Een grote vent evelien! Hij is net zo zwaar als dochterlief. Hier is J ongeveer 12 kg. Zeker weet ik het niet, want ik ben niet naar het cb geweest met 2 jaar. Zij deden zo moeilijk over een afspraak inplannen dat ik gezegd heb dat ik met 3 jaar wel weer eens verschijn
Tja en praten en frustratie weet ik ook hier alles van. Onze j is rond zijn 2e gaan praten, eigenlijk pas nadat hij geopereerd is aan zijn neus- en keelamandelen en hij buisjes kreeg. Hij is wel ineens vanuit het niets zinnen gaan zeggen.
Gebaren ben ik ook niet zo van, omdat ze dan mijns inziens niet gestimuleerd om te praten. Wat wij afgelopen zomer hebben gedaan is bij gillen niet reageren ( heel moeilijk, omdat je vaak wel weet wat hij bedoelt) En dan 'eisen'dat hij aanwijst en of 'die' zegt of het voorwerp benoemd en vervolgens zelf weer herhalen 'mama mag ik alsjeblieft de auto'. IN de hoop dat hij het op ging pakken.
Daarnaast hebben wij ook samen afgesproken dat wij hem 'volwaardig' gaan behandelen. Dat wil zeggen; hij begrijp ons wel ook al kan hij zich niet uiten. Dus blijven gillen uit frustratie is naar de gang en daar kalmeren, terughalen en opnieuw de dingen benoemen. Dat kost in het begin heel veel strijd en de moed zonk mij echt wel in de schoenen, maar het had wel resultaat.
Op dit moment zijn wij met hem ook langzaam de duimschroeven aan het aandraaien

Het is gewoon een driftig mannetje dat veel regels nodig heeft. Het is erg, maar straffen werkt bij hem veel beter dan belonen. Dan neemt hij een loopje met je en doet vervolgens nog niet wat je wilt.
Hier zijn de 2 oudsten gestopt met duimen. Wij waren bij C al een jaar bezig om het af te leren, maar niets hielp. Haar mondmotoriek bleef duidelijk achter. De deal is nu dat ze elke avond als ze niet duimt 10 cent krijgt ( zij kon het nl niet uitstaan dat haar broer zakgeld kreeg en zij nog niet) en daar straks van mag kopen in de speelgoedwinkel. H deed ook mee, stoppen was voor hem niet moeilijk, maar C heeft nog echt een bruine pleister nodig op haar duim. Als die verdwenen is, want ze peuterde die in het begin steeds eraf, krijgt ze geen geld en haar broer wel
En O is er weer echt een van ons. Hij leest al boekjes op zijn buik ( 8 mnd), maar beweegt niets. Heel af en toe draait hij, maar de noodzaak ziet hij er echt niet van in. Hij ligt als een holle bolle gijs te wachten totdat hij vermaakt wordt door zijn broers en zus. Ik vermoed dat deze ook rond een jaar gaat praten, maar ik vraag mij af of hij dit jaar nog loopt.
@ meribel Loopt of kruipt jouw dochter nu al? Zij is inmiddels ook al weer een jaar of niet?
@ TJ hoe gaat het met jouw knullen?
@ juffiejuf Hoe gaat het met je jongste? Huilt hij nog zo veel?