Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Psalm 51 vers 7: Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.
Psalm 58 vers 4: De goddelozen zijn vervreemd van de baarmoeder aan; de leugensprekers dolen van moeders buik aan.
Job 15 vers 14: Wat is de mens, dat hij zuiver zou zijn, en die geboren is van een vrouw, dat hij rechtvaardig zou zijn?
Job 14 vers 4: 4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.
En bij dat laatste vers zeggen de kanttekeningen:
Niet een.
Dat is, niemand kan een mens bekomen, die zuiver en zonder zonde, naar den algemenen loop der natuur, uit een zondigen mens geboren is. Zo bekent hij dat hij mede onrein en zondig was, wensende dat God hem niet minder dan andere boetvaardige zondaren, genadig wilde wezen en hem niet meer dan anderen straffen.
Jvslooten schreef:Ik heb even moeten zoeken, maar dit is ook een duidelijke tekst:
Ach, Heere HEERE! Zie, Gij hebt de hemelen en de aarde gemaakt, door Uw grote kracht en door Uw uitgestrekten arm; geen ding is U te wonderlijk.
Gij, Die goedertierenheid doet aan duizenden, en de ongerechtigheid der vaderen vergeldt in den schoot hunner kinderen na hen; Gij grote, Gij geweldige God, Wiens Naam is HEERE der heirscharen! (Jeremia 32:17-18)
Verder is natuurlijk Romeinen 5:12-21 een ontzettend duidelijke tekst, maar die is vast al wel genoemd.
Of is de hele erfzonde-theologie inderdaad op een dergelijk dun bewijs gefundeerd?
mohamed schreef:'De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.' (Ez 18,20)
Jvslooten schreef:Het enige probleem is dat deze tekst niets, maar dan ook niets met erfzonde te maken heeft.
StillAwake schreef:Nogmaals: ik geloof de erfzondeleer, maar kan er in de Bijbel weinig over vinden. De sterkste tekst lijkt me psalm 51, maar die kan dus ook anders geïnterpreteerd worden...
Boerin schreef:Heb ik ook altijd gehoord dat het overspel was, ook omdat ie er helemaal niet bijhoorde en zijn vader hem niet eens haalde toen die profeet kwam.
mona schreef:StillAwake begon deze draad met het verhaal over de afkomst van David. Dat hij (David) een buitenechtelijk kind zou zijn, en dat hij daarom de woorden uit psalm 51 vers 7 aanhaalt: Zie ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. Deze theorie wordt in deze link uiteengezet:
http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info ... n-psalm-51
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Jvslooten schreef:Ik vind de uitleg onwaarschijnlijk. David wordt niet voor niets 26 keer als de zoon van Isaï aangeduid, zowel door anderen als door hem zelf.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten