sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: sacramenten, tekenen ter gedenking of genademiddelen?

Berichtdoor Teus » 26 feb 2014 11:22

Marnix schreef:
Ik zou het vaker willen vieren en dan meer als maaltijd, zoals in de Bijbel ook gebeurde. Met daarbij brood en wijn. Isd daar wat mis mee?

Zou ik dan doen Marnix, wij doen het ook. Jezus zegt doe het tot Mijn Gedachtenis. Als je verheugd ben in Jezus Christus, in Zijn werk aan het kruis en de beleving waar Hij je nu brengt door dat werk, wat is er dan mooier dan dat te gedenken. Te gedenken wanneer je de dankbaarheid en vreugde er is, toch?
Niet op een 3 maandelijks op oproep gebaseerde samenkomst en het een ritueel wordt. God wil gedankt geloofd en geprezen worden ten alle dergelijke tijden wanneer je hart er klaar voor is.
Ik hoorde eens van een zoon die naar zijn vader in het ziekenhuis ging die er al geruime tijd lag. Hij ging met zijn vader samen Avondmaal vieren in het ziekenhuis. Weet je hoe geweldig ik dat zal vinden, als mijn zoon bij mij in het ziekenhuis Avondmaal komt vieren.
Ik heb een klein compleet avondmaal setje in huis en vraag God of ik er gebruik van mag maken als het nodig is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2014 16:27

Op zich mee eens maar ik vier het ook graag met de gemeente waar ik deel van uitmaak, liefst wat frequenter en iets anders qua vorm, maar ik zou de 3 maandelijkse viering niet willen opheffen, integendeel. Ik vind het fijn en bemoedigend en zou het daarom graag vaker willen vieren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 feb 2014 16:35

Teus schreef:Sacramenten, wie kan mij aan de hand van de Bijbel vertellen waar het woord vandaan komt en exact de betekenis ervan is?

Wat het dan ook mag wezen in ieder geval geen genade middelen.
Dan zou het alleen een gedachtenis kunnen zijn.

Jezus riep op hem te gedenken.
Niets meer en niets minder.
''Ingestorte genade'' mystiek gaat helemaal nergens over en is totaal niet bijbels, volgens mij.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 feb 2014 16:41

Marnix schreef:Op zich mee eens maar ik vier het ook graag met de gemeente waar ik deel van uitmaak, liefst wat frequenter en iets anders qua vorm, maar ik zou de 3 maandelijkse viering niet willen opheffen, integendeel. Ik vind het fijn en bemoedigend en zou het daarom graag vaker willen vieren.

Zeker, uit die viering wordt je bemoedigd en wil je het vaker, heel mooi hoor.
Alleen, als is je het alleen wil doen op de zogezegd gezette tijden dan heb ik wel eens de gedachten van "o ja het is weer avondmaal" en dan mag het weer. Ik denk dat Jezus meer van ons verlangd, we hebben weliswaar veel de gedachten bij het het werk van onze verlosser, als het goed is, maar heb de ervaring dat als je het uit in een viering dat het je dichter bij Hem brengt. Dat is mijn doel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2014 16:45

Teus schreef:
Zou ik dan doen Marnix, wij doen het ook. Jezus zegt doe het tot Mijn Gedachtenis. Als je verheugd ben in Jezus Christus, in Zijn werk aan het kruis en de beleving waar Hij je nu brengt door dat werk, wat is er dan mooier dan dat te gedenken. Te gedenken wanneer je de dankbaarheid en vreugde er is, toch?
Niet op een 3 maandelijks op oproep gebaseerde samenkomst en het een ritueel wordt. God wil gedankt geloofd en geprezen worden ten alle dergelijke tijden wanneer je hart er klaar voor is.
Ik hoorde eens van een zoon die naar zijn vader in het ziekenhuis ging die er al geruime tijd lag. Hij ging met zijn vader samen Avondmaal vieren in het ziekenhuis. Weet je hoe geweldig ik dat zal vinden, als mijn zoon bij mij in het ziekenhuis Avondmaal komt vieren.
Ik heb een klein compleet avondmaal setje in huis en vraag God of ik er gebruik van mag maken als het nodig is.

Dat is een degradatie van het H.A.
Dan wordt het toch een witte boterham met een slokje wijn, niks meer.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 feb 2014 16:46

mealybug schreef:
Jezus riep op hem te gedenken.
Niets meer en niets minder.
''Ingestorte genade'' mystiek gaat helemaal nergens over en is totaal niet bijbels, volgens mij.

Ik heb een beetje een Rooms Katholiek gevoel bij de benaming maar neemt niet weg dat als we Jezus gedenken dat het veel vreugde kan geven. Altijd, als we Hem de eer geven betaald Hij uit en is altijd vreugde in Hemzelf.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 feb 2014 16:47

schelpje3 schreef:Dat is een degradatie van het H.A.

Ik denk niet dat je begrijpt wat er staat maar verklaar je nader.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 16:54

mealybug schreef:''Ingestorte genade'' mystiek gaat helemaal nergens over en is totaal niet bijbels, volgens mij.
Wat bedoel je precies?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 17:06

Teus schreef:Ik denk niet dat je begrijpt wat er staat maar verklaar je nader.
Ik denk dat Schelpje bedoeld dat het avondmaal plaats hoort te vinden in de kring van de gemeente, en daarmee heeft ze een heel goed punt, zie bijv. 1 Korinthe 10. Vergelijk ook 1 Korinthe 12.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2014 17:27

Ik maak dat daar niet uit op. Het gaat om de gemeenschap in Christus, daarom vier je het samen. Maar die gemeenschap is er niet alleen in de kerk. Jezus viert zelf het avondmaal enkel met de discipelen, stelt het zo in en roept het zo dikwijls als we dat doen, dat tot Zijn gedachtenis te doen. De gemeente is wel de ideale plaats om het Avondmaal te vieren. Maar volgens mij niet de enige plaats waar het toegestaan is. Daar waar de gemeenschap in Hem is, daar waar mensen in Zijn naam samenkomen, dat is de plek waar het gevierd mag worden. En gelukkig gebeurt het niet alleen in de kerk maar wordt het vaak ook in gedaan verzorgingshuizen, bij zieke mensen enz als men het in de gemeente ook viert. Dat het dan niet meer dan een maaltijd met een stukje brood en een beetje wijn zou zijn is dan een verkeerde veronderstelling.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 feb 2014 17:41

Marnix schreef:Ik maak dat daar niet uit op. Het gaat om de gemeenschap in Christus, daarom vier je het samen. Maar die gemeenschap is er niet alleen in de kerk. Jezus viert zelf het avondmaal enkel met de discipelen, stelt het zo in en roept het zo dikwijls als we dat doen, dat tot Zijn gedachtenis te doen. De gemeente is wel de ideale plaats om het Avondmaal te vieren. Maar volgens mij niet de enige plaats waar het toegestaan is. Daar waar de gemeenschap in Hem is, daar waar mensen in Zijn naam samenkomen, dat is de plek waar het gevierd mag worden. En gelukkig gebeurt het niet alleen in de kerk maar wordt het vaak ook in gedaan verzorgingshuizen, bij zieke mensen enz als men het in de gemeente ook viert. Dat het dan niet meer dan een maaltijd met een stukje brood en een beetje wijn zou zijn is dan een verkeerde veronderstelling.
Je zal mij niet horen zeggen dat er maar een plek is waar het avondmaal gevierd zou mogen worden, maar wel dat het avondmaal een gemeentelijke aangelegenheid is die ook onder de verantwoording valt van de opzieners die de Heilige Geest in het midden van de gemeente heeft gesteld. Zoals Teus het stelt lijkt het een familieaangelegenheid te worden.. en dat is niet de bedoeling. Mocht de zoon van Teus een ambt bekleden en in verbondenheid met de gemeente het avondmaal aan zijn vader bedienen dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 feb 2014 17:50

schelpje3 schreef:Dat is een degradatie van het H.A.

Lees Openbaring 3;20
Let op het enkelvoud

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 feb 2014 18:55

Er staats niets vermeld dat het in een gemeente moet gebeuren.
Het avondmaal is als beeld van gemeenschap. Gemeenschap betekent, dat de betrokkenen iets
hebben, dat ze gemeenschappelijk hebben. Een gemeenschappelijk bezit. Een in Hem.
Met 2 personen is het heel goed mogelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2014 21:04

Jvslooten schreef:Ik denk dat Schelpje bedoeld dat het avondmaal plaats hoort te vinden in de kring van de gemeente, en daarmee heeft ze een heel goed punt, zie bijv. 1 Korinthe 10. Vergelijk ook 1 Korinthe 12.

Dat bedoelt Schelpje zeker.
Maar allerlei vrijzinnige stromingen laten mensen doen geloven dat het allemaal niet uitmaakt, en gewoon een maaltijd met wijn en brood mag zijn.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 feb 2014 22:56

*Verwijderd door moderator. Graag op de bal spelen en niet op de man/vrouw*

Terug naar “Archief”