Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor Jvslooten » 14 feb 2014 12:17

ineke-kitty schreef:Weet je het verschil tussen de 2 geschapen hemelen en de 3e hemel?
Hoezo, niet geschapen? Weet je wat het woordje ´alle´ in deze verzen betekend?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 feb 2014 12:24

rotterdam schreef:In de tijd van de apostel Paulus dacht men dat het heelal was opgebouwd uit schijven, beetje vergelijkbaar met de ringen van een ui.
De eerste ring was datgene wat wij zien en waarvan we zeggen "mooi hemeltje vandaag".
De tweede ring was de hemel van de engelen, de cherubijnen en de serafijnen.
De derde ring was de allerhoogste hemel - Gods huis.
Het is dus zeker niet letterlijk bedoeld - die 3 hemelen.
Ik dacht altijd dat de eerste hemel alles onder de atmosfeer is, de tweede hemel alles daarbuiten en de derde hemel een metafysische werkelijkheid.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 feb 2014 12:46

Jvslooten schreef:In de tijd van de apostel Paulus dacht men dat het heelal was opgebouwd uit schijven, beetje vergelijkbaar met de ringen van een ui.
De eerste ring was datgene wat wij zien en waarvan we zeggen "mooi hemeltje vandaag".
De tweede ring was de hemel van de engelen, de cherubijnen en de serafijnen.
De derde ring was de allerhoogste hemel - Gods huis.
Het is dus zeker niet letterlijk bedoeld - die 3 hemelen.

Ik dacht altijd dat de eerste hemel alles onder de atmosfeer is, de tweede hemel alles daarbuiten en de derde hemel een metafysische werkelijkheid.

Zou ook kunnen, geef mijn mening graag voor een betere versie zolang er maar niet wordt gespeculeerd over letterlijk 3 hemelen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 13:07

"Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde staat voor altijd vast ( stil) zei de wijste man ooit ter wereld. Salomo.

En waar was jij toen Ik de aarde grondvestte, Geeft het te kennen in dien je kloek van verstand bent. Wie heeft haar maten gesteld want jij weet het , of wie heeft over of boven haar een richtsnoer uitgespreid? Waarop zijn haar grondvesten nedergezonken of wie heeft haar hoeksteen gelegd.

Wat het onderwerp van de topic betreft moet ik nog even vermelden dat het woord "grondlegging" in de Bijbel vertaald is vanuit het woord "kataballoo" en dat wil zeggen "nederwerping" Er was een moment na Genesis 1 vers 2 waar de aarde woest en ledig geworden is vanwege de val van satan er een nederwerping was van de kosmos.

Later in Openbaring zien we ook dat er wat nederdaalt uit de hemel en ik geloof wat er in Genesis gebeurt is en dat is nog meer een reden om te geloven wat er in de toekomst zal gebeuren.

De hoeksteen zie ik overigens vanuit de Bijbel als de top van de pyramide, die dus de vorm heeft van de pyramide zelf.
De hoeksteen is de plaats waar God woont. Toegepast op de Here Jezus Zelf in Efeze 2 vers 20 en 1 Petrus 2 vers 6,7. Op de hoeksteen rust het hele gebouw. Een basis-steen van waaruit het gebouw zijn fundament en draagkracht ontvangt.
Dus heeft de aarde pilaren of funamenten en de laatste liggen bij God . En zo kom ik bij de sinaasappel die {niet-toegestaan woord} werd, maar nog meer bij de paardebloem of de sierui waarbij het centrale punt binnen in zit.
Een weergave van de hele schepping en de aarde heeft haar grondvesten eveneens in het centrum en is daar vastgezet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 13:07

In den beginne schiep God de 2 hemelen en de aarde. ( hasjamajiem) Als Paulus in de derde hemel is opgetrokken, is dat dan een geschapen hemel geweest?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 feb 2014 13:11

Wilsophie schreef:De Bijbel zegt: "buiten zijn de honden en er wordt gesproken over "buiten" het koninkrijk waar wening zal zijn.
Binnen wil zeggen, in de nieuwe schepping
Openbaring 22 vers 14,15

Naar buiten is gelijk in de Bijbel aan naar beneden. (=duisternis)
En binnen is gelijk aan naar boven.( =licht)

Nou dan is er flink veel duisternis en de alomtegenwoordige God past in een holle aarde, want ik neem aan dat Hij niet in de duisternis is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 13:12

God bewoont een ontoegankelijk Licht. Nergens zeg ik dat God in een "holle" aarde "past".

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 13:23

De Egyptenaars geloofden destijds al dat de schepping ongeveer als een ui ( aan de binnenkant) er moest uitzien vandaar dat de ui bij de Egyptenaren heilis was.

De grondvesten zijn neergelaten. Er is dus een basis voor de aarde en die is uit de hemel
Psalm 24 vers 1,2.
Gegrondvest boven de wateren. Kwam Lazarus ( de arme man ) niet in een gebied terecht waar water was ?
In het paradijs gedeelte van het dodenrijk is water en dat ontbrak bij de inmiddels niet meer zo rijke man.

Zagen we niet de gapingen bij de vloed van Noach onder de aarde waar het water ook uitkwam.
Dezelfde gapingen waardoor het water ten tijd van de toebereiding van de aard ook wegliep.
In het dodenrijk keek de man omhoog naar Abraham dus, want de rijke man had pijn en dorst. Abaraham is dus ook in het dodenrijk, maar wel gescheiden door een kloof.
De plaats in het dodenrijk waar de Heer naar toe ging. De schoot van Abraham, hier Paradijs genoemd. De Here Jezus was niet in het negatieve deel van de "rijke" man.
In de toekomst worden alle doden zichtbaar van beide kanten. Openb 20

Onder de aarde is het dodenrijk of de tartarus die w.s. nog dieper ligt. Gevangenis genoemd. Als God de oude aarde wegneemt verschijnt het dodenrijk en de Grote Witte Troon Job 26 versn 6.

De Egyptenaren dacht dat de schepping uit "ringen" bestond.

Maar het ging mij even over plaatsen onder de aarde die van niveau verschillen en van elkaar gescheiden zijn.

Het dodenrijk en de schoot van Abraham in cirkels naar beneden gevormd en gescheiden door een cirkelvormige kloof. En zo is dus naar buiten, naar beneden en naar binnen is naar boven.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 13:30

Wilsophie schreef:Waar heb ik naar epistels van deze man verwezen dan? Want je deed alsof je er helemaal niets van wist. Dus ik begrijp het niet meer.
Het is me nu dus duidelijk dat je wilt weten waarom gelovige mensen belang hechten aan bepaalde onderwerpen?
En je wilt niet inhoudelijk de visie hierover weten? Dan ben ik heel snel uitgepraat want dat heb ik al uitgelegd.
Het is belangrijk om te weten wat "buiten" is en wat "binnen" is wat "boven" is en wat "onder" is en als dat synoniemen zijn dat moet dat te verklaren zijn er zijn nogal wat teksten over de toekomst en over het verblijf van de gelovige doden en ongelovige doden die mij door het bestuderen van het Bijbelse wereldbeeld en de positie van de Boom des Levens, de hof van Eden, het Paradijs, de derde hemel waar Paulus is geweest duidelijker zijn geworden om daar een beeld van te vormen.
Ik heb geen verstand van vliegtuigen en raketten en dat soort zaken, en dat kan me weinig schelen, maar wel andere zaken die dichterbij mij liggen. En dat de aarde vast gefundeerd ligt, en dat het woordje "oosten" verwant is aan de oorsprong,. is toch heel bijzonder.
Waarom werd die hof geplant als je er toch uitgestuurd wordt.
Als de aarde helemaal onder water is gezet in Genesis 1, waar ging dat water dan naar toe?
Waarom had God een meetsnoer nodig.
Waarom zijn de afmetingen van de tabernakel zo belangrijk dat ze centimeter voor centimeter ( eigenlijk ellen) worden voorgeschreven zodat alles op honderd uitkomt.
De tabernakel juist als beeld van de schepping waarin God Zich kleedt.
Hoe dan?
Waarom worden de hemelen en de aarde een kleed genoemd?
En hoe kan een kleed nu verouderen? Moet het dan naar de stomerij?
Nee want ze worden verbrand.
En waarom dan?
Waarom roepen wij dat de aarde beweegt en de Bijbel zegt dat zij stil staat.
Waar liggen de grondvesten? Wie heeft haar hoeksteen gelegd?
Hoezo gegrondvest boven de rivieren?

Bij het terugzoeken op het Holle Aarde verhaal kwam ik op een discussie over de Bermuda-driehoek.
Daarin werd verwezen naar de redeneringen van de genoemde persoon, en of dat door jou of een ander was weet ik eigenlijk niet zeker. Ik ging uit van jouzelf, maar als ik daarin fout zit, even goede vrienden!
en inderdaad, ik wist er helemaal niks vanaf (ik heb niet zo de neiging om te doen alsof, zeker omdat op fora alles wat je zegt en alles wat je "doet alsof" terug te vinden blijft, en dus loop je hoe dan ook tegen de lamp...), maar vond het een interessant onderwerp.
Zodoende ben ik (na de opening van dit topic) gaan struinen op Internet en in de eerdere opmerkingen.
Jammer dat je dit op zo'n verwijtende toon stelt, want ik ben me nu echt eens van geen kwaad bewust...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 14:36

Ok s.a., maar je begrijpt dat ik allergisch ben geworden voor bepaalde zogenaamde christelijkheid en vroomheid en strikvragen en valkuilen en ik ben er ook klaar mee. Er wordt niet ingegrepen op dit forum dus zoek ik zelf mijn weg.
Ik kan zonder bepaalde Hebreeuwse woorden inclusief de getalswaarde die die taal nu eenmaal heeft en de taal van de Bijbel is niet alles goed uitleggen wat er is door de beheerders beperkingen opgelegd dan wel mij de mond gesnoerd.
Dat doet de wereld niet, dat doen medegelovigen. Dus ik ben wat voorzichtig geworden en een gezonde achterdocht is nooit weg zegt mijn man altijd.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 14 feb 2014 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 feb 2014 14:51

Wilsophie schreef:Ok , maar je begrijpt dat ik allergisch ben geworden voor bepaalde zogenaamde christelijkheid en vroomheid en strikvragen en valkuilen en ik ben er ook klaar mee. Er wordt niet ingegrepen op dit forum dus zoek ik zelf mijn weg.
Ik kan zonder bepaalde Hebreeuwse woorden inclusief de getalswaarde die die taal nu eenmaal heeft en de taal van de Bijbel is niet alles goed uitleggen wat er is door de beheerders beperkingen opgelegd dan wel mij de mond gesnoerd.
Dat doet de wereld niet, dat doen medegelovigen. Dus ik ben wat voorzichtig geworden en een gezonde achterdocht is nooit weg zegt mijn man altijd.

Misschien de Heilige Geest dan maar eens gaan vragen, om de Bijbel uit te leggen? Zoals het ook hoort.
Laatst gewijzigd door Bambi op 14 feb 2014 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 14:54

Bambi schreef:(Als mensen zelf hun eigen naam niet op het forum zetten, hoor jij dat niet voor hen te doen)
[-X

Ik schaam me niet voor mijn naam hoor. :D Maar bedankt, het was me nog niet eens opgevallen...
Maar Wilsophie, als je het aan zou willen passen: heel graag!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 feb 2014 15:01

Wilsophie schreef:"Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt, maar de aarde staat voor altijd vast ( stil) zei de wijste man ooit ter wereld. Salomo.
Of iets stilstaat of beweegt hangt af van je referentiepunt. Je kan niet zomaar zeggen dat A stilstaat, maar alleen dat A stilstaat t.o.v. referentiepunt B. Als de komende en de gaande geslachten Salomo´s referentiepunt zijn dan klopt het inderdaad, want die draaien gewoon met de aarde mee. Vanuit hun gezichtspunt staat de aarde dus stil. Dat neemt niet weg dat de aarde t.o.v. de zon draait en t.o.v. zijn eigen as ook.

Wilsophie schreef:Wat het onderwerp van de topic betreft moet ik nog even vermelden dat het woord "grondlegging" in de Bijbel vertaald is vanuit het woord "kataballoo" en dat wil zeggen "nederwerping" Er was een moment na Genesis 1 vers 2 waar de aarde woest en ledig geworden is vanwege de val van satan er een nederwerping was van de kosmos.
Waar was je, Wilsophie, toen Ik de aarde grondvestte?
Maak het bekend, als je echt inzicht hebt.
Wie heeft haar afmetingen bepaald? Je weet het toch zo goed?
Of wie heeft het meetlint over haar uitgespannen?

Heb jij soms in jou dagen de morgen ontboden?
Heb jij de dageraad zijn plaats gewezen?

Ben jij gekomen tot aan de bronnen van de zee?
Heb jij gewandeld op de bodem van de watervloed?
Zijn de poorten van de dood aan je geopenbaard?
Heb je de poorten van de schaduw van de dood gezien?
Reikt je inzicht tot de breedten van de aarde?
Maak het Mij maar bekend, als je dit allemaal weet.

Je weet het vast wel, want je was toen -blijkbaar- al geboren,
en je dagen zijn blijkbaar groot in aantal.

Wilsophie schreef:De hoeksteen zie ik overigens vanuit de Bijbel als de top van de pyramide, die dus de vorm heeft van de pyramide zelf.
De hoeksteen is de plaats waar God woont. Toegepast op de Here Jezus Zelf in Efeze 2 vers 20 en 1 Petrus 2 vers 6,7. Op de hoeksteen rust het hele gebouw. Een basis-steen van waaruit het gebouw zijn fundament en draagkracht ontvangt.
Weet je wat er gebeurd als je de top van een piramide er af sloopt? Inderdaad, helemaal niets. Op de top van een piramide rust namelijk helemaal niet het hele gebouw, laat staan dat het gebouw er zijn draagkracht en fundament uit ontvangt. Dat soort lagere school logica lijkt me niet teveel gevraagd hoor.. :roll:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 feb 2014 15:14

StillAwake schreef:Maar Wilsophie, als je het aan zou willen passen: heel graag!

Gedaan hoor, ik ben gewoon Wilsophie en heb niets te verbergen, zelfs mijn naam niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2014 15:14

Wilsophie schreef:Gedaan hoor, ik ben gewoon Wilsophie en heb niets te verbergen, zelfs mijn naam niet.

Ook ik heb niets te verbergen, maar hecht toch aan een zekere vorm van anonimiteit...
Dank voor de moeite ;-)

Terug naar “[Religie] - Open forum”