Jvslooten schreef:Helemaal mee eens. Maar is dat een reden om te zeggen: ´´Ach, het is eigenlijk ook onzin om alle zonden te verbieden. Ik bedoel, we maken allemaal wel eens een uitglijder toch? Trouwens, waarom denk je eigenlijk over mij te moeten oordelen? Ik vind dat je mij moet vergeven, dan kan ik tenminste rustig door zondigen zonder gewetenswroeging.´´? Moet je bij Justitie mee aankomen als je de fout in bent gegaan. Laat staan bij de hemelse Rechter. <
Misschien ligt het wel aan mij en lees ik niet goed, maar ik heb nu niet echt hele sterk het idee dat Prisenor een lans probeert te breken voor sporadische uitglijders. Over uitglijders gesproken, ik citeer toch even een stukje uit het doopformulier: ´´Wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen en ook niet in de zonden blijven liggen. Want de doop is een zegel en volkomen betrouwbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.´´
Dat haal ik er niet uit. Iedereen die zondigt is een slaaf van de zonde, al is het af en toe en niet zo'n zware zonde. Het goede nieuws is: We zijn geen slaven meer van de zonde als we Jezus aannemen en wedergeboren worden. Dan zijn we heilig en onze vleselijke natuur is dood en Hij stelt ons in staat niet te zondigen en door de Geest de werkingen des lichaams te doden. Maar dat gelooft bijna niemand, want dat wordt zelden gepredikt. Ik heb altijd gehoord dat we 2 naturen hebben.
Hij veroordeelt ons niet, er is geen veroordeling voor wie in Christus Jezus zijn, wat voor zonde je ook hebt gedaan en pas als je dat ziet en niet meer veroordeeld wordt kun je ervoor kiezen niet meer te zondigen, net als die overspelige vrouw, want Hij doet het. Anders blijf je onder de wet zitten en in Romeinen 7.
Het is niet voor iedereen een keuze. Sommige mensen kunnen vanuit zelfbeheersing etc. keurig leven, maar niet zondeloos en anderen niet, maar die eerste groep moet weer oppassen met oordelen.
Het is ook een groei. De jongelingen hebben de boze overwonnen, niet de baby's.