Zondag - rustdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor alexander91 » 19 aug 2013 12:45

Voor mij is de zondag een dag waarop niets meer hoeft en ik niet hoef te werken. Het is een dag waarop ik andere dingen kan doen, en ik wil zoveel, maar vanwege de regelmaat en de wetenschap dat het de rustdag is in onze traditie, herinnert de zondag mij er altijd weer aan om echt weer te proberen me op God te richten. De regelmaat die Hij schenkt, helpt mij om dicht bij Hem te blijven. Zo is het ook met de prediking weer. Telkens weer terug bij af: bij Christus; Zijn Genade. En zo kan ik met hernieuwde energie de week in.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 19 aug 2013 15:56

Wij zijn niet gewend om op zondag de pc aan te hebben, dus zal ik niets lezen, niet reageren.

2x naar de kerk, half uur heen, half uur terug, dus dat kost veel tijd.
Verder thuis het stof uit het orgel spelen. Heerlijk genieten van de rustdag. Wat lezen, spelletje, borduren, enz.
Ben erg blij met de rustdag, anders zouden we 7 dagen per wk werken. Dat zie ik wel bij collega's
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2013 21:51

Zondag is bijzonder omdat je niets hoeft. Ik internet dan ook zelden op zondag maar Refoweb vind ik nog wel een goede tijdsbesteding, juist ook op zondag.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 19 aug 2013 22:50

Heerlijk zondag, dat we de vrijheid mogen hebben in ons land dat we naar de kerk kunnen en mogen.
Voorheen ging ik vaak wandelen op zondagmiddag en alleen in de ochtend naar de kerk echter niet omdat het moet maar omdat het kan ga ik tegenwoordig meestal 2 x . Met uitzondering als er een verjaardag is ofzo.

Tussendoor meestal koffie met mijn ouders en dan daarna met een wijntje of whisky tje even lekker nabomen over de preek.
Dan als het nog even kan een lekker middag dutje van een half uurtje.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 21 aug 2013 14:34

Bij ons 's ochtends kerkgang. Gezien de leeftijd van de kinderen is het om en om. Vrouw met zoonlief naar een dienst, ik thuis met dochterlief. De andere week ga ik naar de mis, en blijft vrouwlief met de kinderen thuis. Gelukkig hebben we dan nog Nederland Zingt :D

's Middags is het vaak erop uit met de kinderen. Kinderboerderij, dierentuin, ijsje of gewoon een wandeling door het bos.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 aug 2013 17:54

Voor ons is de zondag gezinsdag, naast rustdag in de zin van 'niet werken'. Als mijn man zijn mail zou openen op zondag dan zou hij meteen weer aan het werk zijn aangezien bij hem erg veel via de mail gaat. Daarom doen we computer bijna niet aan. Soms wel eens als beide kinderen liggen te slapen en 1 van beiden naar Bijbelkring is ofzo op zondagavond, of 's middags even, maar sowieso niet outlook.
We gaan 1 of 2 keer naar de kerk. In de middag altijd allebei, dan is er oppas. 's morgens meestal mijn man, hij zit in de kerkenraad en moet óf collecteren óf reserve zijn, dus meestal gaat hij. We hebben al vroeg kerk 's morgens en een korte dienst, waardoor we uiterlijk 10 uur weet thuis zijn. Tijd genoeg om van alles te doen, spelletje met de oudste, voorlezen voor de jongste, poos wandelen, fietsen, op de koffie bij vrienden of familie etc. Heerlijk die zondag, zeker omdat mijn man in de zomerperiode 6 dagen per week werkt, dan hebben we het echt nodig om op zondag met zijn vieren iets te gaan doen, zonder computer, internet, telefoons enzo
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 25 aug 2013 13:52

Ik ga op zondag naar een bijeenkomst, ook luister ik een preek op internet, ja op zondag. das ook wat de kerkdienst wordt live uitgezonden.

Voor mij is het eigenlijk elke dag zondag en m.i. zou het bij een ieder zo moeten zijn, buiten mijn werk maakt het mij niets uit.
Ik luister preken op elk moment van iedere dag. Ik zing op mijn werk op de wc en onder de douche en in de kerk. savonds, smorgens, smiddags of snachts. Maandag t/m zondag

Hier op dit forum kom ik ook, moet ik het laten omdat het op zondag niet kan? Als het niet kan op zondag dan kan het ook niet op maandag of mogen we door de week ietsje meer fout doen als op zondag? Hebben we ook niet hetzelfde gevaar van internet binnen toetsbereik. Ik heb 50 jaar lang God en iedereen belazerd op deze manier. Maar nu mag ik vrij zijn, totaal vrij, mijn Verlosser leeft, mijn hart gaat uit naar Hem iedere minuut elke dag. Geen strijd of twijfel? zeker wel strijd en ook wel hevig maar weinig twijfel. Als er strijd is heb ik altijd des te meer reden naar bij Hem te mogen gaan en na afloop bij Hem uit te rusten, wat een Genade!

Als je hier niet komt om groot te spreken van God en daardoor anderen te bemoedigen en te helpen, wat doe je dan hier.
Ik merk wel dat er mensen zijn die hier niet komen om opgebouwd te worden, we moeten er mee oppassen het lijkt zo goed, praten over Goddelijke zaken maar de duivel kan het gebruiken om je van God af te houden. Overigens, alles wat niet met God te maken heeft gebruikt de duivel sowieso om ons van God af te houden.

Als we iets anders te doen hebben op zondag dan gaan we 1 keer of helemaal niet. De preek, God, moet dan maar wijken voor een feestje of iets dergelijks. Hoeveel waarde heeft het dan als men wel naar de kerk gaat als er geen feestje is?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 26 aug 2013 17:19

Ik ga op zondag meestal alleen 's ochtends naar de kerk. Van huis uit ben ik namelijk maar één ochtenddienst gewend (die overigens bijna 2 uur duurde...) Ik kan me die tweede dienst vaak niet zo goed concentreren. Maar af en toe probeer ik het wel.

Verder werk ik niet op zondag en probeer ik zo min mogelijk anderen voor mij te laten werken, door bijvoorbeeld te vermijden dat er op zondag boodschappen worden gedaan of andere dingen gekocht. Maar als ik bijvoorbeeld gasten heb en ik heb niet genoeg in huis, ga ik ze niet laten verhongeren om die "regel". Ik zie het namelijk niet als strikte regel, maar als een leefwijze om de zondag zo rustig mogelijk te houden, ook voor anderen. Ik probeer het in ieder geval te vermijden door bijvoorbeeld alles op zaterdag al te kopen (dan is er toch markt). Bovendien waren op zondag alle winkels dicht tot een paar jaar geleden in ons stadje, dus veel keus had je niet ;)

Wat studie betreft is het vaak lastiger om dit buiten de zondag om te plannen, universitaire studies daar heb je altijd wat voor te doen... maar zondag is in ieder geval niet een grote studeerdag. Als er iets af moet, ja dan moet dat ook maar op de zondag, maar het is in principe niet de bedoeling ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 okt 2013 09:47

Ik denk dat het allicht goed is. Alleen niet iedereen heeft die luxe. Denk aan mensen in de zorg, met weekenddiensten.... die hebben geen vaste vrije dagen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 08 okt 2013 09:07

Dit is het doel van het topic: "Wat wordt er gezien als een goede en verantwoorde besteding van de zondag?" Over de rest zal een moderator zich ontfermen ;-)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 okt 2013 14:55

Net zoals Marnix vier ik graag de rustdag. Ik doe dat op zondag wanneer ik samenkom met mijn medegelovigen. Als een ander dat op maandag, dinsdag of welke andere dag van de week dan ook wil gaan doen moet hij/zij dat helemaal zelf weten.

Zelf ga ik graag naar de dierentuin, een hapje buiten de deur eten, een wandeling maken, stukje fietsen enz enz. En als het nodig is doe ik ook de was op zondag, hang het enkel niet buiten op omdat ik nooit wat ophang buiten. Werk ook wel eens in de tuin op zondag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 16:08

Ik las net dit berichtje:

Het aantal leden van de Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging is in hun jubileumjaar met 550 leden gegroeid tot 26.800. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad. De stichting zet zich al jarenlang in voor de zondagsrust. Het is nog altijd hard nodig, vindt de stichting. Onder meer vanwege de vele koopzondagen, die door partijen als de VVD worden aangemoedigd.

Opmerkelijk nadat een aantal jaren het ledental daalde!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 16:14

schelpje3 schreef:Ik las net dit berichtje:

Het aantal leden van de Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging is in hun jubileumjaar met 550 leden gegroeid tot 26.800. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad. De stichting zet zich al jarenlang in voor de zondagsrust. Het is nog altijd hard nodig, vindt de stichting. Onder meer vanwege de vele koopzondagen, die door partijen als de VVD worden aangemoedigd.

Opmerkelijk nadat een aantal jaren het ledental daalde!

wellicht minder opmerkelijk als je bedenkt dat de zondag als rustdag in onze maatschappij steeds meer onder druk komt te staan.
Veel mensen die de vereniging een warm hart toe droegen maar het zelf niet nodig vonden om lid te worden zien in het huidige beleid juist een reden om alsnog lid te worden!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 03 mar 2014 20:08

Hoe heerlijk is het om een dag in de week te hebben waarop je niet over allerlei zaken (hoe nuttig en noodzakelijk ook) hoeft na te denken.
Voor mij begint de zondag op een bepaalde manier al op zaterdagavond. Ik vermijd dan al dingen die mij veel stof tot nadenken geven, zodat ik het niet meeneem de zondag in. Zo kan ik op zondag beter luisteren naar de pre(e)k(en).
's Morgens gaan we met zijn allen (de jongste naar de creche), hebben we 's middags dienst dan gaat één van ons met een of meer kinderen. Is het 's avonds dienst, dan gaat één van ons alleen.
We proberen op zondag ook met elkaar wat te zingen. Afgelopen zondag was het mooi weer, dus hebben we ook even een eindje gelopen.

De computer blijft in principe uit. (Een keer deed de gewone kerktelefoon het niet en wilde ik 's avonds wel meeluisteren, toen heb ik hem maar aangezet.)
Maar geen andere activiteiten op dat ding. Geen nieuws, geen mail, geen Refoweb. Hoe gauw kunnen mijn gedachten weer vol zitten met andere dingen dan die de Heere in Zijn huis aan mij wilde vertellen.

's Middags gebruik ik de zondag vaak ook nog even als echte rustdag, een klein slaapje. Verder is er tijd voor een spelletje met de kinderen, of om iets van Duplo, Lego of Clics te bouwen.
's Avonds speel ik vaak nog een poosje gitaar of orgel, soms alleen, soms fluit mijn vrouw mee.

Zo iets is het wel. Wat een gave, die rustdag! En zo mooi, op de eerste dag van de week. Ons doen en laten mag beginnen in de door Christus verdiende rust.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 03 mar 2014 22:05

Rozijn schreef:Hoe heerlijk is het om een dag in de week te hebben waarop je niet over allerlei zaken (hoe nuttig en noodzakelijk ook) hoeft na te denken.
Voor mij begint de zondag op een bepaalde manier al op zaterdagavond. Ik vermijd dan al dingen die mij veel stof tot nadenken geven, zodat ik het niet meeneem de zondag in. Zo kan ik op zondag beter luisteren naar de pre(e)k(en).
's Morgens gaan we met zijn allen (de jongste naar de creche), hebben we 's middags dienst dan gaat één van ons met een of meer kinderen. Is het 's avonds dienst, dan gaat één van ons alleen.
We proberen op zondag ook met elkaar wat te zingen. Afgelopen zondag was het mooi weer, dus hebben we ook even een eindje gelopen.

De computer blijft in principe uit. (Een keer deed de gewone kerktelefoon het niet en wilde ik 's avonds wel meeluisteren, toen heb ik hem maar aangezet.)
Maar geen andere activiteiten op dat ding. Geen nieuws, geen mail, geen Refoweb. Hoe gauw kunnen mijn gedachten weer vol zitten met andere dingen dan die de Heere in Zijn huis aan mij wilde vertellen.

's Middags gebruik ik de zondag vaak ook nog even als echte rustdag, een klein slaapje. Verder is er tijd voor een spelletje met de kinderen, of om iets van Duplo, Lego of Clics te bouwen.
's Avonds speel ik vaak nog een poosje gitaar of orgel, soms alleen, soms fluit mijn vrouw mee.
Zo iets is het wel. Wat een gave, die rustdag! En zo mooi, op de eerste dag van de week. Ons doen en laten mag beginnen in de door Christus verdiende rust.

Mooi Rozijn! Vraagje hebben jullie geen vaste tijd in de middag ?
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Terug naar “Archief”