die opmerking van mealybug blijft mij aankijken:
“omdat zij al 2000 jaar langer wachten op hun Messias?”
Ja denk ik dan, 4000 jaar terug verwachtten de Joden ook al hun Messias. En eigenlijk is Hij reeds aan Adam beloofd. Dat is al 6000 jaar geleden. Maar Adam was nog geen Jood.
Gisteren hebben we Zijn 1e komst gevierd. Het was razend gezellig bij ons in huis; heel mijn 2e ‘broedsel’ met onze grootkinderen (naar het Engels) over de vloer (en sinterklaas ook nog 3 weken opgeschoven, … of past dat hier niet?) Een kunstkerstboom van 80 cm van weleer, met lichtballetjes stond er ook nog in de kamer….. Zou dat eigenlijk erg zijn?
‘Zoals het hoort’ eindigde onze kerkdienst met het heerlijke loflied van de engelenzang: “Ere zij God in den hoge, vrede op aarde in mensen des welbehagens.”
‘Let er op dat hier een duidelijke afbakening plaatsvindt. Geen algemene vrede op aarde onder de volken, maar een beperking. Die vrede kwam er toen niet en die is er nog steeds niet, maar die komt er wel! Want de toen geboren Messias is de Vredevorst!’
Zo lees ik in een artikeltje van evang. Feike ter Velde, genaamd ‘Vrede op aarde’.
Onze predikant had als tekst voor de preek Jesaja 9:5: “Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven en de heerschappij is op Zijn schouder en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.”
De dominee had daar zoals we gewend zijn van hem, weer een prachtige preek over; al die namen met hun diepe betekenis! Wat een rijkdom!! Komt laten wij aanbidden, die Koning!
Feike haalt die tekst ook aan in zijn artikeltje, maar hij gaat door! Hij trekt er ook vers 6 bij:
“Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over Zijn Koninkrijk, doordat Hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de Heere der heerscharen zal dit doen.”
Ter Velde schrijft: ‘De troon van David is hier erg belangrijk. Dat vinden we ook steeds in het Nieuwe Testament; in Lucas 1:32,33 bij de aankondiging van Jezus’ geboorte en in Handelingen 15 opnieuw, bij de vraag hoe het moet met de heidenen die tot geloof gekomen zijn. Steeds weer staat Israël, Jeruzalem en de Troon van David en Zijn Koninkrijk centraal.
Hoe kan het dan zijn dat dit een thema is dat in de kerkelijke theologie volkomen is weg getheologiseerd.’
Tot zover even evangelist Feike ter Velde, welke dan spreekt over weg getheologiseerd, waar ik liever spreek over weggeïnterpreteerd. Want bij de ongebreidelde vrijheidsdrang om Gods Woord naar de vigerende theologie toe te mogen veranderen, dáár is voor mij de verdwaling van de Waarheid; van Gods onfeilbare Woord vandaan, mee begonnen.
Jammer dat dit onder ‘wetenschap’ wordt gerekend, waar wij van gravo geen verstand van mogen hebben!