Jvslooten schreef:Bedankt voor je toelichting Mortlach.
Niet ter mijner, maar tot Wodans eer!
Ik begin het al een beetje te begrijpen geloof ik. Alleen, hoe weet ik dat ik Wodan kan vertrouwen? Immers, als hij letterlijk ettelijke miljarden valse verklaringen schiep, valse herinneringen, valse afgoden etc... -begrijp me goed, ik neem het ´m niet kwalijk hoor, hij is tenslotte Wodan dus hij mag dat- maar hoe kun je dan weten dat jou droom wél betrouwbaar is? Is er één reden om aan te nemen dat die ´verklaring´ niet net zo vals is als alle andere?
Tja, als je Wodan écht zou kennen, dan zou je dat niet vragen. Dan zou je jubelen, op trommels slaan en de bazuinen doen schallen tot zijn Glorie.
Nog een dingetje. Als Wodan machtig genoeg was om 12 februari de aarde te scheppen, waarom was hij dan niet machtig genoeg om iedereen dezelfde droom te geven als dat jij hebt gekregen? Hij houd toch van iedereen? Het lijkt wel of zijn wil in strijd is met zijn handelen.
Natuurlijk is Wodan machtig genoeg, maar hij wil geen robotjes die hem loven en prijzen, maar dat zijn kinderen uit vrije wil zich aan hem overgeven. Hij heeft die droom aan iedereen gegeven, maar niemand luisterde blijkbaar. Dat is hun eigen verantwoording en tijdens Ragnarok zullen ze zich moeten verantwoorden. Natuurlijk had Wodan die droom kunnen doordrukken, maar dan kom je aan de vrije wil, en Wodan is geen dictator maar een genadige god. Zijn handelen is hooguit in strijd met JOUW wil, niet met de Zijne.
Je zegt dat alleen jij open stond op het juiste moment, maar hoe kun je open staan voor iets wat je niet kent?
Je kent Hem nu toch? Ik heb je er in al mijn gebreken toch over verteld?
Dat kan alleen als je overal voor open zou staan, maar dat impliceert juist dat je ontzettend naïef en manipuleerbaar bent. Het lijkt me niet dat Wodan dat een pre vind voor z´n profeten..

Geloven als een kind, heet dat, en dat is inderdaad een pre als je naar Walhalla wilt. Maar als jij liever de Ragnarok doormaakt, dan schud ik het stof van mijn voeten en ga ik verder hoor. Met pijn in het hart, dat dan weer wel, want je bent toch je broeders hoeder.