De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 12:08

naamloos schreef:Ik trek niemands geloof in twijfel, een ongehoorde conclusie.
Ik schrijf alleen niemand geloof toe enkel en alleen omdat ie als baby gedoopt is. Ongehoord als je dat wel doet, want dat kan jij helemaal niet weten.
Ik ook niet, daarom laat ik het open. Alleen iemand die belijd in Jezus te geloven is een christen.
rotterdam schreef:Dat doe je wel - je zegt "wat denk je hoe men aan twee komma zoveel miljard christenen komt?"
Jij rekent iedere gedoopte tot een christen anders kom je niet aan dat aantal, en ik iedereen die gelooft. (ik noem geen cijfers)
Dus dat doe ik niet want een gedoopte (1 van de ruim 2 miljard) hoeft in het geheel geen gelovige te zijn. :!: :!: :!:
De Bijbel leert dat er afval zal zijn, en ook dat er velen zullen zijn die in Zijn naam hebben geprofeteerd en krachten hebben gedaan, maar toch kent Hij hen niet.
En ik ken ook mensen die als baby gedoopt zijn, sommigen zijn gelovig geworden, anderen doen nergens meer aan, er zijn er die moslim geworden zijn enz.
Dus je kunt er gerust vanuit gaan dat die ruim 2 miljard niet klopt, vanwege de bijbel zelf, en wat de ervaring bewijst.
Volgens mij zou de wereld er wel anders uitzien als er zoveel echte christenen waren, maar dat terzijde
rotterdam schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen ? Dat al onze zusters en broeders daarvoor het niet begrepen hebben ?
naamloos schreef: =D> =D> =D>
rotterdam schreef:dit is schandelijk
Niks 'schandelijker' dan mensen die zeggen dat geloofsdopers het niet goed begrepen hebben! :wink:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 12:27

Boaz schreef:Als je duidelijkheid wilt hebben over wat de Bijbel leert, zal je je moeten beperken tot inhoudelijke argumenten.

Ja ja - inhoudelijk ? welke interpretatie ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 12:36

naamloos schreef:Dat doe je wel - je zegt "wat denk je hoe men aan twee komma zoveel miljard christenen komt?"Jij rekent iedere gedoopte tot een christen anders kom je niet aan dat aantal, en ik iedereen die gelooft. (ik noem geen cijfers)
Dus dat doe ik niet want een gedoopte (1 van de ruim 2 miljard) hoeft in het geheel geen gelovige te zijn. :!: :!: :!:
De Bijbel leert dat er afval zal zijn, en ook dat er velen zullen zijn die in Zijn naam hebben geprofeteerd en krachten hebben gedaan, maar toch kent Hij hen niet.
En ik ken ook mensen die als baby gedoopt zijn, sommigen zijn gelovig geworden, anderen doen nergens meer aan, er zijn er die moslim geworden zijn enz.
Dus je kunt er gerust vanuit gaan dat die ruim 2 miljard niet klopt, vanwege de bijbel zelf, en wat de ervaring bewijst.

Iemand als christen benoemen die dat niet is - is een grote fout.

Iemand als christen uitsluiten die dat wel is - is onvergeeflijk
.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen ? Dat al onze zusters en broeders daarvoor het niet begrepen hebben ? =D> =D> =D> dit is schandelijk Niks 'schandelijker' dan mensen die zeggen dat geloofsdopers het niet goed begrepen hebben! :wink:

O gelukkig dat ben ik dus niet. :-oo

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 12:39

naamloos schreef:Alleen iemand die belijd in Jezus te geloven is een christen.

Juist ja - dus alle baby's zijn heidenen ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 12:40

rotterdam schreef:Juist ja - dus alle baby's zijn heidenen ?

heiden of jood maakt geen verschil.
Wat uit vlees is, is vlees.
Dit is de geboorte (lichamelijk)
De wedergeboorte (geestelijke geboorte, uit God geboren zijn, moet nog plaatsvinden, en kan alleen plaatsvinden door geloof)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mar 2014 12:46

Boaz schreef: Dat snijdt toch geen hout?

De traditie veronachtzamen dat snijdt geen hout.

De psalmist Asaf heeft het moeilijk, hij ziet "der goddeloze vrede" dan zegt hij
"Indien ik gezegd had: Ik zal aldus spreken,
zie, dan ware ik afvallig geweest
van het geslacht uwer kinderen".

We staan in een lange traditie - die "poets" je niet zomaar weg.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 12:48

rotterdam schreef:De traditie veronachtzamen dat snijdt geen hout.
De psalmist Asaf heeft het moeilijk, hij ziet "der goddeloze vrede" dan zegt hij
"Indien ik gezegd had: Ik zal aldus spreken,
zie, dan ware ik afvallig geweest
van het geslacht uwer kinderen".

We staan in een lange traditie - die "poets" je niet zomaar weg.

Men is hard op weg :?
Alles wat we met de reformatie gewonnen hebben, wordt verdacht gemaakt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 12:50

schelpje3 schreef:Men is hard op weg :?
Alles wat we met de reformatie gewonnen hebben, wordt verdacht gemaakt.

Helemaal mee eens, maar de kinderdoop is juist iets wat we met de Reformatie niet gewonnen hebben, maar blindelings van Rome overgenomen hebben (en terecht overgenomen hebben).

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 mar 2014 12:52

StillAwake schreef:Helemaal mee eens, maar de kinderdoop is juist iets wat we met de Reformatie niet gewonnen hebben, maar blindelings van Rome overgenomen hebben (en terecht overgenomen hebben).

Correctie: kinderdoop is vanaf de 1e gemeenten, ja zelfs van de 1e pinksterdag uitgevoerd. Je kan beter zeggen dat Rome in het spoor van de oude kerk is gegaan ;)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2014 13:02

rotterdam schreef:1 Iemand als christen benoemen die dat niet is - is een grote fout.

2 Iemand als christen uitsluiten die dat wel is - is onvergeeflijk.
1. Dat doe ik dus niet, en jij gaat daar wel blindelings vanuit, als men maar gedoopt is.
2. Ik sluit ook niemand uit, van al die miljarden waarvan we het niet weten laat ik het open, zoals ik al eerder gezegd heb.
En een gelovige christen sluit ik al helemaal niet uit.
(wat onvergeeflijk is zullen we maar aan God overlaten, vind je niet?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 03 mar 2014 13:07

Alleen iemand die belijd in Jezus te geloven is een christen.

Juist ja - dus alle baby's zijn heidenen ?

iedereen die niet Joods is, is een heiden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 13:10

Speedy schreef:Correctie: kinderdoop is vanaf de 1e gemeenten, ja zelfs van de 1e pinksterdag uitgevoerd. Je kan beter zeggen dat Rome in het spoor van de oude kerk is gegaan ;)

Dat van die eerste pinksterdag mis ik een beetje.
En de RK kerk gaat terug op het vermeende paus-schap van Petrus, en is dus de voortzetting van de oude kerk (met een aantal verschuivingen in de leer).

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 03 mar 2014 13:16

learsi schreef:
J A C van Leeuwen(voormalig professor Theol. Facult. Utrecht)

"Grammaticaal levert het volstrekt geen bezwaar, dat "pistis" femin. en "touto" neutrum is; "kai touto" resumeert, onafhankelijk van de constructie , volgens Rom. 13:11 en 1Korinthe 6:6, en kan hier goed zien op "pistis". Ook in het klassieke Grieks zijn de voorbeelden talrijk dat een pronom. demonstr. neutr. betrekking heeft op een subst. masc. óf fem., doordat het begrip in dit subst. uitgedrukt in algemene zin wordt genomen."
"We komen dus tot de conclusie dat "kai touto ouk ex hemon" betrekking heeft op "dia pististeoos".
De woorden "kai touto.........dooron" zijn een parentese waarin Paulus naar zijn gewoonte een niet-uitgesproken bedenking of tegenwerping weerlegt; in dit geval de gedachte dat het "chariti" min of meer geneutraliseerd, teruggenomen zou worden door het "dia pisteoos", daar dit toch iets uit de mens is."

h.g.
Learsi

mealybug schreef:De genade is de gave , als bevestiging zegt Paulus er nog bij: niet uit de werken.

Uit de werken ontvang je dus geen genade, maar als gave, doron, voor niets, vandaar gave.
Dus geen eigen roem.

Een gave is het tegenovergestelde van iets waar voor men moest werken.
geloof en gij zult ontvangen de gave van de hHeilige Geest.
geloof en gij zut ontvangen.
Dus niet werken en gij zult ontvangen.

Volgens van Leeuwen slaat het tweede deel van vers 8 op het geloof.
Het tweede deel van vers 8 zegt dus:....en uw geloof is niet uit u, het is Gods gave........

h.g
Learsi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 13:21

learsi schreef:Volgens van Leeuwen slaat het tweede deel van vers 8 op het geloof.
Het tweede deel van vers 8 zegt dus:....en uw geloof is niet uit u, het is Gods gave........

h.g
Learsi

dan heeft van Leeuwen dat misschien wel fout.

Dat dure boek heb ik door/uit de erfenis ontvangen.HET is een kadootje.

Refereert het HET nu naar het boek of naar de erfenis?

Boek is onzijdig, erfenis mannelijk of vrouwelijk.
In veel buitenlandse talen, m.n. in het grieks is dat veel sterker benadrukt, met veel duidelijker onderscheid tussen de verwijzende voornaamwoorden.
En aangezien het verwijzende voornaamwoord naar het vrouwelijke pistes (geloof) niet vrouwelijk is, had meneer van Leeuwen beter moeten weten, ipv te gaan draaien om de leer kloppend te krijgen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 03 mar 2014 13:46

Ik lees wat anders bij van Leeuwen......

"Ook in het klassieke grieks zijn voorbeelden talrijk.....enz.

h.g
Learsi

Terug naar “Archief”