Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Gegoochel met getallen

Berichtdoor Jvslooten » 05 feb 2014 23:25

Wilsophie schreef:Jij haalt dingen klakkeloos van een rijtje wat van Wikepedia komt en zegt dat je het van mij hebt gekregen. Met zulke jokkebrokken ga ik niet verder in gesprek.
Ik begrijp dat het je te heet onder de voeten wordt, nu blijkt dat je de leugen liever hebt dan de Waarheid. Het zij zo.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 05 feb 2014 23:42

tja, nat gaan op je unique selling point garandeert nu eenmaal dat het lastig is om zonder enige hoon de discussie uit te wandelen. Zeker als je met een zekere mate van vasthoudendheid hamert op het achterstallig onderhoud m.b.t. die kennis bij anderen. Daar helpt geen bluf meer tegen vrees ik...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 feb 2014 23:47

yobem schreef:tja, nat gaan op je unique selling point garandeert nu eenmaal dat het lastig is om zonder enige hoon de discussie uit te wandelen. Zeker als je met een zekere mate van vasthoudendheid hamert op het achterstallig onderhoud m.b.t. die kennis bij anderen. Daar helpt geen bluf meer tegen vrees ik...

Ben ik helemaal met je eens. Vasthoudendheid en zekerheid is me niet gegund, maar ik beroep mij op de Allerhoogste Die zegt dat. "Niets mij kan scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus.
En als hoon het antwoord is op een unieke stelling die men niet kent dan zegt dat iets over de leden van dit forum.
De rest van de woorden zijn leuk gevonden maar voor jouw rekening.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 feb 2014 23:52

Wilsophie schreef:Ben ik helemaal met je eens. Vasthoudendheid en zekerheid is me niet gegund, maar ik beroep mij op de Allerhoogste Die zegt dat. "Niets mij kan scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus.
En als hoon het antwoord is op een unieke stelling die men niet kent dan zegt dat iets over de leden van dit forum.

We gunnen je, dat je niet met dwaalleringen en occulte zaken bij God vandaan gedreven wordt.
Dat heet naastenliefde, maar dat begrijp je dus blijkbaar niet.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 05 feb 2014 23:56

Wilsophie schreef:Ben ik helemaal met je eens. Vasthoudendheid en zekerheid is me niet gegund, maar ik beroep mij op de Allerhoogste Die zegt dat. "Niets mij kan scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus.

Prima, en prachtig zo'n belijdenis. Maar dit topic zegt niet alleen iets over de overige forumleden. Het zegt ook iets over jou en kitty. Jullie hebben de aanwezige kennis van overige leden onderschat en de kennis van jezelf overschat. En dat is vrij pijnlijk duidelijk geworden. Het zou je sieren om dat gewoon te accepteren want wrijven in een vlek maakt het er niet beter op.

Ineke-kitty schreef:Ik heb hier op een flink aantal rode knoppen gedrukt, en ik hoop dat de moderator er iets mee doet.

Ik denk het niet. Dat is ook niet station nummer één wat mij betreft (en nee, dat heeft geen numerieke betekenis). Misschien moet je beginnen met het erkennen dat je zelf de plank missloeg en er blijk van hebt gegeven dat je eigen kennis niet toereikend was om een beginnersfout te voorkomen. Soms is het inzien van je eigen beperkingen een zegen met betrekking tot het leren in de toekomst.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 feb 2014 00:10

Ik heb me weer kostelijk vermaakt met lezen in dit topic.

Het grappige is dat op dit forum een aantal mensen zijn die hetzelfde gedrag vertonen. Zodra kritische vragen worden gesteld, of als de eigen argumenten niet zo goed blijken te zijn gaat men stampvoeten, het geloof van anderen in twijfel trekken en vrome praatjes over het eigen geloof houden. Vervolgens is de discussie voorbij. Wat hen per definitie de losers van de discussie maakt.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 06 feb 2014 00:41

Wel, kort en goed kan natuurlijk gezegd worden dat Wilsophie en ineke-kitty deze slag verloren hebben. Een strikte toepassing van Bijbels getalsymboliek blijkt niet mogelijk. Maar dat was te verwachten. Er is namelijk geen enkele theologie of Bijbeluitleg die 'sluitend' is.

Het feit dat er altijd exegese en theologie nodig is, is juist een bewijs van de onduidelijkheid in de Bijbel. Iedereen puzzelt, iedereen doet een poging, iedereen wil het op een rijtje krijgen en iedereen klampt zich vast aan een systeem, een uitgangspunt of een hoofdlijn die alles aan elkaar moet verbinden. Met het onvermijdelijke gevolg dat het toch ergens scheef gaat. Het is razend moeilijk om een eenduidige verklaring voor alle Bijbelse gegevens op te stellen.
In dat vacuüm voorzien theologen, Bijbeluitleggers en exegeten. Maar die kunnen nooit de absolute betekenis en de ultieme uitleg van de Bijbel verwoorden. Wie dit heeft gezien is geïnteresseerd in al die oude en nieuwe verklaringen, maar zal zich er niet zo snel met huid en haar aan overgeven.
Het is met het Woord van God net zoals met de liefde van Christus: wie is in staat om de lengte, breedte, hoogte en diepte daarvan weer te geven?

Nog iets anders:

Ik heb ooit een "blauwe vraag" gesteld aan Wilsophie. Die vraag luidde kortweg: is het van belang voor mijn persoonlijk heil om jouw (Wilsophie's) opvatting over te nemen of niet?
Zo ja (was mijn mening) dan had dat moeten leiden tot een sterke waarschuwing aan mijn adres, omdat ik dreigde verloren te gaan. Ik heb die waarschuwing nooit in de woorden van Wilsophie geproefd.
Zo nee, dan zouden we het verschil van opvatting gewoon kunnen laten bestaan en elkaar toch als broeder en zuster kunnen blijven erkennen.

Uit het antwoord van Wilsophie proefde ik eerder het laatste, dan het eerste. Het was geen halszaak, om het zo eens te zeggen. Ondanks onze heftige meningsverschillen veroordelen we elkaar niet als ongelovigen of afvalligen.

Daarom wil ik dan ook maar oproepen om er verder geen zaak van leven of dood meer van te maken. Kennelijk zijn er zeer afwijkende meningen omtrent de Bijbeluitleg. En rammelen die opvattingen ook vaak. Kennelijk komt dat allemaal voort uit onze beperkte mogelijkheden. Iedereen puzzelt, maar niemand legt het laatste stukje! Onze dappere pogingen, ook van de kerkelijke theologen, blijven menselijke en beperkte pogingen.

Het valt dus wel te relativeren, die "overwinning" van ons, die de Bijbeluitleg van Wilsophie en ineke-kitty niet delen.
Het zou goed zijn om als christenen onder elkaar ook eens een gesprek van hart tot hart te openen.

Want uiteindelijk zijn wij allen mens, zoeken wij allen naar geborgenheid, hebben we allen te maken met het kwaad van pijn, eenzaamheid, twijfel, angst of armoede.

Daarvoor gebruiken we allen hetzelfde medicijn: de liefde van God die ons duidelijker dan ooit in Christus Jezus is geopenbaard.
Over van alles kan getwijfeld, gedebatteerd en gestreden worden, maar deze liefde staat vast, het is het ankerpunt van elke christen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

goldberg

Berichtdoor goldberg » 06 feb 2014 01:17

poeh, wat een topic is dit zeg, moe wordt ik ervan. Jongens wat kan men het ingewikkeld maken om zich erg slim willen voor te doen. Eerlijk gezegd is het de moeite niet om dit te bestuderen. Er zijn zoveel dwaalleren maar dan zeg ik, hou je aan je Bijbels zusters en praat niet zulke onzin na. Hou je bezig met dingen die belangrijk zijn en kijk omhoog naar Yeshua de messiah, hou je bezig met de liefde van God en hoe wij voor elkaar lief en medeleven kunnen tonen , in plaats van oordeel uit te spreken en je broeder of zuster als ongelovige uit te maken.Laat God Zijn werk doen en hou jezelf op het pad van Yeshua , want dat blijkt moeilijker te zijn dan je denkt. En dat blijkt hieruit dan weer het bewijs . Nou lekker toch!!!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 feb 2014 07:40

@ineke-kitty"

U krijgt een "rode kaart" wegens een zware vorm van jokkebrokken.

ineke-kitty schreef:
blijblij

Ik ben niet bekend met die site, en haal het dan ook daar niet vandaan.
Ik zoek namelijk nooit Bijbelse zaken op het internet, dus slaat het nergens op wat je beweert.

dus het volgende is gewoon heel bijzonder? :-({|= :-({|=

ineke-kitty schreef:
We zouden de verhouding van Egypte [= een type van de wereld], ten opzichte van het Land Kanaan niet geweten hebben, als de Hebreeuwse letters geen getalswaarde zouden hebben gehad.
Dat een dualistische en verdeelde wereld in contrast staat met het Land Kanaan, dat een type is van het hemels Kanaan, waarin geen " verdeeldheid", maar een "Eenheid" is.

Egypte = 40.10.200.90.40 = 380 = [ lijden, strijd, vijandschap, honger, dood]

Kanaan = 50.70.50.20 = 190 = [ verkregen, verkoren]
30 voud, 60 voud, en 100 voud = 190 = vruchtdragen, voortbrengen en leven [ Markus 4:20].

holyhome.nl schreef:
We zouden de verhouding van Egypte (= type van de wereld), ten opzichte van het Land Kanaän niet geweten hebben, als de Hebreeuwse letters geen getalswaarde zouden hebben gehad.
Dat een dualistische en verdeelde wereld in contrast staat met het land Kanaän, dat een type is van het hemels Kanaän, waarin geen “verdeeldheid”, maar “Eenheid” is.

Egypte = 40.10.200.90.40 = 380 = (Lijden, strijd, vijandschap, honger, dood)

Kanaän = 50.70.50.20 = 190 = (verkregen, verkoren)
30 voud, 60 voud, en 100 voud = 190 = Vruchtdragen, voortbrengen en leven (Markus 4:20)

Zoek de verschillen! =D> =D> =D>

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 feb 2014 08:21

Wilsophie schreef:Als je niet de woorden van de grondtekst gebruikt en je werkt met sluitletters kom je tot een andere conclusie. Succes met goochelen verder.

hier een foto van de grondtekst van Genesis 1: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 7371138346

Kijk eens naar het (van rechts naar links) 5e woord: hasjamayim: ha= lidwoord, blijft over sjamayim: sin - mem - yod - mem. En kijk eens goed naar de vorm van de twee mem's...
He, de mem die het woord afsluit heeft een hele andere vorm dan de mem in het midden. Jawel hoor, in de grondtekst wordt de sluit-mem gebruikt. En de waarde van de sluit-mem is 600. Dus wie zit hier nu te goochelen?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 feb 2014 08:24

Wilsophie schreef:
En als hoon het antwoord is op een unieke stelling die men niet kent die keihard weerlegt wordt, dan zegt dat iets over de leden van dit forum.

zo klopt je post....

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 feb 2014 08:58

rotterdam schreef:Zoek de verschillen! =D> =D> =D>

Als ik dit op mijn bureau kreeg van leerlingen dan ging door deze verslagen een mooie rode streep. Dit is of overgenomen van elkaar of van dezelfde bron. Hoe dan ook, de overeenkomst is zo groot dat van toeval geen sprake kan zijn.

Ik vind het ook spijtig dat in alle toonaarden ontkend wordt dat de berekeningen niet kloppen. Een persoon kan wat mij betreft gewoon zeggen er nog eens naar te moeten kijken, of dat hij/zij er naast zit en dan was het wat mij betreft gewoon klaar geweest. Nu komt het eerder over als hoogmoed die zeer ongepast is.

Edit: excuus voor de fouten, autocorrectie op de telefoon zorgt soms voor erg vervelende dingen.
Laatst gewijzigd door Faramir op 06 feb 2014 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 feb 2014 09:28

Faramir schreef:Zoek de verschillen! =D> =D> =D>
Als ik dit op mijn bureau kreeg van leerlingen dan ging door bijdoe verslagen een mooier rode streep. Dit is of overgenomen van elkaar of van dezelfde bron. Hoe dan ook, de overeenkomst is zo groot dat van toeval geen sprake kan zijn.

Ik vind het ook spijtig dat in alle toonaarden ontkend wordt dat de berekeningen niet kloppen. Een persoon kan wat mij betreft gewoon zeggen er nog eens naar te moeten kijken, of dat hij/zij er naast zit en dan was het wat mij betreft gewoon klaar geweest. Nu komt het eerder over als hoogmoed die zeer ongepast is.

Klopt - het zal mij benieuwen of ze hier nog op terugkomt - zo niet dan weten we nu, in ieder geval nu definitief, dat we deze mevrouw nooit meer serieus hoeven te nemen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 feb 2014 09:30

rotterdam schreef:Zoek de verschillen! =D> =D> =D>

Faramir schreef:Als ik dit op mijn bureau kreeg van leerlingen dan ging door bijdoe verslagen een mooier rode streep. Dit is of overgenomen van elkaar of van dezelfde bron. Hoe dan ook, de overeenkomst is zo groot dat van toeval geen sprake kan zijn.

En terecht.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2014 10:01

Een zin uit de meditatie van vandaag (zie hedendaagse meditaties)

Woorden kunnen ook echt rampzalig zijn. Ze zijn soms als een vlammetje dat een ontploffing veroorzaakt. Het begin van een twist is als het doorsteken van een waterkering (Spr. 17: 14). Uiteindelijk is de vraag: leeft er vrede in mijn hart, of boosaardigheid? Wil ik vrede stichten of ruzie veroorzaken?

Terug naar “[Religie] - Open forum”