Dwaalleraren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Dwaalleraren

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2014 10:47

Hier een voorbeeld van een dwaalleraar die pech had dat zijn bewering niet klopte met de werkelijkheid:

Een predikant in Kentucky die vaak met slangen op tv verscheen, is gestorven. Hij werd gebeten door een slang. Jamie Coots had nog kunnen worden gered door antigif, maar dat weigerde hij, omdat hij geloofde dat hij dat niet nodig had. Jarenlang zei hij dat een slangenbeet niet gevaarlijk is voor ware gelovigen die door God gezalfd zijn. Dat zou ook blijken uit een passage in de Bijbel waar Jezus zegt: 'Met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.'
CIP.nl

Maar niet elke dwaalleraar wordt in dit leven "doorgeprikt".
Hoe herken je een dwaalleraar?

Jvslooten

Re: Dwaalleraren

Berichtdoor Jvslooten » 17 feb 2014 11:01

schelpje3 schreef:Maar niet elke dwaalleraar wordt in dit leven "doorgeprikt".
Verschillend denk ik. Sommige dwaalleraars zijn heel lastig te herkennen: ze doen zich voor als engelen des lichts (2 Kor. 11:14) en voeren hun verderfelijke afwijkingen heimelijk in (2 Pet. 2:1). Heel 2 Petrus 2 gaat trouwens over dwaalleraars, ik denk dat je dat gewoon even moet lezen.. dan kom je de verschillende kenmerken zelf tegen. Zo spreken ze hoogdravende woorden vol onzin en verlokken zij met de begeerten van het vlees en met losbandigheden (beide 2 Pet. 2:18). Petrus zegt over hun: Zij beloven vrijheid, terwijl zij zelf slaven van de verdorvenheid zijn. (v. 19)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 17 feb 2014 13:00

schelpje3 schreef:
Maar niet elke dwaalleraar wordt in dit leven "doorgeprikt".

Er lopen vele dwaal lereraren rond, en trouwens ook leraressen.

Ook binnen kerken zijn zij. Ook binnen Ger. Gem ja in alle kerken en gemeenten komt je hen tegen.

Ik wens een ieder toe, dat Gods Geest u de ogen opent, en laat zien wat waarheid is.

Een dwaal leraar of lerares is te herkennen, naar wie de eer gaat. En dan niet wat diegene zegt maar wat de waarheid is.

Met vriendelijke groet.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 feb 2014 13:09

Aan de vruchten ken je de boom.
Hier wel een goed stukkie:
http://www.dirkjanjansen.nl/site/index. ... e-afwijken
Wij leven in de tijd waarin mensen de gezonde leer niet meer verdragen kunnen. Ze kiezen hun eigen leraren omdat deze prettige boodschappen verkondigen (2Tim4:2-3). Men luistert liever naar een fijne profetie (meestal met een 'positieve' inhoud: 'God heeft een plan voor je, je wordt een leider' etc.) dan dat men serieuze Bijbelstudie doet. De gezonde leer is ook niet leuk om te horen: Wij moeten aan dat kruis en Christus moet in ons alles voor het zeggen hebben. Dit willen de meeste mensen niet meer horen. Om deze reden wemelt het van de mensen die met de Bijbel in de hand van alles verkondigen behalve de gezonde leer. Er is alleen wel een groot verschil tussen dwaalleraars en diegenen die afwijken van de leer. Dwaalleraars zijn die mensen, die in de naam van het christendom, anderen aftrekken van de Heer Jezus en ze op een weg brengen van wetteloosheid, losbandigheid, zonde etc. Let op hoe daar steeds weer de nadruk op ligt:

Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen. Mt7:15-20

Want zulke lieden zijn schijn-apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. Het is dus niets bijzonders, indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid; maar hun einde zal zijn naar hun werken. 2Ko11:13-15

Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochenende en een schielijk verderf over zichzelf brengend. En velen zullen hun losbandigheden navolgen, zodat door hun schuld de weg der waarheid gelasterd zal worden; 2Pt2:1-2

Want er zijn zekere mensen binnengeslopen – reeds lang tevoren tot dit oordeel opgeschreven – goddelozen, die de genade van onze God in losbandigheid veranderen en onze enige Heerser en Here, Jezus Christus, verloochenen. Judas 4
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 17 feb 2014 13:24

@Boerin

Het vervelende is dat valse profeten zich hebben aangepast. 99,9 procent waarheid, en een beetje leugen.

Zo is wat ik herken.

Zo heb je in Amerika een man die zichzelf Tod Bently noemt, en wonderen doet. Alles in naam van de heer, alleen als hij verteld dat Gods Geest hem beviel iemand in zijn gezicht te schoppen, geloofde ik hem niet meer.

Nog zo iemand.

Benny Hinn, strontrijk. En doet ook veel wonderen. Alleen Jezus zei toe Hij Zijn dicipelen weg zond, om mensen te genezen en demonen uit te drijven, ik geef het u, geef het ook voor niets weg.

Nee dwaalleraars, hebben zich aangepast, en aan de leer kan je het soms niet meer horen.

Hoe zie jij deze zaken?

Met vriendelijke groet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2014 13:28

Deze zin: Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven.
toont aan dat ze soms heel moeilijk te herkennen zijn!
Zowel in woord, kleding, geschrift.
Het zijn niet altijd baardmansen die cijfertjes-onzin verkopen dus. Maar het kan ook iemand zijn in een degelijk zwart kostuum met zalvende stem.
Mijn eigen vader is een paar maanden onder invloed geweest van zo'n sektarische prediker. Deze man verzamelde teleurgestelde mensen om zich heen, die het in hun eigen kerk niet meer zo konden vinden.
Gelukkig had ik een scherpe moeder die deze meneer doorprikte. Niet letterlijk hoor :wink:
Ze toonde aan dat het een gevaarlijke zelfverheerlijker was.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 feb 2014 13:36

Tja, gezond verstand lijkt me een goed begin. Maar dat verhoudt zich natuurlijk lastig met geloof in het algemeen.

Er is nog zo'n verhaal van een Afrikaanse predikant die niet kon zwemmen, maar die ervan overtuigd was dat hij op water kon lopen als je maar genoeg gelooft. Dus stapt hij midden op een meer uit de boot en zinkt - uiteraard - als een baksteen.

Lui die dat soort verhalen vertellen: immuun voor slangengif, op water kunnen lopen, de aarde hol, ledematen die weer aangroeien, die zou ik sowieso al mijden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2014 13:38

Ook lui die meteen kwaad reageren, wanneer je hen kritiek op grond van de Bijbel toeschuift!
Dan voelen ze zich persoonlijk aangesproken, in de trant van: wie denk jij wel dat jij mij gaat vertellen dat ik ernaast zit.
Nou, dan weet je het eigenlijk ook wel zeker, want de vrucht van de geest is o.a. ootmoed en zachtmoedigheid.
En wij hadden destijds onze palingboer, die zou niet doodgaan, helaas.... voor zijn volgelingen, dat gebeurde toch.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 feb 2014 14:25

xsidd schreef:@Boerin

Het vervelende is dat valse profeten zich hebben aangepast. 99,9 procent waarheid, en een beetje leugen.

Zo is wat ik herken.

Zo heb je in Amerika een man die zichzelf Tod Bently noemt, en wonderen doet. Alles in naam van de heer, alleen als hij verteld dat Gods Geest hem beviel iemand in zijn gezicht te schoppen, geloofde ik hem niet meer.

Nog zo iemand.

Benny Hinn, strontrijk. En doet ook veel wonderen. Alleen Jezus zei toe Hij Zijn dicipelen weg zond, om mensen te genezen en demonen uit te drijven, ik geef het u, geef het ook voor niets weg.

Nee dwaalleraars, hebben zich aangepast, en aan de leer kan je het soms niet meer horen.

Hoe zie jij deze zaken?

Met vriendelijke groet.

Ze zullen u als koopwaar behandelen staat er wel, dus al die prosperity preachers kunnen nooit een volledig zuivere leer hebben. Ik heb er laatst een heel goed boek over gelezen van iemand die zei: Een beweging van God begint heel zuiver en dan komt de duivel en komt er allemaal vermenging. In vroegere opwekkingen had je dan een leider die dingen testte, maar tegenwoordig in de charismatische kerk is het: don't touch the anointed, pas op te zeggen dat iets van de duivel is, want dat deden de Farizeeën ook, dus geen mens in de charismatische kerk durft wat te testen, al is het voor mensen uit andere kerken en atheïsten overduidelijk dat iets onzin is, want die gebruiken hun gezond verstand. Nou moet je daar ook weer mee oppassen, niet de hele charismatische kerk en alle leiders zijn van de duivel en dwaalleraars, maar wat ik wel zie is dat al die leiders iedereen en alles maar best vinden en niks testen. Er is enorm veel vermenging. Je hebt nu de New Apostolic Reformation met o.a. Rick Joyner, die geeft gewoon toe dat ie al die tijd een Knight of Malta is geweest en hij heeft Todd Bentley begeleid nadat ie eerst getrouwd is met z'n overspelige relatie. Tijdens die opwekking in 2008 zat ie met die vrouw en ging z'n huwelijk naar de knoppen, maar de anointing leed er niet onder. Kan nooit, het is geloof door liefde werkende. Mijn broer was er nogal dol op om naar 'm te kijken op tv, dus voor hem heb ik 't toen uitgezocht, in 2008 ik ook trouwens hoor, geweldig vond ik het.
Maar die zegt dus zelf dat hij een engel ontmoette, dezelfde begeleidingsengel als William Branham die valse leer had en zei dat Eva seks had met de slang en dat was gewoon occult, nou die heeft Bentley nu ook en bij de ontmoeting trad ie uit zijn lichaam, lekker fris.
De NAR zit nu trouwens in Oeganda waar die homo's vervolgd en vermoord worden, wat door hun gepreek komt. Ze zijn van dominionism, wij gaan Gods Koninkrijk wel even vestigen op aarde. Iemand vroeg laatst over Bill Johnson, die is ook weer vriendjes met die 2 en sinds Joyner in zijn kerk was geweest hadden ze ineens engelenveren, wat overigens vogelveren bleken nadat ze getest waren, gold dust, een gloriewolk was er, staat op youtube, allemaal mensen met telefoontjes de gloriewolk filmen (een baal glittertjes in de lucht). Een man zei: Bij die Glorie met Mozes en het volk en de berg dorsten ze niet te naderen, anders vielen ze dood neer, maar hier kun je vrolijk een gloriewolk filmen en in de Bijbel moesten de engelen altijd zeggen: Vrees niet, tegenwoordig kun je er gezellig dagelijks mee babbelen.
Ik zit ook op een charismatisch forum en iemand heeft nu een topic geopend: Is de charismatische kerk de deur voor misleiding? Want in andere kerken zag ie het lang niet zo.
Ik ben een keer in Aalsmeer geweest trouwens bij een dienst, weet niet hoe die man heette, maar die hoorde er ook bij, z'n zoontje sloeg op een rots en er kwam water uit en hij ging bidden tegen rimpels en je kon terug in de tijd, echt niet lekker fris, ik wist niet hoe snel ik weg moest en die lui op dat forum zeiden ook dat hij niet goed was.
En chrislam heb je nu ook trouwens.
Zach91

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 17 feb 2014 14:40

@Boerin

Kijk aan:) Daar komen nog meer dwaal leraars aan het licht! Ik zie dat je ook afstandelijk naar charismatische groepen bent, en dat kan ik wel onderbouwen. Ik ben eens naar een nu ja, kerk geweest, met nogal vreemde zaken...

Zo liep er een meisje voor me heel raar heen en weer te kronkelen, en een ander zat verschrikkelijk hard te lachen, en steeds meer mensen begonnen dat te doen. Ik wist heel zeker dat het van satan was, en ben ook gegaan.

Echter, er zijn ook Charismatische gemeenten, die zulke rare vertoningen niet hebben.

Toch is het zeker ook te peilen, of iets van God of van satan komt mijns inziens,
Ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen, maar toen ik in de vreemde gemeente was, voelde ik dat donders goed aan.

Mvg.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 feb 2014 15:09

xsidd schreef:@Boerin

Kijk aan:) Daar komen nog meer dwaal leraars aan het licht! Ik zie dat je ook afstandelijk naar charismatische groepen bent, en dat kan ik wel onderbouwen. Ik ben eens naar een nu ja, kerk geweest, met nogal vreemde zaken...

Zo liep er een meisje voor me heel raar heen en weer te kronkelen, en een ander zat verschrikkelijk hard te lachen, en steeds meer mensen begonnen dat te doen. Ik wist heel zeker dat het van satan was, en ben ook gegaan.

Echter, er zijn ook Charismatische gemeenten, die zulke rare vertoningen niet hebben.

Toch is het zeker ook te peilen, of iets van God of van satan komt mijns inziens,
Ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen, maar toen ik in de vreemde gemeente was, voelde ik dat donders goed aan.

Mvg.

Ja ik had dat toen ook met die dienst, gewoon direct al een gevoel van: Dit is niet goed en later vroeg ik het na en zeiden er heel veel hetzelfde. Maar ik kom ook in normale charismatische diensten.
En als iets raar is kan het nog wel van God zijn. Daniel rees sidderend op op handen en voeten.
Dat moet je dan echt testen, zoals een meisje bij Brownsville die vertelde dat ze helemaal ging trillen en toen hield God haar hand vast en ze kon alleen staan als Hij haar vasthield, anders stortte ze in een keer in, klinkt raar, maar ze was een behoorlijk borderline geval en anderen zeggen dat ze gewoon een totaal ander mens is nu. Ik kijk altijd maar naar de vrucht.
Zach91

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 17 feb 2014 15:11

@Boerin

Citaat"Ja ik had dat toen ook met die dienst, gewoon direct al een gevoel van: Dit is niet goed en later vroeg ik het na en zeiden er heel veel hetzelfde. Maar ik kom ook in normale charismatische diensten.
En als iets raar is kan het nog wel van God zijn. Daniel rees sidderend op op handen en voeten.
Dat moet je dan echt testen, zoals een meisje bij Brownsville die vertelde dat ze helemaal ging trillen en toen hield God haar hand vast en ze kon alleen staan als Hij haar vasthield, anders stortte ze in een keer in, klinkt raar, maar ze was een behoorlijk borderline geval en anderen zeggen dat ze gewoon een totaal ander mens is nu. Ik kijk altijd maar naar de vrucht."einde Citaat.

Ja, inderdaad, De vrucht is het resultaat! Bedankt voor de tip!!:)

Met vriendelijke groet.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 feb 2014 15:53

Als je een sterk persoonlijk geloof hebt, heb je geen last van dwaalleraren. En alle mensen die je ontmoet, die zich jouw medegelovigen voelen en jij beleeft met vreugde het geloof samen met hen, dan zijn er geen dwaalleraren. Iemand die er anders over denkt, maar waarmee je toch een goed gesprek kunt hebben en die tolerantie toont, is geen dwaalleraar. Wat is het trouwens precies; in welk opzicht dwaalt hij of zij? Het is maar, van welke kant je het bekijkt. Met de kreet: leven en spreken zoals God het in Zijn Woord heeft bedoeld (en Jezus leerde het ons opnieuw), kom je er niet, gezien de vele verschillende interpretaties van de bijbel. Blader dit forum maar eens door, dan weet je, wat ik bedoel.
Als een ander JOU een dwaalleraar noemt of een ongelovige, dan moet je oppassen. Grote kans, dat hij of zij het zelf is. Nog een verschijnsel: klakkeloos vele willekeurige Bijbelteksten op de ander afschieten.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 feb 2014 16:48

Ik raad iedereen aan even de site te bezoeken en rechts boven onder het oranje kopje het e-book te lezen.
Titel:.......De invasie van een andere geest........

h.g.
Learsi

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2014 17:01

Ik ben tot de genezing van het oor gekomen, voor de rest laat ik maar voor wat het is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”