antoon schreef:(...) alleen wij -in het algemeen gesproken - maken onderscheid in de gegeven info, iets wat de bijbel tegenspreekt, en nog eens een onbewezen hypothese is, daar hoeft geen aandacht aan besteed te worden.(...)
Antoon, jij hebt de Bijbel hoog in je vaandel staan. Ik ook. Maar ik vind, anders dan jij, niet dat de Bijbel kan wedijveren met de wetenschappelijke kennis die wij in onze tijd hebben. Eigenlijk op elk gebied hebben wij tegenwoordig betere verklaringen, dan in de tijden van de diverse Bijbelschrijvers. Zij kenden geen Zuid-Amerika (geografie), geen kunststoffen (chemie), geen quantum-mechanica (fundamentele natuurkunde), geen antibiotica (biologie / geneeskunde), geen verbrandingsmotor (natuurkunde). Enzovoorts, enzovoorts. Ik denk ook niet dat deze kennis van de werkelijkheid toch ergens verborgen in de Bijbel aanwezig moet zijn, omdat de Bijbel Gods Woord is.
Het enige is, dat je inderdaad in de verhalen van de Bijbel wat historische gegevens kunt aantreffen, die samenvallen met wat we uit andere (historisch en/of archeologische) bronnen kennen.
Maar het feit dat we die gegevens vinden is ook logisch. Dat zijn sporen uit het verleden die je kunt verwachten. Maar daaraan kun je de wetenschappelijke betrouwbaarheid van wat verder in de Bijbel staat niet ophangen. Daarvoor heb je echt de wetenschappelijke onderzoeksmethode nodig die in onze tijd ontwikkeld is. Instrumenten, methodes, zorgvuldige verslaglegging en de logica.
Voor vragen over de werking van ons lichaam of de bewegingen van de continenten ga ik dus liever af op wat de wetenschap daarover ontdekt heeft. Dat geldt ook voor kennis over het ontstaan van de aarde, de oorsprong van het leven en de wording van de mens. Wat we daar nu over weten was toen niet bekend.
Het wordt dus, met onze huidige kennis, steeds duidelijker dat de Bijbelse gegevens over Schepping van de aarde en van de mens vooral religieuze geloofsuitspraken zijn. Ze kunnen niet letterlijk genomen worden. Ze hebben geen wetenschappelijke waarde.
De wetenschap vertelt ons wat het geval is met de werkelijkheid.
Het geloof vertelt ons hoe we met die werkelijkheid om moeten gaan.
We gaan allemaal dood (wetenschappelijk gezien geen speld tussen te krijgen, aantoonbaar waar)
We ontvangen echter door het geloof eeuwig leven (zo moeten wij hiermee omgaan gezien in Bijbels licht)
En zo is het met alles in het geloof. Het vertelt ons van een andere, onzichtbare, hoopvolle werkelijkheid.
De wetenschap doet dus niks fout, wanneer zij deze hoopvolle werkelijkheid niet aantreft in haar onderzoek. Deze hoopvolle werkelijkheid is er namelijk alleen in het geloof. Daarom is er ook zo weinig wetenschappelijk bewijs voor wat er in de Bijbel staat. Wat daar in staat is bijna allemaal onzichtbaar, toekomstig of verborgen.
Wie de Bijbel als wetenschappelijk correct geschrift beschouwt (vaak door een letterlijke lezing te volgen), zoekt naar de verkeerde dingen in de Bijbel. Je houdt dan hooguit wat historisch gegevens over, die zouden kunnen kloppen.
gravo