) en ik/wij...wij zijn niet meer overbelast, wij kunnen weer zus zijn i.p.v. een professionele mantelzorger.
Ze wonen nu dan wel in een instelling, maar hun huidige (financiële) situatie is zo dat de familie waarschijnlijk hun kleding moet gaan betalen, terwijl ze zelf nog geen dagje uit kunnen. Hoezo toeslagen, huisje geven, enz enz.

Ik ken hier mensen met zulke kinderen en heb grote bewondering voor hun liefdevolle zorg, gewoon thuis.

Ik ken 'hier' (lees: daar) zulke kinderen die als vuil weggesmeten worden, verstopt worden, niet mogen bestaan. Kinderen die niet de juiste zorg krijgen, enz enz.
Ik kan ook 'daar' de voorbeelden waar het wel goed gaat.
Net als ik hier in NL vele, vele voorbeelden ken van mensen die hun kinderen met hun handicaps liefdevol verzorgen in huis, vele voorbeelden van mensen die helaas genoodzaakt waren om hun kind in een instelling te laten wonen, zodat zij wel vol liefde ouders kunnen blijven voor hun kind.

Wat mantelzorg betreft is het spreekwoord maar al te waar: de beste stuurlui staan aan wal. En dat maakt mantelzorg vaak loodzwaar is mijn ervaring. Iedereen vind het heel normaal dat men voor ouders/brusjes zorgt, weten ook te vertellen hoe het moet, maar steunen of helpen: =;

Mantelzorg moet/mag wat mij betreft veel en veel vanzelfsprekerder zijn/worden, maar laat het niet vanzelfsprekend zijn dat mantelzorgers de zorg ook aankunnen en kunnen volhouden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 12:21

mealybug schreef:Als het financiel op te brengen is dat alle migranten na vertrek uit NL bakken met geld krijgen nagestuurd tot hun dood, moet dat eventuele eigen woninkje voor die mensen ook kunnen lijkt me.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2233 ... eer__.html

Ik heb een goed idee, Zuid Afrikaners bemoeien zich met Zuid Afrika en Nederlanders bemoeien zich met Nederland. Je hebt de Nederlandse nationaliteit niet meer dus jouw mening is totaal onbelangrijk.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 mar 2014 14:48

mealybug schreef:Als het financiel op te brengen is dat alle migranten na vertrek uit NL bakken met geld krijgen nagestuurd tot hun dood, moet dat eventuele eigen woninkje voor die mensen ook kunnen lijkt me.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2233 ... eer__.html

't Is toch wat, als ze ophoepelen zijn ze hier wel royaal. Ik heb een oom in Amerika en die is getrouwd, die lui barsten echt van geld, gaan elke dag uit eten en hebben een mooi jacht en die krijgen gewoon nog AOW vanuit Nederland, werkelijk niet te filmen, maar op de verstandelijk gehandicapten wordt bezuinigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 14:58

Boerin schreef:'t Is toch wat, als ze ophoepelen zijn ze hier wel royaal. Ik heb een oom in Amerika en die is getrouwd, die lui barsten echt van geld, gaan elke dag uit eten en hebben een mooi jacht en die krijgen gewoon nog AOW vanuit Nederland, werkelijk niet te filmen, maar op de verstandelijk gehandicapten wordt bezuinigd.

A.O.W. is een volksverzekering - oom heeft premie betaald dus.............................
Wat is je alternatief ? iemand premie laten betalen en later niet uitkeren ? Dat is niet erg betrouwbaar.

Ook de De AWBZ – Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, De Anw – Algemene nabestaandenwet en
De Wajong – Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten zijn volksverzekeringen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 mar 2014 15:07

meribel schreef:ik vind het een heel erg raar antwoord,
en natuurlijk mogen mensen met down trouwen als ze dat willen.

Wij waren onlangs in een P.K.N. gemeente, in dit dorp zijn 3 instellingen, er was een jongeman met het syndroom van Down bevestigd als diaken in deze gemeente.

Is dit goed ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 15:34

Lijkt me niet.
Aan broeders kerkenraad worden nogal wat eisen gesteld en niet iedereen is hier geschikt voor.
Al wil ik wel toevoegen dat iemand wel capabel genoeg kan zijn om bijvoorbeeld met de collectezak rond te gaan tijdens de kerkdienst. Dat zie je soms ook in grotere kerken. Dan zijn er te weinig diakenen om de boel vlot te laten verlopen en kun je je als collectant aanmelden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2014 16:13

Of daar vinden ze het collecteren niet zozeer een taak voor diakenen.

Maar goed, het is geen situatie waar we zo een oordeel over kunnen geven. Doorgaans ben ik ook geneigd om "nee" te zeggen.... maar er zijn ook mensen met een hele lichte versie van Down, maar die een behoorlijk hoog iq hebben..... het ligt dus helemaal aan de situatie. Standaard lijkt het me niet kunnen maar er zijn uitzonderingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 16:19

Een goede diaken zijn heeft niet alles met i.q. te maken!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 mar 2014 10:35

rotterdam schreef:
Wij waren onlangs in een P.K.N. gemeente, in dit dorp zijn 3 instellingen, er was een jongeman met het syndroom van Down bevestigd als diaken in deze gemeente.

Is dit goed ?

Hoe kan wie dan ook zeggen of iets goed of fout is?
Er zijn twee regels informatie voor.
Ik kan me van alles indenken waarom het hartstikke goed is.
Ik kan me ook van alles voorstellen waarom het niet goed is.
Die verantwoording ligt niet bij mij, de gemeente heeft de jongeman gekozen en hij heeft de roeping aanvaard. Laat hem tot zegen zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 10:40

schelpje3 schreef:Een goede diaken zijn heeft niet alles met i.q. te maken!

Ook iemand met het syndroom van Down kan een universitaire graad hebben.
Down heeft dus ook niet per definitie iets met intelligentie te maken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 10:45

Dan nog een vraag, kun of mag je iemand met autisme uitsluiten? Asperger bijvoorbeeld?
Daar zijn ook schrijnende voorbeelden van.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 11:14

schelpje3 schreef:Dan nog een vraag, kun of mag je iemand met autisme uitsluiten? Asperger bijvoorbeeld?

Mensen (meestal mannen) met Asperger zijn vaak behoorlijk intelligent en functioneren redelijk goed in de maatschappij.
Er zitten relatief veel ingenieurs tussen ('t zijn vaak Beta's), en kunnen over het algemeen prima functioneren in gezelschappen.
Ik zie dan ook geen enkele reden voor uitsluiting.
Maar wellicht ben ik niet geheel onbevooroordeeld, omdat ikzelf ooit deze diagnose gekregen heb, en van mijzelf vind dat ik redelijk kan functioneren :-oo

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 mar 2014 12:24

schelpje3 schreef:Dan nog een vraag, kun of mag je iemand met autisme uitsluiten? Asperger bijvoorbeeld?

Ach ja, waarom niet gelijk iedereen uitsluiten trouwens? Hoeveel mensen doen het nu eigenlijk goed? Al die lui die gescheiden zijn hadden ook niet mogen trouwen en mensen met ruzies moeten ook maar een annulment krijgen. Ik denk dat twee mensen met Downsyndroom een stuk gezelliger voor elkaar zijn dan menig 'normaal' stel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 12:28

StillAwake schreef:Mensen (meestal mannen) met Asperger zijn vaak behoorlijk intelligent en functioneren redelijk goed in de maatschappij.
Er zitten relatief veel ingenieurs tussen ('t zijn vaak Beta's), en kunnen over het algemeen prima functioneren in gezelschappen.
Ik zie dan ook geen enkele reden voor uitsluiting.
Maar wellicht ben ik niet geheel onbevooroordeeld, omdat ikzelf ooit deze diagnose gekregen heb, en van mijzelf vind dat ik redelijk kan functioneren :-oo

Het gaat niet over intelligentie alleen!
Maar er zijn schrijnende voorbeelden van broeders die nogal sociaal blunderen of op dominante wijze de k.r. beïnvloeden. Niet aanvoelen dat het op een gegeven moment tijd wordt om op te stappen.
En juist als iemand niet gediagnostiseerd is, is dat moeilijk.
Je komt er vaak pas achter als iemand een aantal jaren k.r. lid is.

Terug naar “Archief”