Erfzonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Erfzonde

Berichtdoor Jvslooten » 07 feb 2014 11:28

Daarom is de wedergeboorte ook zo belangrijk; omdat wij van geboorte af onrein zijn. Job 25 v. 4:Hoe zou een sterveling dan rechtvaardig zijn voor God, en hoe zou hij, geboren uit een vrouw, zuiver zijn?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 12:10

schelpje3 schreef:Psalm 51 vers 7: Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.

Psalm 58 vers 4: De goddelozen zijn vervreemd van de baarmoeder aan; de leugensprekers dolen van moeders buik aan.

Job 15 vers 14: Wat is de mens, dat hij zuiver zou zijn, en die geboren is van een vrouw, dat hij rechtvaardig zou zijn?

Job 14 vers 4: 4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.
En bij dat laatste vers zeggen de kanttekeningen:
Niet een.
Dat is, niemand kan een mens bekomen, die zuiver en zonder zonde, naar den algemenen loop der natuur, uit een zondigen mens geboren is. Zo bekent hij dat hij mede onrein en zondig was, wensende dat God hem niet minder dan andere boetvaardige zondaren, genadig wilde wezen en hem niet meer dan anderen straffen.

De eerste tekst die je aanvoert is de tekst waarvan ik de achtergrond niet ken (en mocht de buitenechtelijke achtergrond van David op waarheid berusten anders invul).
De tweede tekst noemt alleen de goddelozen.
De derde tekst lijkt ook niet echt te duiden op het feit dat de onreinheid en de zonde van Adam ook óns wordt aangerekend.

Nogmaals: ik geloof de erfzondeleer, maar kan er in de Bijbel weinig over vinden. De sterkste tekst lijkt me psalm 51, maar die kan dus ook anders geïnterpreteerd worden...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 feb 2014 13:08

Ik heb even moeten zoeken, maar dit is ook een duidelijke tekst:

Ach, Heere HEERE! Zie, Gij hebt de hemelen en de aarde gemaakt, door Uw grote kracht en door Uw uitgestrekten arm; geen ding is U te wonderlijk.
Gij, Die goedertierenheid doet aan duizenden, en de ongerechtigheid der vaderen vergeldt in den schoot hunner kinderen na hen; Gij grote, Gij geweldige God, Wiens Naam is HEERE der heirscharen!
(Jeremia 32:17-18)

Verder is natuurlijk Romeinen 5:12-21 een ontzettend duidelijke tekst, maar die is vast al wel genoemd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 feb 2014 13:18

Jvslooten schreef:Ik heb even moeten zoeken, maar dit is ook een duidelijke tekst:

Ach, Heere HEERE! Zie, Gij hebt de hemelen en de aarde gemaakt, door Uw grote kracht en door Uw uitgestrekten arm; geen ding is U te wonderlijk.
Gij, Die goedertierenheid doet aan duizenden, en de ongerechtigheid der vaderen vergeldt in den schoot hunner kinderen na hen; Gij grote, Gij geweldige God, Wiens Naam is HEERE der heirscharen!
(Jeremia 32:17-18)

Verder is natuurlijk Romeinen 5:12-21 een ontzettend duidelijke tekst, maar die is vast al wel genoemd.

Die tekst uit Jeremia was me nog niet opgevallen. Is inderdaad een duidelijkere tekst.
De Romeinentekst was inderdaad al langsgekomen, maar die spreekt van een gedane zonde door alle mensen, niet van een aangeboren zonde...
Moeilijk...

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 feb 2014 17:27

Mensen worden geboren met een zondenatuur omdat door een mens de zonde de wereld in is gekomen, zo niet zouden er ook onsterfelijke baby's geboren worden die niet ziek kunnen worden. In het jodendom noemen ze het de yetzer hara, de evil inclination van ons vlees, de oude vleselijke mens, het ik dat op de troon wil zitten en God niet wil gehoorzamen en wil doen wat ie zelf wil, de oude Adam, de oude mens, het vlees, de vleselijke natuur wordt het allemaal genoemd en dat is gedood aan het kruis, daarom moest Jezus in een lichaam komen gelijk aan dat van ons om met die yetzer hara af te rekenen en daarom kunnen we als we ons bekeren en kiezen om niet meer te doen wat we zelf willen, geen slaaf meer van de zonde zijn, sterven met Hem: dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. De natuurlijke mens wil God niet gehoorzamen en voelt zich veroordeeld door de wet, de geestelijke mens, de nieuwe natuur is vrij van de wet en wil God gehoorzamen en heeft Hem en iedereen lief.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2014 23:31

'De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.' (Ez 18,20)

De profeet Ezechiël leert ons dat we niet aangekeken worden op het kwaad van onze vaders en dat we dus geen zonde erven. Daaruit concludeer ik dat David inderdaad niet naar de erfzonde wees, omdat de erfzonde geen leerstelling is die we terugvinden in de wet en de profeten welke niet gebroken kunnen worden (Joh 10,35; Mat 5,18) volgens Jezus.

Om je vraag te beantwoorden:
Of is de hele erfzonde-theologie inderdaad op een dergelijk dun bewijs gefundeerd?

Sterker nog, er is geen enkel bewijs voor die leerstelling. :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2014 23:48

mohamed schreef:'De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.' (Ez 18,20)

Jvslooten schreef:Het enige probleem is dat deze tekst niets, maar dan ook niets met erfzonde te maken heeft.

Voor jou toch geen probleem? Ik bedoel, jij gelooft dat een ongedoopte zuigeling in de hel thuishoort vanwege wat Adam heeft gedaan, maar anderen vinden dat misschien een beetje barbaars. Hoewel ik het onzin vind wat je zegt wil ik die discussie niet met je aangaan, dus hier nog twee andere verzen waar precies hetzelfde staat en die dan ook niets maar dan helemaal niets met de erfzonde te maken hebben.

De vaders mogen niet ter dood gebracht worden om de kinderen, en de kinderen mogen niet ter dood gebracht worden om de vaders. Ieder zal alleen om zijn eigen zonde ter dood gebracht worden. (Deut 24,16)

Maar hun kinderen bracht hij niet ter dood, maar hij deed zoals geschreven staat in de wet, in het boek van Mozes, waar de HEERE geboden heeft: De vaders mogen niet ter dood gebracht worden om de kinderen en de kinderen mogen niet ter dood gebracht worden om de vaders, maar ieder zal om zijn eigen zonde ter dood gebracht worden. (2 Kron 25,4)

Deze verzen hebben niks maar dan ook helemaal niks met de erfzonde van doen, dus kras ze maar uit uw bijbel.[/sarcasme]

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2014 00:35

StillAwake schreef:Nogmaals: ik geloof de erfzondeleer, maar kan er in de Bijbel weinig over vinden. De sterkste tekst lijkt me psalm 51, maar die kan dus ook anders geïnterpreteerd worden...

De waarheid is dat de wet van Mozes erfzonde zelfs verbiedt (2 Kron 25,4) en stelt dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen kwaad.

Wel, je hebt dus terecht gezegd dat de Bijbel niets leert over erfzonde en dat je er nog in gelooft kunnen we samen op studeren tot je dat niet meer doet en dat kan onderbouwen als je wilt. ;)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 feb 2014 00:49

@StillAwake en anderen, ik hoorde destijds een preek van ds v. Campen.
Neem de moeite eens deze te luisteren. Geweldig mooi uitgelegd.

http://www.maranathakerk.nu/erediensten ... 11-25-1700
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 feb 2014 08:01

Ex. 34:7, Num. 14:18, Jer. 32:18?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 feb 2014 09:45

StillAwake begon deze draad met het verhaal over de afkomst van David. Dat hij (David) een buitenechtelijk kind zou zijn, en dat hij daarom de woorden uit psalm 51 vers 7 aanhaalt: Zie ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. Deze theorie wordt in deze link uiteengezet:
http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info ... n-psalm-51
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 09:58

Heb ik ook altijd gehoord dat het overspel was, ook omdat ie er helemaal niet bijhoorde en zijn vader hem niet eens haalde toen die profeet kwam.
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 feb 2014 10:01

Boerin schreef:Heb ik ook altijd gehoord dat het overspel was, ook omdat ie er helemaal niet bijhoorde en zijn vader hem niet eens haalde toen die profeet kwam.

Precies! :!:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 feb 2014 10:08

mona schreef:StillAwake begon deze draad met het verhaal over de afkomst van David. Dat hij (David) een buitenechtelijk kind zou zijn, en dat hij daarom de woorden uit psalm 51 vers 7 aanhaalt: Zie ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. Deze theorie wordt in deze link uiteengezet:
http://www.hetkoninkrijkderhemelen.info ... n-psalm-51
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Ik vind de uitleg onwaarschijnlijk. David wordt niet voor niets 26 keer als de zoon van Isaï aangeduid, zowel door anderen als door hem zelf.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 10:18

Jvslooten schreef:Ik vind de uitleg onwaarschijnlijk. David wordt niet voor niets 26 keer als de zoon van Isaï aangeduid, zowel door anderen als door hem zelf.

Ik heb niet die hele uitleg gelezen, maar ik had gehoord dat ie wel de zoon van Isai was, maar van een andere vrouw. Jozef hoorde er ook niet bij, die broers van die andere moeder hadden een hekel aan hem, maar die werd wel voorgetrokken door z'n vader.
Zach91

Terug naar “Archief”