Geloof en twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Geloof en twijfel

Berichtdoor Bambi » 23 feb 2014 23:40

Jvslooten schreef:Mattew Henry schrijft bij dit vers:

"Hij, tot Wie wij gezonden worden, heeft om te geven en is genegen om te geven. Aan èèn ding moeten we ons houden als wij iets vragen (v. 6). Er moet geen twijfel zijn aan de belofte van God door ongeloof. (...) Zo iemand wantrouwig, weifelend en onzeker is, zal Hij waarschijnlijk een gunst van Hem niet op waarde weten te schatten en kan er daarom niet op rekenen die gunst te ontvangen. "

Dan is het voor ongelovigen toch fijn om te weten, dat ze niet hoeven te bidden, want volgens dhr. Henry geeft God ze toch nooit waar ze om vragen.

Jvslooten schreef:Dat heeft niks met twijfel te maken. Jezus bad naar de wil van de Vader en vertrouwde daar voor de volle honderd procent op. Niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt. Geen spoortje wantrouwen, vertwijfeling of onzekerheid te bekennen. Nee, in tegenstelling: in Jezus zien wij de volle overgave aan de wil van de Vader in vertrouwen. Vertrouwen staat lijnrecht tegenover vertwijfeling.

De Heer Jezus wist wat het plan was en toch vroeg Hij of God het toch eventueel niet door wou laten gaan.
(Ik vind dat normaal, want zo leuk was het plan niet voor Hem.)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2014 23:50

mohamed schreef:Wat wil je weten over het Grieks?

Jvslooten schreef:Gewoon, hoe de tekst zich het beste laat vertalen en waarom. 'Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.' of 'Want zo iemand denkt dat hij niets ontvangen zal van de Heere.'?

De tekst is prima vertaald, jullie citeren uit verschillende bijbels die van verschillende grondteksten zijn overgezet. In deze geef ik jou gelijk want ik acht de Textus Receptus een zeer goed handschrift waar de SV van is overgezet.
mohamed schreef:Oeps, ik ben niet gereformeerd dus beter even wachten tot Learsi je gerust kan stellen dat je bij de juiste kerk zit! :mrgreen:

Jvslooten schreef:Mocht blijken dat ik niet bij de juiste kerk zit dan zal ik overwegen mij over te laten schrijven naar die van Bambi, maak je maar niet ongerust.

Dat je protestant wilt blijven vind ik prima, dat je er eerlijk voor uitkomt heb ik liever dan mensen die beweren open te staan voor argumenten maar stiekem niet. Ik geloof ook in de drie-eenheid, sterker nog: ik geloof zelfs dat de drie-eenheid bijbels is.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 23:55

Bambi schreef:Dan is het voor ongelovigen toch fijn om te weten, dat ze niet hoeven te bidden, want volgens dhr. Henry geeft God ze toch nooit waar ze om vragen.

Waarom zou een ongelovige bidden tot Iemand waar hij of zij niet in geloofd? Overigens begrijp ik je reactie niet. Mattew Henry zegt juist dat Hij heeft om te geven en genegen is om te geven. Kortom, Hij geeft. Dáárom mogen wij aan Zijn gewisse beloften niet twijfelen. Hij is de Betrouwbare en de Genadige.

Overigens kan ik mij niet herinneren dat je je ooit tevoren zo denigrerend uitliet over 'dhr. Henry'..

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2014 23:58

Bambi schreef:Dan is het voor ongelovigen toch fijn om te weten, dat ze niet hoeven te bidden, want volgens dhr. Henry geeft God ze toch nooit waar ze om vragen.

Jvslooten schreef:Waarom zou een ongelovige bidden tot Iemand waar hij of zij niet in geloofd? Overigens begrijp ik je reactie niet. Mattew Henry zegt juist dat Hij heeft om te geven en genegen is om te geven. Kortom, Hij geeft. Dáárom mogen wij aan Zijn gewisse beloften niet twijfelen. Hij is de Betrouwbare en de Genadige.

Overigens kan ik mij niet herinneren dat je je ooit tevoren zo denigrerend uitliet over 'dhr. Henry'..

De waarheid heeft een schel geluid.

Afbeelding

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 feb 2014 00:06

mohamed schreef:De waarheid heeft een schel geluid.
Dat gaat vaak op inderdaad. "Deze woorden zijn hard, wie zal ze horen?". De link met mijn reactie ontgaat me echter een beetje. Wat vind je er precies 'schel' aan?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 feb 2014 00:17

Jvslooten schreef:Mattew Henry schrijft bij dit vers:

"Hij, tot Wie wij gezonden worden, heeft om te geven en is genegen om te geven. Aan èèn ding moeten we ons houden als wij iets vragen (v. 6). Er moet geen twijfel zijn aan de belofte van God door ongeloof. (...) Zo iemand wantrouwig, weifelend en onzeker is, zal Hij waarschijnlijk een gunst van Hem niet op waarde weten te schatten en kan er daarom niet op rekenen die gunst te ontvangen. "

Jvslooten schreef:Waarom zou een ongelovige bidden tot Iemand waar hij of zij niet in geloofd? Overigens begrijp ik je reactie niet. Mattew Henry zegt juist dat Hij heeft om te geven en genegen is om te geven. Kortom, Hij geeft. Dáárom mogen wij aan Zijn gewisse beloften niet twijfelen. Hij is de Betrouwbare en de Genadige.

En mensen die helemaal niet geloven, bidden als ze in nood zitten wel ineens tot God, maar vertrouwen er niet op dat Hij verhoort.
Vaak zeggen ze er dan nog bij: "Als U werkelijk bestaat, help me dan."
En als God ze dan helpt, gebeurt het nog weleens dat ze dan juist gaan geloven.

Mensen die niet bekeerd zijn worden ook ongelovigen genoemd.
Die geloven bij voorbaat al niet dat ze erbij horen, dus waarom zouden ze sowieso dan nog bidden volgens jouw Bijbelvertaling, of Dhr. Henry?
Jvslooten schreef:Overigens kan ik mij niet herinneren dat je je ooit tevoren zo denigrerend uitliet over 'dhr. Henry'..

Ik had nog nooit iets van deze meneer gelezen en dat zal nu ook niet meer gebeuren. =;

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 feb 2014 00:23

En weet je wat het grappige is in het hele verhaal?
Het geloof moet je geschonken worden door God.

Dus welke vertaling klopt dan het beste?
HSV: 7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
SV: 7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 feb 2014 01:47

mohamed schreef:De waarheid heeft een schel geluid.

Jvslooten schreef:Dat gaat vaak op inderdaad. "Deze woorden zijn hard, wie zal ze horen?". De link met mijn reactie ontgaat me echter een beetje. Wat vind je er precies 'schel' aan?

Wat bambi schreef over meneer Henry had ik het over.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 feb 2014 08:34

[quote="Bambi"
Dus welke vertaling klopt dan het beste?
HSV: 7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
SV: 7 Want die mens mene niet, dat hij iets ontvangen zal van den Heere.[/quote]

Waar komt die ''moet'' vertaling vandaan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 feb 2014 08:44

mealybug schreef:Waar komt die ''moet'' vertaling vandaan?
Hoe staat het dan in 'jou' King James Bijbel Mealybug? :-oo

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 feb 2014 08:48

Bambi schreef:Ik had nog nooit iets van deze meneer gelezen en dat zal nu ook niet meer gebeuren. =;

Dat lijkt mij sterk. Een korte zoekactie leert dat hij hier op het forum al bijna 200 keer is geciteerd. Bovendien, je maakt mij niet wijs dat je dit boek voor het eerst ziet:
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2014 09:25

Bambi, het gaat om gelovigen die God wat vragen maar niet geloven dat ze het ook zullen ontvangen. Paulus schrijft aan een gemeente, niet aan ongelovigen. Het lijkt me dus niet zinvol om die tekst op ongelovigen te gaan toespitsen. Sowieso is het de vraag waarom ongelovigen zouden bidden tot God als ze niet geloven dat Hij bestaat. Blijkbaar is er dan toch een bepaald geloof dat Hij er toch kan zijn. Maar nogmaals, dat is een andere situatie dan die waar Paulus het over heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”