Pfieuw schreef:Dat is niet zo heel lastig. Ik gebruik hierbij een voorbeeld dat vrij simpel is: Volgens de wetenschap gooi ik 3x kop en 3x munt als ik 6x met een zuivere munt gooi. Ik gooi echter 1x kop en 5x munt. Dus het wetenschappelijk bewijs komt niet overeen met de werkelijkheid. Het wetenschappelijk bewijs overtuigt mij dus niet van de waarheid van de uitkomst voordat ik ga gooien. Ik denk dat je alleen niet moet zeggen dat het niet overeenkomt, maar niet overeen KAN komen.
Ware het niet dat iedereen weet dat de betrouwbaarheid van dat soort statistiek afhangt van de sample. Als je de munt 1 keer opgooit, krijg je immers niet 0,5 keer kop en 0,5 keer munt. Ik denk dat je bij 600.000 keer gooien een wat betrouwbaarder gemiddelde krijgt.
Bijna: Het is wetenschappelijk bewezen, maar hoeft niet waar te zijn.
Ja, die zin betekent in mijn ogen dus niks.
Dat je die vraag stelt, vind ik heel terecht. Maar in de grond van de zaak maakt het dus niet uit.
Wel lekker makkelijk. "Oei, lastige waarneming, geen verklaring voor. Gelukkig maakt het toch niks uit..."
Het is nu eenmaal een feit dat als je naar flora en fauna kijkt, je een web van relaties ziet. Niet alleen het voorbeeld dat ik gaf, maar overal zie je verbanden. Terwijl daar voor tegenstanders van evolutie geen enkele verklaring voor is, want er is geen enkele reden dat God die verbanden had moeten scheppen. Het is een grote armoede.