Joh 17 is het perfecte antwoord op je vragen JvS
Maar wat is dat eigenlijk, heiliging?
De Wet is ook heilig, echter wij kunnen de Wet niet volbrengen dus moet je de Waarheid onder ogen zien. Romeinen 7:12
Uit jezelf kan je niet heilig worden, maar leer je de Waarheid

kennen zal Hij je Heilig doen worden. Joh 17 :17 - 19
Heilig hen door Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.
Zoals U Mij in de wereld gezonden hebt, heb ook Ik hen in de wereld gezonden.
En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd zijn in de waarheid.
Hoe verhoud het heiligen zich bijvoorbeeld met bekering en wedergeboorte?
Heiliging is verbonden met bekering en wedergeboorte.
Joh 17:9
Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.
Kunnen we trouwens wel spreken van heiligen, of is 'geheiligd worden' een betere uitdrukking?
Dat laatste.
Joh 17 : 17 - 19 wederom
En waarom eigenlijk, die heiliging? En hoe ziet die heiliging er uit?
Joh 17 :21 - 24
opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;
Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.
Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.
Zo zijn er nog veel en veel meer vragen. Speelt de heiliging bijvoorbeeld ook nog een rol in de strijd, die in mijn leden is of richt zij zich uitsluitend op de nieuwe natuur? En wat heeft heiliging te maken met loon(derving), waar in de Schrift zoveel over wordt gesproken? En wordt door de heiliging het geloof versterkt, of werkt het juist eerder andersom?
Kortom de heiliging dient tot jaloezie naar anderen, Hij moet schitteren in onze heiliging.
De heiliging speelt wat mij betreft ook in onze leden, als je losse handjes hebt dan zal de heiliging er voor zorgen dat je liefdevol(ler) zal worden / zijn. Dit is uiteraard het gevolg van de nieuwe natuur maar die is niet uit mij maar uit Hem!
Het loon van de zonde is de dood maar als je als heilig gezien mag worden door Zijn bloed dan is je loon het eeuwige leven in Zijn nabijheid.
De heiliging is een vrucht van het geloof.
Nu hebben zij erkend dat alles wat U Mij gegeven hebt, bij U vandaan komt.
Want de woorden die U Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze aangenomen, en zij hebben daadwerkelijk erkend dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd dat U Mij gezonden hebt
Ik heb ook een persoonlijke vraag: wat betekend de heiliging voor jou?
Jes 1 : 18 - 20
Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren,zegt de HEERE.
Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw;
al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol.
Als
u gewillig bent en luistert,zult u het goede van het land eten,
maar als u weigert en ongehoorzaam bent, zult u door het zwaard gegeten worden;
want de mond van de HEERE heeft gesproken.
Weer een keuze
Maar wel omdat Hij mij eerst lief gehad heeft
Gr Byte