mohamed schreef:Zeker, dat doe ik graag voor je! Soms krijg ik wel eens de indruk dat het er niets toe doet wat ik onderbouw, maar ik ben blij verrast dat dit niet aan de orde is.
'De discipelen dan keken elkaar aan, in twijfel over wie Hij dat zei.' (Joh 13,22)
'Toen Petrus bij zichzelf twijfelde wat het visioen dat hij gezien had, kon betekenen, zie, daar stonden de mannen die door Cornelius gestuurd waren, bij de poort, nadat zij naar het huis van Simon gevraagd hadden.' (Hand 10,17)
'....wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld' (2 Kor 4,8)
'Ik wilde echter wel dat ik nu bij u was en op een andere toon kon spreken, want ik ben in twijfel over u.' (Gal 4,20)
mealybug schreef:Net als bij het begrip ''uitverkozen'' (waar altijd bij staat in of waartoe iemand of een volk is uitverkozen !) staat er in bovenstaande teksten ook iedere keer bij waarover de twijfel bestond.
In geen geval over het al dan niet geloven in Hem, maar over de mensen, de betekenis van het visioen, of de persoon over wie Hij het had.
En waar twijfelde
ongelovige Thomas dan aan?
Johannes 2025 De andere discipelen dan zeiden tegen hem: Wij hebben de Heere gezien. Maar hij zei tegen hen: Als ik in Zijn handen niet het litteken van de spijkers zie, en mijn vinger niet steek in het litteken van de spijkers, en mijn hand niet steek in Zijn zij, zal ik beslist niet geloven.
26 En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei: Vrede zij u.
27 Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen, en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig.
In plaats van Thomas te veroordelen vanwege zijn twijfels over Jezus, stelde hij de discipel gerust. Als je nou zegt dat je volgens de gereformeerde leer niet mag twijfelen ben ik dat van harte met je eens.