Geloof en twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Geloof en twijfel

Berichtdoor schelpje3 » 22 feb 2014 15:36

Bij het zoeken naar oude topics kwam ik wel een (reeds gesloten) topic tegen: Ongeloof en twijfel.
Ik zag een vraag in de rubriek, met een antwoord van ds. Tuinier, met deze zin:

Gehele vraag en antwoord kun je hier lezen

Levend water heeft op en neer getij. In het geloof is geen twijfel maar in de gelovige dikwijls wel. Hoewel de Heere u onder de prediking van Zijn Woord troost, bemoedigt en onderwijs geeft, ervaart u ook dorheid, veel vertwijfeling en strijd. Dit ga ik niet goed praten, hoewel het wel de praktijk is van het geloofsleven. Uw karakter kan hierin ook een rol spelen. Het ongeloof en/of twijfel is altijd zonde. Het is van de mens. Aan de andere kant: ieder van Gods kinderen kent (iets van) deze strijd.

Ik vond dit stukje met name troostrijk, al noemt dominee twijfel wel zonde. Herkennen jullie daar ook iets van?
Ik wel nl.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Geloof en twijfel

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2014 15:50

Dat is inderdaad erg herkenbaar.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 22 feb 2014 15:52

Ik snap dat niet zo goed: waarom wordt zo vaak beweerd dat twijfel een zonde zou zijn? Zit daar niet een stukje 'onder de duim houden'? Iedereen die twijfelt aan de God van de heersende leer van een kerk(genootschap) krijgt te horen dat ze zich op zondig terrein begeven en op die manier wordt de positie van de predikant en diens kerkenraad flink verstevigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2014 16:01

Het lijkt mij dat het hier over een ander soort twijfel gaat. Niet zozeer theoretische twijfel, maar meer praktische twijfel. De twijfel dat de gepresenteerde werkelijkheid van het heil te mooi voor deze wereld is, en dat je er daarom niet bij kunt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 feb 2014 16:40

Pcrtje schreef:Ik snap dat niet zo goed: waarom wordt zo vaak beweerd dat twijfel een zonde zou zijn? Zit daar niet een stukje 'onder de duim houden'? Iedereen die twijfelt aan de God van de heersende leer van een kerk(genootschap) krijgt te horen dat ze zich op zondig terrein begeven en op die manier wordt de positie van de predikant en diens kerkenraad flink verstevigd.

Dat ben ik zeker met je eens, maar de keerzijde is ook dat een rijk wat tegen zichzelf verdeeld is geen lang leven beschoren is.

Twijfelen is geen zonde, maar wat zonde is is denken dat twijfelen dat is. Wees voorzichtig zei Jezus en een voorzichtig mens twijfelt!!!!!!!!!!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 feb 2014 17:08

Ja, heel herkenbaar!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 feb 2014 22:25

mohamed schreef:een voorzichtig mens twijfelt!!!!!!!!!!
Wil je dat eens bijbels onderbouwen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 feb 2014 22:34

mohamed schreef:een voorzichtig mens twijfelt!!!!!!!!!!

mona schreef:Wil je dat eens bijbels onderbouwen?

Zeker, dat doe ik graag voor je! Soms krijg ik wel eens de indruk dat het er niets toe doet wat ik onderbouw, maar ik ben blij verrast dat dit niet aan de orde is.

'De discipelen dan keken elkaar aan, in twijfel over wie Hij dat zei.' (Joh 13,22)

'Toen Petrus bij zichzelf twijfelde wat het visioen dat hij gezien had, kon betekenen, zie, daar stonden de mannen die door Cornelius gestuurd waren, bij de poort, nadat zij naar het huis van Simon gevraagd hadden.' (Hand 10,17)

'....wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld' (2 Kor 4,8)

'Ik wilde echter wel dat ik nu bij u was en op een andere toon kon spreken, want ik ben in twijfel over u.' (Gal 4,20)

Een wijze is voorzichtig, hij gaat het kwaad uit de weg, een dwaas is roekeloos, en waant zich nog veilig ook. (Spr 14,16)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 feb 2014 23:00

mohamed schreef:'De discipelen dan keken elkaar aan, in twijfel over wie Hij dat zei.' (Joh 13,22)

'Toen Petrus bij zichzelf twijfelde wat het visioen dat hij gezien had, kon betekenen, zie, daar stonden de mannen die door Cornelius gestuurd waren, bij de poort, nadat zij naar het huis van Simon gevraagd hadden.' (Hand 10,17)

'Ik wilde echter wel dat ik nu bij u was en op een andere toon kon spreken, want ik ben in twijfel over u.' (Gal 4,20)
In deze teksten kan ik geen advies of aanbeveling ontdekken om te twijfelen. Ook niet dat het prima is dat men twijfelt, en dat dit een goede instelling is.

mohamed schreef:Een wijze is voorzichtig, hij gaat het kwaad uit de weg, een dwaas is roekeloos, en waant zich nog veilig ook. (Spr 14,16)
Ik kan hierin het verband niet leggen mbt tot geloof en twijfel. Dit gaat over het dagelijks leven in het algemeen, dat je je verstandig moet gedragen en geen onnodige risico's moet nemen.
Je hebt me nog niet overtuigt!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 feb 2014 23:05

mona schreef:Je hebt me nog niet overtuigt!

Er staat evenmin dat het zondig was dat ze twijfelden en bovendien vroeg je om verzen niet om je te overtuigen. Als je namelijk overtuigd had willen worden was je zelf wel op zoek gegaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 feb 2014 08:44

mohamed schreef:Zeker, dat doe ik graag voor je! Soms krijg ik wel eens de indruk dat het er niets toe doet wat ik onderbouw, maar ik ben blij verrast dat dit niet aan de orde is.

'De discipelen dan keken elkaar aan, in twijfel over wie Hij dat zei.' (Joh 13,22)

Net als bij het begrip ''uitverkozen'' (waar altijd bij staat in of waartoe iemand of een volk is uitverkozen !) staat er in bovenstaande teksten ook iedere keer bij waarover de twijfel bestond.
In geen geval over het al dan niet geloven in Hem, maar over de mensen, de betekenis van het visioen, of de persoon over wie Hij het had.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 feb 2014 10:26

mohamed schreef:Zeker, dat doe ik graag voor je! Soms krijg ik wel eens de indruk dat het er niets toe doet wat ik onderbouw, maar ik ben blij verrast dat dit niet aan de orde is.

mealybug schreef:Net als bij het begrip ''uitverkozen'' (waar altijd bij staat in of waartoe iemand of een volk is uitverkozen !) staat er in bovenstaande teksten ook iedere keer bij waarover de twijfel bestond.
In geen geval over het al dan niet geloven in Hem, maar over de mensen, de betekenis van het visioen, of de persoon over wie Hij het had.

En waar twijfelde ongelovige Thomas dan aan?

Johannes 20
25 De andere discipelen dan zeiden tegen hem: Wij hebben de Heere gezien. Maar hij zei tegen hen: Als ik in Zijn handen niet het litteken van de spijkers zie, en mijn vinger niet steek in het litteken van de spijkers, en mijn hand niet steek in Zijn zij, zal ik beslist niet geloven.
26 En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei: Vrede zij u.
27 Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen, en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig.

In plaats van Thomas te veroordelen vanwege zijn twijfels over Jezus, stelde hij de discipel gerust. Als je nou zegt dat je volgens de gereformeerde leer niet mag twijfelen ben ik dat van harte met je eens.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 feb 2014 12:45

Boekenlezer schreef:Het lijkt mij dat het hier over een ander soort twijfel gaat. Niet zozeer theoretische twijfel, maar meer praktische twijfel. De twijfel dat de gepresenteerde werkelijkheid van het heil te mooi voor deze wereld is, en dat je er daarom niet bij kunt.

Van vrouwen geboren - geen groter mens dan Johannes.
En hij zegt "Bent U het Die komen zou, of verwachten wij een ander?"

Is dat theoretisch of praktisch ?

Luk. 7 - 19 En nadat Johannes twee van zijn discipelen bij zich geroepen had, stuurde hij hen naar Jezus met de vraag: Bent U het Die komen zou, of verwachten wij een ander?

26 Maar waar bent u dan naar gaan kijken? Naar een profeet? Ja, Ik zeg u, zelfs naar veel meer dan een profeet.
27 Deze is het over wie geschreven staat: Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die voor U uit Uw weg gereed zal maken.
28 Want Ik zeg u: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is niemand een groter profeet dan Johannes de Doper, maar de minste in het Koninkrijk van God is groter dan hij.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 feb 2014 13:27

mohamed schreef:Als je nou zegt dat je volgens de gereformeerde leer niet mag twijfelen ben ik dat van harte met je eens.
Alle gelovigen twijfelen wel eens. Zelfs de gereformeerden. Maar is het daarom goed? Het is beter op God te vertrouwen, ook in de donkere periodes in je leven. Maar wie kan dat volmaakt?
Ik kan Johannes en Thomas zo goed begrijpen dat ze helemaal vertwijfeld waren. De Heere bestraft hen ook niet. Maar de Heere had liever gezien dat Thomas gelovig was, dan ongelovig. Dat zegt Hij er niet voor niets bij! Het is een liefdevolle vermaning/aansporing die Thomas krijgt. En die ook voor ons geldt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 23 feb 2014 14:24

mona schreef:Alle gelovigen twijfelen wel eens. Zelfs de gereformeerden. Maar is het daarom goed? Het is beter op God te vertrouwen, ook in de donkere periodes in je leven. Maar wie kan dat volmaakt?
Ik kan Johannes en Thomas zo goed begrijpen dat ze helemaal vertwijfeld waren. De Heere bestraft hen ook niet. Maar de Heere had liever gezien dat Thomas gelovig was, dan ongelovig. Dat zegt Hij er niet voor niets bij! Het is een liefdevolle vermaning/aansporing die Thomas krijgt. En die ook voor ons geldt.

Inderdaad. Jezus zegt zelfst tegen Thomas: zalig zijn zei die niet gezien hebben maar toch geloofd hebben. Petrus komt hier trouwens later nog op terug in een van zijn brieven, en ook de brief van Jakobus spreekt boekdelen als het om twijfel gaat. Heel rechttoe-rechtaan, met name in het eerste hoofdstuk. Ook Paulus schrijft interessante dingen over twijfel (2 Kor. 4).

2 Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt,
3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt.
4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet.
5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
6 Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
7 Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.
8 Hij is een dubbelhartig man, onstandvastig in al zijn wegen.
(Jak. 1:2-8)

Terug naar “Archief”