Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 22:33

mohamed schreef:Wat is je bezwaar tegen de uitleg van preteristen? :)

Dan gaat het altijd maar zo door, geen verlossing van het lichaam waar de hele schepping op wacht (Rom. 8 ) en wordt de aarde nooit vol van de kennis des Heren. Met deze uitleg kan Hij ook nog Israel doen herleven na 2 dagen: 2000 jaar en dat betekent dan redding van de wereld. Het is in ieder geval een stuk positiever dan apatisch op de rapture wachten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 08 feb 2014 23:53

Als Jezus al is teruggekomen, wat is daar dan over opgetekend? Wat heeft de wereld ervan gemerkt? Als hij al teruggekomen is, waar moeten we hem dan nu plaatsen? In welke fase zitten al die gelovigen die nu (nog) leven en onze voorouders van na de terugkomst? Er zijn vanaf de eerste eeuw na Chr. alleen maar meer twisten over allerlei dogma's geweest, later scheuringen en afscheidingen en telkens opnieuw oorlogen, vaak met een religieuze achtergrond, met daarbij duizenden doden. Epidemieën, hongersnoden. Maar ook steeds nieuwe ontwikkelingen in het bestrijden van ziekten, het voorkomen van oorlogen en het ledigen van honger en dorst. Alleen.......... de nieuwe verworvenheden zijn niet gelijkelijk verspreid over de hele wereld. Toch zou Jezus teruggekeerd moeten zijn. En de armen, verdrukten, gewonden, zieken en nabestaanden schreeuwen het uit: Waar ben je? Gelukkig zijn er mensen die het antwoord zichtbaar geven, maar het is zo weinig......... Nee, Jezus moet nog komen en wij moeten alvast de weg plaveien, maar het is nog lang niet af.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

antoon

Berichtdoor antoon » 09 feb 2014 01:30

Nogmaals vergissing is niet aan de orde, de schrijvers waren onder inspiratie, mensen die dat op de juiste manier begrijpen weten wat het betekend, in de loop van de gebeurtenissen is het visioen het zien van komen in koninkrijksmacht, natuurlijk nog niet letterlijk
Ook Johannes liijkt erover te spreken dat hij zijn heerlijkheid heeft gezien, lijkt, het is niet zeker dat hij het bedoelt in het begin van zijn evangelie, ik moet het nog een beetje beschouwen, het is voor de gebeurtenis geschreven maar hij schijnt een opsomming te geven, we moeten niet veergeten dat er maar een keer gebeurd is van de tekst hoeft echt geen probleem gemaakt te worden,. Noch hhoeven we mensen te volgen, maar de bijbel de bijbel laten verklaren, dat werkt prima.

Mohammed uw kennis van de bijbel klopt gewoon voor geen meter, om te zeggen dat hij toen tergekomen is is zo verschrikkelijk onbijbels, dat ik er geen woorden voor hebt

antoon

Berichtdoor antoon » 09 feb 2014 02:08

Bedoelt u de volgorde die Antoon volgt (toevallig wel steeds hetzelfde als het WTG terwijl u heel sneaky zegt niet alles te onderschrijven wat zij leren) want bijbels is bovenstaande vers.

Mohammed ik kom er nog even op terug, jij moet ophouden hier de doelpalen te verplaatsen, ik word niet moe dat mensen een onjuiste kijk hebben, ook word ik niet moe van de stelling opzich en van jouw mening daarover, maar dat gedraai van jou, daar krijg je wat van, het is een zwaktebod en je belet de progressie van het topic. ik ga volgens de volgorde van de schrift te werk , dat staat buiten WTG er zijn meer mensen die volgen de juiste volgorde onderzoeken.

Vergelijkt u de volgende verzen eens als u zich afvraagt waarom ik me irriteer aan mensen die ontkennen dat Jezus de wederkomst in de eerste eeuw plaatste.
'Jezus zei tegen hem: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volgt u Mij!' (Joh 21,22)

Je moet dat in de juiste verhouding plaatsen, omliggende verzen volgen en goed daarover nadenken, nergens wordt indruk gegeven al is teruggekomen. is het overigens niet na het visioen geschreven, ik zal het nog uitzoeken
'Blijf bezig met het voorlezen, met het vermanen, met het onderwijzen, totdat ik kom.' (1 Tim 4,13)
'dan deze: Houd vast aan wat u hebt totdat Ik kom.' (Op 2,25)

Waar staat dat hij al gekomen is, een antwoord graag.1 Tim 4,13 is na Jezus dood geschreven dus je bevestigd mijn standpunt, is het duidelijk voor je, ik denk van wel
Het eerste vers werd letterlijk genomen door Johannes (Joh 21,23) en wie zou het beter weten de apostel of uw studiegenoten? Het tweede vers was een opmerking van Paulus, dus ook die kunnen we letterlijk interpreteren. In het laatst door mij geciteerde vers is Jezus weer aan het woord en als we die opmerking niet alleen met bovenstaande maar ook met Mattheus 16,28 vergelijken is er weeral slechts één u zeer onwelgevallige conclusie mogelijk. Jezus plaatste de wederkomst door het hele NT in de eerste eeuw, binnen de levens van sommige ooggetuigen. Een heel logisch moment vind ik ook, want het waren ook de ongelovigen van die generatie die hem hebben gekruisigd, dus is het alleen maar logisch dat zij daar de prijs voor betaalden i.p.v. een generatie van vele eeuwen later die dat niet hebben gedaan.

Je zwalkt maar weer rond, hij moest het loskoop offer nog brengen verheerlijkt worden in de hemel aan de rechterhand zitten tot hij koningsmacht krijgt, je gooit de bijbel totaal overhoop.
Dat u strooit met termen als bijbels vind ik een jammerlijk zwaktebod waarvan de broek mij afzakt. Daarmee plaatst u zichzelf in een positie die u voorlopig nog niet waardig bent, want uw kennis van de geschriften laat te wensen over.

Waar laat ik te wensen over, jij filosofeert er rustig oplos, het probleem ligt bij jou Mohammed gelieve voortaan normaal te discusseren over het punt en niet over de opponent, ik vroeg het je al eerder.
Je haalt teksten aan waarvan jij denkt het eruit te halen, niet een is overtuigend, misschien kom ik op de vezen opzich terug, eerst kijken of her hier verder normaal gaat

antoon

Berichtdoor antoon » 09 feb 2014 02:42

(Joh 21,22
20 En Petrus zag, toen hij zich omkeerde, de discipel volgen die Jezus liefhad, die ook tijdens het avondmaal tegen Zijn borst was gaan liggen en gezegd had: Heere, wie is het die U verraden zal?
21 Toen Petrus deze zag, zei hij tegen Jezus: Heere, maar wat zal er met hem gebeuren?
22 Jezus zei tegen hem: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volgt u Mij!
23 Dit gerucht nu, dat deze discipel niet zou sterven, verspreidde zich onder de broeders. Maar Jezus had niet tegen hem gezegd dat hij niet zou sterven, maar: Als Ik wil dat hij blijft totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

Je dient op het laatste te letten, overigens is dit na het visioen je haalt de verkeerde stelling dan nog eens een keer verkeerd overhoop ook.

1 Tim 4,13
12 Laat niemand u minachten vanwege uw jeugdige leeftijd, maar wees een voorbeeld voor de gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in geest, in geloof en in reinheid. 13 Blijf bezig met het voorlezen, met het vermanen, met het onderwijzen, totdat ik kom.

Duidelijk hij moest nog komen, Mohammed je kan ervoor kiezen je stelling vol te houden maar je hebt dan de complete bijbel tegen je.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2014 04:45

mohamed schreef:Wat is je bezwaar tegen de uitleg van preteristen? :)

Boerin schreef:Dan gaat het altijd maar zo door, geen verlossing van het lichaam waar de hele schepping op wacht (Rom. 8 )

Het voorbijgaan van de wet/ lichaam van Mozes was voor de gelovige joden wel degelijk verlossing.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2014 04:58

jaapo schreef:Als Jezus al is teruggekomen, wat is daar dan over opgetekend? Wat heeft de wereld ervan gemerkt? Als hij al teruggekomen is, waar moeten we hem dan nu plaatsen? In welke fase zitten al die gelovigen die nu (nog) leven en onze voorouders van na de terugkomst? Er zijn vanaf de eerste eeuw na Chr. alleen maar meer twisten over allerlei dogma's geweest, later scheuringen en afscheidingen en telkens opnieuw oorlogen, vaak met een religieuze achtergrond, met daarbij duizenden doden. Epidemieën, hongersnoden. Maar ook steeds nieuwe ontwikkelingen in het bestrijden van ziekten, het voorkomen van oorlogen en het ledigen van honger en dorst. Alleen.......... de nieuwe verworvenheden zijn niet gelijkelijk verspreid over de hele wereld. Toch zou Jezus teruggekeerd moeten zijn. En de armen, verdrukten, gewonden, zieken en nabestaanden schreeuwen het uit: Waar ben je? Gelukkig zijn er mensen die het antwoord zichtbaar geven, maar het is zo weinig......... Nee, Jezus moet nog komen en wij moeten alvast de weg plaveien, maar het is nog lang niet af.

Ondanks al uw bewaren is Mattheus 16,28 niet veranderd dus blijven er twee opties over: Jezus is terug gekomen of heeft zich vergist.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 feb 2014 10:20

Je moet dat blijven waken niet zo letterlijk nemen Mo, 5 uur 's ochtends.
Zach91

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 feb 2014 11:42

Mo, misschien heb je het al eens gezegd maar dan heb ik het gemist.
Hoe zie jij de gelijkenissen waarin Jezus Zijn discipelen voorbereid op het feit dat Zijn wederkomst langer zou duren dan verwacht?
Mattheüs 24-25 Mijn heer vertoeft te komen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2014 12:37

naamloos schreef:Mo, misschien heb je het al eens gezegd maar dan heb ik het gemist.
Hoe zie jij de gelijkenissen waarin Jezus Zijn discipelen voorbereid op het feit dat Zijn wederkomst langer zou duren dan verwacht?
Mattheüs 24-25 Mijn heer vertoeft te komen.

Dat zal je vast wel eens gezegd hebben maar het vers leest nog immer dat Jezus zijn wederkomst in de eerste eeuw plaatst. Wie vergist zich, Jezus of u? In Mattheus 24 waarschuwt Jezus zijn discipelen, een beetje onzinnig als hen dat niet zou aangaan, want een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 feb 2014 12:56

antoon schreef:Je zwalkt maar weer rond, hij moest het loskoop offer nog brengen verheerlijkt worden in de hemel aan de rechterhand zitten tot hij koningsmacht krijgt, je gooit de bijbel totaal overhoop.

mohamed schreef:Dat u strooit met termen als bijbels vind ik een jammerlijk zwaktebod waarvan de broek mij afzakt. Daarmee plaatst u zichzelf in een positie die u voorlopig nog niet waardig bent, want uw kennis van de geschriften laat te wensen over.

antoon schreef:Waar laat ik te wensen over, jij filosofeert er rustig oplos, het probleem ligt bij jou Mohammed gelieve voortaan normaal te discusseren over het punt en niet over de opponent, ik vroeg het je al eerder.
Je haalt teksten aan waarvan jij denkt het eruit te halen, niet een is overtuigend, misschien kom ik op de vezen opzich terug, eerst kijken of her hier verder normaal gaat

Afbeelding
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 feb 2014 13:00

:lol:

Welk probleem? Ik heb geen moeite met Mattheus 16,28 want ik ben niet geïndoctrineerd met de christelijke visie van de wederkomst.

antoon

Berichtdoor antoon » 09 feb 2014 13:46

Blijf maar gewoon volhouden Mohammed, toch denk ik dat je je je tijd beter kan besteden door alles eens rustig zonder vooroordeel te beschouwen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 09 feb 2014 16:50

Zucht.......... nog maar een keer: zoals het daar staat, klopt het niet. Allen, tot wie Jezus daar sprak, zijn gestorven en er is geen enkele aanwijzing, dat Jezus al voor de dood van sommigen onder hen, is teruggekeerd. Dus: een vertaalfout, of een latere toevoeging (om wat voor reden ook) van de evangelieschrijver.
Persoonlijk voel ik veel voor het standpunt van de liberale joden: De MENSEN moeten tijdens hun leven trachten een stukje van het Koninkrijk hier op aarde te verwezenlijken. Als dat klaar is, kan de Messias komen en is er het begin van de Nieuwe Hemel en de Nieuwe Aarde. Dat lijkt een hopeloze zaak, maar je ziet door de eeuwen heen toch alom mensen, die hiermee bezig zijn. Met vallen en opstaan en soms doe je twee stappen vooruit en daarna weer een stap terug. Daarom moet de Boodschap steeds opnieuw verkondigd worden, om dat proces in gang te houden en zo mogelijk te versnellen. Dat is mijn geloof. Anderen denken, dat de wereld op z'n eind loopt en dat ineens, onverwacht, het einde daar zal zijn. En ze wachten, passief en tamelijk angstig, dat moment af. Daartegenover de actieven, altijd met de ander bezig, vasthoudend werkende aan een betere wereld.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 feb 2014 18:46

antoon schreef:Blijf maar gewoon volhouden Mohammed, toch denk ik dat je je je tijd beter kan besteden door alles eens rustig zonder vooroordeel te beschouwen.

Dat geldt voor jou evenzeer, beste Antoon.

Kijk eens naar de reden waarom Paulus de mannen afraadt om te trouwen:

29 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. Laat daarom ieder die een vrouw heeft zo leven dat het hem niet in beslag neemt, 30 ieder die verdriet heeft zo dat hij er niet door wordt beheerst, ieder die vreugde voelt zo dat hij er niet in opgaat, ieder die bezit verwerft alsof het niet zijn eigendom is, 31 ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder. 32 Ik zou willen dat u geen zorgen hebt. Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. 33 Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen,

Dus er zijn heden ten dage nog steeds weet ik hoeveel mensen onder het celibaat omdat Paulus dacht dat er maar weinig tijd was en elke minuut besteedt moet worden aan God.

Paulus leefde heel duidelijk in, voor zijn gevoel de laatste eeuw.

Rom 13:
11 U kent de huidige tijd: het moment is gekomen waarop u uit de slaap moet ontwaken, want de redding is ons meer nabij dan toen we tot geloof kwamen. 12 De nacht loopt ten einde, de dag nadert al. Laten we ons daarom ontdoen van de praktijken van de duisternis en ons omgorden met de wapens van het licht.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”