Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
ben db bd schreef:(...) Jammer dat dit onder ‘wetenschap’ wordt gerekend, waar wij van gravo geen verstand van mogen hebben!
Elke uitspraak over God is een theologische uitspraak. Het punt is dat je goede en slechte theologie hebt. Die laatste vorm klotst op dit moment bedreigend snel tegen de poorten van het christendom. het christendom gaat vooral teloor vanwege het lage culturele, filosofische en theologische niveau waarnaar ze afglijdt. Al die dol-enthousiaste ketters hebben niet door dat de kern van hun boodschap wel heel spectaculair is, maar in de grond van de zaak helemaal niet relevant. Die bedelingen? Ok, maar wat maakt dat uit dan voor de kern van het christelijk geloof? Of die eindtijd, met al die theorieën over eerste komst, tweede komst, de tien stammen, opname zus, opname zo....wat maakt het uit voor de kern van het christendom? Welk nut heeft dat schismatieke gedweep. Wat bouwen we er mee op? Ik vind al die overspannen waarheden ("t staat toch in de Bijbel") allemaal leuk en aardig, maar vaak totaal niet belangrijk. D'r staat of valt voor mij niet zoveel mee. Maar nee, het wordt weer eens als de absolute en cruciale waarheid gezien. Laat iedereen toch christen wezen in zijn eigen omgeving, alsjeblieft en breek niet agressief in bij die andere christenen. het is allemaal: "Weg met de kerken, weg met de theologiestudie, weg met de predikanten, weg met exegese, weg met alle Bijbeluitleg die niet overeenkomt met mijn eigen oprisping" Als dit het motto wordt, is het einde nabij. Alleen de domme helden van het eigen gelijk, zien het niet. Tragisch.
"Mijn volk gaat verloren, omdat ze geen kennis heeft"
Wie de schoen past, trekke hem aan. gravo
ben db bd schreef:n.a.v. een collumn op CIP over onze evangeliserende houding naar Israël toe, heb ik daar ook onderstaande posting geplaatst, welke ik ook hier gaarne ter bespreking aan zou willen bieden:
sorry, lang stuk, doch moet m.i. even:
ter kennismaking: net als deze predikant welke ook zichtbaar oppasopa isheb ook ik mijn boekenplankje niet per strekkende meter met boeken gevuld, zoals hij zijn kast zichtbaar niet.
![]()
En ook ik heb zitting in de commissie Kerk & Israël, alleen dus niet als voorzitter, doch als ‘vulling met uitsluiting van bevoegdheden’ vanwege mijn Bijbelsafwijkende mening t.o.v. de vigerende theologie binnen onze beperkte denominatie inzake dit onderwerp, waarvoor het m.i. hier wellicht toch wel een goede plaats is om dit ook te berde te brengen.
Uiteraard mag ons getuigenis aangaande Jezus Messias nimmer verstommen! Bedenk daar echter wel bij dat het óvertuigen niet aan ons is. (dat zie ik te vaak vergeten worden)
Dat het overtuigen naar de Joden toe niet zo goed werkt, komt zoals we weten door de gedeeltelijke bedekking welke over Gods volk dienaangaande ligt. Een bedekking t.b.v. ónze zaligheid, waar m.i. te vaak overheen gepraat wordt (ook hier).
Die van Godswege opgelegde bedekking, bindt de Oplegger op grond van heilig Goddelijk recht aan Zijn Woord waarin Hij de apostel Paulus (meen ik) laat zeggen dat het oude verbond bijna heeft afgedaan; misschien zelfs bezig is te verdwijnen, wat binnen onze theologie dan maar alvast wordt geleerd als volkomen komen te vervallen. (wat er dus niét staat).
Deze constatering geeft (als deze correct is) dan dus wel degelijk voeding aan een te denken deels andere weg van de Heere met Zijn volk Israël, dan met Zijn Gemeente; het Lichaam van Christus. Iets wat zich inmiddels ook reeds 66 jaar openbaart in Gods land met Gods volk, tot grote beschaming van hen welke nog hoogmoedig de vervangingstheologie overeind willen houden, niet erkennende dat deze zichtbaar achterhaald is.
Dan stel ik dat als we Bijbelgetrouw met het Boek Openbaringen om leren gaan en dit niet doorgaande kapot blijven ‘vergeestelijken’, zoals ons eeuwenlang wel is verkondigd, -(waar, voor zover ik uit de verte waar kan nemen, op de universiteiten nog niet de minste aanvang mee is genomen, zodat er nog steeds theologen worden afgeleverd met een conditionering welke voldoet aan de op twee na laatste twee verzen uit de Bijbel)- dat er dan ook profetisch geduide ruimte komt voor een thema wat dan helemaal niet gevoelig behoeft te liggen, zoals de dominee wel stelt!
Als we dan gehoorzaam ootmoedig Gods heilig Woord hebben leren lezen zoals de (ook hierin) Almachtige het heeft laten opschrijven, dan herkennen we in het laatste Bijbelboek wel degelijk een (alom ontkende) chronologie.
Een chronologie welke ja, wel onze theologische faculteiten tot een eerlijk herzienend beschouwen wil nopen! (wie durft?)
Maar is dat nou echt zo erg? Op andere wetenschappelijke fronten moeten de dogma’s toch ook beschamend vaak worden herzien?
Dan moet ik, wil ik eerlijk zijn, nog een confronterende opmerking maken: Reeds jaren zoek ik naar het gelijk van mijn denominatie, welke ook in evangelische kring over is genomen, naar de door God bedoelde breedte van zoals de dominee het schrijft: ‘We worden alleen zalig door het bloed van Christus’. Een uiteraard onomstotelijk Goddelijke wetmatigheid!
Edoch, zalig ben je in de hemel, (met hier reeds alle voorsmaak) binnen Gods Koninkrijk. Daarbuiten kom je in het Hades, het dodenrijk terecht. Dat Hades eindigt bij het laatste oordeel en wordt dan zelf in het eeuwige vuur, Gehenna geworpen.
Doch voor alle ongelovigen (welke dus de eerste opstanding ten leven hebben gemist) geldt dat zij in dat oordeel voor Gods grote witte troon zullen worden geoordeeld naar hun werken, zoals in de boeken opgetekend is.
Hier zal de grootste kosmische gerechtigheid plaats vinden voor een rechtvaardig God, waar alle verdrukten, uitgebuiten, slachtoffers van onze boze wereld recht zal worden gedaan, en de verdrukkers, de uitbuiters, de tirannen, naar reeds de Noachitische geboden zoals in hun geweten ingeschapen en Gods recht, in het helse vuur geworpen worden, dat van zwavel brandt.
(zie ook de uitleg van de Heere Jezus aangaande de arme Lazarus en de rijke man)
De niet verdoemden komen we dan chronologisch aansluitend als de volken welke zalig worden tegen op de nieuwe aarde, welke (in casu hun voornaamsten) hun schatting in de Godstad brengen, waar ook onze toekomst ligt als gezaligden in Christus.
Hier heb ik Gods weg met Zijn volk Israël in het Vrederijk zelfs overgeslagen, er slechts op duidende dat wie niet gelooft in Christus, wel verloren is voor Gods hemels koninkrijk, maar nog lang geen brandstof voor het Gehenna behoeft te zijn; ook Gods volk Israël niet!
En uh, op de nieuwe aarde heeft de Heere de zee (nu nog 2/3 deel) zelfs laten vervallen. Zou het misschien zijn om meer mensen genade te kunnen bewijzen in Zijn oneindige liefde?
Laten wij gereformeerden maar heel gunnend proberen te worden en de Bijbel Gods gezag te laten houden naar wat de Allerhoogste door Zijn geïnspireerden op heeft laten tekenen!
Als je de ruimte wilt uitmeten voor de zalige mensen, waarom niet gewoon de afmetingen uitrekenen van het hemelse Jeruzalem. Daar is het huidige Jeruzalem niets bij qua afmetingen. En vergeet niet de hoogte mee te nemen!ben db bd schreef:Dat heeft mij dus de opmerking ontlokt dat er dan 3x zoveel land is voor de volken die zalig worden, waar ik nog groter bij over de genade van de Heere God durf te denken. En dan moet je weten dat ik vaak heb moeten leren dat het boek der levenden bij het oordeel voor Gods grote witte troon, aan het einde der tijden, door heel veel Bijbelleraren als leeg beschouwd wordt, omdat alle gelovigen dan reeds >1000 jaar in heerlijkheid opgenomen zullen zijn.(zie daartoe bijv. het boek ‘Jezus Komt’ van ds. Arie Kleijne.)
De nieuwe aarde zal toch denk ik wel bestuurd worden vanuit het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neder zal dalen?
De heer Slagter is behoorlijk eigenmachtig bezig, want Petrus schrijft helemaal niet dat de meest letterlijke lezing de meest juiste zou zijn. Integendeel! De HEERE zegt tot ons in Hosea 12 v. 11: Ík zal de visioenen talrijk maken, en Ik zal door de dienst van de profeten in gelijkenissen spreken.ben db bd schreef:duidt het mij a.u.b. niet euvel als ik in dit kader ook nog even die belangrijke woorden uit Gods Woord aanhaal, opgeschreven door de apostel Petrus (2Pet.1:20-21), zoals ik die ook weer lees in een artikel van de hand van de heer Slagter in het blad Amen, (nr. 111) getiteld 'Babels of Bijbels denken':
"Dit moet u allereerst weten, dat geen enkele profetie van de Schrift een eigenmachtige uitleg toelaat; want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken."
Slagter maakt daarover dan o.a. de m.i. wijze opmerking: 'wie leest en gelooft wat er in het profetisch Woord staat, blijft daarmee het dichtst bij wat de Heere Zelf heeft bedoeld.'
Verder stelt hij ook: 'Wanneer we het Woord lezen, dan kunnen we daar niet zomaar een eigen uitleg aan geven. Het is opvallend dat het 'lezen wat er staat' hier verbonden wordt aan het werk van de Heilige Geest. Geef je een eigen uitleg aan het Woord, die je bovendien boven het Woord stelt, dan ondermijn je feitelijk de inspiratie van dat Woord! Deze verzen zijn daarom een pleidooi voor het letterlijk lezen van de Bijbel.'
De heer Slagter is behoorlijk eigenmachtig bezig, want Petrus schrijft helemaal niet dat de meest letterlijke lezing de meest juiste zou zijn. Integendeel! De HEERE zegt tot ons in Hosea 12 v. 11: Ík zal de visioenen talrijk maken, en Ik zal door de dienst van de profeten in gelijkenissen spreken.
Slagter zegt: Wel alles letterlijk lezen hoor!
De HEERE zegt: Ik zal door gelijkenissen spreken.
ben db bd schreef:ik verdenk de heer Jvslooten van een gereformeerd theologische opleiding, is dat terecht?, mag dat?
ben db bd schreef:Dat Bijbels profetisch geluid mis ik (als zelf rechts gereformeerd) reeds laat ik zeggen 60 jaar in de gereformeerde theologie.
Lekkere basis voor een gesprek, zo'n vooringenomen houding dat het toch niks wordt.Nou had ik al niet het minste vertrouwen in het gesprek, want ik wist inmiddels (na al die jaren) hoe m.i. 'vastgeroest' men is in de voor mij herkenbaar van de Bijbel afwijkende overtuiging.
Waar je pluriforme PKN nog niet zo heel lang geleden een forse duit bij in het zakje heeft gedaan toch?Daarom hebben we ook reeds zo beschamend veel rechtsgereformeerde kerkscheuringen achter ons, toch?
En geloof mij, anders had de genadige Almachtige God van hemel en aarde het echt wel anders gedicteerd hoor!
Als je op die manier een tekst uitlegt dan doe je die inderdaad tekort, ondanks dat wat je zegt best waar kan zijn. Maar even over dat niet letterlijk nemen van gelijkenissen; zo 'natuurlijk' is dat niet hoor. Je wil ze de kost niet geven die allerlei gelijkenissen, visioenen en beeldspraken letterlijk INTERPRETEREN, zolang het in het straatje past. Het ergste vind ik nog die onfeilbare houding die men vervolgens aanneemt, en iedereen die het niet met ze eens is is op z'n best een kleingelovige. Ik hou daar niet zo van.Boaz schreef:Je hebt het hier over twee heel verschillende zaken. Natuurlijk kan je een gelijkenis niet letterlijk nemen, de gelijkenis beeldt iets uit.
Als mensen hier op refoweb er voor pleiten zaken letterlijk te lezen, bedoelt men iets heel anders.
Ik zal een voorbeeld geven. Ik heb eens een preek gehoord van een predikant, die bij zijn eerste dienst in zijn nieuwe gemeente over Ezechiel ging preken, het dal van de dorre doodsbeenderen. Hij sloeg de betekenis van het visioen helemaal over, en betrok het direct op zijn werk in de voor hem nieuwe gemeente.
Ik wordt niet goed van zoiets! Notabene de betekenis die de Heer Zelf als uitlegt geeft niet noemen (zie Ez. 37:11, 12) maar alleen maar over zijn bediening praten! Of neem al die predikanten die te pas en te onpas teksten aangrijpen om mensen op te roepen tot bekering, maar de uitleg van de tekst gewoon overslaan.
Armoede, vind ik het.
Natuurlijk snap ik dat dat visioen niet zomaar over doodsbeenderen gaat, het beeldt iets uit. Dat visioen neem ik niet letterlijk, het moet geïnterpreteerd worden (wat verderop te lezen is dat de Heer dat Zelf al doet) Mijn aversie is tegen het overslaan van de letterlijke betekenis, en het gebruiken als kapstok voor het eigen verhaal.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten