Heiliging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Heiliging

Berichtdoor Jvslooten » 03 feb 2014 17:27

''Wees heilig, want Ik ben heilig.''

Het is deze tekst, die we tot vier keer in Leviticus tegenkomen en die ook door Petrus wordt aangehaald in zijn 1e brief (1:16), waar hij ze gebruikt om de vreemdelingen in de verstrooiing te bewegen tot een heilige levenswandel. Maar wat is dat eigenlijk, heiliging? Hoe verhoud het heiligen zich bijvoorbeeld met bekering en wedergeboorte? Kunnen we trouwens wel spreken van heiligen, of is 'geheiligd worden' een betere uitdrukking? En waarom eigenlijk, die heiliging? En hoe ziet die heiliging er uit?

Zo zijn er nog veel en veel meer vragen. Speelt de heiliging bijvoorbeeld ook nog een rol in de strijd, die in mijn leden is of richt zij zich uitsluitend op de nieuwe natuur? En wat heeft heiliging te maken met loon(derving), waar in de Schrift zoveel over wordt gesproken? En wordt door de heiliging het geloof versterkt, of werkt het juist eerder andersom? Ik heb ook een persoonlijke vraag: wat betekend de heiliging voor jou?

Byte
Luitenant
Luitenant

Re: Heiliging

Berichtdoor Byte » 03 feb 2014 21:58

Joh 17 is het perfecte antwoord op je vragen JvS :wink:

Maar wat is dat eigenlijk, heiliging?

De Wet is ook heilig, echter wij kunnen de Wet niet volbrengen dus moet je de Waarheid onder ogen zien. Romeinen 7:12

Uit jezelf kan je niet heilig worden, maar leer je de Waarheid :wink: kennen zal Hij je Heilig doen worden. Joh 17 :17 - 19
Heilig hen door Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.
Zoals U Mij in de wereld gezonden hebt, heb ook Ik hen in de wereld gezonden.
En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd zijn in de waarheid.

Hoe verhoud het heiligen zich bijvoorbeeld met bekering en wedergeboorte?

Heiliging is verbonden met bekering en wedergeboorte.
Joh 17:9
Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.

Kunnen we trouwens wel spreken van heiligen, of is 'geheiligd worden' een betere uitdrukking?

Dat laatste.
Joh 17 : 17 - 19 wederom

En waarom eigenlijk, die heiliging? En hoe ziet die heiliging er uit?

Joh 17 :21 - 24
opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;
Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.
Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn die U Mij gegeven hebt, opdat zij Mijn heerlijkheid zien, die U Mij gegeven hebt, omdat U Mij hebt liefgehad vóór de grondlegging van de wereld.

Zo zijn er nog veel en veel meer vragen. Speelt de heiliging bijvoorbeeld ook nog een rol in de strijd, die in mijn leden is of richt zij zich uitsluitend op de nieuwe natuur? En wat heeft heiliging te maken met loon(derving), waar in de Schrift zoveel over wordt gesproken? En wordt door de heiliging het geloof versterkt, of werkt het juist eerder andersom?

Kortom de heiliging dient tot jaloezie naar anderen, Hij moet schitteren in onze heiliging.
De heiliging speelt wat mij betreft ook in onze leden, als je losse handjes hebt dan zal de heiliging er voor zorgen dat je liefdevol(ler) zal worden / zijn. Dit is uiteraard het gevolg van de nieuwe natuur maar die is niet uit mij maar uit Hem!
Het loon van de zonde is de dood maar als je als heilig gezien mag worden door Zijn bloed dan is je loon het eeuwige leven in Zijn nabijheid.

De heiliging is een vrucht van het geloof.
Nu hebben zij erkend dat alles wat U Mij gegeven hebt, bij U vandaan komt.
Want de woorden die U Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze aangenomen, en zij hebben daadwerkelijk erkend dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd dat U Mij gezonden hebt

Ik heb ook een persoonlijke vraag: wat betekend de heiliging voor jou?

Jes 1 : 18 - 20
Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren,zegt de HEERE.
Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw;
al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol.
Als u gewillig bent en luistert,zult u het goede van het land eten,
maar als u weigert en ongehoorzaam bent, zult u door het zwaard gegeten worden;
want de mond van de HEERE heeft gesproken.

Weer een keuze ;)

Maar wel omdat Hij mij eerst lief gehad heeft :!:

Gr Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 feb 2014 22:44

Jvslooten schreef:''Wees heilig, want Ik ben heilig.''

Het is deze tekst, die we tot vier keer in Leviticus tegenkomen en die ook door Petrus wordt aangehaald in zijn 1e brief (1:16), waar hij ze gebruikt om de vreemdelingen in de verstrooiing te bewegen tot een heilige levenswandel. Maar wat is dat eigenlijk, heiliging? Hoe verhoud het heiligen zich bijvoorbeeld met bekering en wedergeboorte? Kunnen we trouwens wel spreken van heiligen, of is 'geheiligd worden' een betere uitdrukking? En waarom eigenlijk, die heiliging? En hoe ziet die heiliging er uit?
Heiliging is afgezonderd van, toegewijd aan. Dus afgezonderd van de wereld en de zonde, en toegewijd aan God en Zijn wil.
Dat gebeurd positioneel bij het geloof en de wedergeboorte.
In de dagelijkse praktijk is het een proces en dan vind ik geheiligd worden geen goede uitdrukking, veuls te passief :!:
Wees heilig is een opdracht, niet iets wat je overkomt.
Jvslooten schreef:Zo zijn er nog veel en veel meer vragen. Speelt de heiliging bijvoorbeeld ook nog een rol in de strijd, die in mijn leden is of richt zij zich uitsluitend op de nieuwe natuur? En wat heeft heiliging te maken met loon(derving), waar in de Schrift zoveel over wordt gesproken? En wordt door de heiliging het geloof versterkt, of werkt het juist eerder andersom? Ik heb ook een persoonlijke vraag: wat betekend de heiliging voor jou?
Ik denk dat de strijd zich niet tegen de nieuwe natuur richt, daar vind ie immers geen aansluiting want die nieuwe natuur is uit God geboren. Helemaal oké dus :!: De vleselijke natuur blijft fout, daar zijn aanknopingspunten genoeg te vinden voor de zonden.

Ik denk dat geloof wel versterkt kan worden door de heiliging, maar heiliging is geen grond voor geloof.
En andersom werkt het volgens mij ook, hoe meer geloof hoe meer heiliging.

Gelovigen komen voor de rechterstoel van Christus waar Hij al hun werken zal oordelen.
De goede werken worden beloond en de rest wordt als hout, hooi en stoppels verbrand. 1 Korinthe 3.
Hoe minder er verbrand wordt hoe meer loon, en andersom hoe meer er verbrand wordt hoe minder loon.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 feb 2014 00:18

Jvslooten schreef:''Wees heilig, want Ik ben heilig.''

Zo zijn er nog veel en veel meer vragen. Speelt de heiliging bijvoorbeeld ook nog een rol in de strijd, die in mijn leden is of richt zij zich uitsluitend op de nieuwe natuur? En wat heeft heiliging te maken met loon(derving), waar in de Schrift zoveel over wordt gesproken? En wordt door de heiliging het geloof versterkt, of werkt het juist eerder andersom? Ik heb ook een persoonlijke vraag: wat betekend de heiliging voor jou?

Onze geest is gelijk heilig bij de wedergeboorte, maar we moeten het uitwandelen en dat is een groei van baby naar jongeling die de boze heeft overwonnen naar vader. Geleid worden door de Geest en door de Geest de werkingen des lichaams doden (Rom. 8 ). Dat kan pas als je op het punt bent gekomen van ik ellendig mens, ik kan het zelf niet en dan inziet dat je oude zondenatuur dood is en die voor dood houden: geloven en uitspreken, je verstand vernieuwen door het Woord.
1 Tes. 5
En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn. 24 Die u roept, is getrouw; Hij zal het ook doen.

Joh. 17
Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid. 18 Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, heb ook Ik hen gezonden in de wereld; 19 en Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

Fil. 3
(Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.
12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben. 13 Broeders, ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen heb, 14 maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus.

Jezus kwam om ons te bevrijden van zonde.
En ik geloof dat het pas lukt als je de Vader echt leert kennen, wat Paulus zegt: dit alles om Hem te kennen, kennen door ervaringskennis.
Heb er een mooi boek van ontdekt:
http://www.temcat.com/011-Prayer-Prom/P ... -Fitch.pdf
Ik had er een vnl. Engelstalig topic van aangemaakt: viewtopic.php?f=31&t=27220&hilit=holiness#p1931396.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2014 16:02

De bevrijding van de zonde is een middel, niet zozeer een doel, vergeving is een middel. God is heilig en Hij schiep de mens naar Zijn beeld. Heilig zoals Hij heilig is. Jezus kwam naar de aarde om dat beeld te herstellen. Hij, Gods Zoon leefde zoals wij dat hadden moeten doen maar niet konden, heilig, zonder zonde. En zo kunnen wij, vergeven, weer naar Gods beeld veranderd worden. Dat is het doel. En dat is ook de heiliging. Dat begint bij je bekering en vanaf dan begint het proces van de heiliging, dan ga je steeds meer op Hem lijken.

18 Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

9 Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze afgelegd hebt 10 en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 20 feb 2014 18:33

Vorig jaar hebben we in de zondagavonddiensten de twee brieven aan de Thessalonicenzen behandeld.
Hierin komt de levensheiliging erg naar voren. Hoe je tot eer van Christus leven moet, hoe je dat praktisch in deze tijd moet invullen. Wat er mis kan gaan, en ook wat de consequenties zijn om in Christus te geloven. En vooral: hoe de Heere degene die voor Hem willen leven, wil helpen en bijstaan, en wil vormen naar Zijn Beeld.
Tekst voor tekst is de dominee door deze brieven heen gegaan. Het was heel leerzaam, ontdekkend, en vooral zeer bemoedigend.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 12 mar 2014 09:40

Het is jammer dat het ondwerp Heiliging vaak verkeerd wordt begrepen en uitgelegd in heel veel kerken, waardoor er een ander beeld van God wordt geschetst van God dan hoe Hij zich wilde openbaren. Als er bijvoorbeeld op boze toon gezegd wordt: "zonder Heiliging zal niemand de HEERE zien" en "weest Heilig want Ik ben Heilig" weet je nog niet wat je nu wel of niet moet of wat er verwacht wordt.

Vroeger dacht ik altijd dat Heilig betekent: zonder zonde, volmaakt, puur. Net zoals God.
Dit is echter niet waar, daar hebben we andere woorden voor. Heiliging of Heilig betekend in de meest eenvoudige zin van het woord, zoals ook enkele posts hierboven benoemd: Apart gezet/toegewijd.

Ik geef een paar voorbeelden:
1. Voor de zondeval vond er al heiliging plaats! God zegende en heiligde namelijk de sabbath. Dit deed Hij dus niet om de sabbath zonder zonde te maken, te volmaken, of te reinigen maar met maar 1 doel: De sabbath moest apart gezet worden, toegewijd worden aan een speciaal doel.

2. De voorwerpen in de tabernacel moesten worden geheiligd. Niet omdat ze bevuild waren van de zonde en volmaakt, zonder zonde moesten worden of meer op God gaan lijken. Nee, ze moesten worden apart gezet voor de dienst van God, toegewijd.

Daarom is "Weest Heilig want Ik ben Heilig" één van de MOOISTE verklaringen van God aan de mens in de Bijbel, en niet één van de engste. Het is, (mag ik het zo zeggen?) Gods huwelijksverklaring aan zijn Kerk. "Weest volkomen toegewijd/apart gezet voor Mij WANT Ik ben volkomen toegewijd/apart gezet voor jou!" Daar aan het Kruis heeft Hij zich volkomen apart gezet en toegewijd om ons te winnen. En daarom is het een schreeuw uit het diepst van het hart van de Bruidegom, waarin Hij eigenlijk zegt: Wil jij met Mij trouwen, want Ik wil met jou trouwen.

Daarom is Heiliging zowel een staat als een proces.
Een staat, omdat we bij onze bekering apart gezet werden, God tot een volk, een bruid.
Een proces, omdat we iedere dag weer opnieuw moeten zeggen: God ik wil mij aan U toewijden. (net zoals wij in onze huwelijken 1 maal een besluit hebben genomen, maar wel iedere dag moeten besluiten ons aan dat besluit te houden)
Een proces EN een staat dus.

Daarom betekend Heilig zijn niet 'zonder zonde zijn' hoewel deze dingen (zonder zonde, rein, volmaakt, als Christus) wel een gevolg zijn van de Heiligmaking (toewijding).

Dit is mijn opvatting over de Heiligmaking. Niet zoals ik vroeger dacht ver weg en onbereikbaar, maar één van de mooiste diepste liefdesverklaringen van God aan de mens.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mar 2014 10:31

@Timotheus, is het niet al deze dingen samen? Ik bedoel: apart gezet zijn, toewijding, het vluchten van de zonde, reinigen, enzovoorts. Ik zie geen tegenstelling tussen deze zaken, maar een samengaan ervan. Als bijvoorbeeld Petrus in 1 Petr. 1:16 verwijst naar Leviticus 11:44,45; 19:2; 20:7 (weest heilig, want Ik ben heilig), dan zit daar ook de verwijzing in naar "je niet verontreinigen" met die dingen die niet bij God horen. Daar gaan de oorspronkelijke verzen in Leviticus over (onreine dieren, hoererij, ongehoorzaamheid).
In 1 Petr. 1 trekt Petrus die lijn door naar "gehoorzaamheid", "niet gelijkvormig worden aan de begeerlijkheden" (vers 14), "heilig wandelen" (vers 15), "reiniging van de ziel" (vers 22) en "elkaar liefhebben uit een rein hart" (vers 22, de wet).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 12 mar 2014 10:37

Nee het zijn niet dezelfde dingen, het zijn gevolgen van elkaar. Reiniging is niet hetzelfde als Heiliging, maar wel logische gevolgen van elkaar. Dat is verwarrend want deze dingen kunnen dus eigenlijk ook weer niet los van elkaar gezien worden, maar in de aard van de betekenis van het woord is het niet hetzelfde.
Wie zich heiligt (toewijd) wordt als gevolg reiner (purer) inderdaad (oorzaak gevolg) maar is niet per definitie hetzelfde.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mar 2014 10:46

@ Timotheus, bedankt voor je reactie. Ik heb wel nog wat vraagtekens. Zou je daar eens je reactie op kunnen geven?
Timotheüs schreef:Het is jammer dat het ondwerp Heiliging vaak verkeerd wordt begrepen en uitgelegd in heel veel kerken, waardoor er een ander beeld van God wordt geschetst van God dan hoe Hij zich wilde openbaren. Als er bijvoorbeeld op boze toon gezegd wordt: "zonder Heiliging zal niemand de HEERE zien" en "weest Heilig want Ik ben Heilig" weet je nog niet wat je nu wel of niet moet of wat er verwacht wordt.

Vroeger dacht ik altijd dat Heilig betekent: zonder zonde, volmaakt, puur. Net zoals God.
Dit is echter niet waar, daar hebben we andere woorden voor. Heiliging of Heilig betekend in de meest eenvoudige zin van het woord, zoals ook enkele posts hierboven benoemd: Apart gezet/toegewijd.
Dat is inderdaad de letterlijke betekenis. Maar kom je uiteindelijk toch niet terecht op het zonder zonde, volmaakte en pure? Ik heb het idee van wel, en het is in elk geval de praktijk dat mensen uiteindelijk op die gedachte komen bij dit woord.
Het zit hem denk ik in de vraag waartoe of waarin worden mensen of zaken apart gezet? Waar gaat dat heen?
Timotheüs schreef:Ik geef een paar voorbeelden:
1. Voor de zondeval vond er al heiliging plaats! God zegende en heiligde namelijk de sabbath. Dit deed Hij dus niet om de sabbath zonder zonde te maken, te volmaken, of te reinigen maar met maar 1 doel: De sabbath moest apart gezet worden, toegewijd worden aan een speciaal doel.
Waar staat het onderstreepte in die betekenis dat God dat voor de zondeval deed? Als ik Exodus 20 lees dan lees ik dat God op de zevende dag rustte, maar er staat niet letterlijk dat Hij die rustdag toen zegende en heiligde. Eerder lees ik dat vanwege het rusten op de zevende dag, dat God de sabbat voor Zijn geheiligde volk (Israel) zegende en heiligde of apart zette. Dat is dus na de zondeval.
In Exodus 31 lees ik "Gij zult de sabbat onderhouden, want deze is iets heiligs voor u". Hiet wordt een causaal verband weergegeven. Omdat de sabbat heilig is, wordt er geeist dat aan Gods normen voldaan wordt. De heiligheid van die dag impliceert dus dat Gods normen niet overtreden mogen worden. Er moet aan voldaan worden. Geen wetsverbreking; geen zonde, dus puur en volmaakt. De heiliging impliceert dus het zondeloze, pure en volmaakte volgens mij als ik de Bijbel zo lees.

Timotheüs schreef:2. De voorwerpen in de tabernacel moesten worden geheiligd. Niet omdat ze bevuild waren van de zonde en volmaakt, zonder zonde moesten worden of meer op God gaan lijken. Nee, ze moesten worden apart gezet voor de dienst van God, toegewijd.
Hier geldt eigenlijk hetzelfde. Het feit dat ze apartgezet moesten worden en alleen mochten worden gebruikt volgens bepaalde regels, impliceert gewoon al dat de overtreding ervan een zonde is. Heiliging brengt zondeloosheid met zich mee.

Timotheüs schreef:Daarom is "Weest Heilig want Ik ben Heilig" één van de MOOISTE verklaringen van God aan de mens in de Bijbel, en niet één van de engste. Het is, (mag ik het zo zeggen?) Gods huwelijksverklaring aan zijn Kerk. "Weest volkomen toegewijd/apart gezet voor Mij WANT Ik ben volkomen toegewijd/apart gezet voor jou!" Daar aan het Kruis heeft Hij zich volkomen apart gezet en toegewijd om ons te winnen. En daarom is het een schreeuw uit het diepst van het hart van de Bruidegom, waarin Hij eigenlijk zegt: Wil jij met Mij trouwen, want Ik wil met jou trouwen.
Het is zeker een hele mooie verklaring van God aan de mens. Maar wat is er eng aan om te bedenken dat de Heiligheid van God impliceert dat God zonder zonde is, puur en volmaakt? Juist vanwege die zondeloosheid kon Christus voor ons sterven en Borg staan.
Wat houdt het "weest toegewijd/apart gezet" dan in? Het is m.i. een aansporing om zonder zonde te zijn, uit dankbaarheid voor de geschonken Genade. Het is een aansporing die telkens weer klinkt, niet om te veroordelen, maar om in herinnering te houden, om ons bij God in de buurt te houden (zoals je zelf ook zegt in het vervolg), en niet dat we na het tekenen van de huwelijksverklaring achterover kunnen leunen.
Timotheüs schreef:Daarom betekend Heilig zijn niet 'zonder zonde zijn' hoewel deze dingen (zonder zonde, rein, volmaakt, als Christus) wel een gevolg zijn van de Heiligmaking (toewijding).

Dit is mijn opvatting over de Heiligmaking. Niet zoals ik vroeger dacht ver weg en onbereikbaar, maar één van de mooiste diepste liefdesverklaringen van God aan de mens.
Heiliging is niet iets waar je als eerste mee start. Eerst moet je God leren kennen en daarin jezelf. Ik denk dat voor iedereen de heiliging in eerste instantie ver weg lijkt en onbereikbaar, maar dat is toch geen probleem? Dat is toch gewoon de werkelijkheid? Het lijkt een onmogelijkheid om Genade te ontvangen voor onze zonden, maar toch wil God die schenken door Christus.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 mar 2014 11:30

Timotheüs schreef:Nee het zijn niet dezelfde dingen, het zijn gevolgen van elkaar. Reiniging is niet hetzelfde als Heiliging, maar wel logische gevolgen van elkaar. Dat is verwarrend want deze dingen kunnen dus eigenlijk ook weer niet los van elkaar gezien worden, maar in de aard van de betekenis van het woord is het niet hetzelfde.
Wie zich heiligt (toewijd) wordt als gevolg reiner (purer) inderdaad (oorzaak gevolg) maar is niet per definitie hetzelfde.
Nou, dat vind ik wat kunstmatig. Als in het OT gezegd wordt: "heiligt u", dan betekent dat altijd dat er iets moet gebeuren: reiniging, zich onthouden van dingen enzovoorts. "Heiligt u" impliceert altijd een handeling, die kun je niet los van elkaar zien. Want zonder die handeling is er geen heiliging.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 12 mar 2014 13:16

Alexander 91,

Bedankt voor je open vragen. Ik weet nog niet zo goed hoe ik moet quoten en een overzichtelijk antwoord moet geven, dus ik doe het even zo:

Je gaat eerst in op de letterlijke betekenis en beaamd dit, en vraagt of je dan toch niet uitkomt uiteindelijk bij het ‘pure, volmaakte’.

Wel, daar heb je zeker gelijk in! Ik geloof dat de reiniging (purificatie) een gevolg is van de heiliging (toewijding). (Overigens werkt het andersom ook, maar ik ga het nu niet nog ingewikkelder maken, 1 ding tegelijk  )
In andere woorden, reiniging en heiliging zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar zijn wel twee verschillende dingen!

De vraag waartoe of waarin mensen worden apart gezet? Dat is apart van de wereld, in het Koninkrijk van God. Overgebracht van de duisternis naar het licht. Dat is een moment geweest van apart zetten (door God). Maar TEVENS is het ook een keuze om in dit licht te willen leven. Toewijding aan Hem. (met als gevolg inderdaad dat je meer naar Zijn Beeld gevormd wordt)

Aangaande de Heiliging van de Sabbath: Ik meen uit Genesis 2:1-3 op te maken dat God zodra Hij de Sabbath maakte, Hij die ook zegende en heiligde. Ik kijk altijd waar een woord voor het eerst voorkomt in de Bijbel. Dit zegt ons veel! M.b.t. het woord Heilig zien wij dit hier voor het eerst. In mijn optiek voor de Zondeval.

Voorts over de Tabernacel zeg je inderdaad terecht dat heiliging zondeloosheid voortbrengt. Dit is mijn hele punt! Heiliging is niet per definitie hetzelfde als zondeloosheid, maar zondeloosheid is wel het directe gevolg van heiliging.

Weest heilig (toegewijd/apart gezet) houdt dit voor mij niet in: Dat ik mijn best doe vanuit eigen kracht zonder zonde te leven! (gevolg: falen, teleurstelling).
Nee, wat betekend toegewijd zijn wel? Laat ik het zo zeggen: Als ik naar mijn trouwring kijk, wordt ik herinnerd aan het moment dat mijn vrouw ‘Ja’ zei tegen mij. Wordt ik herinnerd aan haar liefde voor mij. Wordt ik herinnerd aan het geluk wat we samen mogen delen. Dit wakkert een vuur (opnieuw) in mij aan dat zegt: Maar als zij zo trouw is aan mij, wil ik ook trouw zijn aan haar!
Als ik naar mijn vrouw kijk, wil ik helemaal niet meer naar andere vrouwen kijken. Door haar liefde voor mij, heb ik ook haar lief. (ik probeer een onvolmaakte gelijkenis te trekken naar het Goddelijke hier)

Heiliging lijkt inderdaad ver weg en onbereikbaar, voor degene die denken dat heiliging betekent dat je volmaakt en puur moet zijn voor God. (ik zeg niet dat dit NIET moet overigens).
Maar als Heiliging Gods liefdesverklaring voor ons is, wil ik mijzelf toewijden aan Hem. Dan begint het daar juist mee. Het geloofsleven begint (nadat natuurlijk God begonnen is) met een “Ja Heere hier ben ik”. Net als in een huwelijk je allebei “Ja” moet zeggen.

Ach ik denk dat we er hetzelfde over denken, het zullen de termen zijn die verwarrend werken.

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 12 mar 2014 13:24

@ Elbert,

Ik heb ook niet gezegd dat heiliging (toewijding) geen handeling vraagt. Het is een zeer bewuste keuze. Maar Heiliging en Reiniging is absoluut niet hetzelfde, en toch onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Ik heb eerder gezegd dat uit de heiliging de reiniging voortkomt. Ook heb ik eerder gezegd dat andersom ook voorkomt, maar dat ik hier niet verder op inga om het niet verwarrender te maken. Ik ben toch genoodzaakt dit even te doen om het verschil tussen beide begrippen duidelijk te illustreren:

De priesterwijding in het O.T. bestond uit verschillende belangrijke onderdelen. 2 grote belangrijke elementen waren de REINIGING en de HEILIGING.

De priesters werden eerst GEREINIGD. D.W.Z ze werden afgewassen met water van top tot teen om ze te REINIGEN (schoon maken, purificeren, zonder smet en rimpel/fouten) en daarna kregen ze schone kleren aan.

De tweede stap was de HEILIGING. Hier werden ze overgoten met zalfolie, een heerlijke geur. Ze waren al schoon (rein) maar ze werden hier toegewijd/apart gezet tot een speciaal doel. Iedereen die deze mannen rook wist: dat zijn de priesters, die zijn voor God alleen! Deze Heiliging (met de toegewijde zalfolie) bekrachtigde de priesters in hun dienst, dit was hun aanstelling, hun moment van apart zetten, hun aanwijzing door God.

Daarom o.a. geloof ik zelf persoonlijk ook in de doop door onderdompeling (reiniging) en het vervolgens ontvangen van de Heilige Geest (heiliging) aan de begin van het geloofsleven. Maar op deze dingen moeten we in dit topic niet verder ingaan denk ik, ik zeg dit ter illustratie om het verschil tussen reiniging en heiliging uit te leggen. Water en zalfolie!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 mar 2014 14:39

@Timotheüs

Bedoel je met reiniging hetzelfde als met rechtvaardigmaking?

Timotheüs

Berichtdoor Timotheüs » 12 mar 2014 15:13

@ JvSlooten

Rechtvaardiging en Reiniging is inderdaad hetzelfde, maar Rechtvaardiging gaat specifiek over het geestelijke aspect terwijl reiniging ook wel in het natuurlijke (in het O.T.) gebruikt wordt (schoonmaken). Hoewel het natuurlijke dan vaak wel weer een beeld is van het geestelijke.

Terug naar “Archief”