Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor mohamed » 11 feb 2014 17:00

mohamed schreef:Wel, mensen die niet begrijpen wat de nieuwe hemel en aarde zijn kunnen zich beter het hoofd ergens anders over breken lijkt mij. :-oo

Bambi schreef:Begin dan maar met je eigen advies. :mrgreen:

Dat zou ik willen doen, ware het niet dat het advies aan mij niet besteedt is.

'Zo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon en de aarde de voetbank van Mijn voeten. Waar zou dan het huis zijn dat u voor Mij zou willen bouwen en waar de plaats van Mijn rust?' (Jes 66,1)

Als je dit vers precies zo interpreteert zoals jou de verzen over de nieuwe hemel en aarde worden uitgelegd, dan waren de voeten van God zichtbaar onder het oude verbond.

Afbeelding
De oude hemel en aarde?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 feb 2014 17:11

mohamed schreef:
'Zo zegt de HEERE: De hemel is Mijn troon en de aarde de voetbank van Mijn voeten. Waar zou dan het huis zijn dat u voor Mij zou willen bouwen en waar de plaats van Mijn rust?' (Jes 66,1)

Als je dit vers precies zo interpreteert zoals jou de verzen over de nieuwe hemel en aarde worden uitgelegd, dan waren de voeten van God zichtbaar onder het oude verbond.

Afbeelding
De oude hemel en aarde?

Die Bijbeltekst doet me meer denken aan dit:

Afbeelding

antoon

Berichtdoor antoon » 11 feb 2014 18:54

Niks wanhopig en al helemaal geen spagaat, met de juiste kennis en inzicht is het vraagstuk wat je hier in dit topic aan ons opdient -daarvoor overigens dank en dat meen ik- te plaatsen in de stroom des tijds.
Johannes schatte de impact ook goed in, aan het begin van zijn evangelie heeft hij het erover, het zou goed kunnen dat hij er in het eerste hoofdstuk vers 14 op zinspeelt. Zo niet dan toch is het duidelijk God niet liegt, de schrijvers zijn trouwens onder inspiratie en de teksten die aangehaaldd zijn verwijzen zijn 2e komst en koningschap in de toekomst, nog na de apostolische tijd.

Dat is niet wat ik uitdraag hier maar wat de bijbel onderwijst, met die onderwijzing zijn we allemaal gebaat niemand gaat als verliezer naar huis, absoluut niet, ook ik heb wat opgestoken zoals de vertaling die Boerin aanhaalde, en in het algemeen dat dit topic begonnen is, het heeft mij aangezet om op dat punt te studeren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 feb 2014 22:32

Volgens Petrus bevonden zij zich in de laatste dagen (Hand 2,17; 2 Petr 3,3) dat dacht ook de Hebreeën schrijver (Heb 1,1) en eveneens apostel Jakobus (Jak 5,3) dacht dat zij zich in de laatste dagen bevonden. De apostel Johannes deed er nog een schepje bovenop door te zeggen dat er vele antichristen geworden waren, waaruit zij konden concluderen dat het het laatste uur was (1 Joh 2,18) de laatste dagen waren al een uur geworden.

Als dat nog allemaal toekomstmuziek zou zijn toen Johannes dat schreef, dan moet hij een van de misleiders zijn geweest waar Paulus voor waarschuwde (2 Thess 2,3) een van die leugenprofeten die de wederkomst te spoedig verwachtten nog voordat de valse messiassen waren gekomen. Echter wijst Johannes zijn lezers er op dat er vele antichristen in de wereld waren op het moment van zijn schrijven, waaruit zij wisten dat het einde nabij was.

antoon

Berichtdoor antoon » 12 feb 2014 01:19

Je draait nu door, en spreek jezelf tegen, en dat ondanks dat ik je coulant benader, tegen de bijbelse leer blijf je halsstarrig je mening verkondigen waarvoor je geen enkele onderbouwing kan laten zien.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2014 09:39

antoon schreef:Je draait nu door, en spreek jezelf tegen, en dat ondanks dat ik je coulant benader, tegen de bijbelse leer blijf je halsstarrig je mening verkondigen waarvoor je geen enkele onderbouwing kan laten zien.

Dat jij mij coulant zou behandelen heb ik niks van gemerkt. Het enige wat je doet is om de hete brij heendraaien, dat ik überhaupt nog met je praat is je reinste coulantie van mijn kant. Ik onderbouw het keer op keer en wat jij doet is blindemannetje spelen met je zogenaamde bijbelse leer (lees: WTG dwaling).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2014 10:11

Een artikel van Wikipedia laat zien dat Hettys en ik niet als enige twee de verzen zo vreselijk onbijbels uitleggen.
Sommige eerste-eeuwse christenen geloofden dat Jezus tijdens hun leven zou wederkomen. Toen Paulus' bekeerlingen in Thessaloniki werden vervolgd door de Romeinen, geloofden zij dat de eindtijd nabij was.[5] Vanaf de vorming van het christendom zijn degenen die de Bijbel letterlijk nemen, verdeeld in degenen die menen dat het voorspellen van datums voor de wederkomst van Christus zinloos is en degenen die geloven dat Jezus tekenen heeft gegeven om de eindtijd aan te herkennen. Het exacte tijdstip van de wederkomst is volgens hen echter niet bekend, want hij komt "als een dief in de nacht" (1 Thessalonicenzen 5:2) en Jezus had zelf al gezegd: "Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het." (Matteüs 24:36)

Kerkvader Ireneüs (ca. 140-202) zag het einde van de wereld nabij, maar de invloedrijkere kerkvader Augustinus (354-430) dacht juist a-millennialistisch. -bron-

En nog een artikel van Wikipedia:
Volgens vele plaatsen in het Nieuwe Testament beweerde Jezus dat hij tijdens het leven van zijn toehoorders zou terugkeren bij het spoedige einde der tijden [1] [2]:

Matteüs 24:34 (Voorwaar Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt[3]) en 26:64,
Marcus 9:1 (Voorwaar, Ik zeg u, er zijn sommigen onder degenen die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht), 13:30 en 14:62,
Lucas 9:27 (= Marcus 9:1) en 21:32 (= Matteüs 24:34),
Johannes 21:22.

De apostel Paulus sprak in zijn brieven de verwachting uit dat Jezus spoedig en tijdens zijn leven zou wederkeren (Romeinen 16:20, 1 Korintiërs 1:7-8, 10:11 en 15:51; Filippenzen 1:10, 4:5; 1 Thessalonicenzen 3:13, 4:15, 4:17, 5:23; 1 Timoteüs 6:14; Hebreeën 1:1-2, 10:37).

Jacobus, Petrus en Johannes waren het met hem eens (Jacobus 4:5, 5:8; 1 Petrus 1:5, 7, 20, 4:7; 1 Johannes 2:18, 4:3, 2:28, 3:2).

Enige twijfel zaait 2 Thessalonicenzen, waarin een spoedige wederkomst wordt afgewezen ("...raak niet in paniek wanneer een profetie (...) het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat aan te breken. (...) De dag van de Heer breekt niet aan voordat velen zich van het geloof hebben afgekeerd en de wetteloze mens verschenen is (...)" 2 Thessalonicenzen 2:2-8). Het auteurschap van deze brief is dan ook omstreden.
-bron-

Dit is wat er op Wikipedia staat, hetgeen als bron niet zaligmakend is, maar er wordt verwezen naar de verzen in de bijbel waar de claims op zijn gebaseerd en daardoor gaan sommigen het wel geloven. Mail Wikipedia dus maar even dat er onwaarheden op verkondigd worden voordat er meer zich bekeren tot deze 'onbijbelse' leer.

Dat preteristen consequent onderbouwen wat ze beweren en lastige vragen aan het licht brengen i.p.v. ze onder het kleed te vegen is voor christenen geen enkele bezwaar om hen te verketteren. In Amerika zijn al tegenbewegingen die mensen waarschuwen voor preteristen zoals satan Adam waarschuwde voor de verboden boom.

Het preterisme is in Amerika bezig aan een ware opmars, zelfs de struisvogels konden dat niet voorkomen, al hoe diep ze hun koppen in het zand staken. Dat gebeurt hier ook en ik ben de eerste om iemand een eindje op weg te helpen, vandaar dit topic. :)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 feb 2014 11:06

Als iemand full preterisme gelooft, mij best, maar Kingdom Now is levensgevaarlijk. Ik denk dat de meesten hier er niet veel van hebben meegekregen, maar ik zit op een Amerikaans charismatisch forum, wat een levensgevaarlijke bende zeg. Ze zien het niet eens meer. Iemand vroeg: Is Bill Johnson goed? Ach jawel joh, Ronald Plat post 'm altijd op Facebook, prima hoor en Sörensen gelooft ook niet meer in de opname. We krijgen een geweldige opwekking, het Koninkrijk is er nu. Je hebt de New Apostolic Reformation tegenwoordig, ik kom uit die hoek, 'apostelen' die aan het hoofd staan van de Kingdom Now met Rick Joyner, een Knight of Malta. Bill Johnson is vriendjes met hem en met Todd Bentley en een hele aardige man. Ze hangen allemaal Kingdom Now aan. Laatst was er een gloriewolk in de gemeente, zag ik op youtube. Alle mensen met telefoontjes filmen: oooooh de gloriewolk van de Heer! Allemaal glittertjes in de lucht. Massaal vallen charismatici ervoor en ze willen een wereldkerk vormen, je krijgt ook steeds meer: ach, het boeddhisme heeft toch ook mooie dingen. Een vriend van Bill Johnson heeft een boek geschreven over Mysticisme. Nou wel erg frappant dat je nu exact ziet wat Jezus allemaal heeft voorzegd.
Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.
Wie waren dit, had je dat in 70AD ook? Je ziet dit nu overduidelijk in de charismatische kerk:

Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. 19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2014 11:17

Boerin schreef:Wie waren dit, had je dat in 70AD ook? Je ziet dit nu overduidelijk in de charismatische kerk

Paulus waarschuwde voor valse leraars in zijn brieven (bv Gal 3,8) en apostel Johannes zei dat er al vele antichristenen waren (die dus op het volk inpraatten 1 Joh 2,18) en Flavius Josephus schreef dat het volk de simpelste tekenen niet meer herkende en evenmin voor rede vatbaar was (ik heb je die passage laten lezen). Ook dat is dus allemaal vervuld.

antoon

Berichtdoor antoon » 12 feb 2014 11:34

Dat jij mij coulant zou behandelen heb ik niks van gemerkt. Het enige wat je doet is om de hete brij heendraaien, dat ik überhaupt nog met je praat is je reinste coulantie van mijn kant. Ik onderbouw het keer op keer en wat jij doet is blindemannetje spelen met je zogenaamde bijbelse leer (lees: WTG dwaling).

kom dan met een bijbvelvers dat jouw mening onderbouwt, tot nu toe zijn alle verzen die je geeft weerlegt, niet door WTG ook niet door mij, ook niet door iemand anders, maar door de schrift, ik en enkele andere forum genoten dienen alleen als spreekbuis voor wat erin de bijbel staat.

antoon

Berichtdoor antoon » 12 feb 2014 11:37

Als iemand full preterisme gelooft, mij best, maar Kingdom Now is levensgevaarlijk. Ik denk dat de meesten hier er niet veel van hebben meegekregen, maar ik zit op een Amerikaans charismatisch forum, wat een levensgevaarlijke bende zeg. Ze zien het niet eens meer. Iemand vroeg: Is Bill Johnson goed? Ach jawel joh, Ronald Plat post 'm altijd op Facebook, prima hoor en Sörensen gelooft ook niet meer in de opname. We krijgen een geweldige opwekking, het Koninkrijk is er nu. Je hebt de New Apostolic Reformation tegenwoordig, ik kom uit die hoek, 'apostelen' die aan het hoofd staan van de Kingdom Now met Rick Joyner, een Knight of Malta. Bill Johnson is vriendjes met hem en met Todd Bentley en een hele aardige man. Ze hangen allemaal Kingdom Now aan. Laatst was er een gloriewolk in de gemeente, zag ik op youtube. Alle mensen met telefoontjes filmen: oooooh de gloriewolk van de Heer! Allemaal glittertjes in de lucht. Massaal vallen charismatici ervoor en ze willen een wereldkerk vormen, je krijgt ook steeds meer: ach, het boeddhisme heeft toch ook mooie dingen. Een vriend van Bill Johnson heeft een boek geschreven over Mysticisme. Nou wel erg frappant dat je nu exact ziet wat Jezus allemaal heeft voorzegd.
Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.
Wie waren dit, had je dat in 70AD ook? Je ziet dit nu overduidelijk in de charismatische kerk:

Wacht u voor de valse profeten, die in schapevacht tot u komen, maar van binnen zijn zij roofgierige wolven. 16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen: men leest toch geen druiven van dorens of vijgen van distels? 17 Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de slechte boom brengt slechte vruchten voort. 18 Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, of een slechte boom goede vruchten dragen. 19 Iedere boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. 20 Zo zult gij hen dan aan hun vruchten kennen.

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Mensen kunnen niets inbrengen, alleen de gezonde bijbelse leer blijft staan, maar er zijn mensen, ook nu, die liever hun oren laten kittelen en enkel aannemen wat in hun straatje past, al die namen zeggen mij weinig en inderdaad van af vers 21 dat dient men goed in de oren te knopen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2014 11:49

antoon schreef:kom dan met een bijbvelvers dat jouw mening onderbouwt, tot nu toe zijn alle verzen die je geeft weerlegt, niet door WTG ook niet door mij, ook niet door iemand anders, maar door de schrift, ik en enkele andere forum genoten dienen alleen als spreekbuis voor wat erin de bijbel staat.

Misschien moet je Mattheus 16,28 even lezen, daar plaatst Jezus namelijk de wederkomst in de eerste eeuw.
antoon schreef:alleen de gezonde bijbelse leer blijft staan, maar er zijn mensen, ook nu, die liever hun oren laten kittelen en enkel aannemen wat in hun straatje past

Denkt u nou werkelijk dat een mens zal geloven dat iemand die meent dat het niet beter wordt dan dit zijn oren laat kittelen i.p.v. iemand die depressief is en met smart wacht op een betere wereld? Ik geloof dat alles al vervuld is, terwijl u Jezus verwacht om het paradijs op aarde te vestigen. Kortom, u heeft zelf de schijn tegen u de oren te laten kittelen, want u hoopt terwijl de mijne vervuld is.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 feb 2014 12:59

mohamed schreef:Denkt u nou werkelijk dat een mens zal geloven dat iemand die meent dat het niet beter wordt dan dit zijn oren laat kittelen i.p.v. iemand die depressief is en met smart wacht op een betere wereld? Ik geloof dat alles al vervuld is, terwijl u Jezus verwacht om het paradijs op aarde te vestigen. Kortom, u heeft zelf de schijn tegen u de oren te laten kittelen, want u hoopt terwijl de mijne vervuld is.

In je gehoor verwend zijn en leraren bijeenhalen en naar de verdichtsels keren hoort bij elkaar, volgens mij heb jij daar geen last van, want je zei allang dat er oplichters tussen zaten en ik zie je niet zo snel de leer van engelenverering en gloriewolken en engelenveren aanhangen eerlijk gezegd. Dat zijn verdichtsels.
Valse leraars loochenen de Zoon en die lui zeggen dat Jezus maar gewoon een mens was.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 feb 2014 20:11

Calvijn op Math.16:28.........

......."Zijn discipelen konden daar nog wel over ruzieen, wanneer die dag aan zou breken, Hij richt hen op door een duidelijke toezegging, garantie, om reeds snel Zijn toekomstige heerlijkheid te tonen. Hij wist dat het voor het verlangen, zelfs het snel tot stand komen van iets,, een vertraging is.
Net als bij ons(!) als wij moeten wachten(!) op Christus genade die tot ons komt. Hij wil hen dus in de tussentijd sterken en hen een garantie geven. Als het wachten op Mijn dag jullie te lang duurt, weet dan dat Ik dit probleem op het juiste moment voor jullie opruim. Want voor jullie sterven, zal dit Koninkrijk Gods, waar jullie op hopen, voor jullie ogen zichtbaar worden. Onder het komen van de macht van Gods Koninkrijk moet de openbaring van de hemelse heerlijkheid verstaan worden die met de opstanding van Christus begon en die zich dan in vollere zin door de zending van de Heilige Geest en de wonderlijke en krachtige bewijzen ontvouwde. Zo konden ze merken en herkennen dat door zekere tekenen het nieuwe hemelse leven door zou breken en dat, terwijl dit voor hen op dit moment niet zichtbaar was, Hij dán aan de rechterhand des Vaders zitten zou"........

h.g
Learsi

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 feb 2014 21:12

Interessant om de visie van Calvijn hier eens over te lezen, dank je wel Learsi.

Terug naar “[Religie] - Open forum”