Berichtdoor gravo » 06 feb 2014 00:41
Wel, kort en goed kan natuurlijk gezegd worden dat Wilsophie en ineke-kitty deze slag verloren hebben. Een strikte toepassing van Bijbels getalsymboliek blijkt niet mogelijk. Maar dat was te verwachten. Er is namelijk geen enkele theologie of Bijbeluitleg die 'sluitend' is.
Het feit dat er altijd exegese en theologie nodig is, is juist een bewijs van de onduidelijkheid in de Bijbel. Iedereen puzzelt, iedereen doet een poging, iedereen wil het op een rijtje krijgen en iedereen klampt zich vast aan een systeem, een uitgangspunt of een hoofdlijn die alles aan elkaar moet verbinden. Met het onvermijdelijke gevolg dat het toch ergens scheef gaat. Het is razend moeilijk om een eenduidige verklaring voor alle Bijbelse gegevens op te stellen.
In dat vacuüm voorzien theologen, Bijbeluitleggers en exegeten. Maar die kunnen nooit de absolute betekenis en de ultieme uitleg van de Bijbel verwoorden. Wie dit heeft gezien is geïnteresseerd in al die oude en nieuwe verklaringen, maar zal zich er niet zo snel met huid en haar aan overgeven.
Het is met het Woord van God net zoals met de liefde van Christus: wie is in staat om de lengte, breedte, hoogte en diepte daarvan weer te geven?
Nog iets anders:
Ik heb ooit een "blauwe vraag" gesteld aan Wilsophie. Die vraag luidde kortweg: is het van belang voor mijn persoonlijk heil om jouw (Wilsophie's) opvatting over te nemen of niet?
Zo ja (was mijn mening) dan had dat moeten leiden tot een sterke waarschuwing aan mijn adres, omdat ik dreigde verloren te gaan. Ik heb die waarschuwing nooit in de woorden van Wilsophie geproefd.
Zo nee, dan zouden we het verschil van opvatting gewoon kunnen laten bestaan en elkaar toch als broeder en zuster kunnen blijven erkennen.
Uit het antwoord van Wilsophie proefde ik eerder het laatste, dan het eerste. Het was geen halszaak, om het zo eens te zeggen. Ondanks onze heftige meningsverschillen veroordelen we elkaar niet als ongelovigen of afvalligen.
Daarom wil ik dan ook maar oproepen om er verder geen zaak van leven of dood meer van te maken. Kennelijk zijn er zeer afwijkende meningen omtrent de Bijbeluitleg. En rammelen die opvattingen ook vaak. Kennelijk komt dat allemaal voort uit onze beperkte mogelijkheden. Iedereen puzzelt, maar niemand legt het laatste stukje! Onze dappere pogingen, ook van de kerkelijke theologen, blijven menselijke en beperkte pogingen.
Het valt dus wel te relativeren, die "overwinning" van ons, die de Bijbeluitleg van Wilsophie en ineke-kitty niet delen.
Het zou goed zijn om als christenen onder elkaar ook eens een gesprek van hart tot hart te openen.
Want uiteindelijk zijn wij allen mens, zoeken wij allen naar geborgenheid, hebben we allen te maken met het kwaad van pijn, eenzaamheid, twijfel, angst of armoede.
Daarvoor gebruiken we allen hetzelfde medicijn: de liefde van God die ons duidelijker dan ooit in Christus Jezus is geopenbaard.
Over van alles kan getwijfeld, gedebatteerd en gestreden worden, maar deze liefde staat vast, het is het ankerpunt van elke christen.
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)