Hemel & hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Hemel & hel

Berichtdoor surfer » 20 nov 2002 13:10

Aangezien ons verblijf op deze aarde maar van een heel klein stukje van ons leven uitmaakt, is het belangrijk om een beeld te hebben van het leven na de dood.

Wat is de hemel en wat is de hel? Er wordt in het algemeen weinig over gezegd of gedacht.

Wat gedachten van mij:

De hemel is geen beloning voor je goede gedrag of voor je geloof. Ik zie het meer als 'the place to be' voor wedergeboren mensen, een soort 'natuurlijke' doorstroming.
De hemel is ook geen goedmakertje voor wat er op aarde is mis gegaan. In feite begint de hemel mi al (in beginsel) op aarde. Ook de hel begint mi al op aarde.

De hel wordt in het algemeen gezien als de plaats van God's wraak over de ongelovigen. Je kunt dat op verschillene manieren bekijken:
- straf (voor eeuwig boeten)
- alleen gelaten worden door God; Hij heeft totaal geen interesse meer in je
- alleen gelaten worden door God als ultiem correctiemiddel

Van de drie genoemde opties lijkt de eerste mij de minst waarschijnlijke.

Andere opinies? Aanvullingen?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 nov 2002 14:54

Surfer,

ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat hemel&hel in feite al hier op aarde beginnen.

Heel in het kort denk ik dat hemel&hel op het volgende neerkomen:

Hemel: Voor eeuwig met God zijn
Hel: Voor eeuwig zonder God zijn

God heeft beloofd ons nooit meer te verlaten als we in Hem geloven. Nu zijn er echter nog de aanvallen van de duivel, de wereld, en het vlees. Na de dood en de opstanding zullen die er echter niet meer zijn.

Aan de andere kant, als we niet in Christus behouden zijn, dan is het nu nog Gods goedheid dat Hij nog in algemene zin voor ons zorgt, echter na de dood zal dat ophouden, en dan zal Hij ons voor eeuwig verlaten.

Een goed boek over dit onderwerp: C.S. Lewis - De grote scheiding (in het engels: The Great Divorce)

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 20 nov 2002 15:53

TheKeimpe schreef:Hemel: Voor eeuwig met God zijn
Hel: Voor eeuwig zonder God zijn

Dit is denk ik een duidelijke, kort en krachtige omschrijving.

De hemel dat is Christus!!! Toen Mozes iets van God gezien had moest hij zijn gezicht bedekken voor de andere mensen. In de hemel zal God al Zijn Macht, Majesteit, Grootsheid e.d. ten volle uitstralen. En dan is voor de hemelingen de eeuwigheid nog te kort. Wie er dan in de hemel zullen zijn hebben we dan niets eens door. Want het is Christus, Christus en Christus alleen.
Nooit meer ziek, nooit meer vermoeid, nooit meer eenzaam, geen pijn meer. Maar vooral; geen zonden meer! Nooit meer Christus tegenvallen, nooit meer struikelen, Hem daar eeuwig groot maken en met Hem te zitten in de troon. En wat je er ook van zegt, denkt of schrijft; toch zal blijven gelden: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen.

De hemel=eindelijk thuis!

De hel is de plaats waar God niet is. Dus ook zijn zegeningen niet. Want elke ademteug, elke hartslag en elk ander goed is een zegen van God. In de hel zal God eeuwig zijn handen aftrekken van degenen die Hem niet hebben gewild. Niets meer! Leegte, zinloosheid, verveling, te willen sterven en niet meer te kunnen sterven.
En nooit, nooit, nooit erkennen dat men er terecht zit. In de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus zie je de rijke man nergens een schuldbelijdenis doen. Nee, hij wil zelfs dat Lazarus in de hel komt om hem te helpen! Hij geeft zelfs God de schuld; laat Lazarus het aan m'n broers vertellen, dan bekeren ze zich wel. Met andere woorden; ik heb het niet geweten maar als ik het wel geweten had dan.....

De hel=Gods toorn over Zijn vertrapte liefde.

Want God legt het niet aan op onze ondergang. Nee, daarin heeft Hij lust dat wij ons bekeren en leven! En kan dat dan? Is dat voor mij? Ja! En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen.
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen.
Heft Gode blijde psalmen aan;
Verhoogt, verhoogt voor Hem de baan;
Laat al wat leeft Hem eren.
Bereidt den weg, in Hem verblijd,
Die door de vlakke velden rijdt;
Zijn Naam is HEER' der heren.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Hemel & hel

Berichtdoor Eelco » 20 nov 2002 21:41

surfer schreef:Aangezien ons verblijf op deze aarde maar van een heel klein stukje van ons leven uitmaakt, is het belangrijk om een beeld te hebben van het leven na de dood.

Met de aanleiding die je hier noemt ben ik het niet eens, met de rest wel. Volgens mij kun je niet zeggen dat ons leven op aarde een klein stukje is van het totale leven, of dat het leven op aarde korter is dan het eeuwige leven. In de eeuwigheid is geen tijd. Dit is nu precies dat verkeerde beeld van de eeuwigheid waar ik het onlangs over had.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 20 nov 2002 23:37

Calvin schreef:De hemel dat is Christus!!!

De hemel, Clavin, dat is God. Christus zit aan Zijn rechterhand.

Van de hel staat er: Openb. 21:8: Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tove-naars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 20 nov 2002 23:44

Elsa schreef:
Calvin schreef:De hemel dat is Christus!!!

De hemel, Clavin, dat is God. Christus zit aan Zijn rechterhand.

Oftewel: De hemel en de hel zijn geen plaats, maar een mooie symboliek?

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 20 nov 2002 23:48

Zo bedoelde ik het niet, eelco!
De hemel en de hel zijn wel degelijk plaatsen. In de Bijbel staat dacht ik zelfs dat deze plaatsen 'gemeten' kunnen worden.

Misschien kun je wel spreken van 'toestand'. Omdat ook de tijd niet meer bestaat. Aan de andere kant is God wel wezenlijk. Dat zou daar niet bij passen.
Maar dat zou ik moeten opzoeken.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 21 nov 2002 10:55

Het is toch een geestenwereld na de dood??? Of heb ik dat mis??
Dat zowel in de hemel als in de hel geen lichamen zijn, maar dat dat veranderd na de wederkomst... wie weet hier meer over???

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 nov 2002 10:58

Elsa schreef:Zo bedoelde ik het niet, eelco!
De hemel en de hel zijn wel degelijk plaatsen. In de Bijbel staat dacht ik zelfs dat deze plaatsen 'gemeten' kunnen worden.

De hemel is absoluut een plaats. Het is het nieuwe Jeruzalem, en ja, er staan afmetingen...144 bij 144 meen ik (meters, km, geen idee...).

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 21 nov 2002 11:03

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat de Hemel een fysische plaats zou zijn. Het lijkt mij eerder een soort toestand, een geestelijke dimentie.
Laatst gewijzigd door Inspector Morse op 21 nov 2002 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 nov 2002 11:08

Openbaring 21, verschillende verzen. Het staat er ontzettend duidelijk:

2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem,5) nederdalende6) van God uit den hemel, toebereid als7) een bruid, die voor haar man versierd is.

9 En tot mij kwam een van de zeven22) engelen, die de zeven fiolen hadden, welke vol geweest waren van de zeven laatste plagen, en sprak met mij, zeggende: Kom herwaarts, ik zal u tonen23) de Bruid, de Vrouw des Lams.
10 En hij voerde mij weg in den geest24) op een groten en hogen berg,25) en hij toonde mij de grote stad, het heilige Jeruzalem, nederdalende uit26) den hemel van God.
11 En zij had de27) heerlijkheid Gods, en haar licht was den28) allerkostelijksten steen gelijk, namelijk als den steen Jaspis, blinkende gelijk kristal.
12 En zij had een groten29) en hogen muur, en had twaalf poorten,30) en in de poorten twaalf engelen,31) en namen daarop geschreven, welken zijn de namen der twaalf geslachten der32) kinderen Israëls.
13 Van het oosten33) waren drie poorten, van het noorden drie poorten, van het zuiden drie poorten, van het westen drie poorten.
14 En de muur der stad had twaalf fondamenten,34) en in dezelve de namen der twaalf35) apostelen des Lams.
15 En hij die met mij sprak, had een gouden rietstok,36) opdat hij de stad zou meten, en haar poorten, en haar muur.
16 En de stad lag vierkant, en37) haar lengte was zo groot als haar breedte. En hij mat de stad met den rietstok op twaalf duizend stadien;38) de lengte, en de breedte, en de hoogte derzelve waren even gelijk.
17 En hij mat haar muur op39) honderd vier en veertig ellen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 21 nov 2002 11:10

Ja owkee, dat is waar. Maar in hoeverre moet je het echt zo opvatten. Tkan ook symbolisch zijn...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 nov 2002 11:12

Eelco schreef:Volgens mij kun je niet zeggen dat ons leven op aarde een klein stukje is van het totale leven, of dat het leven op aarde korter is dan het eeuwige leven. In de eeuwigheid is geen tijd. Dit is nu precies dat verkeerde beeld van de eeuwigheid waar ik het onlangs over had.

Ik denk dat je dit wel mag stellen Eelco, want hoe dan ook, aan de hemel en de hel komt geen einde. Of er sprake is van voortgang en hoe het zal zijn kan ik je niet zeggen, maar in ieder geval zal het 'gevoelsmatig' (gesteld dat er nog gevoel is dan...) langer zijn.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 21 nov 2002 12:03

Acire schreef:Ja owkee, dat is waar. Maar in hoeverre moet je het echt zo opvatten. Tkan ook symbolisch zijn...

Nou, lijkt me duidelijk dat je dit echt zo moet opvatten! Hoe zou jij het zien als het symbolisch is dan?

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 21 nov 2002 15:37

Ik geloof niet dat de hemel en de hel fysiek aanwezig zijn, in welke dimensie dan, of achter het heelal misschien ?? Het heelal is niet oneindig groot (volgens stephen hawking)Maar achter het heelal is niets, Dat in de bijbel zo duidelijk alles wordt omschreven heeft meer te maken met de omschrijving, mensen moeten iets tastbaars hebben, net als met de hemelvaart, Christus steeg op, en wat er daarna gebeurt,tja... dat stijgen is typisch iets om het voor de mens vatbaarder te maken. denk ik......
Declare this an Emergency...

Terug naar “Archief”