Gebedsgenezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gebedsgenezing

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 22:13

Boerin: we kunnen ons beter bezig houden met het eeuwig wel van iemand. Hoe smartelijk een ziekte ook kan zijn, het is tijdelijk.
En als ons geloof af moet hangen van een "sinterklaaslijstje", wel of niet genezen, is het maar arm gesteld.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 feb 2014 22:17

Boerin schreef:Ze legt ook handen op inderdaad. En Jezus legde ook handen op en zei: Op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen. Het verschil zal 'm dan wel in de Naam van Jezus en de Heilige Geest die het doet zitten.

nee, Jezus zei dat zodat mensen zouden kunen zien, dat wat Hij had gezegd, waarheid was, en een teken dat de discipelen die dit konden en zouden doen, deel van Hem waren.
Leg mensen niet zomaar en te snel de handen op, leert de Schrift, trouwens.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 22:25

Boerin schreef:Tsja, dan is niet een voorganger of dominee kosjer, want nergens geneest iedereen en ik neem aan dat ze in andere kerken de zieken ook met olie zalven en ze dan niet allemaal genezen. Als kerk zitten we nog niet echt op het niveau van Handelingen en Jezus en de discipelen, maar dat wil niet zeggen dat als God iemand wel geneest het God niet is.

In de reformatorische kerken worden geen handen opgelegd, dat gebeurd alleen in charismatische kerken.
In reformatorische kerken wordt wel gebeden voor alle zieken tegelijk en daar wordt wel bij gezegd: "Maar het geschiedde naar Uw Wil".
In de Bijbel ging genezen samen met mensen tot het geloof brengen.
Daar was het ook in de eerste instantie voor bedoeld: dat mensen door hun ziekte graag genezen wilden worden en gingen geloven dat ze daarvoor bij die God van de Christenen moesten zijn.
Dus moesten ze gaan geloven dat die God ook DE enige God was.

Als een Christen ziek is, hoeft hij helemaal niet naar een gebedsgenezer toe.
Als het goed is heeft die Christen zelf al een relatie met God.
Dus kan hij gewoon zelf tot God bidden en de Wil van God vragen.
En als het Gods Wil is dat hij geneest, dan zal God hem ook genezen.
Of hem laten zien wat hij zelf moet doen om te genezen, zoals bij jou met die pols.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 feb 2014 22:39

De vraag nadat Jess schreef dat de pijn weg was, na de warmte gevoeld te hebben van de Heer Die aanraakte:
Bambi schreef:En kwam de pijn na die weken weer terug?

Kan het nog cynischer? Wees blij dat er een periode was zonder pijn en accepteer hoe het ervaren is door Jess...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 22:43

Dat gebeurt soms spontaan ook, of na een injectie van de dokter. Klik de link eens aan Riska, en zie hoe de jonge vrouwen in- en inverdrietig zijn en zowat wanhopig.
Het ene meisje gaf meerdere keren aan dat ze pijn bleef houden, hij luisterde niet eens naar haar.
Een goede arts of genezer, begint altijd met luisteren.
Maar deze meneer hoort zichzelf graag praten. Met alle vreselijke gevolgen van dien.
Ik zou mijn goudvis er nog niet brengen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2014 22:45

Boerin schreef:Tsja, dan is niet een voorganger of dominee kosjer, want nergens geneest iedereen en ik neem aan dat ze in andere kerken de zieken ook met olie zalven en ze dan niet allemaal genezen. Als kerk zitten we nog niet echt op het niveau van Handelingen en Jezus en de discipelen, maar dat wil niet zeggen dat als God iemand wel geneest het God niet is.

Afbeelding

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 feb 2014 22:49

Boerin schreef:Zijlstra heeft geen geleide-engel die hem dingen opdraagt hoor, dat is gewoon de Heer.

Voor je geestelijke boodschappen is het gewoon de Heer en voor de andere boodschappen is het gewoon Albert Heijn! :clown:
Laatst gewijzigd door mohamed op 28 feb 2014 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 feb 2014 22:51

schelpje3 schreef:Dat gebeurt soms spontaan ook, of na een injectie van de dokter. Klik de link eens aan Riska, en zie hoe de jonge vrouwen in- en inverdrietig zijn en zowat wanhopig.
Het ene meisje gaf meerdere keren aan dat ze pijn bleef houden, hij luisterde niet eens naar haar.
Een goede arts of genezer, begint altijd met luisteren.
Maar deze meneer hoort zichzelf graag praten. Met alle vreselijke gevolgen van dien.
Ik zou mijn goudvis er nog niet brengen.

Daar ging het bij mij niet over. Jess schrijft dat er een aantal weken geen pijn gevoeld is, niet omdat ze door een voorganger was aangeraakt, maar omdat ze op de nodiging haar hart te openen voor de Heer, de warmte door haar lichaam voelde stromen en daardoor de pijn weg was.
Dan komt er een heel cynische opmerking en daar reageer ik op.
Als Jess het als iets warms en fijns ervaart heeft een ander niet het recht daar cynisch over te doen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 22:57

Riska schreef:Daar ging het bij mij niet over. Jess schrijft dat er een aantal weken geen pijn gevoeld is, niet omdat ze door een voorganger was aangeraakt, maar omdat ze op de nodiging haar hart te openen voor de Heer, de warmte door haar lichaam voelde stromen en daardoor de pijn weg was.
Als Jess het als iets warms en fijns ervaart heeft een ander niet het recht daar cynisch over te doen.

God geneest niet tijdelijk om daarna iemand weer fijn die pijn te laten voelen.
God levert geen half werk.
Om dat te veronderstellen is pas cynisch.
En mijn vraag was niet cynisch bedoelt, ik wilde eerst verduidelijking of het tijdelijk was of niet.
Jammer dat jij gelijk negatief dacht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 23:04

Riska schreef:Daar ging het bij mij niet over. Jess schrijft dat er een aantal weken geen pijn gevoeld is, niet omdat ze door een voorganger was aangeraakt, maar omdat ze op de nodiging haar hart te openen voor de Heer, de warmte door haar lichaam voelde stromen en daardoor de pijn weg was.

Ik denk dat de duivel ook in staat is tot halfbakken genezing, warme gevoelens e.d.
Meneer Z. misbruikt de naam van de Heere Jezus. Hij roept steeds: in de naam van.... maar heel vaak gebeurt er niets! Zijn succes dvd klopt niet, ook niet de verhalen op de site. Hij zou opdracht hebben gegeven om ze er af te halen, ook de verhalen van de dvd.
Maar meneer vergeet even dat deze dvd's als warme broodjes over de toonbank gingen!
Hij komt over als een lieve opa, maar hij verkoopt gebakken lucht en illusies.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 23:10

schelpje3 schreef:Ik denk dat de duivel ook in staat is tot halfbakken genezing, warme gevoelens e.d.
Meneer Z. misbruikt de naam van de Heere Jezus. Hij roept steeds: in de naam van.... maar heel vaak gebeurt er niets! Zijn succes dvd klopt niet, ook niet de verhalen op de site. Hij zou opdracht hebben gegeven om ze er af te halen, ook de verhalen van de dvd.
Maar meneer vergeet even dat deze dvd's als warme broodjes over de toonbank gingen!
Hij komt over als een lieve opa, maar hij verkoopt gebakken lucht en illusies.

Mij doet het hier aan denken:

Mattheüs 7:22
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 feb 2014 23:12

In jouw visie. En daar valt niet aan te tornen. Zelfs als iemand een ervaring heeft gehad die voor hem/haar kostbaar is. Het kan niet, want...
Af en toe word ik hartstikke moe van mensen die het altijd weer beter weten en precies kunnen aangeven wat wel werk van God is en wat niet.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 feb 2014 23:17

Riska schreef:In jouw visie. En daar valt niet aan te tornen. Zelfs als iemand een ervaring heeft gehad die voor hem/haar kostbaar is. Het kan niet, want...
Af en toe word ik hartstikke moe van mensen die het altijd weer beter weten en precies kunnen aangeven wat wel werk van God is en wat niet.

Heb jij ergens in de Bijbel gelezen dat God mensen half geneest of maar voor een paar weekjes?
Alles toetsen aan de Bijbel toch?
Laatst gewijzigd door Bambi op 28 feb 2014 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 23:17

Riska schreef:In jouw visie. En daar valt niet aan te tornen. Zelfs als iemand een ervaring heeft gehad die voor hem/haar kostbaar is. Het kan niet, want...

Ik heb niet gezegd dat het niet kan!
Het kan wel en dat vind ik juist het griezelige ervan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 feb 2014 23:20

Artikel uit Trouw:

De praktijken van gebedsgenezers zijn gevaarlijk, zegt godsdienstpsycholoog Van Saane. „Maar ze voorzien in een behoefte.”

Nee, zegt Joke van Saane, in de jaren dat ze nu onderzoek doet naar gebedsgenezing heeft ze dat nog nooit eerder gehoord: iemand die beweert genezen te zijn van een spierscheuring na een bezoek aan een gebedsgenezer.

Van Saane, godsdienstpsycholoog aan de VU in Amsterdam, reageert op een van de ervaringsverhalen die huisarts Dick Kruijthoff ontving na een oproep in deze krant. Een man uit Drenthe beschreef hoe volgens hem zijn gescheurde schouderpees spontaan genas tijdens een gebedsgenezingsbijeenkomst. „Opmerkelijk”, zegt Van Saane. „Genezingsverhalen gaan vaak over vage, onbegrepen klachten.”

Dat type klachten kwam volop voor in de ervaringsverhalen die Van Saane op verzoek van Trouw analyseerde. In die zin deed Van Saane geen andere inzichten op dan ze verwoordde in haar boek ’Gebedsgenezing. Boerenbedrog of serieus alternatief?’ uit 2008.

Viel haar dan niets op in de binnengekomen verhalen? „Toch wel”, zegt Van Saane. „Soms wordt uitvoerig beschreven wat een teleurstelling het is als er ondanks alle verwachtingen en beloftes toch geen genezing optreedt. Dat die ervaringen naar buiten komen, is nieuw.”

Voorheen, zegt Van Saane, waren het alleen succesverhalen die verteld werden. En als er soms geen genezing optrad, dan nog werd dat positief geïnterpreteerd – wat niet is kan nog komen. „Maar als je je teleurstelling uitspreekt, ontstaat er twijfel: zou het gebed wel helpen?”

Die twijfel is niet verkeerd, vindt Van Saane, want de praktijken van dergelijke genezers zijn psychologisch gesproken ’gevaarlijk’. „Ze wekken torenhoge verwachtingen. Mensen melden zich met de vreselijkste ziektes en de genezer belooft beterschap. Als dat onrealistisch blijkt te zijn, komt bij deze mensen het hele geloof op de tocht te staan.”

Huisarts Kruijthoff pleitte er gisteren voor een kerkelijke commissie in te stellen die ’wonderbaarlijke genezingen’ objectief toetst. „Een heel goed idee”, zegt Van Saane. „En ik zou best in die commissie willen.”

Maar het idee lijkt haar mooier dan de werkelijkheid. „Zo’n commissie zal moeilijk erkenning krijgen. De genezers zeggen een persoonlijke roeping te hebben en een unieke band met God. Ik vrees dat daar geen commissie tussen kan komen.”

Zolang de genezers hun ’unieke gaven’ blijven benadrukken én mensen geloven dat God handelend kan optreden, zegt Van Saane, blijft de praktijk van gebedsgenezing bestaan. „Het voorziet in een behoefte. Als een arts geen duidelijke diagnose voor je klachten heeft, is het een hele erkenning als een gebedsgenezer voor je bidt.”

Teleurstellingen, hoe ernstig ook, zijn daarbij niet te vermijden, vreest Van Saane. „Een genezer zal nooit zeggen dat er misschien niets gebeurt, want dat ondermijnt zijn reputatie. Maar misschien dat verhalen over teleurstellingen mensen aan het denken zetten. Dat ze zich afvragen: is het wel een goed idee om een gebedsgenezer te bezoeken?”

Terug naar “Archief”