geloof en wetenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: geloof en wetenschap

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2014 11:24

Wie kan uitleggen hoe de maan in kaas zal veranderen in 2071? Wie kan uitleggen hoe een vrouw een eenhoorn zal baren in 2034? Wie kan uitleggen hoe morgen al het briefgeld naar drop zal smaken? Wie kan uitleggen hoe gemuteerde komkommers het internet zullen overnemen in 2018?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 11:25

Mortlach schreef:Wie kan uitleggen hoe de maan in kaas zal veranderen in 2071? Wie kan uitleggen hoe een vrouw een eenhoorn zal baren in 2034? Wie kan uitleggen hoe morgen al het briefgeld naar drop zal smaken? Wie kan uitleggen hoe gemuteerde komkommers het internet zullen overnemen in 2018?

Dat van dat briefgeld zal wel iets met de Klene-reclame te maken hebben, de rest kan ik je niet verklaren.

antoon

Berichtdoor antoon » 04 mar 2014 11:40

Er komt meen ik zelfs een verandering in de seizoenen,

genesis 8:22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.
Ik waardeer je inbreng Wilsophie maar hier wijs ik toch even op, wellicht kun je er iets mee

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 11:54

antoon schreef:genesis 8:22 Zolang de aarde bestaat, zal er een tijd zijn om te zaaien en een tijd om te oogsten, zal er koude zijn en hitte, zomer en winter, dag en nacht – nooit komt daar een einde aan.
Ik waardeer je inbreng Wilsophie maar hier wijs ik toch even op, wellicht kun je er iets mee

Dat gaat over de buitenkant van de aarde, niet over de binnenkant :-({|= :-({|=

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 04 mar 2014 12:22

Wat zal de "wetenschap" op z'n neus kijken als zij zullen zien dat bij de gebeurtenissen beschreven in Openbaring 6:14-17 de hemel open zal gaan en de troon van God zichtbaar zal zijn voor ieder mens op aarde.
De hemel zal terugwijken, zoals een boekrol wordt opgerold, en alle bergen en eilanden zullen van hun plaats gerukt worden.
Door alles wat de mens dan ziet gebeuren, zal hij weten dat hier Goddelijke dingen plaatsvinden.
Wat niet voor mogelijk gehouden wordt, wordt hier werkelijkheid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 12:25

ineke-kitty schreef:Wat zal de "wetenschap" op z'n neus kijken als zij zullen zien dat bij de gebeurtenissen beschreven in Openbaring 6:14-17 de hemel open zal gaan en de troon van God zichtbaar zal zijn voor ieder mens op aarde.
De hemel zal terugwijken, zoals een boekrol wordt opgerold, en alle bergen en eilanden zullen van hun plaats gerukt worden.
Door alles wat de mens dan ziet gebeuren, zal hij weten dat hier Goddelijke dingen plaatsvinden.

Helemaal mee eens.
Wat zal de mensheid raar staan kijken als Christus terugkomt.
Waarom deze wederkomst een holle aarde vereist blijft voor mij echter een raadsel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 mar 2014 12:27

ineke-kitty schreef:Wat zal de "wetenschap" op z'n neus kijken als zij zullen zien dat bij de gebeurtenissen beschreven in Openbaring 6:14-17 de hemel open zal gaan en de troon van God zichtbaar zal zijn voor ieder mens op aarde.

Niet alleen de wetenschap. Want mensen zullen uitroepen: bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons.
Ik zag wel eens beelden voorbijkomen van zo'n film over de laatste dagen.
Wat ik zag vond ik al gruwelijk, een muur van water die over New York slaat.
Maar het zal vele vele malen erger zijn en je kunt daar zeker voor huiveren.
Want ook al weet je je geborgen, toch zal die dag totaal onverwacht voor iedereen, aanbreken.
Mensen zullen de dood zoeken en die niet vinden!
Kun je het je voorstellen? Misschien storten mensen zich van een wolkenkrabber en toch zullen ze blijven leven.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 mar 2014 12:51

De "wetenschap" is een abstract iets waar mensen zich mee bezighouden, maar heeft zeker geen neus ;-). Of heb je de "wetenschap" wel eens gezien? :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2014 13:04

Weet je, laat het eerst maar eens gebeuren voordat je om verklaringen begint te vragen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 13:16

Mortlach schreef:Weet je, laat het eerst maar eens gebeuren voordat je om verklaringen begint te vragen...

Maar het moet niet moeilijk zijn dit uit te leggen. Waarschijnlijk heeft het met gebogen licht en negatieve gravitatie te maken...

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 mar 2014 14:48

Een vage verwijzing naar één boek is niet goed genoeg, antoon. Waar precies zegt Josefus wat jij beweert?
antoon schreef: Zo vaag is het anders niet
Boek XVII bladzijde 1104 de oude geschiedenis van de Joden daar vermeld Josephus dat hij in Judea was om zijn voorganger op te volgen, het is gewoon te lezen voor iedereen.

Het is gebruikelijk naar de paragraaf te verwijzen. De bladzijde verschilt immers per druk.

Het enige wat ik in boek 17 kan vinden is de laatste zin, maar dat slaat op 6/7 nC, zie het begin van boek 18.

Dus óf je maakt een vergissing óf je loopt de boel te bedriegen.

Josephus schrijft dat Quirinius naar Judea kwam, waartoe zijn gezag werd bestendigd. Dit wekte schijnbaar misnoegen op en leidde onder Judas tot een opstand die op niets uitliep Joodsche oudheden, XVIII. Dit kan de opstand zijn waar Lukas in Handelingen 5:37 schrijft. Dit duidt erop dat Quirinius in 6 na christus de functie stadhouder van Syrië had. het is geen argument niemand bestrijd dat, ik ook niet hij was toen ook stadhouder.

Misleidend.
Quirinius werd in 6 nC naar Syria gestuurd, hij was daarvóór dus nog geen gouverneur van die provincie.

Je zal van goede huize moeten komen om de argumenten te weerleggen (kijk ze nog even na in de vorige post) voorlopig merk ik daar weinig van, je haalt dingen aan die weinig toevoegen en die ik al jaren weet. Het laatste bestrijd ik overigens evenmin, heb ik ook in mijn chronologie verwerkt.

Je negeert het punt gewoon.

Lucas beweert dat Quirinius stadhouder was ttv Jezus' geboorte, die hij zeker vóór 1 vC plaatste. Maar Lucas vergist zich hier, want Quirinius werd pas stadhouder in 6 nC.

antoon

Berichtdoor antoon » 04 mar 2014 15:11

Het is gebruikelijk naar de paragraaf te verwijzen. De bladzijde verschilt immers per druk.
Het enige wat ik in boek 17 kan vinden is de laatste zin, maar dat slaat op 6/7 nC, zie het begin van boek 18. Dus óf je maakt een vergissing óf je loopt de boel te bedriegen.

Toevallig was hij Quirinius in Jeruzalem, hij was gezonden om Saturninus op te volgen als gouverneur van Syrie
Flavius Josephus
De oude geschiedenis van de Joden
ISBN 978 90 263 2100 9
Boek XV11
BLZ. 1104

kan ik het je nog duidelijker geven? :? maar akkoord je hebt gelijk per druk is er verschil
Het is een gegeven wat je ook op WIKI en in de Encyclopedie kunt vinden, had jij toch moeten weten lijkt mij.

Misleidend.
Quirinius werd in 6 nC naar Syria gestuurd, hij was daarvóór dus nog geen gouverneur van die provincie.

Dat niet alles in de schrift staat wil nog niet zeggen dat het dan ook niet zo is, er worden wel meer namen of gebeurtenissen genoemd waar voor de bloei van de archeologie geen weet van was buiten de bijbel, toch worden keer op keer dingen bevestigd, een voorbeeld
Sergius Paulus word genoemd in de bijbel op een tijdstip dat volgens de archeologie en geschiedenis hij toen niet bestaan kon hebben. Handelingen 13:7
later is er een inscriptie gevonden met de naam het blijkt dat er 2 personen met die naam waren en een paste in het bijbelse verslag
Meteen een gevolgtrekking maken dat de schrift ongelijk heeft dat kan, toch in gedachten houden, door de toenemende kennis worden dingen opgelost, aha ik ben topics :)

Je negeert het punt gewoon.
Lucas beweert dat Quirinius stadhouder was ttv Jezus' geboorte, die hij zeker vóór 1 vC plaatste. Maar Lucas vergist zich hier, want Quirinius werd pas stadhouder in 6 nC.

Ik vind echt niet dat ik negeer, ik weet waar het omgaat, wat ik doe is behoorlijke argumenten aandragen voor 1bc. argumentatie voor 4bc. vind ik zwak.
de uitspraken van flavius passen perfect in 1bc en niet in 4bc, ik vind het onaannemelijk dat Flavius zich meerdere keren achter elkaar zou vergissen in.
regeringsduren
leeftijd
eclipsen
gebeurtenissen enz.

Wellicht overbodig omdat je het weet, maar toch een paar linken
http://nl.wikipedia.org/wiki/Publius_Sulpicius_Quirinius
http://nl.wikipedia.org/wiki/5_v.Chr.

dat is 6/5 bc waarom zou hij niet nog een keer aanstelling hebben
Flavius verwijst naar 1bc met zijn aanhalingen van dingen, Quirinius kon toen in 2bc in Jeruzalen zijn
wat had hij er te zoeken, het zou de telling kunnen betreffen
Laatst gewijzigd door antoon op 04 mar 2014 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 mar 2014 15:38

Het enige wat ik in boek 17 kan vinden is de laatste zin, maar dat slaat op 6/7 nC, zie het begin van boek 18. Dus óf je maakt een vergissing óf je loopt de boel te bedriegen.

antoon schreef:Toevallig was hij Quirinius in Jeruzalem, hij was gezonden om Saturninus op te volgen als gouverneur van Syrie
Flavius Josephus
De oude geschiedenis van de Joden
ISBN 978 90 263 2100 9
Boek XV11
BLZ. 1104

kan ik het je nog duidelijker geven? :? maar akkoord je hebt gelijk per druk is er verschil

Nee je bent geheel abuis.

Ten eerste kun je het nog duidelijker geven door het paragraafnummer te geven, zoals gebruikelijk is. Dat is in dit geval Ant. 17.89 zoals ik inmiddels heb gevonden.

Daar gaat het niet over Publius Sulpicius Quirinius (gouverneur van Syria vanaf 6/7 nC), maar over de opvolger van Saturninius, Publius Quin(c)tilius Varus (gouverneur van Syrie vanaf 6/7 vC tot 4 of 1 vC). Varus is geheel iemand anders dan Quirinius.

Conclusie: je vergist je.

Misleidend.

Dat niet alles in de schrift staat wil nog niet zeggen dat het dan ook niet zo is,

Dat is geheel het punt niet. Er staat duidelijk in Josefus dat Quirinius in 6/7 nC naar Syrië gestuurd werd. Dat zou niet zo gezegd worden als hij al legatus pro praetore van die provincie was.

antoon

Berichtdoor antoon » 04 mar 2014 15:45

Daar gaat het niet over Publius Sulpicius Quirinius (gouverneur van Syria vanaf 6/7 nC), maar over de opvolger van Saturninius, Publius Quin(c)tilius Varus (gouverneur van Syrie vanaf 6/7 vC tot 4 of 1 vC). Varus is geheel iemand anders dan Quirinius.

Er staat dat hij - in welke functie dan ook - er was om een opvolging te regelen, Saturninus was voor hem, Flavius geeft niet aan dat het toen 6bc was in het geheel niet, nogmaals de dingen die hij schrijft verwijzen naar 1bc
1bc staat er uiteraard ook niet, maar de indicatie is overduidelijk.
er staan inderdaad enkele onduidelijkheden in het boek, met getallen en namen het voorwoord probeert het op te lossen , maar wat daar dan weer staat, daar hecht ik ook geen vertrouwen in.
nogmaals ik kan een fout weleens niet vermeiden dat is jammer, en het is mogelijk dat het jou eerder opvalt, maar kijk ook eens naar de stellingen voor 1bc.
Josephus kan zich niet aan de lopende band vergissen

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 mar 2014 16:00

antoon schreef:Er staat dat hij - in welke functie dan ook - er was om een opvolging te regelen, Saturninus was voor hem,

hij = Quinctilius Varus
Varus kwam niet om een opvolging te regelen, maar hij was naar Syrië gekomen om Saturninus als gouverneur op te volgen. Toen (Josefus zegt niet hoe snel na zijn aanstelling) bezocht hij Herodes om hem te adviseren.
Flavius geeft niet aan dat het toen 6bc was in het geheel niet, nogmaals de dingen die hij schrijft verwijzen naar 1bc
1bc staat er uiteraard ook niet, maar de indicatie is overduidelijk.
Wederom zit je volledig fout. De gelegenheid van Varus' bezoek aan Jeruzalem is de kwestie van Herodes' zoon Antipater, die Herodes ter dood wilde laten brengen. Deze kwestie sleepte al enkele jaren vóór zijn dood. Dit alles heeft niets met Quirinius te maken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”