Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2014 13:30

ineke-kitty schreef:schelpje
Ik bevestig juist dat de Bijbel leert dat de Here Jezus op het water heeft gelopen, als voorbeeld dat het Woord van God niet liegt als het gaat om zaken zoals iets "letterlijk" geloven wat er staat.

Dan is het duidelijk, ik begreep het ook al niet waarom jij dat zei, schrok daar van.
Alleen jammer dat je de schrijfwijze dan niet hanteert.
In de SV wordt HEERE toch echt met 2 e's geschreven, is een detail misschien, maar toch.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 13:39

Een aantal natuurverschijnselen in het Bijbels wereldbeeld.

Aan Job werd gevraagd of hij de wolken kon tellen. ( registreren) . Deze worden in ieder geval in evenwicht gehouden door de zwaartekracht en de warme lucht. Job 37 vers 16.
.."Hij bindt de wateren bijeen in zijn wolken zonder dat het wolkendek daaronder scheurt> "Job 26 vers 8.
..."HIj trekt de waterdruppels omhoog welke de nevel verdichten tot regen" Job 36 vers 27.
...."Hun vee gaf Hij prijs aan de hagel en hun kudden aan de vurige schichten ( brandende hitte) "PSALM 78 vers 48 spreekt over een oordeel.
God openbaart Zijn macht door donder en bliksem Job 26 vers 14.

Duizenden jaren voor Torricelli zei de Bijbel al dat lucht gewicht had. Job 28 vers 25.
O Heere de aarde is VOL van uw schepselen Psalm 104 vers 24,25.
En...." in het land Gosen hagelde het niet "( geen oordeel over Gosen en wel over Egypte) zie ook EX 9 vers 23-26.

De atomen zullen ontbonden worden zegt 2 Petrus 3 vers 10-12.
De Here Jezus kreeg gal en wijn en gal is gemaakt uit de opiumplant en dat was al in Psalm 69 vers 22 geprofeteerd. Jezus weigerde dit omdat het verdoofde.

Brengt mij in de typologie naar zuurdesem ook een natuurverschijnsel namelijk zwammen die zich voortplanten door knopvorming een kleine uitwas van een cel. Gist met suiker en warm water plant zich voort tot een volle kom vanwege het vrij komen van kooldioxyde en zo komt fermenatieprocessen op gang.
Als de zonde in de mens komt maakt hem dat opgeblazen en iedereen is het erover eens dat een weinig van dit spul het hele deeg zuur maakt. Vandaar het feest van de ongezuurde broden en het wekenfees.
En zo kan ik doorgaan met het proces van de honing, de purperverf en het scharlaken en karmozijn uit de schildluis.

Als deze natuurlijke verschijnselen niet letterlijk zouden bestaan zou men nooit kunnen spreken over het beeld van de zonde en het proces van de gedroogde lichamen van de schildluizen in relatie tot de voorbeelden waarvan de Bijbel spreekt in relatie tot scharlaken en karmozijn.

En dat is dus allemaal typologie in de Bijbel inclusief het wereldbeeld waarvan de Bijbel zegt dat het vol zal zijn van de kennis van de Heere en waarvan het nu vol is van Zijn schepping inclusief de Schepper Zelf en alleen op Bijbelse grond kan ik dat geloven. Niet uit het waarneembare, maar uit geloof tot geloof.

Ik lees de link niet Boerin, maar het hart der aarde is het dodenrijk. En niet het centrum. Dat staat er gewoon bij hoor.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 19 feb 2014 13:46

Psalm 104:5 zegt: Hij heeft de aarde gegrond op hare grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen.

Psalm 119: 90 zegt: "..... Gij hebt de aarde vastgemaakt, zij blijft STAAN.

Prediker 1:4 zegt: Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde STAAT in der eeuwigheid.

Jesaja 13:13 zegt: Daarom zal Ik den hemel beroeren en de aarde zal bewogen worden VAN HARE PLAATS......"

Jeremia 31:37 zegt: Zo zegt de HEERE: indien de hemelen daarboven gemeten en de FUNDAMENTEN DER AARDE beneden doorgrond kunnen worden......"

Zacharia 12:1 zegt: "....... De HEERE spreekt, Die de hemel uitbreidt en de AARDE GRONDVEST....."

En dan NOG beweren dat de aarde rondtolt in een oneindig heelal?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 13:48

schelpje3 schreef:Het gaat niet over letterlijk, daar hebben we het al eerder over gehad. De aarde is de voetbank Zijner voeten, is zo'n voorbeeld.
Het zijn woorden die ons duidelijk moeten maken hoe iets is. Dat is soms heel lastig, onmogelijk.
Maar als in de Bijbel staat dat Jona 3 dagen in de walvis zat, moeten we dat zeker wel letterlijk nemen, anders wordt het een leugenleer.
Bij de Heere is niets onmogelijk, dat is het Wonder!
Maar aangezien we nergens in de Bijbel terug kunnen vinden dat de aarde plat is of een sinaasappel, moeten wij dit op grond hiervan afwijzen.
Inmiddels aangetoond met vele foto's uit de ruimte, dan ben je wel heel eigenwijs als je het dan nog niet gelooft.
Dan zeg ik het netjes. :wink:

Dat ben ik met je eens, maar je bent niet consequent want dat de aarde een voetbank is voor Zijn voeten is ook letterlijk bedoeld en ook een kwestie van onderwerping.
En ik zei al ik ken mensen die blind zijn en die bewijzen niet nodig hebben om te geloven wat de Bijbel leert want wij wandelen in geloof en niet in aanschouwen.
Ik heb nooit gezegd dat de aarde plat is of een sinaasappel als schijfje, dat was Hetty die dat voorbeeld gaf . Ik heb toen gezegd en zeg het weer dat je de sinaasappel doormidden moet snijden en de halve bollen open houden dan krijgen we een ronde "aarde" En daarom is het Bijbels Wereldbeeld een evengroot wonder als de opstanding uit de dood of Petrus lopend op het water en Jona in de vis. Geloof jij dat omdat er foto's van zijn Schelpje?
En hoezo "we" afwijzen, je moet altijd voor jezelf spreken. En waarom is het Bijbels wereld beeld een leugenleer en de vis bij Jona niet?

HEERE in de SV wil zeggen dat er in de grondtekst niet adonai staat maar Jehovah of Jahweh dat wordt op deze wijze duidelijk gemaakt.
Als er Heere staat, staat er Rabbi of Rabboeni of Adonai, of Jehoshuah.
Dus het wordt zeker niet altijd met hoofdletters geschreven.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 19 feb 2014 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 13:51

Wilsophie schreef:Dat ben ik met je eens, maar je bent niet consequent want dat de aarde een voetbank is voor Zijn voeten is ook letterlijk bedoeld en ook een kwestie van onderwerping.

Heeft God een Lichaam en een voetenbank nodig? Ik zal uw vijanden maken tot een voetenbank staat er, dat is een uitdrukking.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 13:54

Boerin schreef:Heeft God een Lichaam en een voetenbank nodig? Ik zal uw vijanden maken tot een voetenbank staat er, dat is een uitdrukking.

Die tekst bedoelen we niet/ Ja God had een lichaam nodig en gaf dus Zijn Zoon in een menselijke gestalte om Zich te openbaren en de voetbank heeft Hij niet nodig, het is gewoon een feit binnen het wereldbeeld dat de aarde onder is en de Hemel Boven en in het Bijbels wereld beeld is dan altijd de aarde zijn voetenbank. Jaja die aarde die door sommigen zo opgehemeld wordt is gewoon maar een voetenbank.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2014 13:58

Boerin schreef:Heeft God een Lichaam en een voetenbank nodig? Ik zal uw vijanden maken tot een voetenbank staat er, dat is een uitdrukking.

Jesaja 66 Alzo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon, en de aarde is de voetbank Mijner voeten; waar zou dat huis zijn, dat gijlieden Mij zoudt bouwen.

Lieve Boerin, gebruik de SV of desnoods de herziene :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 13:58

Als het aardoppervlak vlak was dan zou het water de aarde tot een hoogte van 3600 meter bedekken daarom heeft elke oceaan vergrendelingen en poorten en holte en deuren en zijn waterreservoirs Psalm 33 vers 7.
Rotsen en klippen vormen de kustlijn en golven gaan maar beperkt hoog want dan stilt God ze.
Psalm 89 vers 10 b en Job 38 vers 9.

Ez 38 vers 12 zegt dat God op de navel der aarde woont. Psalm 74 vers 12 zegt dat God mijn Koning van oudsher in het midden der aarde een verlossing bewerkt.
En van Jeruzalem wordt gezegd dat het het middelpunt van de aarde is en alle andere plaatsen liggen er ver vandaan, staat er dan geschreven en de HEERE zal Israël stellen tot een hoofd en niet tot een staart. Deut 28 vers 13a, de troon van David zal daar staan in de toekomst.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 14:05

ineke-kitty schreef:Psalm 104:5 zegt: Hij heeft de aarde gegrond op hare grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen.

Psalm 119: 90 zegt: "..... Gij hebt de aarde vastgemaakt, zij blijft STAAN.

Prediker 1:4 zegt: Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde STAAT in der eeuwigheid.

Jesaja 13:13 zegt: Daarom zal Ik den hemel beroeren en de aarde zal bewogen worden VAN HARE PLAATS......"

Jeremia 31:37 zegt: Zo zegt de HEERE: indien de hemelen daarboven gemeten en de FUNDAMENTEN DER AARDE beneden doorgrond kunnen worden......"

Zacharia 12:1 zegt: "....... De HEERE spreekt, Die de hemel uitbreidt en de AARDE GRONDVEST....."

En dan NOG beweren dat de aarde rondtolt in een oneindig heelal?

Ja, totdat iemand dat fundament daarwerkelijk VINDT. Maar goed, dat vergt natuurlijk wel dat je je neus eens een keer uit die Bijbel haalt en in een atlas steekt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 19 feb 2014 14:06

Wilsophie schreef:Als het aardoppervlak vlak was dan zou het water de aarde tot een hoogte van 3600 meter bedekken daarom heeft elke oceaan vergrendelingen en poorten en holte en deuren en zijn waterreservoirs Psalm 33 vers 7.
De logica ontgaat mij een beetje. Er zijn geen vergrendelingen nodig en evenmin poorten of deuren, het aardoppervlak is namelijk niet vlak.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 feb 2014 14:07

ineke-kitty schreef:Psalm 104:5 zegt: Hij heeft de aarde gegrond op hare grondvesten; zij zal nimmermeer noch eeuwiglijk wankelen.

Deze 2 teksten zijn behoorlijk met elkaar in tegenspraak als je ze letterlijk zo leest.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 14:07

Wilsophie schreef:Als het aardoppervlak vlak was dan zou het water de aarde tot een hoogte van 3600 meter bedekken

Hoe kom je daar nu bij?

daarom heeft elke oceaan vergrendelingen en poorten en holte en deuren en zijn waterreservoirs Psalm 33 vers 7.

Ah...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 feb 2014 14:09

Stel je voor iemand vind op de bodem van de oceaan een deurtje, is nieuwsgierig en doet het deurtje open en vervolgens is de hele oceaan weg.....

Afbeelding

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 feb 2014 14:12

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 19 feb 2014 14:12

Ik geloof dat alles onder het beheer van de Schepper valt en dat Hij dat bewaakt en gebruikt op Zijn tijd. Ik dacht toch dat een Roomskatholieke broeder dat wel zou begrijpen. ](*,)
De tijd van grappen maken is wel een beetje passé. Tenzij we met pubers te maken hebben, maar ik meen dat je voor de klas hebt gestaan tot voor kort.

Terug naar “[Religie] - Open forum”