antoon schreef:Ik vergistte mij in een paar dingen Cicero, ook naar jou toe oke, ik ben er blij mee, met de gegevens kan ik verder sturen, ik hoop dat dat is opgelost dan, ik vergis mij weleens meer, dan corrigeer ik dat, alleen op een forum is dat lastiger ik onderzoek denk en schrijf tegelijk en moet in een kort tijdsbestek bijsturen.
Oke, prima.
Geleerden weten ook niet alles. In sommige gevallen is het inderdaad voorgevallen dat nieuwe gegevens opeens de Bijbel (beter gezegd: een bepaald gegeven in de Bijbel) konden bevestigen. Maar het is vaker andersom gebeurd. Daarom is het juist niet slim de Bijbel voetstoots te aanvaarden over geschiedenis en geleerde historische constructies te verwerpen. Want dan heb je zeker te weten ongelijk, terwijl geleerde constructies en hypothesen zo goed mogelijk alle gegevens proberen te verklaren.Je zal toch ook wel toegeven dat geleerden ook niet alles weten, eerlijk, ik geloof liever de bijbel en oude historici als er knelpunten zijn, veelal heeft de bijbel de gewoonte om gelijk te krijgen.
Jawel, Lucas maakt een fout tav Quirinius.
was jij erbij? ik wacht rustig af steeds komen er nieuwe inzichten en blijkt het een misvatting van de critici.
Dat is een zwaktebod. Want
1. In het licht van de huidige gegevens is het veel en veel waarschijnlijker dat Lucas zich vergiste.
2. Er is evenveel kans (of in het licht van de huidige situatie: meer kans) dat er nieuwe inzichten en gegevens komen die mijn positie bevestigen.
3. Je maakt je zelf immuun, want je kunt altijd blijven zeggen dat er nieuwe inzichten op kunnen duiken, zodat je nooit hoeft te concluderen dat de Bijbel een historische fout bevat. Het is dan erg flauw om van anderen te vragen fouten aan te tonen, als het antwoord steevast is: die constructie accepteer ik niet, want wellicht komen er nieuwe inzichten.
Dat is een drogreden (autoriteitsargument), die ook nog eens niet klopt.
Want als je van die deskundigen iedereen aftrekt er belang bij heeft dat de Bijbel helemaal klopt (dwz zeer conservatieve christenen), dan blijven er nul deskundigen over.
Die zeggen niets over Quirinius.Lijkt mij niet, of sterk overdreven, het computer programma van de NASA over eclipsen is volgens mij neutraal