mealybug schreef:Daar ligt onze sleutel tot behoud ook niet.
Die ligt in de gehoorzaamheid en het vertrouwen op Christus, niet allerlei waarom zus en waarom zo vragen.
Gehoorzaamheid en vertrouwen op Christus worden niet in onze natuur gevonden.
Was dat wel zo dan was er geen wedergeboorte nodig.
Romeinen 5 maakt in ieder geval duidelijk dat door Adam de zonde in de wereld gekomen is.
Vraag mbt erfzonde is in ieder geval of wij met een natuur geboren worden waar de zonde vanaf het begin in woont of dat wij juist niet met een natuur geboren worden waar van begin af aan de zonde in woont.
Vers 17 maakt duidelijk dat Adam zijn nageslacht overgegeven heeft aan de overheersing van de dood.
En in wezen zegt hij dan toch ook, dat wij, als nageslacht van Adam overgegeven zijn aan de overheersing van de zonde? Als de dood overheerst dan overheerst de zonde.
Adam's zonde (in het paradijs) heeft gevolgen voor ons.
Ons zondigen kan niet los van Adam's zonde gezien worden.
Vers 18 spreekt er van dat door 1 misdaad de verdoemenis over alle mensen gekomen is.
Die ene misdaad is dus de oorzaak van onze verdoemenis.
Door(dia=door middel van) die ene misdaad........
Adam's misdaad is dus de oorzaak van onze verdoemenis.
Onze verdoemenis vindt dus zijn grond in deze ene misdaad.
Vanuit het doen van Adam is onze verdoemenis ontstaan.
Adam's daad veroorzaakte onze verdoemenis.
Er is dus een bepaald verband tussen Adam's zonde in het paradijs en de gevolgen daarvan voor en in ons leven
De ongehoorzaamheid van Adam is dus van grote invloed op hoe wij leven
Adam's ongehoorzaamheid beinvloedt de "kwaliteit van leven" bij alle mensen
En die invloed heeft tot gevolg dat over allen de verdoemenis komt.
Vers 19 zegt in enigszins andere bewoordingen ongeveer hetzelfde.
Daarnaast wordt er een bepaalde lijn in dit vers getrokken.
Velen worden door de gehoorzaamheid van Christus gerechtvaardigd(gesteld), gelijk ze door de ongehoorzaamheid van Adam tot zondaren werden gesteld.
Adam heeft ons in zijn ondergang betrokken en met zich verdorven, zoals Christus ons door Zijn genade tot de zaligheid heeft wedergebracht.
De zonde van Adam wordt ons op dezelfde wijze toegerekend als de genade van Christus.
Adam is ongehoorzaam en zijn ongehoorzaamheid wordt ons toegerekend.
Christus is gehoorzaam en Zijn gehoorzaamheid wordt ons toegerekend.
Daarom zegt de Schrift:..Want gelijk zij allen
in Adam sterven alzo zullen ook allen
in Christus leven.
Zo toont de apostel dat
in Christus het leven herwonnen wordt, dat
in Adam verloren was.
Adam heeft dus niet slechts zichzelf in ellende en verderf gestort, maar ook onze natuur in hetzelfde ongeluk gestort.
Daarom staat er geschreven......Efeze2:3.....wij waren van nature(!) kinderen des toorns.....
Zo ontvangen wij onze "vleselijke natuur" van Adam en onze geestelijke natuur door de wedergeboorte.
Van nature kinderen des toorns.
Van nature niet in staat te zien en in te gaan.
Enkel door wedergeboorte.
De wedergeboorte zélf is het bewijs van onze gevallen natuur.
h.g.
Learsi